Bu yıl 30. kuruluş yılını kutlayan dünyanın en saygın fotoğraf ve görüntüleme yayın birliği olan Technical Image Press Association (TIPA)’ya Mayıs 2021 itibariyle Photoline dergisi 21. yayın olarak üye oldu. İlk TIPA Mühendislik Bölümü kaynaklı testimizde tam kare aynasızlarda amiral gemisi olarak tanımlanan Canon EOS R5, Nikon Z7II ve Sony a7RIV fotoğraf makinelerine yer vermek istedik. İnanıyoruz ki, bu testte sizlere sunduğumuz bilgiler satın alma kararınızda sizlere yardımcı olacaktır.
Tam Kare Aynasızlarda Amiral Gemisi Olarak Tanımlanan Fotoğraf Makineleri
- Canon EOS R5
- Nikon Z7II
- Sony Alpha 7RIV
Bu üyeliğin iki önemli anlamı var. Bunların birincisi; fotoğraf ekipmanları ve hizmetleriyle ilgili ödüllerden biri olan TIPA World Awards’ta artık Photoline dergisinin de bir oyu bulunuyor. İkincisi; bu ürünlerin ve testlerinin titizlikle yapıldığı TIPA Mühendislik Bölümü’nün yaptığı testler ve değerlendirmelerin bazılarına, Türkiye’de satılan ve popüler olan ürünlere dergimizde bundan sonra elimizden geldiğince yer vermeye çalışacağız. Bu testlerdeki değerlendirmeler ve yorumlar TIPA mühendisleri tarafından yapılmış ve ürünlerle ilgili notlar yine TIPA mühendisleri tarafından verilmiştir.
Canon EOS R5
Temmuz 2020’de piyasaya çıkan ve 45 MP bir sensöre sahip olan Canon EOS R5, mükemmel bir çözünürlük sunmasıyla dikkat çekiyor. ISO 100’de maksimum değerinin (imaj yüksekliği (LP/PH) başına 2834 satır çifti) %104’üne ulaşıyor. ISO 100’de 30 megapiksel maksimum değerinin %98’ine ulaşabilen EOS R’den daha iyi bir performansa sahip.
R5, ISO değeri yükseldikçeISO 6400’e kadar olan tüm çözünürlük ölçümleriyle teorik maksimum değerin %100’ünden fazlasını elde ediyor. Böylelikle, olağanüstü tutarlı bir şekilde mükemmel çözünürlük sağlıyor. Test edilen en yüksek ISO değeri ISO 12800. Böyle bile çözünürlük, teorik maksimum değerin %98’ine tekabül ediyor.
EOS R5’in detay reprodüksiyonu çok iyi. Özellikle ISO 100’de ve ISO 1600’e kadar çekim sahnesinin yüksek kontrastlı kısımlarında mükemmel. Fotoğraf makinesi kumlanma açısından da çok iyi bir performans sergiliyor. Test edilen ISO değerlerinde kumlanma fark edilmeyecek kadar az. Fotoğrafçılar, düşük ISO değerlerinde görsel kumlanmanın görüntülerini olumsuz etkilemeyeceğinden emin olabilirler.
Mükemmel Otomatik Beyaz Dengesi
ISO 100’de çekilen bir görüntüde hiçbir izleme koşulunda görsel kumlanma gözlemlenmiyor ve yüksek ISO’larda çekilen fotoğraflarda kumlanma güçlü olmasa da fark edilebiliyor. R5, özellikle daha düşük ISO’larda oldukça fazla keskinleştirme sağlıyor. ISO arttıkça, keskinleştirme derecesi biraz azalsa da, keskinleştirme yüksek kontrastlı kenarlarda belirgin hale geliyor. Dinamik aralık, ISO 100’de 11,7 f-stop ile mükemmel. Renk reprodüksiyonu gayet iyi, ancak tümü parlak kırmızı olan yalnızca 3 renkte orijinal tondan güçlü bir şekilde sapma hissediliyor.
Otomatik beyaz dengesi mükemmel. Otomatik odaklama için 0,1 saniyeye ihtiyaç duyulurken, parlak ışıkta 0,2 saniyede odaklanabiliyor. R5, düşük ışıkta 0,3 saniyede bir görüntü yakalıyor ve otomatik odaklama için 0,2 saniye gerekiyor. EOS R5, mekanik deklanşör ile saniyede 11,4 JPEG ve 10,2 RAW çekebiliyor. Üstelik, elektronik shutter ile R5, kart dolana kadar saniyede 19,6 JPEG. Ayrıca, 17,6 RAW kaydederek daha da hızlı performans gösteriyor.
Nikon Z7II
Ekim 2020’de duyurusu yapılan Nikon Z7 II, Nikon’un ilk tam kare aynasız ürünü olan Nikon Z7’nin yeni nesil sürümüdür. Nikon Z7 II, anti aliasing filtresi olmayan 45 megapiksel CMOS sensör de dahil olmak üzere selefiyle benzer donanıma sahip. Görüntü Mühendisliği laboratuvarında test edilen bu kameranın ürettiği JPEG’ler, çözünürlük için Nikon Z 35 mm f/1,8 S lens kullandı. Ayrıca, otomatik netleme hızı için Nikon Z 4/24-70 mm lens kullanılarak elde edildi.
Laboratuarda Z7 II, çözünürlüğünün %99’unu ISO 64’te yakalıyor ve ISO 800’de maksimum değerinin %94’üne ulaşıyor. Doku yakalama hassasiyeti en düşük ISO (Işığa Duyarlılık) değerinde bile iyi. Ayrıntı yakalama, özellikle düşük kontrastlı alanlarda ISO 800’e kadar iyi kalıyor. Ancak daha yüksek ISO değerlerinde yapılan çekimlerde gözle görülür miktarda doku kaybı oluştu.
Yüksek Kumlama Performansı
Görüntü kumlanması 45 MP Z7 modelleri gibi yüksek piksel sayısına sahip kameralar için zorlayıcı olabilir. Bununla birlikte, Z7 II çok iyi kumlanma performansı sergiliyor ve önceki modelden daha iyi. ISO 64’te, görüntü %100’e büyütüldüğünde bile kumlanma görünmüyor. ISO 800 değerinde görsel kumlanma, 300 dpi’de, 46 x 69 cm boyutunda %100 büyütülmüş görüntülerde belirgin hale geliyor. Ayrıca, ISO’da çekilen ve küçük bir ekranda baskı görüntüde kumlanma gözlemlenmiyor.
Z7 II ayrıca renk ve dinamik aralık konularında da iyi performans gösteriyor. Dinamik aralık, ISO 64’te 10.0 f stop ölçüsünde. Renk üretimi (JPEG’de), altı renkte (iki parlak kırmızı, iki parlak mavi ve iki mor) güçlü sapmalar dışında doğru. Ancak renk doğruluğu her zaman istenilen bir şey de değil. Canlı ve parlak renkler sıklıkla tercih ediliyor. Varsayılan otomatik beyaz dengesi ISO’da ISO 64’te ayrıca D55’teki laboratuvar testlerinde mükemmel sonuçlar veriyor.
Z7 II, bir saniyeden daha kısa süre Z7’den biraz daha hızlı. Parlak ışıkta otomatik odaklama, saniyenin beşte biri kadar sürüyor. Saniyenin onda birinden daha kısa deklanşör gecikmesi eklendiğinde, toplam odak ve çekim süresi (yuvarlama nedeniyle) saniyenin beşte biri. Düşük ışıkta otomatik odaklama hızı saniyenin üçte birini alıyor. Böylece, deklanşör gecikmeli toplam çekim süresi saniyenin beşte ikisi.
Mekanik deklanşör ile Z7 II, yavaşlamadan önce toplam 101 görüntü için saniyede 9,8 JPEG yakalıyor. RAW modunda, kamera yavaşlamadan önce saniyede 8,8 kare toplam 42 kare çekiyor. Elektronik deklanşörle çekim yapmak, kart dolana kadar saniyede 7,8 JPEG veya 6,3 RAW ile daha az hızlı.
Sony Alpha 7RIV
Sony, Alpha 7R Mark IV’ü 61.0 MP’e sahip olarak tanıtıyor. Ancak, yatay pikseller, teknik özelliklerde listelenen en büyük JPEG’in dikey pikselleriyle çarpıldığında, etkin piksel sayısı 60,2 MP’e ulaşıyor. Bu, Alpha 7R Mark III’ten (42,4 megapiksel) ve diğer kameraların çoğundan çok daha fazla.
Ayrıca Alpha 7R Mark IV, geniş teorik çözünürlüğünü kullanmakta oldukça başarılı. ISO 100’de çözünürlük, teorik maksimumun %93’ünü temsil ediyor. Resim yüksekliği (LP/PH) başına 2941 satır çiftinde ölçüldü. Artırıldığından çözünürlük de çok tutarlı. Ayrıca, ISO 12800’de bile Mark IV, teorik maksimum çözünürlüğün %85’ine ulaşıyor.
ISO değeri, ISO 100’den ISO 1600’e yükseldikçe detay üretimi iyi ve tutarlı. ISO 6400’e göre, yüksek kontrastta %41.3 fotoğraflar ile 1475 LP/PH sağlıyor. Ayrıca, düşük kontrastlı alanlarda %56,0 fotoğraflar ile 1301 LP/PH ile doku reprodüksiyonu daha az iyi.
Mark IV, sürekli olarak ISO 3200’e kadar Mark III tarafından orta düzeyde bir keskinleştirme ekliyor. Ayrıca, görüntüler %100’de incelendiğinde kumlanmayla ilgili olarak orta derecede iyi performans gösteriyor. Ayrıca, kumlanma yalnızca ISO 400’de yapılan görüntülerde görünür hale geliyor. Küçük baskılar olarak görüntülenen fotoğraflarda ISO 25600’e ayarlanana kadar hiçbir kumlanma fark edilmiyor.
Başarılı Dinamik Aralık
Büyük bir baskıda görüntülenen fotoğraflarda fark edilir bir kumlanma görülmüyor. Mark IV tarafından sergilenen dinamik aralık çok iyi. ISO 100 ve 400’de sırasıyla 10.2 ve 10.1 f-stop sahip. Üstelik, orijinalden güçlü sapma gösteren yalnızca üç renkle renk üretimi de etkileyici performansa sahip. Mark IV’teki otomatik beyaz dengesi mükemmel. ISO 100’de 0,1 puan alıyor ve ISO 12800’de kademeli olarak 0,5’e yükseliyor.
Mark IV otomatik odaklama 1,3 saniye içinde başlıyor. Örneğin, hem parlak hem de loş ışıkta saniyenin 0,2’sinde ve toplam çekim süresi 0,3 saniye olarak ölçtü. Fotoğraf makinesi, özellikle çekilen dosyaların büyük boyutları göz önüne alındığında gayet hızlı. Örneğin; tek deklanşörde en iyi JPEG formatında saniyede 10.0 kare arka arkaya 71 görüntüye kadar ve 33’e kadar saniyede 6.9 kare çekme özelliğine sahip.