Önce rakamlar… 2020’de küresel ölçekte yaklaşık 9 milyon adet QLED TV sevkiyatı gerçekleştirildi. Sevkiyat, burada tüketici elektroniği mağazaları, online alışveriş, vb. satış platformlarına ulaşan TV adedine işaret ediyor. Toplamda kaç milyon adetlik satış gerçekleştirildiği halihazıra bilinmemekle birlikte 2019’a göre arttığı görülüyor. LCD TV’lerde ise koronavirüs etkisi ile satışlarda azalma kaydedildi. Çünkü OLED ve QLED TV’ye göre LCD TV’ler daha düşük fiyat grupları içerisinde, bu kategorideki insanlar için 2020’nin salgın ile gelişen yeni iş ve yaşam koşulları beraberinde pek de kolay geçmediği aşikâr.
Günümüzde en yaygın TV’ler LCD ile geliyor. LCD’ler daha hafif, ince ve büyük boyutlarda sunulabildikleri için son derece popüler. Üstelik mütevazı fiyatlarla erişilebiliyor. Küresel LCD TV sevkiyatlarına ilişkin ulaşılması beklenen toplam rakam 2020 için 193,6 milyon üniteydi. Daha yeni TV’leri temsil eden OLED, AMOLED ve QLED TV’ler ise satış bazında henüz LCD ile rekabette öne çıkabilmiş değil. Örneğin saygın araştırma kuruluşu Statista, 2020 için 55 inç OLED TV sevkiyat adedinin 2,65 milyon adet şeklinde gerçekleşebileceği öngörüsünü raporlarında yer vermişti.
2020’nin ardından nihayet 2021… En azından yaz aylarına doğru koronavirüs etkisinin daha az hissedileceği, evde eğlence ve konforunun öne çıkacağı bir yıl bekleniyor. 2021, spor, müzik ve çeşitli aktivitelere dair izleme deneyimini de evlere yeniden kazandıracak büyük ihtimalle. Zira 2020’de çok sayıda etkinlik iptal edilmiş, özellikle salgının ilk aylarında yeni içerik sunumu açısından da çarpıcı sorunlarla karşı karşıya kalınmıştı, yerel TV kanalları sadece Türkiye’de değil dünyanın her yerinden arşivlerini sunmak zorunda kalarak yeni içeriklere sahip olmamanın sonuçlarını yaşatmışlardı.
mini-LED ve QD-OLED, OLED’e karşı
2021’e dair olumlu yaklaşımın TV sektöründe de belirli bir ivmeyi beraberinde getirmesi muhtemel. Ayrıca TV endüstrisinde 2021, bir dizi yeniliğe de sahne olacak. Bu yenilikler arasındaki mini-LED ve QD-OLED, OLED’e daha mütevazı fiyatlı alternatifler olarak sunulacak.
2021’de üst düzey TV pazarında ekran teknolojileri arasındaki rekabetin kızışması bekleniyor. Özellikle, Mini LED aydınlatma, LCD TV’lerin arka ışık bölgeleri üzerinde daha iyi kontrole sahip olmalarını ve dolayısıyla mevcut TV’lere kıyasla daha derin ekran kontrastını beraberinde getiriyor.
Mini LED arkadan aydınlatmalı LCD TV’ler, OLED TV’lere benzer özellikler ve performans sunarken rekabetin de iyiden iyiye kızışması muhtemel görünüyor. Ayrıca, yüksek maliyet etkeni göz önüne alındığında, Mini LED’in bir ekran teknolojisi olarak OLED’e güçlü bir alternatif olarak ortaya çıkması bekleniyor.
Öte yandan, Samsung Display (SDC), LCD üretim operasyonlarını sonlandırırken, rakiplerinden teknolojik bir farklılaşma noktası olarak yeni QD OLED teknolojisine güveniyor. SDC, renk doygunluğu açısından beyaz OLED’den üstün olan QD OLED teknolojisi ile TV özelliklerinde yeni yüksek segment standardını belirlemeye çalışacak. Araştırma kuruluşları 2Y21’de üst düzey TV pazarının acımasız yeni bir rekabet ortamı sergileyeceğinden neredeyse emin.
Mikro LED TV dönemi
Mikro LED TV’ler, tüketici elektroniği pazarında merakla beklenen çıkışlarını yapacak… Son yıllarda Samsung, LG, Sony ve Lumens tarafından büyük boyutlu Micro LED ekranların piyasaya sürülmesi, büyük boyutlu ekran geliştirmede Micro LED entegrasyonunun başlangıcını işaret etti. Büyük boyutlu ekranlardaki Micro LED uygulaması olgunlaşıyor, bu alanda ilk adımı kim atacak sorusunun yanıtı ise büyük olasılıkla Samsung…
Samsung’un sektörde aktif matrisli Micro LED TV’lerini piyasaya süren ilk şirket olması ve bu nedenle 2021 yılına TV’lerde Micro LED entegrasyonunun ilk yılı olarak inovatif bir imza atması bekleniyor. Aktif matris, ekranın TFT cam arka planını kullanarak piksellere etki ediyor ve nispeten basit olduğundan, bu etki şeması görece düşük miktarda yönlendirme gerektiriyor.
Özellikle, aktif matris sürücü IC’leri, elektrik akımını ileten Mikro LED ekranlarını stabilize etmek için PWM işlevselliğinin yanı sıra MOSFET gerektiriyor ve bu tür IC’ler için yeni ve son derece pahalı bir Ar-Ge süreci söz konusu.
Bu nedenle, üreticileri için şu anda Micro LED’i son tüketiciye yönelik pazarlara sunmadaki en büyük zorlukların başında teknoloji ve maliyet geliyor. Yine de bu noktada bazı kırılımlar yaşanacak, Samsung’un yanı sıra daimi rakipleri LG ve Sony’den de büyük adımlar bekleniyor.
LED, OLED, QLED’in ardından 2021’de QD OLED ve mini LED’i sıkça duyacağız…
2021…
En azından yaz aylarına doğru koronavirüs etkisinin daha az hissedileceği, evde eğlence ve konforunun öne çıkacağı bir yıl bekleniyor.
ABD pazarında 2020’de evlerde hangi marka TV’ler vardı?
Samsung ve LG, birçok ülkede öncü TV markaları durumunda. Bu argüman ABD pazarında ise farklı bir noktaya evrilmiş halde. Ülkede halihazırda kullanımda olan TV’lerin 3’te 1’inden fazlası Samsung.
2020 yılında ABD’deki tüm TV’lerin yüzde 32’sinin markası Samsung olarak kayıtlara geçti. Şirketin ülkedeki öncü konumu dikkat çekici. Onu tam olarak yarısı oranındaki payıyla LG izledi.
Yüzde 16 pazar payına sahip olan Güney Koreli şirketin ardında ise;
- Yüzde 13 ile Vizio,
- Yüzde 9’luk oranı ile Sony,
- Yüzde 4 ile TCL ve yüzde 3’lük pazar payına sahip Sharp ve Toshiba yer aldı.
Hisense, Insignia, Philips, Sanyo ve RCA gibi üreticiler de pazarda yüzde 2 ve altındaki oranlarla konumlanıyor.
OLED mi LED mi? Kış soğuğunda hangisi daha iyi?
OLED TV’ler dondurucu iklim koşullarında sorunsuz şekilde çalışabilir. LCD’ler ise soğukta daha yavaş tepki verir. Yanıt süreleri düşer.
Biraz da araç-içi…
Araçiki ekran sistemlerinde ise OLED’ler rakipsiz değil… Genel olarak mLED ve μLED ekranlar, OLED’e göre kullanım ömrü, sağlamlık gibi konularda önde olduğu gibi aşırı parlak görüntü sunmadıkları için daha verimli izleme sonuçları vadedebiliyorlar. LCD’ler ise araçlarda da düşük optik verimlilikleri nedeniyle geride kalıyor.