Alışkanlıklardan vazgeçmek kolay değil. Piyasada hala FreeHand ağırlıklı bir çalışma düzeni hakim. Bunun temel sebebi de; FreeHand ile, yeni sürüm Adobe programları arasında geçişkenliğin pek kolay olmaması. Neredeyse her firma kendi arşivini FreeHand olarak oluşturmuş durumda. Yeni nesil uygulamalara geçişkenliği dar olduğundan, FreeHand”deki bu külliyat doğal olarak yine en pratik ve hızlı şekliyle FreeHand”de çalışmaya devam edilerek değerlendirilebiliyor. Sözgelimi tüm kartvizit arşivi FH olan bir ajans o dosyaları Illustrator”e çevirmek yerine FH”de üzerinden uygulayarak daha çabuk değiştirir. Daha hızlı çözüm sağlamış olur. Nedendir bilinmez Adobe, FreeHand”e yönelik olaral hiçbir yatırım yapmamakta. Bu noktada altı çizilmesi gereken şey neden yeni bir FreeHand sürümü çıkmadığı değil. Daha çok, mevcut sürümün neden güncel Illustrator programlarına geçişinin kolaylaştırılmadığı. Bu gerçekleşse sanırız kimse FreeHand”e takılıp kalmak istemeyecektir. Ayrıca renk tutturmada grafikerlere kök söktüren yanları da çoktur FreeHand”in. Günümüz PDF teknolojisiyle de tatminkar bir bütünlüğü olmayan bu program, Photoshop ile sağladığı uyumdan bile gittikçe uzaklaşmakta. Adobe bu noktada kullanıcıyı yıldırma politikası mı izliyor bilemeyiz. Ancak şöyle kabaca bir düşünürsek; bu konuda esnek davranmak ve buraya biraz yatırım yapmak Adobe”nin zararına olmayacaktır. |
Resim 1 |
Resim 2 |
Adobe net bir çözüm üretmeyedursun biz Macline çatısı altında, FreeHand”den aşina olduğunuz basit uygulamaların Illustrator üzerinde nasıl yapıldığına dair örneklerle bahsini ettiğimiz geçişi sağlamaya çalışalım. Bu ay Illustrator”da senelerdir FH”de yaptığımız bir işi yapacağız. Bir kartvizit tasarlayıp baskıya hazır hale getireceğiz. Tabi bunu yaparken temel olarak kartvizit tasarımında nelere dikkat ediyoruz onlara da değineceğiz. öncelikle kartvizitin içeriğinde neler olabilir kısaca belirtelim. Şirket ismi, sloganı, logosu, isminiz ve soyadınız, çalıştığınız departman, görev tanımınız, telefon-faks numaranız, şirketin açık adresi, e-mail adresiniz, web sayfanız bir kartvizitin olmazsa olmazlarıdır. Duruma göre MSN, AIM veya Skype adresinizi de ekleyebilirsiniz. İçerikten sonra format ve boyut belirlemeye geliyor sıra. çeşitli formatlar ve boyutlar olsa da tüm bunların yakınlaştığı bir başka kart örneği var: kredi kartları. Kartvizitlerin büyük çoğunluğu kredi kartı boyutuna yakın olmaktadır. Bu şekilde daha kolay akılınızda tutabilirsiniz. Tabi kullanılagelen tüm boyutları da bilmekte fayda var (bkz. Resim 1-2). |
Daha sonra sıra kartın dikey mi yatay mı olacağına karar verme aşamanız diyebiliriz. Dikey mi olacak yatay mı karar verdikten sonra, baskı tek taraflı mı olacak çift taraflı mı onu da düşünmeliyiz. Daha sonra da üzerinde durulabilir ancak çalışma başlangıcında kaç renk kullanılacağı ve hangi tip kağıda basılacağı da seçilirse işin büyük bölümü hallolmuş olur. Kesimde özel bir teknik kullanılacaksa boyut ve kağıtta kesime uygun hareket etmek gerektiği de dikkatten kaçmasın. Tüm bu temel adımların ardından iş uygulama noktasına gelmekte. İlk aşamada Illustrator”un ve genel anlamda Adobe”nin takdire şayan özelliklerinden olan Template”lere göz atacağız. Bunun için programda File > New From Template diyerek ilgili klasöre gidiyoruz ve burada, bulunduğunuz sürüme göre farklılık gösterecek bir alt klasörden Business Card şablonunu açıyoruz (bkz. Resim 3). |
Resim 3 |
Resim 4 |
Birden fazlaysa uygun olduğunu düşündüğünüz boyutu kullanmanız yeterlidir. Bu noktada ana şablonu seçtiniz diye çalışmayı bu dar alanda yapmak zorunda değilsiniz. Keza A4 gibi yada Letter gibi bir boyutta çalışmayı yapıp daha sonra kopyalayıp buraya yapıştırmak daha mantıklı olacaktır. Burada Letter çalışma boyutu olarak belirlenmiş olup kart boyutu 3.5 inch”e 2 inch olarak seçilmiştir. File > New diyerek buradan Document Profile”ı Print ve Size”ı Letter olarak belirleyebilirsiniz. Alttaki Advanced bölümünden de CMYK ve 300 DPI açıp açmadığınızı görebilirsiniz. Şablonu inch olarak görmüştük dosyanın çalışma alanını da inch olarak tanımlayabiliriz. Illustrator > Preferences > Units den gerekli ayarları yapabilirsiniz. Inch yapma zorunluluğumuz yok, onu uygun gördük sadece. Soldaki araç menüsünden Rectangle Tool ile sayfanın üzerine tıklıyor ve kart boyutunda dikdörtgenimizi oluşturuyoruz (bkz. Resim 4). |
İlk dikdörtgeni oluşturduktan sonra guide”lar aracılığıyla orta noktayı belirliyor ardından tekrar Rectangle Tool”u seçip bu orta noktaya alt tuşuna basılıyken tıklıyoruz. Daha geniş bir dikdörtgen tanımlayarak -burada 3.75 X 2.25 inch- taşma payımızı da vermiş oluyoruz (bkz. Resim 5). |
Resim 5 |
Resim 6 |
Boyutu girdikten sonra da alt tuşuna basılı tutarak OK”ye tıklıyoruz. Aynı işlemi bir kere daha yapıyor ve bu sefer daha ufak bir dikdörtgen yaratıyoruz -3.25 X 1.75 inch gibi-. Daha sonra bu üç diktörgeni tutuyoruz. Ardından View > Guides > Make Guide diyor ve üç dikdörtgeni de kılavuz çizgi haline getiriyoruz (bkz. Resim 6). Böylece ortadaki alan asıl boyutken dıştaki alan taşma payı olacak. İçerdeki alan ise koyacağımız materyallerin, mesela çeşitli metinlerin kesime yakın kalmamasına dikkat etmemize yardımcı olacak. Ardından dosyamızı kaydetip bir diğer aşamaya geçebiliriz artık. Sırada uygun logo formatını tercih etmek var. Kullanılacak zemin rengine, kağıda ve renk adetine göre en uygun logoyu seçip kartvizit çalışmamıza alıyoruz. Bu noktada oluşturduğumuz kılavuz çizgilere uygun şekilde logoyu sol alt köşeye yerleştirebiliriz (bkz. Resim 7). |
Resim 7 |
Resim 8 |
Type > Show Hidden Characters ile görünmez karakterleri aktif veya pasif hale getirmek mümkün (bkz. Resim 8). |
Sıra metinleri yerleştirmekte. Burada ilk etapta standart 12 punto Helvetica fontla dizilmiş metni daha uygun bir hale getirmek gerekiyor. Referans alacağımız nokta, logo karakteri ve logo renkleridir. Değilse de onlarla uyumlu bir tipografik format belirlenmelidir. Burada logo için Myriad Pro kullanılmış. O halde metinler için de bu fontu seçiyoruz. Punto 9 olsa yeterli görünüyor. Satır arası otomatikteyken fena gözükmese de 11 punto daha şık duracaktır. Metni içerdeki üçüncü kılavuz çizgiye göre sağ alt köşeye sola blok olarak yerleştiriyoruz (bkz. Resim 9-10). |
Resim 9 |
Resim 10 |
Ancak bu yeterli değil. Tasarım olarak daha şık durmasını sağlamak için isim ve telefon numarası kısmını farklılaştırarak ayrıştırmak gerekmekte. Dolayısıyla bu iki satırı tutup kesip farklı bir metin alanına alıyoruz. Bunu yaparken tutup kestikten sonra metni koyacağımız yere tıklayıp yapıştır dememiz kafi. Bu arada ayırdığımız isim ve telefon kısmını daha büyük (11 punto karakter boyutu, 12 punto satır arası) ve ismi bold yapmak daha şık bir görünüm elde etmemizi sağlayacaktır (bkz. Resim 11). |
Resim 11 |
Resim 12 |
Ancak daha sonra bu formatları değiştirmek isteyebiliriz. Ardından logodaki bold alan ile bold yaptığımız isim bölümünü aynı hizaya getirmek mantıklı bir hizalama şekli sayılır. Ancak bu da değişmez bir kural değil. Diğer yandan dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta yazılacak rakamların formatının belirlenmesi olacaktır. Telefon-faks numarası olsun, adresteki daire veya posta kodu numarası olsun, bu tarz rakamlar için Illustrator”ün işimizi kolaylaştıracak pratik çözümleri mevcut: Open Type. Windows > Type > Open Type diyerek gerekli panele ulaşmış oluyoruz (bkz. Resim 12). |
Burada çeşitli tercihler yapmak olası ancak bu örnek için tasarıma ve formata uygun olduğundan Proportional Oldstyle”i seçiyoruz (bkz. Resim 13). |
Resim 13 |
Resim 14 |
Ardından birkaç ufak düzenlemeye girişiyoruz. Mesela “@” işaretini biraz küçültüyoruz. Hizalamaları Align paneliyle düzenliyor ve kontrol ediyoruz (bkz. Resim 14-15). Burada keyfinize göre başka düzenlemeler de yapabilirsiniz. Ve böylece kartvizitimizi temel olarak bitirmiş oluyoruz. Yatay formatta farklı farklı hizalamalar ve tasarımlar yapmak da tabi ki olası. Hatta yatay formata bağlanıp kalmak zorunda da değiliz. Kartı dikey olarak da şekillendirebiliriz (bkz. Resim 16-17). |
Resim 15 |
Resim 16 |
Renk konusuna da temel olarak değinmek gerekirse; burada da görülebileceği gibi biri spot yeşil, biri de temel siyah olmak üzere iki renk mevcut (bkz. Resim 18). |
|
Resim 18 |
Genelde en kibar ve rahat algılanan kartvizitler iki renk olarak düşünülmekteler. Bu noktada istediğiniz anda -iş matbaaya bu şekilde gitmiş olsa dahi- bu iki rengi istediğiniz başka iki renkle değiştirmeniz olası. Bu noktada renklerin %100 değerlerle kullanılıp kullanılmadığına bakmak gerekmekte tabi. Şayet %100 ise matbaa aşamasında bile (tabi basılmadan önce) bu iki rengi Pantone spot renk kataloğundan seçeceğiniz diğer iki renkle değiştirmek olası. Bir de özel renkler var. Altın yaldız veya varak gibi. Daha albenili veya daha göz kamaştırıcı kartvizitler için bu özel renkler de yine sadelikten fazla ödün verilmeden kullanılabilir. Kağıdı seçerken, yukarda da değindiğimiz gibi yine boyut ve renk seçimleriyle beraber değerlendirme yapmış olmalısınız. Son olarak dosyayı baskıya hazır hale getiriyoruz (bkz. Resim 19). |
Resim 19 |
Resim 20 |
öncelikle guide”ları da birlikte kopyalayabilmek için onları çözüyoruz. Bunun için “cmd + alt + ;” kombinasyonunu kullanıyoruz. Daha sonra önceden seçtiğimiz Illustrator şablonuna bunu kopyalayıp kılavuz çizgiler yardımıyla ortalıyoruz. Son olarak metinleri de tamamen convert edip vektörel grafiğe çevirmek üzere tamamını seçip Type > Create Outlines diyoruz (bkz. Resim 20-21). |
Resim 21 |
Resim 22 |
Dilersek aynı sayfa üzerinde birden fazla kartvizit konumlayarak işimizi kolaylaştırabiliriz. Dosyayı yine Letter boyutundaki yeni sayfada sol üste yerleştiriyoruz. Guide”ları “cmd + alt + ;” kombinasyonuyla açıyoruz. Ardından ortadaki dikdörtgeni tutup View > Guides > Release Guides diyoruz (bkz. Resim 22). |
Böylece kılavuz çizgi yeniden dikdörtgen çizgi olmuş oldu. Stroke”u yukardan sıfırlayarak Filter > Create > Crop Marks diyoruz (bkz. Resim 23). |
Resim 23 |
Resim 24 |
Böylece, ana dosya boyutunu tanımlayan dikdörtgenimiz kros çizgisine dönüşmüş oldu. Ardından Effects > Distort & Transform > Transform diyoruz (bkz. Resim 24). Copies bölümüne 3, Move”da Vertical bölümüne -2.75 inch”i giriyor ve alt alta 3 kopyayı hizalı olarak dizmiş oluyoruz. Sonra aynı işlemi tekrar ediyor, bu sefer copies bölümüne 1, Move”da Horizontal bölümüne 4.25 inch değerlerini giriyoruz ve işimiz bitmiş oluyor (bkz. Resim 25-26). |
Resim 25 |
Resim 26 |
Böylece FreeHand”de bir kartvizit tasarlarken ne yapıyorsak Illustrator”de daha pratik bir şekilde yapılabilir olduğunu net olarak görmüş oldunuz. İlerde zorunlu olacak bu geçişi şimdiden sağlamanız, hem sizi diğer tasarımcı ve uygulamacılara göre farklı ve bilge kılacak hem de işinizi kolaylaştıracaktır. |
Yorum Yap