Yazı: Feridun Arslan
Işık kaynağının tam karşıda olduğu çekimlerde yapılan pozlama, çok incelik isteyen bir işlemdir. Kadraja alınan ışık geçirmeyen öğeler ters ışıkla birlikte birer leke olur ve buna da Siluet adını veririz. Kontrast, ters ışık ile birlikte aşırı bir boyuta ulaşır. Gölgeli alanları doldurmak için flaş kullanılmazsa cisimlerdeki ayrıntı var ile yok arası olur. Eğer zaman varsa, flaşın çeşitli açı ve şiddetine göre değişik kombinasyonlarda konuyu değerlendirmek gerekir. Mesela sonbahar yapraklarını çekerken ters ışık tercih edilirse, arkadan gelen ışık ile grafik tatlara sahip titrek bir ışığa sahip oluruz. Değerler ve ölçüm yerinde yapıldığında çıkan sonuç adeta büyüleci olabilir.
Kadrajda yer alan objelerin içinde yer alan saydam, ışık geçirmeyen özelliğe sahip olanlar ters ışıkta ayrı bir sonuç verir.
Ters ışık çalışmalarında dikkat etmek gereken bir diğer nokta ise, sabah gün doğumu ya da akşam gün batımı saatlerinde hızla yer ve şiddet değiştiren güneşe ayak uydurmak olacaktır. Bu sağlandığında her anı güzel değerlendirip mükemmel çalışmalara sahip olabilirsiniz. Bu işin tadını çıkarabilmek için farklı açılar ve farklı pozlama değerleri kullanmayı da sakın unutmayın.
Degrade filtre kullanılarak farklı renklerle daha çekici efektler elde edilebilir. Gizemli ve ürkütücü film sahnelerine benzer fotoğraflar çekilebilir. Yine çok titiz bir model kullanarak uzun pozlama tekniği ile ters ışık tekniğini bütünleştirerek siluetlere sahip artistik fotoğraflar da çekilebilir.
Fotoğrafa 4. Boyut, yani hareketi de dahil etmek için, sabit duran bir modelin önüne hareket eden bir köpek dahil edilebilir.
Ters ışıkta jilet gibi keskin fotoğraflar elde etmek için, her zaman olduğu gibi olmazsa olmaz üç ayaktan yani tripodtan vazgeçmeyin.
Ters ışıkta bir yaprak çekilecekse mutlaka rüzgarsız bir hava tercih edilmeli. Tabi bu arada bütün teknik verilere de dikkat etmek gerekir. Tripod kullanırken titreşim engelleyici özelliğe sahip (VR, VC, OS, IS, vs) bir objektif kullanılıyorsa, bu özelliği kapatmayı unutmayın. Tripotta bu özellik açıkken hoş olmayan sonuçlarla karşı karşıya kalınabiliyor.
Ters ışık çalışmalarında günbatımı çalışılıyorsa, güneş gibi tek noktalı ışık kaynaklarına çok dikkat edilmeli. Pozlama yaparken gökyüzüne doğru, güneşin hemen yakın noktasından alınan ölçü en ideal ölçü olur.
Ters ışık çekimlerinde eldeki ekipmanların ayarları havanın durumuna göre (parlak, güneşli, hafif bulutlu, çok gölgeli, az gölgeli, açık gök yüzü, kapalı) yapılırsa, daha güzel sonuçlar alınır.
Ters ışığın altın kuralı, konunun kolayca algılanabilmesini sağlamaktır. Form ve biçimleri ile oldukça figüratif karakter sergileyen siluet lekeler, kendilerini anında ele verir. Buna dikkat edilirse daha çekici çalışmalar yapılabilir.
Işık, gönlünüzce olsun.
Yorum Yap