Ana sayfa Donanım Rhinoceros (Bölüm 10 – Yüzey Oluşturma Araçları)

Rhinoceros (Bölüm 10 – Yüzey Oluşturma Araçları)

0
  Herkese merhabalar.

NURBS modellemenin en önemli bileşenlerinden biri olan yüzeylerin (surface) oluşturulma yöntemlerini inceleyeceğiz.

Geçen sayıda 3d modelleme üzerine bir kaç araç inceledik. Eğrilerimize 3. boyutta bir derinlik verdik, katı objeler oluşturduk fakat geçen sayıda incelediğimiz araçlar, modellerimize istediğimiz geometriyi verebilmek için yeterli değildir. İncelediğimiz extrude fonksiyonları tek hamlede katı bir obje oluşturmaya yarar. Fakat bu objelerin üzerindeki detaylar için bu bölümde göreceğimiz daha hassas araçlarla oluşturacağımız yüzeyleri kullanmak durumundayız. Sırasıyla inceleyelim:
 


PlanarSrf Fonksiyonu

PlanarSrf fonksiyonu elinizdeki 2 boyutlu kapalı eğriler üzerinden yüzeyler oluşturmanızı sağlayan temel bir araçtır. Komutun çalışması için kapalı eğrinizin veya eğrilerinizin kesitten bakıldığında tek boyutlu olması gerekmektedir. Derinliği olan bir kapalı eğriler ile Planar yani düzlemsel bir yüzey oluşturamayacağınız için komut çalışmayacaktır (Resim 1).

Birden fazla eğri ile çalıştıracağınız PlanarSrf komutu, eğrilerin arasındaki kapalı alandan yüzey oluşturmak üzere otomatik olarak işlem yapacaktır. Bu eğrilerden hangisinin kapalı alan oluşturacağı, hangilerinin ise delikleri oluşturacağı program tarafından dıştan içeri doğru belirlenmektedir.

 

-Resim 1-

 


-Resim 2-
 
  Loft Fonksiyonu

Loft fonksiyonu 2 veya daha çok eğriyi çerçeve olarak kullanarak ve bu eğriler arasında köprüleme işlemi yaparak yüzey çıkartmayı sağlamaktadır. Eğriler üzerinde doğrusal bir çizginin sürüklendiğini düşünebilirsiniz. Loft komutu açık ve kapalı eğrilerde kullanabilmektedir fakat ya eğrilerinizin hepsi kapalı olmak zorundadır ya da hepsinin açık olması gerekmektedir. Aksi takdirde komut çalışmayacaktır (Resim 2).

Loft komutunu iki farklı hat arasında alıştırma yapmak için kullanabilirsiniz.

Sweep1 Fonsiyonu

2 eğri ile çalışan komutun birinci eğrisi profil eğri, ikinci eğrisi ise rail (ray) eğrisi olarak tanımlanmaktadır. Komut, profil eğrinin ray eğrisi üzerinde sürüklenmesi ile oluşacak yüzeyi hesaplamaktadır (Resim 03).

 
-Resim 3-

 


-Resim 4-
 
  Sweep2 Fonksiyonu

Sweep2 fonksiyonu Sweep1 ile benzerlik göstermektedir. Aradaki fark, Sweep2 fonksiyonunun profil eğriyi, ray olarak kullanılacak 2 farklı eğri üzerinde sürüklemesidir. Komutu çalıştırdığınızda program öncelikle birinci rayı, sonrasında da 2. rayı sizden isteyecektir. Sonrasında profil eğri de seçilerek arada sürükleme işlemi yapılmakta ve yüzey oluşturulmaktadır (Resim 4).

Revolve Fonksiyonu

Revolve fonksiyonu bir eğrinin belirlenen bir merkez etrafında belirlenen eksen etrafında çevrilmesiyle yüzey oluşturmayı sağlamaktadır. Yani sweep1 komutunda profil eğrinizi bir çember etrafında sürüklemeye benzemektedir. Fakat Revolve komutu bahsettiğim hayali çemberin etrafında kaç derece çevrileceğini de belirlemenize olanak tanımaktadır.

Revolve komutu çalıştırıldığında program öncelikle profil eğriyi istemektedir. Eğri seçildikten sonra Revolve yani döndürme işleminin gerçekleştirileceği eksen tanımlanmaktadır. Sonrasında ise program belirlenen eksenin etrafında çevirme yaparak oluşturacağı yüzey için 0 ile 360 derece arasında başlangıç ve bitiş açısı istemektedir. örneğin başlangıç açısına 50, bitiş açısında ise 80 derece girerseniz 30 derecelik bir açı ile yüzey oluşturulacaktır. Resim 05’te 0 ile 360 derece aralığında Revolve uygulanan modeli görebilirsiniz. Kapalı bir yüzey oluşturulmuştur. (Resim 5)
 

 
-Resim 5-

 


-Resim 6-
  RailRevolve Fonsiyonu

RailRevolve fonksiyonu Sweep1 ile Revolve fonksiyonlarının karışımı gibi düşünülebilir. RailRevolve fonksiyonunda hem Revolve fonksiyonundaki gibi bir döndürme işlemi, hem de Sweep1 işlemindeki gibi bir sürükleme işlemi gerçekleşmektedir. Yani profil eğriniz ray olarak tanımladığınız eğri üzerinde sürüklenirken, belirlemiş olduğunuz eksen etrafında da döndürülmektedir.

Resim 06’da daha önce standart Revolve işlemi uyguladığımız profil eğriyi bir elips etrafında Sweep1 ile sürükleyerek RailRevolve ile döndürerek oluşan sonucu görmektesiniz. Railrevolve sonucunun tek farkı ilave olarak tanımlanan eksenden kaynaklanmaktadır. Ray eğriniz belirlenen eksene yaklaştıkça profil eğrinizin o kısımdan daha yassı şekilde sürüklenmesi söz konusu olmaktadır (Resim 6).

 

NetworkSrf Fonksiyonu

Curve Network yani eğri ağı olarak bilinen bu fonksiyon, oluşturduğunuz birbirine bağlı eğriler arasında tamamen alıştırılmış bir yüzey oluşturmak için kullanılan faydalı bir komuttur. Eğrilerinizin kaç boyutlu olduğunun hiç önemi yoktur. Kapalı olmaları yeterlidir. Resim 07’de bir çok eksende derinliğe sahip 4 farklı eğri başlangıç ve bitiş noktaları birbirine temas edecek şekilde çizilmiştir. NetworkSrf komutu çalıştırıldığında eğrilerin hepsi teker teker seçildikten sonra tüm eğrilerin birbiri üzerinde sürükleme ve transpose edilmesi ile yüzey oluşturul maktadır.
(Resim 7)

 
-Resim7-

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here