Google, işletme hesapları ile dünyanın herhangi bir yerindeki işletmelerin daha kolay keşfedilmesi ve insanlara güven vermesini sağlamak için harika bir yol sunuyor. Ne var ki bu bazen işletme sahipleri için faydadan çok zarara neden olabilir. Bunun sebebi, Google sahte yorum sorunudur.
Bazı kötü niyetli kişiler, çeşitli nedenlerle işletmelere sahte yorumlar yapabilir. İncelemeler, potansiyel müşterilerin işletmeler hakkındaki düşüncelerini doğrudan etkilediği için son derece önemli olan bu sorunu zaman kaybetmeden çözüme kavuşturmak gerekir.
Siz de eğer sahte yorumlar yüzünden işletmenizin kötü bir durumda olduğunu düşünüyorsanız rehberimizden söz konusu kötü niyetli girişimin önünü nasıl kesebileceğinizi öğrenebilirsiniz.
Google İşletme Hesaplarına Neden Sahte Yorum Yapılır?
Google işletme hesaplarına sahte yorumlar yapılmasının birçok sebebi vardır. Bunun tüm olası nedenlerini aşağıda ele alacağız.
Rakiplerin İtibarını Zedelemek
Rakipler, işletmenizin itibarına zarar vermek için olumsuz yorumlar yapabilir. Bu yorumlar çoğunlukla yeni oluşturulmuş ve aktif geçmişi olmayan hesaplardan gelir. Genel olarak abartılı ifadeler kullanıldığı görülür ve iddiaların aslı olmaz.
Kitleleri Yönlendirmek
Bazı kişiler, geniş kitlelere olumsuz yorum yapmaları karşılığında hediyeler dağıtabilir. Söz konusu eylem genellikle kötü amaçlı rakipler tarafından yapılır. Bu rekabete aykırı davranışla rakibinin geri planda kalmasını sağlamayı amaçlarlar.
Dolandırıcılık
Bazı dolandırıcılar, çok sayıda olumsuz yorum yaparak işletmelerden bunları kaldırma karşılığında ödeme talep edebiliyor. Bu özellikle restoran ve kafelere uygulanan bir dolandırıcılık yöntemidir.
Google İşletmelere Yapılan Sahte Yorumlar Nasıl Anlaşılır?
Sahte incelemeler, rakipler, botlar ve geniş kitleler tarafından yapılıyor. Bu yorumların işletmenizin geleceği için kritik bir sorun olmaması için bunları tespit etmenin yollarını iyi bilmeniz gerekiyor.
Sorun şu ki Google işletme hesabına yapılan sahte yorumları ya da diğer bir deyişle incelemeleri anlamanın tek bir yolu bulunmuyor. O yüzden aşağıda yer alan tüm yöntemlere hâkim olduğunuzdan emin olmalısınız.
- Ürün veya hizmet hakkında çok fazla ayrıntı içermez. Sadece “Harika hizmet, herkese tavsiye ederim” ve “Berbat bir hizmetti. Gitmenizi asla tavsiye etmiyorum” gibi iyi ya da kötü olduğu ifade edilir.
- Abartılı ifadeler kullanılır. Övgüler gerçekçilikten oldukça uzaktır. Benzer şekilde, aşırı olumsuz vurgulamalar da yorumun sahte olduğunun belirtisidir.
- Gerçek yorumlarda ne satın alındığından müşteri memnuniyetine kadar oldukça detaylı bilgilere yer verilirken sahte yorumlarda ortada bir deneyim olmadığı için ayrıntılara çok rastlanamaz.
- İncelemeyi yapan kişi eğer henüz piyasaya sürülmemiş bir ürünü kullandığını iddia eder.
Bu yorumlar elbette her zaman kötü niyetli kişiler tarafından yapılmıyor. Bazen işletme sahipleri de işletmelerini öne çıkarmak için sahte incelemelere başvurabiliyor. İşte onları tespit etmek için de şunlara bakmak gerekiyor:
- İşletmenin sahibi tarafından yapılması veya yaptırılması durumunda anahtar kelime doldurma yöntemine başvurulabilir. Bu yorumlar SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) odaklıdır. İşletme ve ürün adını, faaliyet yürütülen yer gibi bilgilere yer verilir.
- Her ne kadar göz ardı edilen bir ayrıntı olsa da işletme sahipleri genellikle sahte yorumlara yanıt vermeme eğilimindedir.
- Daha öncesinde uzun bir süre yorum yapılmamasına rağmen birden incelemelerde artış yaşanmışsa sahte yorumlar yaptırılmış olabilir.
Sahte yorumlar bazen ne işletme sahibi ne rakip ne de kötü niyetli bir kişi tarafından yapılır. O işletmedeki çalışan, öne çıkmak için sahte değerlendirmeler yapabilir. Bu incelemelerde genellikle aynı çalışandan bahsedildiği görülür. “X” kişinin çok güler yüzlü olduğu ve benzeri övgülerde bulunabilir.
Tabii ki bunlar sadece olumsuz durumların genel bir değerlendirmesidir. Her işletmenin, çalışanın veya rakip işletmelerin bu tür kötü amaçlı girişimlerde bulunacağı anlamına gelmez. O yüzden tek bir ipucu ile yetinilmemelidir.
Google Sahte Yorum Şikayet Etme Adımları
- Google’ın politikasını ihlal ettiğini düşündüğünüz sahte yorumu bulun.
- Yorumun yanındaki üç noktaya basın.
- “Yorumu bildir” seçeneğine basın.
- Yorumu neden bildirdiğinizi (konu dışı, spam, çıkar çatışması, küfür, zorbalık veya taciz, ayrımcılık veya nefret söylemi, kişisel bilgiler) seçin.
- “Rapor gönder” butonuna tıklayın.
Google’da işletme profiline sahip olan herkese müşteriler tarafından yorum yapılabilir. Bunlar Google’ın algoritmaları tarafından kontrol edilir. Politika ihlali bir yorum tespit edilirse o yorum anında kaldırılır.
Google algoritmalarının tespit edemediği sahte yorumları kaldırmanın tek yolu, o yorumları şikayet etmektir. Bunu yapmak içinse yukarıda yer alan adımları takip edebilirsiniz.
Yorum Yap