Bugün dünyada tahmini 300 milyon şirket var. Bu 300 milyon marka adı anlamına geliyor.
Bazı markalar Apple ve Coca-Cola kadar büyükken, diğerleri tek kişilik çevrimiçi bir işletmea olabilir. Bu yüzden benzersiz bir marka adı yaratmak ve bulmak gittikçe zorlaşıyor.
Marka ismi bulmak zor bir süreç olduğu için isteklerinizi karşılayan bir isim bulamadığınızda telaşa kapılabilirsiniz, fakat bunun kolay bir süreç olmadığını bilemeniz ve tüm bu süreç boyunca gerekli çabayı harcamanız gerekir.
Akılda Kalıcı ve Dikkat Çekici Bir Marka Adı Bulmak Neden Önemli?
Marka adı bulmak, şirket itibarı oluşturmanın ilk adımıdır. İnsanlara markanızdan ne bekleyeceklerini göstermeye yardımcı olur. İyi bir itibar, insanların karar alma sürecinde çok fazla düşünmeden sizinle iş yapmak isteyecekleri anlamına gelir. Bu yüzden, şirketinizin lehinize çalışan bir marka adı yaratmalı ve bu marka adının şirketinizin vizyonu ve değerleriyle eşleştiğinden emin olmalısınız.
Kalabalıkta göze çarpmayan bir marka ismi seçerseniz, diğer tüm akılda kalmayan ve ilgi çekici olmayan şirketlerle birlikte insanların zihinsel çöp kutusuna atılırsınız.
Marka Adı Bulurken Dikkat Etmeniz Gerekenler Nelerdir?
Akılda kalıcı ve çekici bir marka adı bulmanın neden önemli olduğunu anladığınıza göre şimdi marka adı bulurken dikkat etmeniz gerekenleri inceleyelim:
- Özgün ve Yaratıcı Olun
Düşünebileceğiniz hemen hemen her kelimenin ticari olarak markalaştığı bir dünyada, özgün ve yaratıcı bir marka isim bulmak, markanızı farklılaştırmanıza yardımcı olur.
- Basit Düşünün, Basitleştirin
Mükemmel marka adı genellikle kısa, basit ve söylemesi kolay kelimelerden oluşur. Bu yüzden marka adınızı seçerken ideal olarak, iki heceli bir kelime seçmeniz tavsiye edilir. Seçimlerinizi bu yönde yaparsanız, hedef kitlenizin ilgisini çeker ve daha akılda kalıcı olursunuz.
- Kolay Okunabilir Sözcükler Seçin
Google’de bir şeyi ararken yazım yanlışı yaptığımızda, Google ne demek istediğinizi anlayarak size doğru yönü gösterir. Fakat hiçbirimiz Google değiliz. Bu yüzden marka adınızı yanlış söylediklerinde, sürekli insanların yanlışlarını düzeltemezsiniz. Böyle bir düzeltme yapamayacağınız için de marka adınızın hecelenmesi ve telaffuzu çok zor kelimelerden oluşmadığından emin olun. Aksi takdirde insanlar markanızı bulmakta ve hakkında konuşmakta zorlanacaktır. Müşterileriniz için işleri kolaylaştırın.
- Farklı Sözcükleri Birleştirin
Aklınıza gelen her marka daha önce başkaları tarafından kullanılmışsa, umutsuzluğa kapılmanız normal. Fakat her şeyi bitmiş gibi düşünmeyin. Farklı sözcükleri birleştirerek anlamlı ve dikkat çekici bir marka ismi oluşturabilir ve bu şekilde özgün bir marka ismi yaratabilirsiniz.
- Sözcüklerin Farklı Dillerdeki Anlamlarından Yararlanın
Marka adı bulurken daha fazla seçenekten faydalanmak için, Türkçe olmayan kelimeler kullanmayı da düşünebilirsin. Özellikle giyim, mücevher, kozmetik, parfüm, yemek ve şarap gibi pazarlarda öne çıkmak istiyorsanız; Fransızca, İspanyolca veya İtalyanca gibi romantik olduğu düşünülen dillerden yararlanabilirsiniz.
Ancak bunu yaparken dikkatli olmanız gerekir. Yerel bazı sözcüklerin ikinci anlamları, amaçlananın tersini ifade edebilir. Bu yüzden ciddi sorunlar yaşamamak için araştırmanızı derinlemesine yapın.
- Aliterasyon Yöntemini Kullanın
Aliterasyon, bir cümle veya cümle içindeki iki veya daha fazla kelimenin başında aynı sesin tekrarlanmasıdır. Bunun sadece bir ses olması gerekir, aynı harf değil. Best Buy, Krispy Kreme, Range Rover, Dunkin ’Donuts ve Coca-Cola aliterasyonla oluşturulmuş marka isimlerine en iyi örneklerdir. Aliterasyon marka adınıza akılda kalıcı bir “ritim” verir.
- Domain Sorgulama Aracıyla Marka Adınızı Bulun
Olası marka adlarınızın bir listesini çıkardıktan sonra şu anda kullanımda olup olmadıklarını kontrol etmeniz önemlidir. Bulduğunuz marka adının halihazırda başka bir işletme tarafından kullanılılmadığından emin olmak için Hosting.com.tr gibi popüler domain sağlayıcılarından birinde domain sorgulaması yapın. Domain sorgulama, marka adınızın başka biri tarafından kullanıp kullanmadığını kontrol etmenin hızlı ve etkili bir yoludur.
- Ağınıza Sorun
İşletmeniz için mükemmel marka adına karar vermeden önce alternatif isimlerinizi test etmeniz gerekir. Bu, potansiyel müşterilerinizin alternatifleri ne kadar çekici ve akılda kalıcı bulduğunu anlamanıza yardımcı olacaktır. Bunun için aile, arkadaşlar, meslektaşlar ve sosyal medyayı kapsayabilecek bir pazar araştırması yapabilirsiniz.
İnsanların tepkileri ne olursa olsun, seçtiğiniz marka adını kapsamlı ve objektif bir şekilde test ettiğinizden emin olun. Size olumsuz tepkiler veriyorsa, hedefi kaçırdığınızı anlayabilirsiniz.
Bir Marka Adını İyi Yapan Nedir?
Yukarıda marka adı bulurken dikkat etmeniz gerekenlere değindik. Şimdi sıra marka adını iyi yapan kriterlerde…
- Anlamlı Olması
İşletmenizin ne yaptığı ile doğrudan alakalı olmasa bile, bir marka adının ürünleriniz veya hizmetlerinizle bir tür alaka düzeyi olması gerekir. Bu yüzden çok alçakgönüllü, genel terimlere ve anahtar kelimelere dayanan bir ad kullanmaktan kaçınmanız gerekir.
- Akılda Kalıcı Olması
Marka adınızın kolay söylenmesini istediğiniz gibi, akılda kalıcı olmasını da istersiniz. Burada dikkate almanız gereken şey, adınızın aslında kulağa nasıl geldiğidir. Marka adınız uyumlu mu, telaffuzu kolay mı, dilinizden yuvarlanıyor mu, söylemesi eğlenceli mi ve ritmi var mı?
- Ayırt Edici Olması
Marka adınız, sektörünüzdeki diğer rakiplerden nasıl farklılaşıyor? Örneğin, Amazon’u düşünün. İnsanlara “kadavra” kelimesini çağrıştırabileceği için Cadabra isminden vazgeçen şirket, Online Bookstore gibi bir marka adı yerine Amazon gibi ayırt edici bir isimle insanların karşısına çıkmıştır. İş modeli ve temel değerler aynı olduğu için ilk bakışta cesur ve ilgisiz görünebilecek isimleri düşünmekten korkmamanız gerekir.
- Erişilebilir Olması
Marka adınızın tüm platformlarda erişilebilir olması gerekir.
Alan adı mevcut mu?
Sosyal medya kullanımı mevcut mu?
Tescillenebilir mi?
Tüm bu kriterlere uygun olan marka ismini bulmak için belki de binlerce marka adı oluşturmanız gerekecek, ama bu kriterleri sağlamadan iyi bir marka adına sahip olamazsınız.
Tüm bunların dışında bulduğunuz marka isminin diğer dillerde veya ülkelerde olumsuz olup olmadığını kontrol etmeyi de unutmamanız gerekir.
- Tescillenebilir Olması
Telaffuz vb. birçok etkenin marka adı için önemli olduğunu söyledik. Fakat en önemli adım, markanızın tescillenebilir olması. Bu yüzden seçtiğiniz marka adının ticari marka korumalı olup olmadığını kontrol edin. Hosting.com.tr ile Marka Tescil durumunu sorgulayabilir, bulduğunuz marka adının isim hakkını almak için başvuruda bulunabilirsiniz.
- Inovatif, Geleceğe Uyumlu Olması
Şirketinizin gelecekteki büyümesini düşünün. Şu anda belirli bir üründe uzmanlaşabilirsiniz, ancak şirketinizi yalnızca o ürünü satmakla sınırlamak istemezsiniz. Yanlış marka adı, gelecek yıllarda ölçeklendirme yeteneğinizi ciddi şekilde engelleyebilir. Bu yüzden marka adınızın inovatif olması gerekir.
- Görselleştirilebilir Olması
İnsanlar marka adınızı bir resim olarak görselleştirebildiklerinde, bilmedikleri bir kelimeyi veya kısaltmayı hatırlamaları çok daha kolaydır.
Yeni bir işletme kurarken işiniz için harika bir marka oluşturmanız gerekiyorsa, markalaşma çabalarınıza marka adının önemini göz önünde bulundurarak başlayın.
Harika marka adınızı seçtikten sonra, logonuzu ve kurumsal kimliğinizi oluşturabilir ve ardından satış materyallerinizde ve pazarlamada kullanılmak üzere marka hikayenizi, kişiliğinizi ve mesajınızı oluşturmaya başlayabilirsiniz.
Yorum Yap