Ana sayfa Donanım Zbrush’ın Derinlikleri

Zbrush’ın Derinlikleri

0
Herkese tekrardan merhaba. Geçen makalemde de bahsettiğim gibi zbrush programını ilk olarak açtığınızda gelen ekran hakkında bilgiler vereceğim. İlk olarak bahsetmek istediğim birkaç bir şey var. Programı www.pixologic.com sitesinden lisanslı sürümünü satın alabilir veya öğrenci sürümlerini alabilirsiniz. Bu bölüm zbrush”ın sitesinde PRODUCTS kısmındadır. Ayrıca doküman (documentation) kısmında zbrush dokümanlarına da ulaşabilirsiniz ve birçok ek plugin, material”ler de ücretsiz olarak kullanıma sunulmuştur. Sizlere Kısa yol tuşlarından biraz bahsederek genel giriş yapacağım. Programın güzel  anlarından bazıları şunlardır. Programda herhangi bir aracın üzerine geldiğiniz zaman kısa yol tuşunu size göstermektedir. Araç hakkında bilgi almak isterseniz aracın üstündeyken CARL tuşuna basarsanız aracın ne işi yaradığını detaylarıyla birlikte görmenize olanak tanımaktadır. Bu yüzden şimdilik ihtiyaçlarınızı görecektir. Programa alışma açısından kendiniz biraz kurcalamanız gerekiyor. İleriki seviyelerde daha detaylı ayrıntılara gireceğim fakat şimdilik en çok kullanacaklarınızdan bazılarını açıklayacağım.
 
Zbrush
Temel olarak ilk yapmamız gereken ekran hareketlerini, dönüşleri ve uzaklaşıp/yakınlaşmaları öğrenmektir. CTRL tuşuna basılı tutup Mouse”un sağ tuşuna tıklayarak uzaklaşıp/yakınlaşma işlemini yapabiliriz. Ek olarak Mouse”la seçtiğiniz kısma yaklaşmaktadır. ALT tuşuna basılı tutup Mouse”un sağ tuşuna tıklayarak ekranı hareket ettirirsiniz. Bir modelin üstünde ise Mouse işaretiniz Mouse”un sağ tuşuna basarak ekranı döndürebilirsiniz veya modelin dışında tutarak Mouse”u sol tuşu ile ekranı döndürebilirsiniz. Kısa yol tuşlarının dışında da ekranın sağ tarafında bulunan simgelerin üstüne basılı tutarak Mouse”u hareket ettirdiğinizde simgenin durumuna göre hareket etmektedir. Hemen bu simgelerin üstünde bulunan döndürme ayarları bulunmaktadır. Xyz( üç eksende döndürme), y( sadece y ekseninde döndürme ), z( sadece z ekseninde döndürme).
 

 

Ekran diğer programlardan farklı olarak dönmektedir. Diğer standart programlara göre ayarlamak için y eksenini işaretlemelisiniz. Bunun dışında bu ayarların hemen üstünde bulunan persp, floor ve local simgeleri bulunmaktadır. Bunları açıklayacak olursak localı ayarı objenin merkezine odaklı olarak çalışmaktadır ve yaptığınız transform”lar obje merkezli olacaktır. Hemen üstünde bulunan flor bazen işinizi kolaylaştırabilir ve perspective”i daha rahat görmenizi sağlayacaktır. Persp yazan kısım ise perspective görüş açık olduğunu göstermektedir. Bunların üçünü de genellikle açık olarak kullanmaktayım ama yinele karar size kalmış denedikçe alışacaksınız. Bir diğer özelliklilerden bir tanesi sağ taraftaki simgelerde polyF yazan simgedir. polyF”i açarsanız objenizi wireframe olarak çizgiler halinde görürsünüz. Yine ayni menüde en çok kullanacağınız özelliklerden bir tanesi sağ taraftaki simgelerin bulunduğu yerde L sym diye bir buton vardır. Bunu özelliği iste simetrik olarak çalışmanızı sağlamaktadir.
 
Sağ tarafa yaptığınız bir fırça hareketi objenin sol tarafında da gözükecektir. Simetriyi daha detaylı kullanmak isterseniz eğer üstte bulunan menülerden trans form menüsü altında active symmetry kısmını aktif ederek de açabilirsiniz ve ek olarak x,y,z”yi kendi isteğinize göre ayarlayabilirsiniz. Bu özelliklerin hepsi tamamıyla sizin nasıl çalışmak istediğiniz ve seçiminizle alakalıdır. Bir objeyi hareket ettirme, döndürme ve uzatma/kısaltma için bazı kısa yollar atanmıştır. Aynı zamanda üstte bunlarla ilgili simgeler vardır ve üstü turuncu renk olan tool aktif halde demektir. Draw aktifse objenizi sculpt edebilirsiniz. Kısa yolu ise “Q” tuşudur. Move ise objenizi bir yerden başka bir yere hareket ettirmek için kullanılan tool”dur. Move tuşunun kısa yolu ise “W” dur. Scale tuşu ile de objenizi kısaltıp/uzatma yapabilirsiniz. Scale”in kısa yol tuşu iste “E” dir. Rotate ise objeyi çevirmek için yarar. Rorate”in kısa yol tuşu ise “R” dire. Bunların yanı sıra ilk obje koyduğunuzda ekrana “Edit” menüsünü yukarıdan işaretlemezseniz objeyi edit”leyemezsiniz ve her tıkladığınızda sahneye kopyasını oluşturursunuz. Kısaca açıkladığım bu hareket tool”larını ileride daha detaylı bir şekilde göreceğiz. Şu anlık sadece pratik kazanmak ve elinizin alışması açısından ne işe yaradıklarını öğrenmeniz yeterli olacaktır.
 

 

Bir diğer özelliklerden bir tanesi de zbrush programında Photoshop”ta olduğu gibi layer sistemiyle çalışabiliyorsunuz. Böylece daha önceki yaptığınız modelinize geri gelebilmektesiniz. Sağ tarafta bulunan tool menüsünün altından “Layers” menüsünde bulunmaktadır. New diyerek yeni layer oluşturabilir ve bu layer”ların sculpt yüksekliklerinle daha sonradan oynayabilirsiniz. Hemen altında bulunan Geometry penceresini açarsanız bunun içinde birçok ayarın bulunduğunu göreceksiniz. Bunlar işimize çok yarayacak özelliklerden birkaç tanesidir.
 

 

Birkaç tanesini açıklayacak olursak şöyle; Divite : Objemizi subdive olarak yumuşatır. Her basıldığında daha yüksek çözünürlük ekler. Bunun belli bir kademesi vardır ve daha ileriye gitmez. Bunu ayarlamak için üst kısımdaki menülerden preferences menüsünü açarsanız için de “mem” sekmesini açtıktan sonra ne kadar ram kullandığınız ve en yüksek çözünürlük ayarları bulunmaktadır. Bunları isteğe ve ihtiyaçlarınıza bağlı olarak ayarlayabilirsiniz. Crease : Seçtiğiniz bir yeri veya bölgeyi sertleştirmek için kullanılmaktadır. Daha çok mekanik objeler yaparken işinize yarayacaktır. Lower Res ve Higher Res : çözünürlüğü düşürme veya divide”la böldüğünüz kadar yükseltme işine yarar.

 

Bunların yanı sıra objeyi maskeleyebilirsiniz. Maskelediğiniz yerlerin dışındaki yerleri böylelikle sculpt etmeyeceksiniz. Bunu yapmak için draw modundayken CTRL tuşuna basarak boyama yapabilirsiniz ve böylece maske oluşturmuş olursunuz. CTRL ve ALT tuşlarına basarak da maskeden çıkarma yapabilirsiniz. Eğer bir yerde maske oluşturduysanız ve bunu tersine çevirmek isterseniz CTRL tuşuna basılıyken Mouse”un sol tuşuyla obje dışında bir yere tıklarsanız maskeniz tam tersine dönecektir. Maskeyi ters çevirme özelliği bazen çok işe yaramaktadır.
 
Maskelediğiniz bir objeyi nasıl kaldıracağınıza gelirsek CTRL tuşu basılıyken objenin dışında bir yerde Mouse”un sol tuşuyla alan oluşturup bırakırsanız tüm maskelediğiniz yerler maskeden çıkacaktır ve objeniz normal hale gelecektir. Objeleriniz parça parça ise sağ taraftaki tol menüsünün altında futbol sekmesinde gözükmektedir. Hangi parçada çalışacaksanız o parçanın seçili olduğuna dikkat ediniz. İyi çalışmalar herkese.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here