İleri Hareket Fluluğu Teknikleri

Hareketsiz modelleri dondurup netleyerek etraflarındaki hareketli unsurlarla fotoğrafa hareket fluluğu katmak.

Geçen sayımızda “Gün Batımında Uzun Pozlama ve Hareket Fluluğu” başlıklı yazımda fotoğraflarımıza hareket fluluğunu nasıl katabileceğimizi, bir yandan da başroldeki modelimizi nasıl netleyebileceğimizi incelemiştik. Gün batımını tercih ettiğimiz için silüetlerle hareket etkisini yakalama imkanı bulmuştuk. Keza daha önceki sayımızda da gün batımında silüetleştirdiğimiz modellerle güzel kompozisyonlar yakalamaya çalışmıştık. Gün batımının bu olağanüstü güzel katkısını ise daha çok sahil ve açık alanlarda yakalamıştık.

Sanırım artık gün batımından ve sahillerden biraz uzaklaşabiliriz. Ancak oldukça eğlenceli ve sürprizlere açık olan hareket fluluğu üzerinde daha fazla durmak istiyorum. Geçen sayıda giriş yaptığımız bu tekniğin üzerine neler koyabilir ve farklı zaman ve yerlerde nasıl kullanabiliriz hep birlikte bakalım. Geçen sayıda hem hareketsiz modelleri hem de hareketli modelleri dondurarak netlemeye yani pan tekniğine değinmiştik.

Bu bölümde hareketsiz modellere yoğunlaşıp, onları dondurup netleyerek fotoğrafımızın baş rolüne alırken, etraflarındaki hareketli unsurlarla fotoğrafımıza hareket fluluğu katacağız.

En temelde hareket fluluğunu sağlayabilmek için perde hızını düşürmek gerekiyor ki bunu hareketli unsurların hızlarına, onlara olan uzaklığımıza, hareket yönlerine göre ayarlamalıyız. İstediğimiz etkiyi yakalamak için farklı perde hızlarında deneme çekimleri yapabiliriz. Geçen yazımı okuduysanız temel makine ayarlarını ve sabitleme yöntemlerini özetlediğim aşağıdaki paragrafı atlayabilirsiniz.

Üzerinde 35 mm lens ile sabit tuttuğumuz makinemize, yaklaşık 10 metre öteden ve makinemizin bakış doğrultusuna dik açı ile geçecek, yani kadrajımıza bir yandan girip diğer yanından çıkacak hareketli

Hareketsiz olan modelimizi uzun pozlamaya rağmen net ve üzerinde hareket fluluğu olmadan fotoğraflamak için de makinemizi olabildiğince sabitlememiz gerekir. Bunun için:

Her ne kadar yukarıdaki değerler belki başlangıç için yol gösterse de hareket fluluğunun tek ve genel geçer bir makine ayarı yok. Bu konuda fotoğrafçının kendi zevki ve tercihleri ön plana çıkıyor. Fakat pozlama süresi ne kadar artarsa işimiz o kadar zorlaşacaktır. Çünkü:

Bu nedenle aşırı uzun pozlama sürelerinden kaçınmak gerekir. Görece kısa süreli uzun pozlama ise istediğimiz etkileri elde etmede yetersiz kalabilir.

Diğer yandan uzun pozlamanın beraberinde işimizi kolaylaştırabilecek bir avantaj oluşur. O da diyafram açıklığını kısabilme ( f/ değerini artırma) imkanıdır. Perdenin açık kaldığı süre uzadıkça makinemiz fotoğrafımıza daha fazla görüntü yazar ve beraberinde de daha fazla ışık alır. Bu sebeple diyafram açıklığını düşürebiliriz ( f/ değerini artırma). Bunun avantajı net alan derinliğinin artması demektir. Yani modelimizi daha kolay netleyebiliriz. Mesela çok yaygın karşılaşılan çekim hatalarından birisi, otomatik netleme yaparken ölçüm aldığımız noktayı (modeli) tutturamayıp arkasında ama mesafe olarak çok uzağındaki bir notktaya netliğimizin kaymasıdır. Bunun gibi netleme noktasını yanlış aldığımız durumlarda net alan derinliğinin fazla olması hala modelimizin net alanın içinde kalmasını sağlayabilir.

Bu avantaja rağmen yine de doğru netlemeden emin olmak için, özellikle aynı yerde bir süre çalışacaksak ve netleyeceğimiz modelimize olan mesafe değişmeyecek ise bir kez ilgili mesafeyi netledikten sonra netlememizi (AF, AutoFocus) kilitleyebiliriz. Böylelikle her kare için tekrar tekrar netleme yapmanıza gerek kalmaz ve rahatça çalışabilirsiniz. Bunun bir artısı da vizörden bakmaya daha az gerek kalmasıdır ki bu da makineyi daha kolay sabit tutmamıza yardımcı olur.

Şimdi gelelim, bu teknik bilgilerin ötesinde, hareket fluluğu katmaya çalıştığımız fotoğraflarda nasıl bir yol yöntem izleyebileceğimize.

Başlangıç için önerim arkadaşlarınız veya yakınlarınızdan size modellik yapmalarını rica etmeniz ve birkaç kez onlarla birlikte fotoğraf çekimine çıkmanız. Modelinizin hareketli bir sokak veya caddede uygun bir yerde durmasını veya oturmasını rica edebilir ve ortamdaki hareketli unsurların oluşturacağı hareket fluluğu ile kendisini fotoğraflayabilirsiniz. Bu makine ayarları ve netlik üzerine çalışmanız için iyi bir pratik olacaktır. Daha önemlisi modelinizi nerelere yerleştirirseniz daha güzel fotoğraf elde edebileceğinizi tasarlamaya ve sonrasında da arkadaşınız yanınızda olmasa da uygun modelleri fark etmeye başlarsınız.

Hareket fluluğu fotoğrafları birçok sokak fotoğrafının aksine genelde hemen çekilebilen fotoğraflar olmuyor. Normalde sokak fotoğrafçılığında makinemizi günün ışığına ve sokağın ortamına uygun değerlerde tutar ve öyle dolaşır veya bekleriz. Hareket fluluğunu ise bizi fotoğrafı kafamızda tasarlamaya veya bir takım ön görülerde bulunmaya zorlar. “Bu modeli, bu açıdan uzun pozlayarak çekersem, etrafında da şu şekilde hareket fluluğu oluşur.” şeklinde fotoğrafı önceden görmeye çalışırız.

Bu serüvende bize yardımcı olması için 7 adımlık bir yöntem tavsiyem var:

Bu adımlar benim sahada güzel sonuçlar elde etmemi sağladı. Bunların yanında püf noktası olabilecek iki notum daha var.

İlki lens seçimi. Bu çekim yöntemi çok özel lenslere gerek duymuyor. Makinenin yanında gelen standart kit lensler bile iş görüyor. Yüksek diyafram açıklığına (düşük net alan derinline) ihtiyaç olmuyor. Fakat özellikle makinenin titremesi dar açı lenslerde daha fazla hissedildiği için geniş açı lensleri tavsiye ederim. Hem bu yüzden hem kadrajı geniş tutabilmek için 16-50mm aralıklardaki lensler genelde uygun oluyor. Böyle bir lens kullanınca da modelimize yakın, yaklaşık 5 ila 10 m gibi uzaklıklarda olmamız gerekiyor.

Bir diğer önemli nokta ise kimi yerde filtre kullanımına ihtiyaç olabileceği. Özellikle güneşli günlerin gün ortasında ve açıklıklarda olduğumuz sert ışık ortamlarında ND filtre ile parlaklığı düşürmemiz gerekecektir. Bu şekilde güçlü ışığın olduğu bir günde Eminönü Meydanı’nda çektiğim uzun pozlama bir fotoğraf örneğimi de paylaşıyorum.

Faydalı olması ve bu yöntemle fotoğraflarınızda harika etkiler yakalamanız dileğiyle, hoşça kalın.

Barış Atalay

Exit mobile version