Şimdiye kadar çoğumuz OpenAI‘nin ChatGPT yapay zeka modülünü kurcalamayı denedik. Kullandıktan sonra, yapay zeka çağında geleceğin neler getireceği konusunda heyecanlandık ve dürüst olmak gerekirse biraz da korktuk. Aşırıya da kaçmış olabiliriz bu korku konusunda, zira arka plana aşina oldukça bir nebze rahatlamak mümkün. Şimdi biraz da arka plan…
ChatGPT, “konuşmaya dayalı yapay zeka- Conversational AI” olarak bilinen pratik, kullanıcı dostu yapay zeka (AI) uygulamaları dalgasının ilk temsilcisi. Birkaç ay önce kullanıma sunuldu ve insanlar etkisi karşısında adeta çıldırdı!
Sosyal deneyimimizi tanımlamayan bir teknolojiyle ilk karşılaştığınız zamanı düşünün. iPhone, İnternet ve hatta masaüstü bilgisayarlarla ilk temasınızı hatırlayın. İlk başta asla tam olarak anlamıyoruz. Konuşma yapay zekası da aynı ölçüde devrimci.
Hala tanıdık gelse bile bu bir paradigma kayması. Giriş için teknik bir engel yok. Gmail hesabınızla oturum açıyor ve sohbet etmeye başlıyorzunuz. Bir soru soruyorsunuz; örneğin, “En popüler kedi türü nedir?” Ve size söylüyor. Yani, her neyse onun yanıtını veriyor – bu bir tür Google araması gibi. Ama farklı bir yöntem kullanıyor. Mevcut içeriği aramıyor. Bunun yerine, muazzam miktarda veriden çıkarılan kalıplara dayalı yeni içerik üretiyor. Bu nedenle, hiçbiri tam olarak aradığınız şey olmayabiliyor, arama sonuçlarının sayfalarına göz atmak yerine, artık istediğinizi çağırabiliyorsunuz neredeyse. Bir çöp kutusu için açıklama yazmasını istediğinizde, sıfırdan ve anında yapabiliyor.
Evet, bir tür dönüştürücü. Ama bu buzdağının sadece görünen kısmı.
1. Düz Dil Programlama
Şimdiye kadar, belirli bir uygulamayla ilgili “dil”i bilmiyorsanız, tam olarak ne yapmak istediğinizi bilseniz bile, onunla etkileşimde bulunmaktan dışlanıyorsunuz. Bunun yerine, ya nasıl yapılacağını bulmak için zaman kaybetmeniz ya da yapabilen başka birine ödeme yapmanız gerekiyor. Geriye dönüp baktığımızda, bunu dil konuşmadan yabancı yerlerde iş yürütmeye çalışmak gibi inanılmaz bir verimsizlik olarak göreceğiz.
Konuşma yapay zekası ile Excel veya Google E-Tablolar’da bir şeyin ne yapmasını istediğinizi sade İngilizce olarak açıklayabilirsiniz ve bunun gerçekleşmesi için gereken formülü size söyler. Veya web sitesi veya daha spesifik bir Javascript uygulaması için temel kodlamayı sağlamasını isteyebilirsiniz. Sonuca ince ayar yapmak gerektirebilir, ancak basit durumlarda, büyük bir zaman ve para tasarrufu sağlar.
2. Beyin Fırtınası
Aynı zamanda kendi başına veya sağlayabileceğiniz herhangi bir girdiyle harika bir beyin fırtınası ortağı. YouTube videoları için başlıklar yazmasını, TikTok için yapabileceğiniz videoları kopyalamasını veya aklınızdaki bir konuyla ilgili bir makale hazırlamasını isteyebilirsiniz.
- “Yeni kedi ebeveynlerine ulaşmaya çalışmak için hedeflemem gereken bazı yüksek hacimli aramalar nelerdir?”
- “Bu konular hakkında yazabileceğim bazı blog gönderileri nelerdir?”
İnanması güç ama bu tür sorulara ayrıntılı yanıtlar verebiliyor…
3. İçerik Oluşturma
Konuşma yapay zekasının yalnızca içeriği aramadığı, aynı zamanda onu bir araya getirip üretmesinin devrim niteliğindeki bir şekilden zaten bahsetmiştik. Ancak bir işletme sahibi için bunun bazı özel potansiyellerine bakalım.
E-postalar, pazarlama içerikleri, iş tanımları ve sosyal medya yazıları gibi şeyler yazabiliyor.
Fikirleri blog gönderilerine ve diğer içerik biçimlerine doğru (yani fazla) genişletebilir. “Kediler Hakkında Her Şey” isminde bir YouTube kanalınız olduğunu varsayalım, bu kanala uygun bir video için senaryo yazmasını istediğinizde, istediğiniz (belirlediğiniz uzunluk ve özellikte) yazabilir.
4. Müşteri Hizmetleri
Oluşturulan içeriğin işletme sahibinden gelmesi gerekmez, çeşitli müşteri girdilerinden geri bildirim olabilir. Forumlardaki veya Reddit’teki sorudan bir YouTube videosu için yanıt, blog yazısı veya komut dosyası oluşturabilirsiniz.
Müşteri hizmetleri sorularını da yanıtlayabilirsiniz. Ama bu konuda o kadar emin olmamakta yarar var, çünkü müşteri hizmetlerinin bir markanın önemli ve değerli bir yönü olduğunu düşünebilirsiniz; bu yüzden söz konusu tercih göründüğünden daha maliyetli olabilir. Ancak bir araç olarak veya genel sorular için kullanılabilir.
5. Zorlu Konularda Yazma
Zorlu konularda yazma yorucu bir yazma alanı. Bir projenin uzun ve teknik açıklamalarını gerektirir. Conversational AI, basit bir istem vererek bu hibeleri 10 kat daha hızlı yazmayı sağlıyor.
“Bitki bazlı malzemelerden yapılmış çevre dostu bir gıda yapıyoruz. Bana bunun çevreye ve yerel iş ekosistemine nasıl yardımcı olacağının 2.000 kelimelik bir açıklamasını yazın.” Diyorsunuz ve yazıyor…
ChatGPT Marketing Dünyasını da Güçlendirecek
Dünyada büyük yankı uyandıran ChatGPT teknolojisi marketing alanında çığır açacak gelişmelerle geliyor. Kampanya düzenlemeden önce Influencer, hedef kitle, bütçe gibi sorular ChatGPT’ye yöneltilecek, alınan yanıtları marketing profesyonelleri sosyal medya reklamına dönüştürecek.
Teknolojideki gelişmeler dünyayı hızla şekillendiriyor. En büyük değişimi de marketing pazarı yaşıyor. Reklam verenler son teknolojiyi ile daha etkileyici bir şekilde kullanarak daha fazla tüketiciye ulaşmayı hedefler. Bu nedenle de marketing sektörü, son teknolojinin hem en yakın takipçisi hem de ilk kullanıcıları konumundalar. Dünyada henüz sosyal medyanın ilk adımlarının atıldığı 2000’li yılların başında ilk Influencer’lar aracılığıyla fotoğraf-grafik afiş yöntemiyle marketing faaliyetleri başlarken, teknolojik dönüşüme bağlı olarak önce GIF’ler, sonra kısa videolar, ardından canlı yayınlar, son olarak da artırılmış gerçeklik, deepfake, 8K Ultra HD video ve Metavarse marketing başladı.
Takipçi sayısı 4.5 milyar kişiye ulaşan sosyal medyanın dünyanın en büyük AVM’sine dönüşmesine paralel şekilde marketing dünyası da teknolojiyle olan ilişkisini artırarak hızlandırdı. Henüz 2020’de piyasaya sürülen ve 3. versiyonu 2022 Kasım ayında piyasaya çıkan OpenAI şirketine ait ChatGPT yani yapay zekanın gelişmiş bir dil programı kullanarak, gerçekleştirdiği analiz sonrasında sorulara yazılı ve sözlü cevap vermesi marketing dünyasının şekillendirmeye başladı.
Marketing öncesinde hedef kitleyi tespit etme, onlara uygun ürün ve hizmeti belirleme, hangi Influencer’ın tercih edileceği, Influencer ile hangi yöntemle bir gelir modeli uygulanacağı, marketing yöntemi, hangi sosyal medya mecrasında yayınlanacağı, marketing sonunda ürünü satın almak için tüketicinin markaya mı yoksa başka satıcıya mı yönlendirileceği gibi birçok soru vardır. Bunlara verilen en doğru yanıtlar, nitelikli bir marketing yapılmasının yolunu açar. Bugüne kadar soruları etkin bir arşiv çalışmasıyla birlikte bizler yapıyorduk. Bugün ChatGPT’nin varlığıyla birlikte eldeki bilinen, bilinmeyen tüm verilerin işlenip ortaya yapay zeka ile yanıtların çıkması marketing faaliyetlerini daha kolaylaştıracaktır.
Dahiyane Projelere İmza Atılabilir
ChatGPT ile hem marketing yapılacak ürün ve hizmeti yapay zeka sayesinde en doğru şekilde tanımak, hem de gerekli metinleri en nitelikli şekilde ortaya koymak mümkün. Dolayısıyla kısa bir süre sonra ChatGPT’nin marketing sektöründe birçok dahiyane projeye imza atması mümkün.
Öte yandan başta teknoloji firmaları olmak üzere, sosyal medya üzerinden marketing yapan tüm markaların ChatGPT ile işlerini sürdürmek isteyeceklerini düşünüyoruz. Ama unutulmamalı ki ChatGPT’nin kendisi de insan faktörü olmadan elindeki bilgilerin tam olarak sahaya yansıyamayacağını düşünüyor. Bu nedenle de teknolojinin tamamen hakimiyetinden öte, insan faktörüne yardımcı olduğu senaryoyu düşünmek ve buna uygun davranmak gerekiyor.
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte bir tartışma da beraberinde yürüyor. Gazeteciler, metin yazarları, öğretmenler, senaristler, finans, yazılım mühendisliği, grafik tasarımı gibi alanlarda çalışanların işsiz kalacağı endişesi hakim. Eğer marketing sektörü ChatGPT’yi insan faktörünün yerine koymak yerine insan ile uyumlu hale getirirse, kazanan markalar olacak.
Ömürlük Müşteri Potansiyeli Geliyor
Bugün 6G’nin hayatımıza girmesiyle birlikte yakında marketing yapılan bir çikolatanın tadını tüketici oturduğu yerden alabilecek. Bir kahvenin kokusunu duyabilecek. Her yeni teknolojiye açığız. ChatGPT’nin güçlü özellikleriyle, müşteri adaylarınızın satış sürecinizde verimli bir şekilde ilerlemesine yardımcı olmak için kullanabilirsiniz. İnsanlar genellikle destek ekibinizi telefonla aramak yerine kısa mesaj göndermeyi tercih edebilir ve ChatGPT gibi bir araçla onları ömür boyu sürecek müşterilere dönüştürme şansınızı artırmak mümkündür. Böylece, ChatGPT ile, işinizi bir sonraki seviyeye taşımanıza olanak tanıyan etkileşimli bir yapay zeka pazarlama aracıyla, yeni müşteri adaylarınızı müşterinin yolculuğuna kolay ama sağlam bir başlangıçla götürebilirsiniz.
Sınırlamalar
Öncelikle evet, İçerik üretebilir; ancak yaptığı şey iyi yazmanın yerini alamaz.
Varsayım, “içeriğin” insan emeği ile üretiminin Conversational AI’lar karşısında modası geçmiş bir noktaya geleceği ve yakın gelecekte tamamen otomatik hale dönüşeceği yönünde.
Ama bunun arkasında, ilk etapta yazmayı ilginç kılan şeyin özü hala var. Zira talep edilen beceri daha çok sanat küratörlüğü gibi bir şey. Kendi orijinal içeriklerimizi kontrol etmek, düzenlemek ve sağlamak her zamankinden daha önemli.
Markalaşmanın önemli yönleri de değişecek. Şeffaflık her zamankinden daha önemli olacak – örneğin, makalelerin AI tarafından ne zaman yazıldığını ve düzenlendiğini belirtmek. Bu çok fazla değer katabilir. Bir markanın müşterileriyle etkileşim kurma derecesi de daha önemli hale gelecek, çünkü bu değerli veriler sağlar.
Bu nedenle, iş stratejilerinin de değişmesi gerekecek. Pazar yerleri, ucuz ve çöp gibi içeriğe doyacak. Kalite, nicelikten çok daha önemli olacak ve orijinal ‘insan’ çalışmaları çok daha değerli hale gelecek. Bir makaleye zaman ve enerji harcadığınızda, aynı anda bir video, beş blog girişi, bir Twitter postu vb. yapılabileceği için değerlemesini en üst düzeye çıkarmanın yolunu bulmanız da gerekecek.
Sadece AI’ya Sorun:
İnsanlık ve yapay zeka arasındaki perde kalkmaya başladıkça, Konuşmaya Dayalı Yapay Zeka, yeni bir aydınlanma çağının habercisi olan bir olasılık gibi ortada beliriyor. Sezgisel arayüzü ve sınırsız yetenekleriyle Conversational AI, insan ve makine arasındaki engellerin çözüldüğü ve büyüme ve ilerleme potansiyelinin sınır tanımadığı bir geleceğe doğru bize rehberlik ediyor.
Hala emekleme aşamasında olsa da Conversational AI’nın potansiyeli şaşırtıcı, gelecek olanın sınırsız potansiyeline bir bakış ayrıca. Yeni dönemi kucaklarken, olağanüstü bir güçle gelen etik düşünceleri de unutmayalım. Gelecek burada ve Conversational AI, gizemlerin kilidini açan bir anahtar.
Yorum Yap