Uygulamaları kullanma şekli değişti. Akıllı telefonlara entegrasyon herhangi bir yaş grubu ve cinsiyet açısından kesinlikle ışık hızında devam ediyor. Şu bir gerçek; her zaman olduğundan daha fazla sayıda kullanıcı eğlence ve günlük işler için mobile yöneldi. Koronavirüs kapanmaları tüm dünyada uygulanmaya başladıkça kullanıcılar mobil uygulamaları önceki yılları ve tahminleri gölgede bırakan oranlarda indirdiler. Evdeydik, işler bile ölçek farkı gözetmeksizin evin salonuna, bazen terasa taşınmıştı.
Mobil uygulamalar için küresel harcama 2020’de 112 milyar dolara ulaştı. Bu harcamaların %65’ini iOS uygulamaları oluşturdu. Uzun yıllardır süregelen kıyaslamanın sonucu değişmedi diyebiliriz. Android kullanıcıları iOS kullanıcılarına göre daha az harcama yapıyor. Böylece, detaylar mobil dünyaya ilgi duyan herkes için ilgi çekici. Bizler de Türkiye’nin en çok okunan mobil uygulama dergisi olarak 2021’in öne çıkan trendlerini bir araya getirdik.
İlginizi Çekebilir: Flört ve Tanışma Uygulamaları Yapay Zeka ile Mükemmelleşiyor
Bu içerikte fintech, e-ticaret ve oyun sektörlerini derinlemesine inceleyerek kurulumlar ve oturumlardaki trendlerden bahsedeceğiz. Ayrıca, kullanıcıların uygulamalarda ne kadar zaman geçirdiklerine, uygulamaları ne sıklıkta yeniden kurduklarına ve nasıl reattribute edildiklerine kadar her şeye odaklanıyoruz.
Fintech:
Fintech (finansal teknoloji), daha fazla geleneksel bankanın fintech’lerle ortaklık kurması ve daha fazla kullanıcının yeni nesil bankaları benimsemesiyle mobile geçişini 2020 yılında da sürdürdü.
Bankacılık uygulamalarının ciroları 2020’de 3.6 milyar dolara ulaştı. 2020’nin ortalarında tüm bankacılık uygulaması indirmelerinin %25’i dijital bankalardan oluşuyordu. Bu oran, 2017’de %1 idi. Artış kesinlikle çarpıcı. Bankacılık alanında muazzam bir ‘dijitalleşme’ ile karşı karşıya olduğumuza şüphe yok. Üstelik genel itibarıyla banka şubelerine gitmenin yerini çok daha pratik bir çözümün aldığının farkına varan geniş kesimlerin bu güçlü deneyimi ilerleyen dönemde kenara bırakma ihtimali de pek yok.
Ortalama bir kullanıcının telefonunda şu anda 2,5 finans uygulaması bulunuyor ve küresel ödemeler 2020’de 1.390 milyar dolara ulaşırken, 2021’de bunun 1.680 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Yüzde 20 civarı artış söz konusu olabilir. Yıldan yıla baz alındığında ve diğer sektörlerle kıyaslandığında kesinlikle sıra dışı bir büyüme.
Mobil ödemelerin benimsenme oranları küresel olarak yükseldi, örneğin Çin’de %81.1’e ulaştı. Bunu %37.6 ile Hindistan, %25.3 ile Japonya ve %21.1 ile İtalya izledi. Türkiye potansiyel göstermeye devam ediyor. Benimseme oranları artıyor.
Oyun:
Oyunları hyper casual ve hyper casual dışı olmak üzere ikiye ayırdık, çünkü iki oyun türündeki kullanıcı davranışları son derece farklı seyrediyor. Hyper casual’ı her an oynanabilen ve sonsuza kadar tekrarlayan kolay oynanışa sahip yapımlar şeklinde tanımlamak mümkün. Hyper Casual oyunlar basit mekaniklerle minimalistik tasarımı birleştiriyor.
Oyunlar, indirilen tüm mobil uygulamaların %33’ünü oluşturarak en büyük mobil sektör olarak yerini korudu. Elbette burada yaş ve eğilimler arası farklılıklar söz konusu. Örneğin 16 yaşındaki bir üniversite öğrencisinin mobil uygulamalarının yüzde 80’i oyunlardan oluşabilir. Bir şirket yöneticisi ya da ileri yaştaki kullanıcı için ise bu oran çok daha düşüktür.
Mobil oyun endüstrisi 2020’de 165 milyar dolar değerindeydi ve öngörülen büyümenin artmasıyla 2021’de 180 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Büyümenin yüzde 10’un üzerinde seyretmesi, aslında önümüzdeki her yıl için öncelikli mobil trend beklentilerinden biri.
Asya, toplam değerin 41 milyar dolarını oluşturan en büyük pazar yeri olmaya devam ediyor. Gerek nüfusun yoğun olarak Asya kıtasında yaşaması, gerekse mobile ilginin bu argümana dair öncelikli faktörler olduğunu belirtebiliriz.
Mobil oyuncu sayısı %46’lık bir artışla 1.2 milyardan 1.75 milyara çıktı. Bu oyuncuların 620 milyonu Çin’de, 213 milyonu ABD’de bulunuyor ve %38’i oyunlarda para harcamaya hazır.
Mobil oyunlar, toplam küresel oyun endüstrisinin şu andaki cirosunun %51’ini oluşturuyor. Hyper casual oyunların 2021’de 2.5 milyar dolar seviyesine ulaşması bekleniyor. Sektörün genel olarak 2023 yılına kadar 219.9 milyar dolar tutarında bir pazar tahmini var. Google Play cirosu, App Store gelirinden daha hızlı artmaya devam ederek sırasıyla %19.6 ve %13.2 arasındaki oranlarda artmaya devam ediyor.
E-ticaret:
2019’dan 2020’ye kadar uygulama içi işlemlerde %58’lik artışın ardından, koronavirüs kapanmalarıyla birlikte 2020’nin ilk çeyreğindeki büyüme önceki yılları gölgede bıraktı ve e-ticaret sektörü şimdiye kadarki en büyük yılını kaydetti.
ABD’deki genel e-ticaret penetrasyonu 2019’da %12 iken, 2020’de neredeyse %40’a yükseldi. Bu oranın 2021’de %50.8’e ve 2025’te %63.1’e ulaşması bekleniyor ve kullanıcı başına ortalama gelirin 714,11 dolar olması tahmin ediliyor.
Kullanıcıların en önem verdikleri iki şey, kolaylık ve cihazlar arası deneyimlerdir; kullanıcıların %76’sı, bir uygulama seçerken ana odak noktalarının kullanım kolaylığı olduğunu söylüyor.
Türkiye’de e-ticaret platformlarındaki dinamizm son derece sıra dışı. Yoğun reklam ve tanıtım kampanyalarına sahne olan sektördeki ilerleme, hız kesecek gibi görünmüyor.
2020 yılında internetten satın alınan ürünlerde %24 artış olduğu ve mağazada yapılan alışverişlerin ise %7 düştüğü bildirildi. 2021’in sonunda, küresel alışverişlerin %17’si online olarak gerçekleşecek.
Install’lar
Tüm sektörlerdeki kurulumlarda 2019-2020 arasında %50 artış gözlemledik. İlk pandemi kapanmalarının gerçekleştiği Mart ve Nisan 2020’de, kurulumlar özellikle artışa geçti. Böylece 2019’daki aynı aylara göre %74 ve %76 arttı. Kurulumlar bu zirveden sonra düşme trendine girse de büyüme 2021’de de devam ediyor. Ve üstelik 2021’in ilk çeyreği, 2020’deki aynı zaman dilimine göre %31 artış gösterdi.
Fintech
Fintech uygulamalarının kurulumları 2019’dan 2020’ye kadar %51 arttı ve 2021’in başında 2020 ortalamasına göre %12 yükseldi. Mart ve Nisan 2020, yılın en yüksek performans gösteren aylardı. Mart ayının ilk haftası, yıllık ortalamanın %34 üzerinde seyretti. Ayrıca, Nisan ayının ilk haftasında %41’e yükseldi. Bir diğer yükseliş de Temmuz ayının ilk haftasında %19 olarak yaşandı.
Yatırım ve hisse senedi uygulamalarının aramaları yıllık bazda %115 arttı. Robinhood, yeni yatırım uygulamaları dalgasını başlattı. Böylece, piyasaya yeni giren oyuncular, rekabet etmek için komisyon ve ücretlerini düşürdüler. Diğer popüler uygulamalar arasında Cash App, Revolut, Gatsby, Coinbase, Binance, Kraken, eToro ve Freetrade yer alıyor. Ayrıca, bunların hepsi 2020’de rekor düzeyde yeni müşteri çekerek büyüdü.
Kripto para birimleri, özellikle Bitcoin’in son 12 ayda birkaç büyük dönüm noktasına erişmesiyle Ocak’ta 30.000 dolar sınırını ve bundan sadece 10 gün sonra 40.000 doları aşarak benzeri görülmemiş bir işlem hacmi gördü. Bu, yıllık kripto uygulaması indirmelerindeki %81’lik artışla hızlı bir büyümeye yol açtı. Non-Fungible Token’lar (NFT’ler) gibi yenilikler de piyasaya yeni bir yön verdi.- kripto-uygulama ekosisteminde yüksek bir hareketlilik var.
Oyun (hyper casual ve hyper casual dışı)
Hyper casual dışı oyunlar %26 arttı. Aynı zamanda, hyper casual oyunların kurulumları 2019’dan 2020’ye kadar %43 artış kaydetti. Hyper casual dışı oyunlar için 2020’nin en iyi performans gösteren dönemi Mart’ın son haftası ve Nisan’ın ilk haftasıydı. Bu zaman aralığında yıllık ortalamanın %51 üzerinde ve 2019 ortalamasından %90 daha yüksek performans gösterdi. Kurulum sayısı 2020 boyunca yavaş yavaş azalsa da Aralık ayında tekrar toparlanmaya başladı.
Hyper casual oyunlar, 2020’nin başında üstel bir büyüme gördü. Şubat sonunda yıllık ortalamanın %129 üzerine çıkarak zirveye ulaştı. Sonrasında Mart ayı boyunca düştü ve yılın geri kalanında sabit bir seyir izledi. 2020’nin ilk çeyreğindeki çok hızlı büyümeyi dikkate almazsak, hyper casual oyunlar hala 2019’dan biraz daha yüksek bir performans sergiliyor. Ayrıca 2021’de tekrar yükselme trendine giriyor.
E-ticaret
E-ticaret, 2019’a kıyasla kurulumlardaki yalnızca %6 artışa rağmen 2020’de olağanüstü bir performans gösterdi. Kurulumların istikrarlı bir şekilde arttığı 2019’un aksine, 2020 inişli ve çıkışlı bir yıl oldu. Ayrıca, Mart’ının son haftasında yıllık ortalamanın %10 altında bir düşüş yaşadı. İşler Mayıs boyunca ve Temmuz başında toparlanmaya başladı ve bu aylar ortalamanın %10 üzerinde seyretti. En büyük büyüme dönemi, Kasım ayının ikinci haftasında yıllık ortalamanın %19 üzerine çıkarak başladı. Ve yılın geri kalanında düşüş gösterdi. Bu, tatil alışverişi döneminin etkisine işaret ediyor. 2021 şu ana kadar güçlü bir şekilde ilerliyor ve ilk çeyrek, 2020 ortalamasının %11 üzerinde.
Sonuç
Sektördeki farklılıkları anlamak, sektör içindeki bir uygulamayı başarılı bir şekilde pazarlamanın anahtarıdır. Oyunlar ve hyper casual oyunlar arasındaki keskin farklılıklara bakarsak bunun çok iyi bir örneğini görebiliriz. Ancak, bir sektör içindeki ince farklılıklar da etkileyici sonuçlar elde etmek için kullanılabilir. Pazarlamacıların ve geliştiricilerin odaklanması gereken alanlar yalnızca kurulumlar ve oturumlar değil. Aynı zamanda, kullanıcıların uygulama içindeki davranışları, ne zaman geri döndükleri ve neden geri döndükleridir.
Her zamankinden daha fazla tüketici, uygulamaları eğlence kaynağı olarak ve günlük işlerini yapmak için kullanıyor. Rekabette kalmak için akılcı, veriye dayalı ve UX odaklı olmanız gerekiyor. Ayrıca, tüm mobil ekosistem büyüdükçe rekabet de kızışıyor.
iOS 14, A/B testlerinin ve kullanıcıyı derinden anlamanın öneminin altını çizse de, son derece kişiselleştirilmiş kampanyalara, kullanıcıyla iletişim içeren çok yönlü bir stratejiye sahip olmak. Böylece, otomasyon ve gerçek zamanlı ölçümleme her zamankinden daha kritik hale geldi.
Yorum Yap