FaceApp Hakkında Her Şey

FaceApp ile birlikte, yine bir uygulamanın tüm sosyal medya kanallarında popüler olduğu bir durumla karşı karşıyayız. Daha önce de benzer trendler söz konusu olmuştu. Pokemon GO oyununu hatırlayabiliriz. Oyun, henüz iOS platformuna gelmediği halde Android’de yüz milyonlarca kişiye ulaşmış, artırılmış gerçeklik temalı yapım yüzünden dijital yaşam hiç olmadığı kadar ilginç bir şekilde yön değiştirmişti. FaceApp ise aslında farklı bir hikâyeye sahip. Öncelikle yeni bir uygulama değil, 2017’de çıkmıştı. İlk zamanlarında kendi halinde bir uygulama olarak, göze pek de çarpmadan varlığını sürdürdü. 2019’un Temmuz ayında ise bir şeyler değişti…

Çok ani bir şekilde dünyanın her yerinden film yıldızları, star sporcular, müzisyenler, sanatçılar, fenomenler sosyal medyada ‘yaşlılık hallerini’ paylaşmaya başladı. Sadece sosyal medya değil, WhatsApp gibi anlık mesajlaşma uygulamaları da dalga dalga yayılan trendden nasibini aldı; her yer insanların yaşlılık halini simüle eden fotoğraflarla dolmaya başlamıştı.

Olağanüstü bir trend halini alan FaceApp, kısa süre içerisinde milyonlarca cihazda bulunan bir uygulama halini aldı. Kullanımı basitti; fotoğrafı yüklüyor, kısa süre içerisinde size sunulan yaşlılık haliyle neşeleniyordunuz. Yaşlılık hali için temelde yüzün elmacık kemiği ve çene kısımlarının değiştiği, alın, yanak bölgesi ve göz çevresinde kırışıklıkların söz konusu olduğu, nihayet de saçların beyazladığı yapay sinir ağları destekli fotoğraf filtresinin uygulanması yetiyordu. Sonuçlar çok gerçekçiydi. Adeta geleceğe götürüyordu kullanıcıları.

FaceApp, kitleleri peşinden sürükledi. Cem Yılmaz, bir gün boyunca sayısız yaşlılık fotoğrafı paylaştı örneğin. FaceApp’te bulunan ‘ünlüler’ adlı sekme de platformun öne çıkmasında etkili oldu, bu bölümde FaceApp ile yüzü değiştirilen ünlülerin fotoğrafları sıralanıyordu. Recep Tayyip Erdoğan, Ekrem İmamoğlu, Binali Yıldırım, Aleyna Tilki, Hadise, Enes Batur gibi birçok tanınmış simanın filtreyle değiştirilmiş sayısız fotoğrafı kullanıcılar tarafından görülebiliyor.

Diğer yandan uygulama, ücretsiz olarak Google Play ve App Store’dan indirilebiliyor. Ayrıca ücretli olarak reklamsız ve filigransız şekilde kullanımı da mümkün. Abonelik gibi bir mantıkla işliyor ücretli sürüm; aylık 23.99, yıllık 122.99 TL talep ediliyor. Ömür boyu kullanım için de yaklaşık 300 TL’lik bir ödeme yapılması gerekiyor. En nihayetinde ise uygulama, ücretsiz haliyle bile tam bir yıldız. Peki arka planında neler var? Biraz da bunlar hakkında bilgiler aktaralım.

Öncelikle FaceApp, Rusya merkezli bir uygulama. CEO’su Yaroslav Gonçarov, daha önce Yandex’te yöneticilik yapmış. St. Petersburg Üniversitesi bilgisayar bölümü mezunu. Bu noktada ilginç bir detaydan söz etmek gerekiyor. Uygulama, milyonlarca kullanıcının fotoğraf yüklemesi ile adeta bir ‘yüz’ havuzuna dönüştü. Yüz, günümüzde özellikle tanıma sistemleri için bir altın madeni maiyetinde. Bu alanda geliştirilen teknolojiler için ciddi bir öğe. Daha da çarpıcı olan ise uygulamanın kullanım şartları kısmında yüklenen fotoğrafların tüm haklarının devrinin istenmesi. Eğer uygulamayı kullanmak istiyorsanız, fotoğrafınızın haklarını devrediyorsunuz. Tartışmalara neden olan bu detay, ayrıca FaceApp, ‘ilgili fotoğrafların istenen herhangi bir şekilde kullanımının’ talep edilmesi şeklindeki bir diğer maddeyle daha fazla soru işaretine mahal veriyor.

Uzmanlar, uygulamanın görsel kütüphanesinin ilginç bir kişisel verilerin gizliliği açığı doğurduğuna işaret ediyor. Ek olarak uygulamanın bir siber saldırı durumunda ele geçirilebilecek kütüphanesinin, bir başka güvenlik sorunu anlamı taşıdığı ifade ediliyor. Son olarak sahte FaceApp uygulamaları da risk unsuru yaratıyor.

Bu kapsamda Kaspersky, FaceApp’in sertifikalı bir sürümü gibi görünerek kullanıcıları kandıran sahte bir uygulama tespit etti. Bu uygulama kurbanların cihazlarına MobiDash adlı zararlı reklam yazılımını bulaştırıyor. Uygulama resmi olmayan kaynaklardan indirilip kurulduktan sonra sahte bir hata mesajı verip siliniyor. Bunun ardından, uygulamadaki zararlı modül kullanıcının cihazında kalmaya devam ederek reklam göstermeye başlıyor. Kaspersky verilerine göre son iki gün içinde 500 kullanıcı bu sorunla karşılaştı. İlk tespitler 7 Temmuz’da yapıldı. Yaklaşık 800 adet modül sürümü tanımlandı.

Kaspersky Güvenlik Araştırmacısı Igor Golovin, “MobiDash’in ardındaki kişiler reklam yazılımı modüllerini genellikle popüler uygulama ve hizmetler gibi görünen uygulamaların içine saklıyor. İlk birkaç gün içinde yüzlerce kişiyi etkileyen sahte FaceApp sürümünün faaliyetleri yoğunlaşabilir. Kullanıcılara resmi olmayan kaynaklardan uygulama indirmemelerini ve sorun yaşamamak için cihazlarına bir güvenlik çözümü kurmalarını tavsiye ediyoruz.” dedi.

Bu noktada bizim tavsiyelerimiz şu şekilde;

Biliyor muydunuz?

FaceApp, Rusya merkezli bir uygulama. CEO’su Yaroslav Gonçarov, daha önce Yandex’te yöneticilik yapmış. St. Petersburg Üniversitesi bilgisayar bölümü mezunu.

Bir trend halini alan FaceApp, kısa süre içerisinde milyonlarca cihaza yüklü bir uygulama halini aldı.

Bu yazı, Newtech dergisinin Ağustos ayı sayısından alınmıştır.


 

Exit mobile version