Yazı:Erhan Us | Kaynak: Macline
Ülkemizin lokomotif sektörlerinden biri olan turizmde, kullanıma yeni başlanan, önü kesilen ve ciddi mevzuat değişimi / zaman gerektiren teknolojilerinin; kısa, orta ve uzun vadede hayatımızı etkileyecek uygulamalarına şöyle bir göz atalım.
SMS Marketing
Taciz Marketing de diyebiliriz. Zira otellerin yaptığı SMS marketing kullanımının başka bir açıklaması yok. ‘Aradığınız o otel biziz’, ‘SPA’mızda inanılmaz indirim’, ‘İki gece üç gün şöyle böyle fiyatlar’, ‘Yazın kalbi otelimizde atıyor’, ‘X lokasyonunun parlayan yıldızı’. Sanki otel değil yerde bulduğunuz gece kulübü kartı üzerindeki mesaj…
Uber
Mevcut ulaşım deneyimini sayısız adım ileri taşıyan mükemmel bir altyapı sunmasına rağmen, ülkemizde Uber’in nasıl dışlandığını ve seçimin hemen öncesinde oy pahasına ezildiğini hep birlikte gördük. Önümüzdeki yıllarda otonom araç projeleriyle birleştiğinde, fener tutulmuş tavşan gibi kalanları izleyin.
Mobil Biniş Kartı
Online check-in sonrası oluşturulan Mobil Biniş Kartı’na [iOS’ta Wallet içinde kullanılan] Türk Hava Yolları, Pegasus gibi kurumlar dahî uluslararası uçuşlarda uyum sağlayabilmiş değil. Uçağa biniş sırasında mutlaka basılı biletinizin sorulduğu ‘lanet olsun teknolojinize’ anlarını siz de yaşamışsınızdır.
QR Code
Müze Kart’ın geçmediği onlarca müzelenin birkaçında mozaik veya levha formatında, eser ve mekan bilgisi vermek üzere tasarlanmış örneklere rastlayabilsek dahî, il kültür turizm müdürlükleri ve bakanlık yekililerinin yenilikleri takip etme yetersizliğinin hepimiz bilincindeyiz.
Özellikle iOS11 ile, kamera içi barkod tanıma sistemi güncellemesini iyi okumak, satırlarca basılı eser-yanı materyallerinden bizi kurtaracak ve farklı diller / açıklamalar eklenebilecek alanlar kazandırıldı.
Online Satış
Booking.com, HRS, Hotelz, Trivago gibi kanallar, pazarlama ile ne kadar karışırılsa da, satışın dijitalleşmesinden ibaret. İsteseniz de daha ilkel sistemlere geri dönemezsiniz. Her birine defalarca dava açılsa bile!
Online Pazarlama
Sosyal medyanın önemini defalarca yazıp çizdik, birçok çalışmada inceledik. Bütçe ve vizyon temelinde sektörün direnişi sürüyor. Öyle görünüyor ki uzun süre daha devam edecek. Temel bilgiler ve sorunların çözümlenmesi üzerine çalışmalar da devam ediyor.
AR / VR
Bulunduğunuz tarihi mekânı yüzlerce / binlerce yıl önceki hâliyle görmeniz için umalım ki ilgili müdürlükler, bakanlıklar az da olsa vizyoner davranabilsin.
Rehberlik
Google Trips, Culture Trip, Triposo gibi uygulamalar turistik alanlar / tarihi eserlerle ilgili ciddi bilgiler içeriyor. Bir de sürekli yenileri eklenen audio guide uygulamaları var. Standartların yükselip daha bütünleşik deneyimler sunan AR / VR uygulama ve teknolojileri; önümüzdeki birkaç yılı kapsayan kısa vadede rehberlerin işini çok büyük ölçüde elinden alacak, orta-uzun vadede ise mesleği tamamen tarihe gömecek.
Böyle bir tutuculuk; matbaa Osmanlı’ya geldiğinde hattatları kızdırmıştı, Uber geldiğinde taksici esnafını kızdırdı. Bakalım rehberlerin mesleklerini tehdit eden teknolojilerle imtihanı nasıl olacak…
Yapay Zekâ [AI: Artificial Intelligence]
AI’nın kullanımı günümüzde filmlerdekine yaklaşan boyutta değil. Sektörümüzde ise en yakın olduğu teknolojik uygulanma şekli, otomasyon. Fuarlarda dolaşan AI iddiasındaki robotlara pek bakmayın. Yazılımlar ve otelinizde kullandığınız programlarda da, hayatınızı değiştirecek AI, henüz kullanımda değil.
Resepsiyon, F&B
İnsanlaşan robotik teknolojilerden bahsetmişken hatırlatmakta fayda var; robotlaşan insanlar arttıkça yapay zekânın yayılma hızı da kuşkusuz artacaktır. Sektörde ‘bilmiyorum’, ‘yapamam’, ‘yetkim yok’ gibi sorun odaklı çalışanlardan hepimiz fazlasıyla sıkıldık.
Çalışanın, kendi çözemediği bir sorunu ilgili üste yönlendirmesi, hatayı telâfi edebilmesi, inisiyatif kullanabilmesi; uzun vadede insanın robottan tek ve en değerli farkı. Bunun turizmde yoğunlukla hissedileceği alanlar ise resepsiyon ve yiyecek – içecek departmanları. IT, teknik, HK gibi operasyonlar AI ile mükemmelleşse de, misafir ile doğrudan sürekli iletişimde bulunan departmanlarda inisiyatif mutlaka teşvik edilmeli.
Şüphesiz ki sektörleri, ekonomiyi ve dolayısıyla ülkeleri ileri taşıyanlar; gelenekselde direnmeyip koordine olmayı öğrenen, teknolojiyi fark yaratan enstrümanlar olarak kullanabilen yöneticilerdir.
Google Trips, Culture Trip, Triposo ve diğerleri…
Google Trips, Culture Trip, Triposo gibi uygulamalar turistik alanlar / tarihi eserlerle ilgili ciddi bilgiler içeriyor. Bir de sürekli yenileri eklenen audio guide uygulamaları var. Standartların yükselip daha bütünleşik deneyimler sunan AR / VR uygulama ve teknolojileri; önümüzdeki birkaç yılı kapsayan kısa vadede rehberlerin işini çok büyük ölçüde elinden alacak, orta-uzun vadede ise mesleği tamamen tarihe gömecek.
Yorum Yap