Elektrikli Otomobil Endüstrisinin Yıldızı Tesla’nın Tarihi

İsmini dünyaya başarılı işleriyle duyuran Elon Musk, sahip olduğu Tesla ve SpaceX firmalarıyla anılıyor. SpaceX uzay ve havacılıkla alakalı, Tesla otomotiv sektörüyle ilgili. Mars yolculuğu için planlar hazırlayan SpaceX, aynı zamanda Falcon 9 roketiyle atmosferin uç noktalarından Dünya’ya geri dönüşünü sağlayabiliyor. Tesla’nın bir süre önce tanıtmış olduğu Tesla Roadster 0-100 km/s hızına 1.9 saniye gibi kısa sürede ulaşarak dünyada bir numara haline gelmiş durumda.

Elon Musk karşısına birçok engel çıkmasına rağmen dünyada bir numara olmayı başarmış durumda. Engelleri aşabilen, zekasıyla riskleri yoğurabilen Elon Musk, başarısını asla vazgeçmemek şeklinde tanımlıyor. Musk’ı tanımak için karakter özelliklerini de iyi irdelemek gerekiyor.

Musk’ın ilk başarısı PayPal üzerinden 180 milyon dolar gelir elde etmesi oldu. Yazılım alanında da girişimler yapan Elon Musk, kendine hedef olarak gelecek teknolojisi için çalışmalar yapma fikrini koymuştu. Özgüveni ve çalışma azmiyle aklında olan fikirleri tek tek hayata geçiren Musk, ilk önce 2002 yılında SpaceX’i, 2004 senesinde de Tesla Motors’u kurarak hayallerini hayata geçirmeyi başardı.

Tesla Motors üretime 6.3 milyon dolar sermaye ile başladı. Üretimler ABD/Menlo Park California’da yapılıyordu. Dışarıdan temin edilen parçalar bir araya getiriliyor ve üretim gerçekleştiriliyordu. Fakat seri üretim için mutlaka bir fabrika gerekiyordu. 2008 yılında ilk Roadster modeli piyasaya sunuldu. 2010 senesine kadar 1300 otomobil satışı yapıldı. ABD hükümeti bu başarı karşısında kayıtsız kalamadı ve Tesla için 465 milyon dolar kredi sağladı. 7000 lityum iyon bataryayla çalışan sedan, bulunduğu yılın örnek gösterilen tasarımlarından biriydi. 2009 yılında performanslı elektrikli otomobiller üreten Tesla, iddialı bir marka olmayı başarmıştı.

Elon Musk yeni hayaller ve hedefler belirleyerek fabrikada üretim yapmayı tasarlıyordu. Bunun için yeni çalışma sahaları gerekiyordu. Seri üretime geçmek ve elektrikli otomobiller üretmek için satışa çıkarılan bazı fabrikalara bakmayı ihmal etmedi. California’da bulunan Nummi fabrikası, adeta sanayi kasabasını andırıyordu. Plastik işleme fabrikası, boyama tesisi, montaj hattı, enerji santrali bulunuyordu. Toyota ile General Motors’un kullandığı ve 1984 tarihinden beri otomobil üretimi yapılan tesis, yeni alıcısını bekliyordu. Musk gerekli izinleri koparıp fabrikayı göçmeyi başardı. Tanınmamak için şapka ve güneş gözlüğü takarak kimsenin inanamayacağı bir teklifle gitti. 42 milyon dolarlık teklifi bir ay sonra kabul edildi.

Tesla firması devasa tesiste inanılmaz başarılara imza attı. 238 milyon dolar gelir elde edildi. Ford’tan sonra ABD’de en başarılı otomobil üreticisi Tesla haline gelmişti. Tesla firmasının kasasında yer alan para ansızın 700 milyon dolar oldu. Bundan sonra Tesla her bakımdan güçlenerek yıkılmaz bir firma haline gelmişti.

Elon Musk için işler her zaman istediği gibi gitmedi. 2007 yılında ilk ürünü Roadster’i 109.000 dolardan satmayı planlıyordu. Üretimden önce sunulan denetleme raporu üretimin 140.000 dolara mal olacağını ortaya çıkardı. Musk’a göre kar elde edilmesi için maliyet kesinlikle 65.000 dolar olmalıydı. Ortaya konan raporlar ürkütücüydü. Bu durumda Roadster’in üretilmesi imkansızdı. Tesla firması 100 milyon dolar kaybetmişti. Üstelik bir otomobil bile üretilememişti. Durumu kurtarmak için yeni bir CEO gerekliydi. Michael Marks, bu görevi üstlendi ve Tesla’nın yeniden ayağa kalkmasını sağlayan önemli isimlerden biri oldu. Görevi üzerine alan Marks, yeni bir rapor çıkardı ve durum bilindiğinden daha kötüydü. Tesla artık iflasın eşiğine gelmişti ve yepyeni bir çıkış yolu gerekiyordu.

Elon Musk yenilgiyle başa çıkmak için 2007 yılında Tesla firmasına 20 milyon dolar yatırdı. Otomotiv sektöründe yanmalı motor devrini bitirip, elektrikli araçlar ile atılım yapmayı planlıyordu. Yanmalı motorlarla çalışan araçlar hem çevreye zarar veriyor hem de fazla kaynak tüketimine neden oluyordu. Musk’ın ortaya koyduğu kararlılık işe yaradı ve tüm çabalarla lityum-iyon pillerden oluşan güçlü bataryalar üretildi. Bataryaların çok ısınmasından kaynaklanabilecek sorunlar çözüldü. Bunun için bataryalara soğutma sistemleri getirildi. Bataryaları nemden ya da sıvı sızıntısından korumak amacıyla uyarı sistemleri ilave edildi. 200 KW gücünde liyum-iyon motor normal otomobillerde 288 beygir gücüne denk geliyordu. Roadster bu sayede 0-100 km/s hıza sadece 4 saniyede ulaşıyordu.

Tesla’nın önlenemez yükselişi diğer otomotiv sektöründeki firmaların AR-GE çalışmalarına önem vermesine neden oldu. General Motors, 2007 yılında elektrikli Chevrolet Bolt aracını piyasaya sundu. Aynı yıllarda Daimler Smart elektrikli araç geliştirdi. Sektördeki bu değişim Elon Musk’ı biraz panikletse de yeni kapıların açılacağı dönem çok uzakta değildi.

Batarya ile yeni araç geliştirme ve elektrikli araç üretme işi Elon Musk için yeni kazançlar demekti. Bu nedenle Daimler yöneticilerine otomobil bataryası için çeşitli teklifler götürdü. Daimler yöneticileri araçlarının batarya ile çalıştığını gördükten sonra Elon Musk’a ortaklık teklif ettiler.

Daimler ile yapılan anlaşmanın arkasından Roadster satışı hızlanmaya başladı. 109.000 dolar satışıyla Roadster hızlı bir şekilde satılıyordu. Bu satışlarla beraber Tesla büyük bir çıkmazın altından kalkmıştı ve ekonomik gücü iyiye doğru gidiyordu. Fakat Elon Musk’ın aklında başka planlar vardı. Elon Musk 4 kapılı 7 kişilik bir sedan istiyordu. Fakat kasadaki parayla bu imkansız görünüyordu. Bankalardan kredi alamayacağını anlayan Musk, CEO koltuğuna geçerek yeni atılımlar yapmak için kolları sıvadı.

Musk CEO koltuğuna geçtikten sonra yakın çevresinden 40 milyon dolar toplayarak büyük bir borcun içine girmiş oldu. Oynadığı bu kumarında altından kalkan Musk, 2009 yılında 1000 adet batarya siparişi vererek 40 milyon dolardan fazla gelir elde etti. Daimler firması 2009 yılında 50 milyon dolar ödeyerek Tesla firmasının yüzde 10 hissesini aldı ve firma yeniden nefes almaya başladı. Tesla piyasa değeri olarak 500 milyon doların üstüne çıktı.

Elon Musk 2010 yılında Nummi tesisini aldığı Akio Toyoda’yı kahvaltı yapmak için davet etti. Toyoda ile enerjileri kısa sürede tuttu ve bir süre sonra Roadster direksiyonunda Toyoda vardı. Elon Musk yeni iş imkanları aradığını paylaştı. İkili bir süre sonra SpaceX tesisine gittiler. Bilgisayarını açtı ve roket ateşleme videoları seyrettiler. Toyota tam bir ay sonra Tesla’ya 50 milyon dolarlık yatırım yaptı. Bununla da kalmadı, Tesla firmasıyla elektrikli araçların geliştirilmesi ve Nummi tesisleri için 42 milyon dolarlık anlaşmaya vardıklarını duyurdu. Bu olaylardan sonra Reuters muhabiri ‘neden Tesla’ diye sorduğunda ilginç bir cevap verdi; Elon Musk, çünkü onu seviyorum. Onun gibi bir başarı öyküsünü desteklemekten onur duyan Toyoda, bunun için hiç pişman olmadı. Musk gelişimini ve başarısını katlayarak artırmaya devam ediyordu.

Tesla firması 2011 yılında Model S betayı tanıtıma sundu. Bu tanıtımla beraber 3000 ön sipariş aldı. Otomobil bir kere şarj edildiğinde 500 kilometre yol gidebiliyordu. 0-100 km/s zamanı 4.5 saniyeydi. 2012 yılında Model X piyasaya sunuldu. Ön sipariş gelirleri 40 milyon dolar olmuştu. Model S Haziran 2012 de piyasaya sunuldu. 2016 yılında Model 3 piyasaya sunulurken kısa zaman içinde ilk otonom tır tanıtıldı. Tesla Semi otonom tırı Musk için yeni başarıydı.

Model S’nin piyasaya sunulmasından iki sene sonra Tesla oldukça ilginç bir karar aldı. Patentleri açık kaynaklı hale getirerek herkesi şaşırttı. Elektrikli otomobil üretmek ve patentlerini kullanmak isteyen firmalara yasal işlem uygulamayacaklarını açıkladı. Elon Musk sektörün devam etmesini amaçlıyor ve patentleri satın alma gücü olmayan firmalara yardım etmek istiyordu. Otomobil firmalarına bu şekilde yardım ederek üretimi destekliyor, bir yandan da kendine yeni rakipler yaratıyordu. Böylesi bir azim ve karakterle başarılı olmama ihtimali yoktu. Yıllar geçtikçe yeni hedefler belirliyor ve belirlediği hedefleri gerçekleştirmek için zekasını ölçülü şekilde kullanıyordu.

Şubat 2017 tarihinde firma ismini Tesla olarak kısalttı. Otomobilden arta kalan zamanlarda üretimler bataryalara yapılıyordu. Güney Avustralya’da 129 MWh kapasiteli Tesla santrali kuruldu. Bu santral dünyadaki en büyük bataryaya sahip santral olarak biliniyor.

Elon Musk’ın inanılmaz yükselişi ve zorluklara göğüs geren karakteristik özelliği dünyada birçok girişimciye örnek oldu. Musk’tan ilham alan bazı yönetici adayları yeni işler yapmak için onun hayat başarısını kendilerine örnek aldılar. Paylaşımcı ruhu ve zorluklarla mücadele etme gücü şimdilerde insanlara başarının yolları olarak anlatılıyor.

Girişimciler için en iyi örnek: Elon Musk

Dünyada bilinen en önemli isimlerden biri olan Elon Musk, girişimciler içinde en iyi örnek. Güney Afrika’da dünyaya gelen Elon Musk, 12 yaşındayken oyun yazılımı geliştirerek adeta herkesi şaşkına çevirdi. Elon Musk’ın yaratıcılığı daha küçük yaşlardayken ortaya çıktı. Geliştirdiği oyunu 500 dolara satarak çevresindekilerden takdir topladı. Elon Musk eğitim için Amerika’ya yerleşti. Birçok dalda eğitim gören Musk okulunu yarıda bıraktı. İşe alımlarında eğitim şartı aramayan Musk, 6 şirketin CEO’luğunu yaptı.

Musk’ın en büyük başarılarından biri; Tesla firmasıdır. İnsanların elektrikli otomobillere inancı yokken Tesla firmasını kuran Elon Musk Tesla Roadster’i üreterek ilk başarısına imza attı. 2500 adet aracı 31 ülkeye satarak büyük bir başarı sağladı. Tesla’nın gelişmesi için uzun soluklu yatırımcılar bulma görevini başarıyla tamamladı.

Elon Musk dünyada en çok takip edilen girişimcilerden biri. Gençlere ve yeni başlayanlara en önemli tavsiyesi; merak duygusundan asla vazgeçmemeleri. Nikola Tesla ve Albert Einstein gibi başarılı isimlerin hayat öykülerinin mutlaka okunmasını öğütleyen Musk hakkında hayatını öğrenebileceğiniz birçok kitap mevcut.  Geleceği İnşa Eden Adam ve Muhteşem Geleceğin Peşinde kitapları Musk hakkında bilgi veren en önemli kitaplar arasında yer alıyor.

Elon Musk, geliştirmiş olduğu elektrikli otomobillerle sektöre adeta çağ atlattı.


 

Exit mobile version