Ana sayfa Donanım Mikrofonların Özellikleri

Mikrofonların Özellikleri

0

 Her mikrofonun kaynağa uygunluğu açısından kendine ait özellikleri mevcuttur.

Mikrofonun özelliklerini teker teker değil de bir bütün halinde değerlendirirsek, mikrofonlayacağımız kaynak için en doğru mikrofon seçimini yapabiliriz. Her özellik bir diğer özelliği etkileyerek mikrofonun genel karakteristiğini oluşturur. Bu özellikleri çok bilindik bir ürün olan Shure SM58 üzerinden örnekleyerek görelim;


Frequency Response

Bu özellik bize mikrofonun hangi frekans aralıklarında çalıştığını ve hangi frekanslarda hassasiyet gösterdiği bilgisini verir. örnek mikrofonumuz SM58″de frekans okuma aralığı 50 Hz ile 15 KHz arası gözüküyor. Fakat frekans çizelgesini inceleyecek olursak 100 Hz altında azalma, 2 KHz üzerinde yükselme, 9 KHz üzerinde de azalma görülüyor. Buna bağlı olarak, bu mikrofonu vokal mikrofonu olarak kullanabilirken alt frekanslara ihtiyaç duyulan bir yerde kullanamayız sonuncunu çıkarabiliriz.

 
Sonuç olarak her mikrofonun çalıştığı bir frekans aralığı mevcuttur fakat bu aralık içerisinde frekans başına yükseklikler eşit değildir.
 


Polar Pattern

Her mikrofon, diyafram yapısında omni yani her yönden eşit algıya sahiptir. Fakat diyaframın arkasında bulunan ve voice tag diye adlandırılan, farklı yapı ve çeşitlilikteki ses kanalları faz yolu ile mikrofonun yön algısını oluştururlar. Yön algıları mikrofonu kullanacağımız yer açısından çok büyük önem taşır.


Omni Directional :
Her  yönden eşit algı yapısına sahiptir. Yani 360 derecedir.
 
Bi-Directional :
Diğer adı figure of eight olan yapı 90 ve 270 derecelik voice tag”e sahiptir ve bu sayede çift yönlü bir mikrofon haline gelir.
 
Cardoid Pattern :
180 derecelik voice tag a sahiptir.

Super Cardoid Pattern:
126 ve 234. Derecelerde voice tag” a sahiptir.

Hyper Cardoid :
110 ve 250. Derecelerde voice tag” a sahipir.

Gördüğümüz bu polar pattern”ler oldukça sık kullanılırlar. örneğimiz SM58 kardioid yapıya sahiptir. SM 58″in polar pattern”ine bakıldığında belirlenmiş frekansların hangi açıda hangi yükseklik seviyesinde olduğu görülebiliyor. Bu grafiklerden şöyle bir sonunç çıkarabiliriz: SM 58, 1000Hz”de,180. Derecede 0 dB”den -20 dB düşerken, 125 Hz yine 180. Derecede 0dB”den sadece -10 dB düşüyor. 1000 Hz, 0 derecede 0 dB iken, 90. Derecede – 5 dB düşüyor. Bu durumda SM 58 kaynağa off-axis konulduğunda 1000 Hz”de kayıp yaşıyor.    

On-Axis: Mikrofonunn kaynağa dik açıyla 0 dereceden pozisyonlanması.

Off-Axis:
Mikrofonun kaynağa yan açıyla pozisyonlanması

Empedans

Empedans bildiğimiz üzere akıma karşı gösterilen dirençtir. Genel olarak kondansatörlü mikrofonda yüksek, dinamik mikrofonlarda ise düşük empedans mevcuttur. Empedans uyumu seviye farklılıkları yaşanmaması açısından önemlidir. Empedans konusunda bir diğer önemli nokta da gürültü oranının empedans yükseldikçe artmasıdır. Bu yüzden enstrümanları miksere direk girdiğimizde yüksek oranlı bir dip gürültüsüyle karşılaşırız.çünkü enstrümanların empedansları yüksektir. Bu soruna da çözüm olarak empedansı düşürsün diye D.I. box kullanırız.

Sensitivity ( Hassasiyet )

Hassasiyet bir mikrofonda sabit yükseklikte uygulanan referans frekansının (1 kHz )  mikrofon çıkışındaki ölçümünü dB SPL cinsinden verir.  Bu oran ne kadar 0 dB”e yaklaşır yani yukselirse mikrofonun çıkış seviyesi de o kadar yüksek olur ve detaylı sinyal almasına neden olur. çünkü aynı oranda dinamik aralığı da genişler.

SN Ratio ( Signal Noise )

  Sinyal ve gürültü oranı mikrofonun yapı elemanlarından ( preamp devresi, bobin teli vb. ) kaynaklanan mikrofonun iç gürültüsüdür ve % olarak ifade edilir. Düşük olması dinamik aralığı arttıracaktır. SN oranı yüksek bir mikrofonu vokalde kullanmak doğru değildir. Fakat yüksek dB”li bir enstrümanda çok rahatlıkla kullanılabilir.
En çok karşılaştığımız mikrofon özelliklerini basit bir şekilde gördük. Yazımızın başında da okuduğunuz gibi bütün özellikleri bir bütün içerisinde kullanırsak kafamızdaki sound”u, duymak istediğimiz gibi sinyale çevirebiliriz. Ayrıca bu bilgilere iyi bir şekilde hakim olursak, günümüzde popülerliği artan yaratıcı sound”lara da imzamızı atabiliriz. önümüzdeki yazımızda mikserleri biraz tanıyıp bağlantılarına değineceğiz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here