Onlarca yıldır motosikletlerin çoğu iki ana kampa ayrıldı: sokak motosikletleri ve arazi motosikletleri. Ancak, yaklaşık 1982’de üreticiler motosikletlerini farklı sürüş türlerine uyarlamaya başladılar ve motosiklet dünyası birçok özel segmente ayrıldı. Bu eğilim bugün gelişmeye devam ediyor. Peki, hangi tür motosikletler size daha uygundur? Bazı motosikletlerin birden fazla (iki veya üç) kategoriye uygun olduğunu unutmayın.
Spor Motosikletler
Spor motosikletler, motosiklet dünyasının hız makineleridir. Özel süspansiyon sistemleri ve yüksek performanslı frenler ile yüksek güçlü spor motosikletleri, genellikle iki tekerleklide (veya dörtte) bulabileceğiniz en yeni ve en büyük teknoloji ile doludur. Spor motosikletler ile ilgili yaygın bir söylem, 160 km’nin üzerine çıkmadığınız sürece rahat olmadıklarıdır, bu noktada çok rahat olurlar. Çoğu spor motosikleti, uzun mesafelere gitmek için tasarlanmamış olsa da, bu pek çok sürücünün yumuşak bagajlar ve daha iyi bir sele eklemesini engellemedi, böylece uzun zorlu yolların ya da yarış pistlerinin keyfi çıkarılır. Spor motosikletler genellikle süratle harekete geçen doğası ve olağanüstü gücü nedeniyle yeni başlayanlar için en iyi seçim değildir, ancak düşük güçlü, orta ağırlıkta bir spor motosiklet ya da bir “spor motosiklet lite” bu tür bir başlangıç için iyi bir seçim olabilir.
Örnekler: Ducati Panigale, Honda CBR modelleri, Kawasaki ZX serisi, Yamaha R1 veya R6, Triumph Daytona, Suzuki GSX-R modelleri, Aprilia RSV4
Artıları:
- Çok fazla güçlü, harika frenler ve ayarlanabilir süspansiyon
- Gerçek yarış otomobili seviyesinde hızlanma ve yüksek hız (motosiklete bağlı olarak)
- Mevcut en yüksek teknoloji ile şık görünüm
- Hızlı sürmek heyecan verici – eğer yeteneğiniz varsa
Eksileri:
- Genellikle uzun sürüş mesafesi için çok rahat değil
- Birinci veya ikinci viteste (altı vitesin) dünya çapında hız sınırlarının çoğunu aşabilir
- İyi bir şekilde sürmek için çok yüksek bir beceri seviyesi gerektirir
- Ceza yiyebilir (ikinci maddeye bakın)
Cruiser
Birçok yeni sürücü kendilerini güçlü, alçak bir motorda şehir sokaklarını gezerken resmeder. Bu sizin de rüyanızsa, bir cruiser almalısınız. Cruiser’lar, alçak bir sele yüksekliğine, tork bakımından zengin bir motora (tipik olarak bir V-ikiz), kalın arka tekerleğe, pek çok tarza ve çok fazla kroma sahiptir. Veya değildir. Sürmesi rahat olan cruiser’lar, heybe şeklinde çantalar, ön cam ve yolcu için bir sırtlığın eklenmesi ile iyi bir tur motosikleti de olabilirler. Hafif veya orta ağırlıktaki bir cruiser, iyi bir başlangıç motosikletidir, çünkü düşük hızlarda daha kolay idare edilebilir ve daha fazla motor gücüne sahiptir. Sadece daha güçlü bir motora ve diğer performans yükseltmelerine sahip olan bir cruiser olan ‘güçlü bir cruiser’ satın almadıkça spor motosikletlere karşı yarış kazanmayı beklemeyin, ama muhtemelen yeni başlayanlar için çok iyi bir ilk tercih değildir.
Örnekler: Herhangi bir Harley-Davidson veya Indian, Honda Shadow, Yamaha (Star), Kawasaki Vulcan, Ducati Diavel (hemen hemen her büyük motosiklet üreticisi kendi ürün portföyünde birkaç cruiser modeline sahiptir).
Artıları:
- Sürmesi kolay ve rahat
- Genellikle bakımı basit
- İstenirse turlama yeteneklerine sahip
Eksileri:
- En yüksek hız açısından özellikle hızlı değil
- Büyük ve ağır olabilir
Dual Spor
Dual spor motosikletler, motosiklet dünyasının İsviçre ordu bıçağıdır. Çok çeşitli boyutlarda bulunan dual spor ya da “ADV motosikletler”, aslında bir arazi motosikleti ve bir sokak motosikletinin birleşimidir. Tipik olarak, uzun mesafeye gitmek için uygun olan bir motor ile birlikte uzun mesafe süspansiyonlara (off-road sürüşü için) da sahiptirler. Dual spor motosikletlerin çoğu, turlama ekipmanları ile yüklü ve dünyanın uzak köşelerine kadar gidilecek şekilde tasarlanmıştır. Modele bağlı olarak, aynı zamanda hafif, ince, yüksek manevra kabiliyeti olan ve bozuk şehir sokaklarında sorunsuzca gidebildiğinden, işe gidiş gelişte kullanılabilecek önemli bir motosiklet de olabilirler. Ayrıca, asfalt bittiğinde ve sadece bir toprak yol izi varsa, sorun değil, sürmeye devam edin. Bir dual spor, motosiklete binmeye başlamak için iyi bir yol olabilir, ancak uyarmak lazım: daha uzun boylulara göredir, yani eğer kısa boyluysanız, satın almadan önce mutlaka deneyin. Uygun değilse, bir alçaltma kiti isteyebilirsiniz.
Örnekler: Honda Africa Twin, BMW G/S serisi, Kawasaki KLR modelleri, KTM Adventure, Triumph Tiger, Yamaha Super Tenere, Suzuki V-Strom modelleri
Artıları:
- Herhangi bir şey yapma, herhangi bir yere gitme yetenekleri
- Basit tasarım, ancak güçlü
- Trafikte yüksekte oturma
Eksileri:
- Uzun boylulara yönelik
- Genellikle tasarımda stil olarak meydan okuma durumunda
- Sizi dünya çapındaki macera yolculuklarına başlamaya teşvik edeceğinden, boşanma ve iş kaybı gibi sonuçlara yol açabilir
Dresser (Tur Motosikleti)
Bazı insanlar, seyahat arzularını bir araba ya da büyük bir RV’nin yapamayacağı şekilde karşılamak için motosiklet kullanıyorlar. Yine de, uzun mesafeli yolculuk, en azından bazı şeyleri yanınızda getirmeniz gerektiği anlamına gelir ve yolculukta neden rahat etmeyesiniz? Dresser olarak da bilinen tur motosikletleri bunun için üretiliyorlar. Ne zamandır güzelliğe güzellik katmak istiyorsanız, muhtemelen her ihtiyaç ve isteklerinizi karşılayacak uygun bir tur motosikleti vardır. Hemen hemen her büyük motosiklet üreticisi, portföyünde bir tur motosikletine sahiptir ve bunların pek çoğu da, normal olarak otomobillerde bulunan güçlü ses sistemleri, GPS navigasyon ekranları, ısıtmalı koltuklar, ABS frenler, elektronik süspansiyon, Bluetooth, sürücü/yolcu iç hattı ve çok sayıda taşıma kapasitesi özelliklerini içerir. Showroom’larda biraz pahalıdırlar. Bu nedenle, bütçenize uygun ikinci ellere bakın. Orada iyi bakımlı bir tur motosikletini mutlaka bulursunuz.
Örnekler: Honda Goldwing, Harley-Davidson Ultra Classic, Yamaha Venture, BMW K1600GT/L, Indian Roadmaster, Triumph Rocket III Touring
Artıları:
- Rahat, güçlü ve lüks
- Dayanıklılık için üretilmiş
- Pek çok ekipman taşıyabilir
- Bazıları oldukça güzeldir
Eksileri:
- Büyük ve ağır
- Spor motosikletindeki idareyi veya hızı beklemeyin
- Pahalı
Spor Tur Motosikleti
Bir tur motosikletinin konforunu, taşıma kapasitesini ve hava koşullarına karşı korumasını, bir spor motosikletinin gücü, idaresi ve görünümü ile birleştirdiğinizde ne elde edersiniz? Elbette bir spor tur motosikleti. Spor tur motosikletlerinde genellikle ayrılabilir bagajlar, aerodinamik kaporta, rüzgar koruyucular ve fazla beygir gücü vardır. Onları bir spor motosikleti gibi oturarak sürebilirsiniz, ama daha fazla konforla. Birçoğu, şaft tahriki, ABS, GPS ve diğer birçok teknolojinin karışımına sahiptir. Her yere hızlı ve rahat bir şekilde gitmek istiyorsanız, aradığınız şey bir spor tur motosikletidir. Spor tur motosikletini yeni başlayan biri olarak sürebilirsiniz, ancak genellikle büyük, ağır ve güçlü olduklarını unutmayın.
Örnekler: Yamaha FJR1300, Honda ST1300, Kawasaki Concours, Ducati ST veya Multistrada, Triumph Trophy
Artıları:
- Hızlı, rahat, yüksek teknolojili, iyi görünümlü
- Çok fazla ekipman taşıyabilir
- Aralarından seçim yapabileceğiniz birçok modeli var
Eksileri:
- Pahalı
- Tipik olarak oldukça ağır ve iyi boyutlu
- Dikkatli değilseniz çok fazla ceza yiyebilirsiniz
Scooter
Bu listede scooter ne arıyor? Scooter’lar kesinlikle bir motosiklet türüdür ve popüler bir türdür, bu yüzden garip karşılamayın. Bugün, 50cc’lik şehir makinelerinden, kıtaları rahatlıkla geçebilen 650cc’lik (veya daha büyük) dört tekerleklilere kadar çeşitli boyutlarda scooter bulabilirsiniz. Scooter, aynı zamanda, daha şık motorlu taşıma türlerinden biridir ve son zamanlarda, ABS ve yakıt enjeksiyonu gibi bir çok üstün teknolojiyi barındırmaktadırlar. Ayrıca, genellikle otomatik bir şanzıman özelliği vardır, bu yüzden iyi bir başlangıç motosikleti olabilirler. Bir şehirde yaşıyorsanız ve uzun mesafeli bir sürüş yapacağınızı düşünmüyorsanız, modern ve şık bir scooter’ı düşünebilirsiniz.
Örnekler: Herhangi bir Vespa veya Piaggio modeli, Honda Elite modelleri, Yamaha Majesty/Vino, Aprilia modelleri, Kymco ve Lifan gibi üreticilerin herhangi bir ürünü
Artıları:
- Şık, verimli, teknik ve tipik olarak otomatik bir şanzıman ile donatılmıştır
- Gaz konusunda çok iyidir – bazıları 90 mpg’nin üzerindedir ya da elektrikle çalışır
- Sele altı depolama alanı pratiklik sağlıyor
- Çoğu motosikletten daha iyi hava koruması
Eksileri:
- Kesinlikle eğlenceli, ama aynı zamanda tam teşekküllü bir motosiklet değil
- En büyük modeller hariç, genellikle çok hızlı değildir
- Küçük tekerlekler bazen zorlu bir yolculuğa yol açar
- Çoğu, uzun mesafe veya otoban hızlarına çıkamaz
Standart
Motosikletler bugünkü özel makineler haline gelmeden önce, seçim yapmak için iki temel yol vardı: sokak ve arazi motosikletleri. Her üreticinin sokak motosikletleri, sürüş pozisyonu, ekipman, çerçeve tasarımı, özellikler ve benzerleri açısından oldukça benzerdir, bu yüzden bir motosikletten diğerine geçmek çok fazla değişiklik içermiyor. 1970’lerde Japon motosiklet üreticilerinin sundukları modeller çok benzerdi ve “Evrensel Japon Motosikleti” veya UJM olarak etiketlenirdi. Bugün bunlara “normal eski motosiklet” standardı diyoruz. Muhtemelen bir çoklarını gördünüz, normal motosikletlere benziyorlar. Bugün, “yeni” bir standart tarzda motosiklet satın almak zor ama imkansız değil. Her zaman olduğu gibi, hala ikinci el pazarında bulunabiliyorlar. Standartlar, tüm motosikletlerin zırhıdır. Onların üzerinde ileri geri gidip çalışabilir, uzun bir yolculuk için ekipmanlar yükleyebilir, hatta bazı yüksek hızlı yarışlara götürebilirsiniz. Birçok sürücü için standart motosiklet hemen hemen her türlü sürüş için uygundur.
Örnekler: Honda CB1100, Kawasaki Versys, Triumph Bonneville, Yamaha SR400, Suzuki SV650, Harley-Davidson Sportster, Ducati Monster, 1970-1982 arasındaki herhangi bir Japon motosikleti
Artıları:
- Genellikle oldukça ucuzlar, özellikle ikinci elleri
- Çoğu sürüş türü için yeterli performans
- Basit, pratik stil
- Herhangi bir stil veya amaç için uygun birçok aksesuar
Eksileri:
- Basit stil herkesin güzellik anlayışına uygun olmayabilir
- Kalabalıkta tam olarak farkedilmiyorlar
- Tipik olarak son teknolojileri içermiyorlar
Arazi Motosikletleri
Motosikleti sürmek istiyorsunuz, ancak iki tekerleğin üzerindeyken trafikten korkuyor musunuz? O zaman arazi motosikleti almayı düşünün. Arazi motosikletleri sokağa uygun değildir ve adından da anlaşılacağı gibi, off-road sürüşü yaparsınız. Uzun süspansiyonlar, küçük (ama güçlü) motorlarla ve hafif, arazi motosikletlerinin kendi markaları vardır. Yaşadığınız yere bağlı olarak, kendi başınıza veya başkaları ile bir çok off-road yarışı yapmanız mümkün olabilir. Arazi motosikletleri, bazen motokros motosikletleri olarak da adlandırılır, yetişkinler için 80cc’den 500cc’ye kadar değişir ve tabi ki çocuklar için küçük motosikletler de vardır. Birçok aile için, arazi motosikletlerini sürme genellikle bir kamp aktivitesi ve açık havada geçirilen eğlenceli zamanları içeren bir aile aktivitesidir. Eğer sokakta sürmek çok büyük bir risk gibi gözüküyorsa ama yine de bir yerlerde sürmek istiyorsanız, arazi motosikletçiliği mükemmel bir seçenektir, ancak motosikletinizi sürüş alanına götürmek için bir kamyona veya treylere ihtiyacınız olabilir.
Örnekler: Honda CRF450, Yamaha YZF450 ve başkaları. Japon motosiklet üreticileri, 50cc’den 500cc’ye kadar geniş bir arazi motosikleti yelpazesi sunuyorlar, bazı Avrupa seçenekleri de var.
Artıları:
- Ucuz
- Çok eğlenceli
- Araba trafiği ile uğraşmak yok
- Sürücülerden oluşan büyük bir topluluk ve binmek için birçok yer var
Eksileri:
- Sokak için uygun değil (bu seçenek için dual spora bakın)
- Çoğu motosiklette yolcu kabul edilmez
- Sürüş yerine gitmek için pikap, RV veya römork gerekli
- Kirlenmeye hazır olun
Elektrikli Motosikletler
Elektrikli otomobiller gibi, elektrikli motosikletler de hala evrimlerinin ilk aşamalarındalar, ancak performans ve kalite açısından gazla çalışan motosikletlere hızlı bir şekilde yetişiyorlar. Yolculuk mesafesi hala bir sorun, bu nedenle uzun yolculuklar için, yeniden şarj için durmanız gerekecektir. Bu nedenle yol, gazlılara göre daha uzun sürecektir. Fakat şehir içi sürüş için, hiçbir şey elektrikli motosikletin yerini alamaz. Sessiz, sorunsuz ve genellikle güçlü olan elektrikli motosiklet mükemmel bir şehir aracıdır. Şu anda, elektrikli bir motosiklet satın almak için gereken ilk maliyet, genellikle eşdeğer bir gazla çalışan motosikletten daha fazladır, ancak unutmayın, motoru ayarlamak zorunda kalmayacak veya bir damla dahi gaz satın almayacaksınız. Elektrikli motosikletler yeni başlayanlar için de iyi bir seçimdir çünkü çoğu vites değiştirmeyi gerektirmez, güç çıkışı daha kolay kontrol edilir ve tipik olarak sürüş için korkutucu değildirler.
Örnekleri: Bütün Zero modelleri, Mission R veya RS, BRD RedShift
Artıları:
- Hiç gaz almanız gerekmez
- Çok düşük bakım gereksinimi
- Sürüşü kolay ve çok sessiz
- Yüksek performanslı modelleri var
Eksileri:
- Yolculuk mesafesi hala bir sorun
- Yeniden şarj etme zamanı dikkate alınması gereken bir şey
- Yüksek ilk maliyet
Bu yazı, Newtech dergisinin Ağustos sayısından alınmıştır.
Yorum Yap