Bir Ürün Değil Yaşam Tarzı Pazarlamak

Tüketicinin bir ürünü satın alıp kullandığı zaman, kendisini büyük bir kimliğin parçası olarak görmesinde yaşam tarzı fotoğraflarının büyük etkisi vardır.

Yaşam tarzı fotoğrafçılığı tüm dünyada fotoğrafa bakış açısını değiştirip ilgi odağı olurken elbette bir reklam aracı olarak da büyük popülerlik kazandı.
İşin içine internet de girdiğinde insanlar ve objeler arasındaki ilişki de değişerek pazarlama tekniklerini değiştirdi. Artık her gün etrafımızda birçok ürün ve hizmet ilgimizi çekmeye çalışıyor. İhtiyaç olmasa bile satılan eğer bir ürün değil yaşam tarzıysa insanların alışveriş yapma algılarıyla beraber satışlar da artıyor.
Her ürün hedef aldığı tüketicilere farklı şekillerde hitap eder. Bazı ürünler ürünün kendisine vurgu yapılarak daha iyi anlatılabilirken, bazı ürünler tüketiciler üzerindeki etkileri vurgulanırsa çok daha iyi anlatılır ve satar. Ürünün tüketici üzerindeki etkileri de en iyi bir şekilde yaşam tarzı fotoğraflarıyla aktarılabilir. Burada aslında odaklanılan şey ürün değil tüketicinin kendisidir.

Tüketicinin bir ürünü satın alıp kullandığı zaman, kendisini büyük bir kimliğin parçası olarak görmesinde yaşam tarzı fotoğraflarının büyük etkisi vardır. Bu duygusal bağ müşterilerde bir sadakat duygusu oluşmasına da yardımcı olur.

Belli bir tarzı vurgulayan görüntüler izleyicide belirli duygular yaratmak için kullanılır ve kendilerini istenen yaşam tarzında görselleştirmesine imkan veren bir estetiğin yayılmasına yardımcı olur. Tüketici zihninde o ürünün görüntüdeki hayatı yaşamalarına yardımcı olacağı düşüncesi belirmeye başlar.
Günümüzde sosyal medyanın etkileyici yükselişiyle birlikte insanlar kendilerine sunulan ürünleri nasıl kullanabileceklerini gösteren etkileyici ve kaliteli fotoğraflar görmek istiyorlar.

Hepimiz bir ürün ya da hizmeti sosyal medyalarda yayınlayan ünlülerin ne kadar kazandıklarını, şirketlerin bu paylaşımlar için ne kadar ödediklerine dair söylentiler duyuyoruz.

Rihanna ve Selena Gomez gibi milyonlarca takipçisi olan ünlüler, kozmetik ve giyim markalarıyla işbirliği yapıyorlar ve ürünleri vurgulamak için kendi yaşamlarını fotoğraflayarak paylaşıyorlar. Bir ünlünün günlük yaşamında kullanırken fotoğraflanan bir çanta, ayakkabı ya da bir ruj birçok insanın ilgisini diğer ürünlerden çok daha fazla çekiyor. Ürünlerin benzerleri bile yoğun ilgi görüyor.

İnternet sayesinde çok göz önünde olsa da aslında yaşam tarzı fotoğrafçılığı pazarlama alanında uzun zamandır kullanılıyor. Yıllar önce Tom Cruise’nin gözlüklerinin ve pilot montunun moda olması gibi film yıldızları ve ünlü sporcular bu çerçevede her zaman etkileyici olmuştur.

Yalnızca sosyal medya değil, basılı görseller, dergiler, web siteleri dahil olmak üzere yaşam tarzı fotoğrafçılığı tüketiciyle kurulan tüm ilişkilerde önemlidir.
Birkaç farklı reklam fotoğrafçılığından biri olan yaşam tarzı fotoğrafçılığı ürünlerin insanlar tarafından gerçek durumlarda nasıl kullanılacağını ve beğenileceğini anlatmak için kullanılır. Gerçek hayattan önemli duyguları taşıyan küçük anları yakalamayı ve sunmayı amaçlar. Yaşam tarzı fotoğrafçılığının ilkeleri ürün ve hizmetlerin pazarlamasına dahil edilir. Beyaz bir arka plan üzerinde çekilen resimlerin aksine, yaşam tarzı resimleri ürüne daha gerçekçi bir görünüm kazandırır.
Bir yaşam tarzı tanıtım çekimi yapan fotoğrafçı ürünü doğal görünen bir şekilde sergilemek ister. Ürün odak noktası olarak vurgulanırken, insanlar, ortam, ışık ve çekimin gerçekçi ve doğal olması arasındaki dengeyi bulabilmek çok önemlidir.

Çekimlerde insanları kullanmanın da tüketici üzerinde çok etkili olduğunun altını çizebiliriz. Ürün kullanılırken açıkça görüldüğü zaman insanlar ürünü kendileri kullanırken ve toplum tarafından nasıl algılanabileceğini hayal edebilirler.

 

Bazen yaşam tarzı fotoğrafçılığı, ürünlere ilham verici bir yaşam unsuru da getirebilir. Örneğin, gülümseyerek ellerinde kadehleri tokuşturarak eğlenen bir gurup arkadaşın görüntüsü insanlara sıcak ve samimi gelerek bu deneyimi istemelerini sağlayabilir.

Artık baskılı kataloglarda bile müşteriler mobilyaların ve ev eşyalarının genel iç tasarımına ne kadar uyum sağlayabileceğini anlamak için renkli bir duvarın önünde dururken çekilmiş bir fotoğrafı yerine, düzenlenmiş bir ev dekorasyonunda yer almış halini tercih ediyorlar. Ayrıca, ürünün boyutunun beyaz bir arka plan ve bazı teknik detay içeren veriler yerine gerçek hayattaki bir yaşam alanındaki duruşuyla anlaşılmasının çok daha kolay olması da bir başka avantajdır.
Bazı fotoğraflarda insanlar olmasa, bir yüz ve ifade içermese de ilgi uyandırarak hikaye anlatabilir. Bir ürünü doğal ortamında örneğin dumanı tüten bir kahve fincanı, arka planda kurabiyeler ve ikinci bir kişiye ait olduğunu düşündüren bir diğer fincanı ile sunarak da yaşam tarzına ve ürüne dair derin şeyler anlatılabilir.
Yaşam tarzı fotoğrafçılarının bu yeni dijital çağda önemli bir yeri var ve bu yeni ortam uyum sağlayabilenler için geniş bir çalışma alanı sağlamaktadır.

Çoğu projede olduğu gibi yaşam tarzı fotoğraf çekimleri de planlama aşamasıyla başlar. Oluşturulan bu görüntüler iyi bir planlama ve yetenekli bir ekip gerektirir. Dekorasyon, profesyonel modeller, kıyafetler, saç ve makyaj için uzman yardımına ihtiyaç duyulabilir. İster doğal ışık ister yapay ışıkla olsun istenileni alabilecek teknik bilgi bir zorunluluktur fakat aynı zamanda fotoğrafçının böyle bir set ortamının nasıl yürütüleceğini de anlaması gerekir.

Ayrıca çeşitli kompozisyonlara ve çerçevelere uygun olması sebebiyle fotoğrafçıyı diğerlerinden ayıran farklı görüntüler oluşturmaya imkan veren özgür bir alandır.

Fotoğrafçı belirli teknik ve tarz üzerine çalışarak tüketicinin ürünle bağlantı kurmasını ve ulaşılabilir olduğunu düşünerek istemesini sağlamaya odaklanır. Ürünü yerinde göstermek ve bir estetik oluşturmak, müşterinin hayal gücünü yakalayacak bir miktar yaratıcı yetenek gerektirir. Bir şirketin insanların üzerinde bıraktığı izlenimin değişmesinde önemli bir rolü vardır.

Çekimler kullanım amacına göre bir stüdyoda veya açık havada bir yerde yapılabilir ama dış mekanlar doğal havayı hissettirebilmek için çok daha uygun olabilir.
Başarılı bir görüntü insanlarda bir yerin, bir durumun, tecrübenin veya etkileşimi çağrıştırır. Tüm algılama duyuları devreye sokarak tatları, kokuları, sesleri hatırlatıp onlara özlem duyma, orada olma, onu yeme isteklerini artırır.

Ürün mü anlatılıyor yoksa ürünü kullanmanın faydalarımı? diye bir soru aklımıza takılsa da yaşam tarzı fotoğrafçılığı ürünün bir objeden daha fazlası olması için harika bir yoldur. Sonuçta bir objeye bir anlam yüklendiğinde var olur.

Yaşam tarzı fotoğrafçılığı diğer ürün fotoğrafçılığından daha ilginç ve etkileyici olmasının ana nedeni de aslında fotoğrafların izleyiciye görünenden çok daha fazla şeyler ifade edebilmesidir.

Özgür Semerci

Exit mobile version