Half-Life, DOTA 2, Counter-Strike gibi dünyanın en popüler video oyunlarının geliştiricisi ve Steam’in arkasındaki şirket olan Valve’ın kurucu ortağı ve CEO’su Gabe Newell, uzun zamandır insan beyni ile bilgisayarı daha yakından bağlı hâle getirecek bir fikir üzerine yoğunlaşmış durumda.
Bu, on yılın aşkın bir süre önce Valve bünyesindeki psikologların insanların video oyunlarına verdiği biyolojik tepkilere odaklanmasıyla başladı.
Şirket, 2019 yılında GDC’de (Oyun Geliştiricileri Konferansı) oyunlar için beyin-bilgisayar arayüzü (BCI) teknolojilerini kamuoyuna açık bir şekilde tartışmıştı. Newell, bu fikri ayrı bir girişim olarak sürdürmeye karar verdi ve aynı yıl sessiz sedasız Starfish Neuroscience adlı yeni bir BCI girişimi kurdu. Bu şirket, ilk beyin çipini üretme planını duyurdu.
Starfish, Somut Adımlar Atmaya Başlıyor
Starfish’in blog yazısı, bunun henüz tam anlamıyla bir beyin implantı olmadığını gösteriyor. Şirketin geliştirdiği şey, beynin elektriksel faaliyetlerini kaydeden ve gerektiğinde de uyarım yapabilen özel bir elektrofizyoloji çipi.
Bu aslında Neuralink’in hastaların bilgisayarla etkileşime girmesini sağlayan beyin sinyallerini okuma tekniğine dayanıyor. Ancak Starfish henüz çipi kullanacak sistemlere veya çipi doğrudan insan beynine yerleştirecek altyapıya sahip değil.
Starfish bünyesindeki Nate Cermak, “İlk çiplerimizin 2025’in sonlarında gelmesini bekliyoruz ve bu çipin yeni ve heyecan verici kapılar açabileceği iş birlikçileri ile çalışmak istiyoruz” dedi. Bu da Starfish’in henüz büyük çaplı bir ortaklık kurmadığı anlamına geliyor.
Şirket, piyasadaki rakiplerine kıyasla daha küçük, vücuda daha az müdahalesi olan bir çip geliştirmeyi planlıyor. Aynı anda birden fazla beyin bölgesine erişebilecek. 2×4 mm boyutundaki bu çip, 32 farklı nokta, 18,75 kHz’de 16 eş zamanlı kayıt kanalı gibi özelliklerle gelecek. Normal kayıt sırasında sadece 1,1 mW kullanan Starfish, bunun yerine kablosuz güç aktarımı ile çalışabileceğini söylüyor.
Yorum Yap