Ana sayfa Foto Galeri Çiçek Fotoğrafı Çekim Teknikleri

Çiçek Fotoğrafı Çekim Teknikleri

En amatör çiçek fotoğrafı bile güzel görünebilir ancak fotoğrafın daha fazla etki bırakması için yapabileceklerimiz var.

2137
0

Bizler doğadan oldukça fazla etkileniriz ve etrafımızdaki güzellikleri yakalayıp onları yanımızda tutmayı arzularız. Her yıl baharla beraber doğanın en müthiş sanat eserlerinden olan çiçekler etrafımızı sarmaya başlar ve bu güzellikler elbette fotoğraflarda çok fazla yer alırlar. Renkleri, biçimleri ve kendilerine çektikleri böceklerle harika fotoğrafçılık olanakları sağlarlar.

Çiçeklere baktığımız zaman her şeyleriyle bizi büyüler. Ruhumuzu etkileyen bir yanları vardır. Çok fazla çeşit olduğundan dolayı da her fotoğraf farklı duygulanımlar verip ruh halimizi değiştirir. Bu nedenle çiçek görüntülerinin çok popüler olması şaşılacak bir şey değildir.

Peki çiçekleri fotoğrafladığımız zaman sadece onların güzelliği fotoğrafımızı etkili bir hale getirmeye yeterli olabilir mi?

En amatör çiçek fotoğrafı bile güzel görünebilir ancak fotoğraflarımızın daha fazla etki bırakması ve izleyen gözleri daha fazla çekebilmesi için yapabileceklerimiz var.

Fotoğraf çekimlerimizde yapacağımız temel hatalar pek de iyi olmayan, ilgi çekmeyecek görüntüler almamıza yol açabilir.

Çekime başlamadan önce nasıl bir fotoğraf çekmek istediğimize karar vermek önemli bir adımdır. Başlangıçta konumuza şöyle bir bakarak ilgimizi en çok çeken kısmına odaklanabiliriz. Bu çiçeğin taç yaprakları, ortadaki kısmı ve yeşil yaprakları olabilir. Ya da daha fazla ilgi uyandırmak için üzerindeki arı, kelebek gibi böcekleri de görüntüye ekleyebiliriz.

Çiçek fotoğraflarken kompozisyon sadece yakın çekimlerle sınırlı değildir. Bir adım geri çekilip birden çok çiçeği bir araya getirmeyi ve geniş bir alanı fotoğraflamayı da düşünebiliriz. Daha geniş bir açı kullanarak çiçeklerin çevrelediği bir yapıyı, bir tarım aleti gibi farklı ögeleri de eklemek ilginç olabilir.

En iyi çekim noktasını bulabilmek için çiçeklere her açıdan bakmamız gerekir. Aynı çekimde yapacağımız en küçük netlik ve açı değişiklikleri birbirinden çok farklı görüntüler oluşturmamızı sağlar.

Konumuzu en iyi vurgulayan açıları ararken, objemizle rekabet edebilecek ve arka planda dikkat dağıtabilecek nesneleri olabildiğince elemek faydalı olacaktır.

En nihayetinde kompozisyon sadece düzgün bir arka plan ve farklı bir bakış açısından daha fazlasıdır. Tüm fotoğraf çekimlerinde olduğu gibi, yerinde uygulanmış kompozisyon teknikleriyle sıradan bir çiçeği çok farklı bir hale dönüştürebiliriz.

Çiçekler sadelikleriyle güzeldirler, bu yüzden görüntümüzü temiz ve basit tutarak güzelliklerini yakalamaya çalışmalıyız.

Genel olarak tüm fotoğraflarda olduğu gibi renk en önemli faktörlerden biridir. Canlı ve parlak renkler soluk renklerden daha fazla ilgiyi üzerine çeker. Çiçekler rengarenktir ve biz farklı tonları ve kontrast renkleri kompozisyon aracı olarak kullanabiliriz. Örneğin kendinden farklı renkler arasında çiçeğimiz ön plana çıkabilirken aynı renkte çiçeklerle dolu bir arka plan onu gölgeleyebilir.

Elbette ki renkleri istediğimiz gibi elde edebilmenin yolu her zaman olduğu gibi doğru ışık ortamından geçer. Bu da bizim istediğimiz fotoğrafı oluşturabileceğimiz aydınlatma koşullarını düşünmemizi gerektirir.

Çiçek fotoğraflama dediğimizde genel olarak açık havada yapılan bir çekim düşünürüz, bu nedenle hava durumunu iyi takip etmek gerekir.

Genelde sabah ve ışığın epeyce azaldığı akşam saatleri uygun zamanlardır. Ayrıca sabah saatlerinde çiçekler üzerinde oluşan çiğ damlaları oldukça estetik bir görünüm oluşturur.

Gün ortasında yapılacak bir çekimde sert gölgeler, çiçeğin rengini gösterebilmek için uygun olmayan parlamalar ve yansımalar oluşturabilir. Ancak kaçırılmayacak bir fırsat olduğunu düşünüyorsak kendi gölgemizi çiçeğin üzerine düşürebilir, reflektör ya da bir bez parçasını kullanabiliriz. Elbette ki gölge oluştururken kullandığımız araçların nötr renklerden oluşması gerekir. Öbür türlü görüntümüzde istemediğimiz farklı renk tonlamaları oluşabilir.

Aslında en elverişli çekim ortamlarından birisi de bulutlu günlerdir. Bunun arkasındaki püf noktası ışığın yayılmasındadır. Bulutlar sayesinde yayılan yüksek güneş ışınları azalır, gölgeler yumuşar. Böylelikle çiçeğin dokusu, detayları ve renkleri daha görünür hale gelir.

Doğal ışığın gözlenip anlaşılabilmesi oldukça önemlidir çünkü ihtiyacımız olduğunda aynı ortamı stüdyoda da oluşturabiliriz.

Doğada yaptığımız çekimlerde eğer imkanımız varsa ön ve arka planı dengede tutabilmek için flaş da kullanabiliriz.

Polorize filtre çiçek fotoğraflarında renkleri ön plana çıkartmak için kullanılabilir, ayrıca parlamayı azaltma özelliği de vardır.

Eğer bir makro objektifimiz varsa çiçek fotoğraflarımız bambaşka bir şekilde gözler önüne serilecektir. Taç yaprakları üzerindeki çiğ damlaları, üzerindeki polenler gibi çiçeğin karmaşık detayları bizi oldukça şaşırtacaktır. Diğer yandan bir makro objektifimiz yoksa, teleobjektif de kullanabiliriz. Bu objektifler dar bir görüş açısına sahiptirler ve daha sade bir arka plan oluşturmamızı sağlarlar. Böylece çiçeğimizi arka plandan ayrıştırarak öne çıkarabiliriz. Bu ayrıştırmada alan derinliği için doğru dengeyi bulabilmek önemlidir. Alan derinliği hem objemize ne kadar yakın olduğumuza hem de diyafram ayarlarımıza bağlıdır. Açık diyafram aralıkları ile dar bir alan derinliği elde ederek dikkat dağıtıcı ögelerin çoğunu arka plandan kaldırır ve izleyicinin görmesini istediğimiz çiçeğe odaklanmasını sağlayabiliriz.

Dış ortamlarda yaptığımız çekimleri rüzgar çok zorlu bir hale getirebilir. En sakin günlerde bile, çiçekler farkında olamayacağımız bir şekilde esintiden sallanır ve net görüntüler elde etmemizi zorlaştırır. Bunu engellemek için gölge oluşturmak ve ışığı kırmak için kullandığımız araçları rüzgarı kesmek için de kullanabiliriz. Ayrıca enstantane hızımızı artırmak da oldukça yararlı olacaktır.

Fotoğraf makinesini elimize aldığımızda tüm küçük hareketler makineye aktarılır ve potansiyel bir netsizliğe yol açabilir. Özellikle makro çekimlerde görüntü kalitesini artırabilmek için tripod ve kablosuz deklanşör kullanabiliriz.

Bazen en güzel fotoğraflarımızı manuel netleme yaptığımızda elde ederiz. Çünkü manuel netleme bizlere daha fazla kontrol imkanı sağlar. Bu da netliği gerek çiçeğimize gerekse arka plana değiştirip daha fazla seçeneği görerek fotoğraf çekmemize yardımcı olur. Diğer türlü tek nokta ile otomatik netlemeyi kullanmak da nereyi netlediğimize emin olmamızı sağlayacaktır.

Çekimlerde bazen kendi ortamlarımızı da yaratabiliriz. Örneğin yağmur istiyorsak bir sprey şişesiyle su sıkabilir, kontrast bir arka plan istiyorsak farklı renklerde kağıtlar kullanabiliriz.

Her türlü fotoğrafçılıkta olduğu gibi, çiçek fotoğrafçılığında da bir hikaye anlatılmalıdır. Çiçekler enerjileri ile insanda neşeli duyguları, mutluluğu, huzuru, sakinliği ve daha birçok güzel duyguyu ortaya çıkarır. Günlük yaşantımızda da insanlar duygusal mesajlarını onlarla iletirler. Bizler de ön plana çiçekleri yerleştirerek en sıkıcı olabilecek fotoğraf karesinin bile hikayesini değiştirip keyifli bir hikaye haline getirebiliriz.

Yazan: Özgür Semerci


Bu yazı Photoline dergisinin 138.sayısından alınmıştır.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here