Ürün Fotoğrafçılığının Önemi

Ürün fotoğrafçılığı hem bir iş aynı zamanda duyguları etkileyebilen bir sanattır. Özgür Semerci, Ürün fotoğrafçılığının detaylarını yazdı.

Bu yazımızda ürün fotoğrafçılığının önemini anlatacağız. İnsanlar yaradılış itibarı ile görsel odaklıdır. Beyinlerimizin neredeyse yarısı görsel bilgiyi işlemeye ayrılmıştır. Bu nedenle İnsanlar, görüntüleri hatırlama konusunda olağanüstü bir yeteneğe sahiptir.

Belki de görsel hafızayı güçlü yapan şey, görsellerin yazılı olarak alınan bilgilerden daha ayrıntılı kodlama yapabilmesi ve hızlı bağlantı kurabilmesidir. Sonuçta görsel verilerin yazılı veya sözlü olanlardan daha iyi algılandığı, ilginç bulunduğu ve ikna edici olduğu araştırmacılar tarafından destek görmüştür.

Gördüklerimiz ne yaptığımız, ne hissettiğimiz üzerinde derin bir etki bırakır. Görüntüler, diğer içerik türlerinden daha fazla duygu uyandırabilir. Bu duygular, bir yazı okunduğunda oluşanlardan daha içseldir ve insanlar bu duygular ile onları uyandıran görsel arasında güçlü ilişkiler kurarlar. İşte tüm bu özelliklerden dolayı fotoğraf günümüzde ürün pazarlamasının başarısını belirleyen en önemli faktörlerden birisi olmuştur.

Artık şirketler fotoğrafı doğrudan tüketiciye yönelik tüm satışlarda, ürünlerin insanların zihninde yer edinmesi için aktif olarak kullanıyor ve hemen her yerde karşımıza çıkıyor. Bir derginin sayfalarını karıştırırken rastladığımız mücevher ya da giysilerin tanıtıldığı reklam fotoğraflarında, akşam yemeği için gittiğimiz restoranın menüsüne göz attığımızda ürün fotoğrafçılığı dünyasıyla etkileşime giriyoruz.

Ürün fotoğrafçılığının ne olduğunu düşünürsek satışı amaçlanan bir ürünü ilgi çekici bir gerçeklikle fotoğraflayarak, potansiyel alıcı kitlesinin satılan ürünün nasıl olduğu hakkında bilgi edinmesini sağlayıp iyi bir izlenim vermeyi içerdiğini söyleyebiliriz. Fotoğraflar çoğunlukla dergiler, kataloglar, broşürler ve E-ticaret siteleri gibi ürünlerin şahsen görülüp incelenemeyeceği yerlerde kullanıldığı için bu bilgileri sağlamak önemlidir.

Geçmişe dönüp baktığımızda, pazarlama sektörü geliştikçe beraberinde ürün fotoğrafçılığının da önem kazanmaya başladığını görebiliriz.

Dergilerin ve gazetelerin tanıtmak istedikleri ürünlerin çizimlerini kullandığı 1890 yılında, bir Amerikan iç giyim markası olan ‘Munsing Underwear’ bir ilke imza atarak onlarca ürün fotoğrafının yer aldığı bir katalog hazırlattı. Gazete ilanlarında ‘işinin ehli insanların modern makinelerle ürettiği, dayanıklılığı, kalitesi, konforu ve uygun fiyatıyla memnun kalacağınız iç çamaşırları’ sloganının yanında müşterilerin ürünü kendi gözüyle görüp değerlendirebileceği fotoğraflar da vardı.

O yıllarda kullandıkları ürün çizimlerinin müşterilerin dikkatini istedikleri kadar çekmediğinin farkında olan gazete ve dergiler böylece fotoğrafın hem okuyucu sayısını artırabilmek hem de tanıtımını yaptıkları ürünlere daha fazla müşteri çekebilmek için daha etkili bir yol olduğunu fark etmeye başladılar.

Daha sonra yirminci yüzyılın önemli fotoğrafçılarından Edward Steichen, 1911 yılında Parisli tasarımcı Paul Poiret’in tasarladığı elbiseleri Fransız Art et Decoration dergisi için fotoğrafladı. Bu fotoğraflar oldukça ses getirdi ve moda fotoğrafçılığı üzerinde önemli etkileri olan bir çalışma oldu. Bu olayın ardından prestijli birçok dergiyi bünyesinde barındıran Conde Nast yayın gurubunun satın almış olduğu Vogue dergisi toplumsal olaylara yer veren sosyal bir dergiyken dünyaca ünlü bir moda dergisine dönüşmeye başladı.

Vogue dergisinin bu yükselişi ve modayı etkilemesi fotoğrafın her türlü reklam alanında kullanılmaya başlamasına da vesile oldu. Yıl 1930 lara gelindiğinde fotoğraf yüzde seksen oranında etkili bir reklam aracı olarak kullanılmaya başladı.

Artık fotoğraf bir ürünün satışını etkileyen en önemli etkenlerden biridir çünkü çoğunlukla alışveriş yapan kişi ile satılan ürün arasındaki ilk etkileşim noktası olmuştur. Söylenilecek hiçbir söz iyi bir ürün fotoğrafı kadar potansiyel bir alıcının dikkatini çekemez. Özellikle de alıcı bir katalogdan ya da bir E-ticaret sitesinden seçim yapmaya çalışıyorsa, satıcının aktarmaya çalıştığı yazılı ürün açıklamasıyla beraber ürünün fotoğrafına da bakarak kolay bir fikir oluşturur. Ürün açıklamaları ayrıntılı bilgi verse de, fotoğraf bilgileri tam olarak anlamalarına ve okuduklarını gördükleriyle bağdaştırmalarına yardımcı olur. Ürün açıklamalarının fotoğraflarla birlikte daha yüksek satışlara dönüştüğü istatistiksel olarak kanıtlanmış bir gerçektir.

Ürün pazarlamanın giderek daha rekabetçi hale geldiği bir dünyada, ön plana çıkabilmek ve avantaj elde etmek giderek daha önemli hale geldi. Dünya ve ülke çapındaki şirketler insanların belki de yüzlerce fotoğrafa baktığı bir alanda kendi ürünlerinin etkileyici ve akılda kalıcı olabilmesi için profesyonel fotoğrafçılarla çalışmaktadır.

Çeşitli araştırmalara dayalı olarak fotoğraflar tüketicilerin davranışlarını açık bir şekilde etkilemektedir. Bunun başlıca sebeplerinden biri de insanların duygularını yoğun bir şekilde etkilemesidir. Alışveriş yapanlar gerçekler yerine ürün fotoğraflarının hissettirdiği kişisel duygularıyla karar verebilirler. Duygular insanları eyleme iter. Özellikle model kullanılan fotoğraflarda alıcılar kendilerini modellerle bağdaştırıp satın alma olasılıkları oldukça yüksek olacaktır.

Ürünün tasarımını, şeklini, renklerini, boyutunu ve kalitesini gördüğü zaman ne satın aldığını daha iyi anlar, içindeki önemli detayları görür, karşılaştırma yapar ve kendi kriterlerine göre değerlendirir. Bu da fotoğrafın verdiği inandırıcılık ve güven sayesinde olur. Müşteri psikolojisi açısından da bakıldığında, bir markanın satışa sunduğu ürünün büyük ve detaylı fotoğraflarını paylaşması saklayacak bir şeyi olmadığı şeklinde yorumlanabilir.

Fotoğraftaki küçük ayrıntılar, bir kişinin dikkatini uzun süre çekebilir. Kişi fotoğrafa ilgi duyarsa, onu incelemek için daha fazla zaman harcayabilir ve satın alma olasılığı artar. Fotoğraflar etkileyiciliklerine bağlı olarak satın alma kararının önemli bir parçasıdır.

Ürün fotoğrafçılığı hem bir iş aynı zamanda duyguları etkileyebilen bir sanattır. Sadece ürünün kaliteli görüntülerini oluşturmaktan çok daha fazlasıdır. Bir fotoğrafın tüketicinin ilgisini ürüne yönlendirip bağ kurmasını sağlayabilmek için fotoğrafçının teknik becerisi ve deneyiminin yanında yaratıcı ve iyi bir tasarım yeteneğinin olması gerekir.

Hangi ürün çekimi olursa olsun yapılan çalışmanın rakiplere karşı nasıl bir avantaj sağlayabileceğini düşünmek çok önemlidir.

Yazı: Özgür Semerci

Exit mobile version