Ana sayfa Donanım zBrush ara yüzü ve ekran araçlarının derinlikleri

zBrush ara yüzü ve ekran araçlarının derinlikleri

0
Herkese merhaba. Bu makalede daha detaylı şekilde ekran araçlarını kullanma ve kullanıcı ara yüzünden daha detaylı bir şekilde giriş yapacağım. Programın standart şekillerinden bahsedeceğim ve brush,stroke,alphalar gibi konulara değineceğim. İlk açılan kullanıcı arayüzü”nün sağ tarafında bulunan tool menüsünün altında bulunan standart şekilleri kullanabilirsiniz veya ek olarak zbrush Programı”nın önceki sürümlerinde gelen zsphere aracını kullanarak da kendiniz şekiller oluşturabilirsiniz.
 
Bir dahaki makalede karakter modellemeye giriş ve ilerleyen kısımlarda da karakter topology”si hakkında bilgi vereceğim. Modelleme de en önemli kurallardan biridir topology kullanımı. Modelin animasyona uygun olması için en önemli kurallardan bir tanesidir ayrıca daha düzgün görünüm ve daha az polygone sayısıyla çalışmanıza avantaj sağlayacaktır. Ne kadar düzgün çalışırsanız o kadar hızlı ve bir adım önde olursunuz. Bu konuya devam etmeden önce biraz daha kullanıcı ara yüzünün detaylarından ve kullanım alanlarından bahsedeceğim. Sağ tarafta tool menüsünden sahneye bir tane obje koyalım ve bu objeyi editlemek için öncelikle make polymesh3d”yi seçmemiz gerekiyor.

 

Polygone”a çevirdikten sonra objemizi sculpt edilebilir hale getirmeliyiz. Sculpt edilebilir hale getirmemiz için draw menüsünün yanında bulunan edit aracına tıklamamız gerekmekte. Objemiz sculpt edilebilir hale gelmektedir. Eğer bunu yapmazsanız ekrana her tıkladığınızda objenin kopyalarını oluşturacaksınızdır. Ctrl – Z yaparak geri gelebilir veya fazla geri geldiyseniz de Ctrl – Shift – Z ile de ileriye gidebilirsiniz. Objemizi edit yaptıktan sonra sol tarafta brush seçeneklerimiz açılacaktır. Brush”ları basit objeler üstünde deneyebilirsiniz. Brush”ları denerken düşük polygone”lu objeler üstünde pek fazla denememeye dikkat ediniz. Bazı brush”lar detaylı olduklarından etkilerini görme şansınız azalacaktır. Ben genellikle daha oval olan objeler üstünde brush”ları denemekteyim.
 
Sol menüde bulunan brush”ın üstüne tıkladığınızda diğer brush seçenekleri de açılacaktır. Brush”ların üstüne gelip ctrl tuşuna bastığınızda brush”ın özelliklerini detaylı bir şekilde görüntüleye bilirsiniz. En çok kullanılan brush”lar şöyledir; Standart, ilk olarak sunulan brush”tır. Soft bir şekilde çıkıntılı yüzeyler yapmaktadır ama tercihinize göre stroke”lar kullanılarak değiştirilebilir. Negatifi ise alt tuşuna basarak tam tersi yönünde kullanabilirsiniz. Pinch, polygone yüzeyleri birbirlerine yaklaştırarak daha sert yüzeyler oluşturmanızı sağlamaktadır. Ekranda görüntüleyemediğiniz brush”lar da bulunmaktadır. Bu brush”lara ulaşabilmek için üst menüde bulunan light box aracına tıklarsanız birçok ek materyal açılacaktır. Onun altında bulunan brush sekmesine gelirseniz bütün brush seçeneklerini görebilirsiniz. Ekranın en üstünde bulunan menülerden ikinci sırada bulunan brush sekmesinde, ek seçenekler bulunmaktadır.

 

Brush menüsünün altında bulunan bir diğer özellik ise brush”ın yüzeye nasıl uygulanacağıdır. Stroke”lar en üst menüde bulunduğu gibi ekranın solundaki menüden de ulaşabilirsiniz. Fark olarak üstteki menüde bulunan araçların özellikleri daha detaylı bir şekilde ayarlanabilmektedir. Bu ek özelliklerde bazılarını açıklayacağım, açıklamadan önce bu detaylı ayrıntıların ne olduğundan bahsetmek istiyorum. Ekranın en üst kısmında bulunan menüden stroke aracını açarsanız içinde roll tuşunu aktif ederseniz mouse”un arkasından bir yol seklinde brush”ınızı çizersiniz. Bunların dışında stroke”ların birkaç çeşidini kısaca açıklayalım ; dots, art arda gelen noktalar dizininden oluşmaktadır. Seçtiğiniz brush”ı peş peşe uygular. Freehand, yavaş çalışan bir stroke”tur. Seçtiğiniz brush”ı sık bir şekilde objeye uygular.
 
Genellikle düz bir şekilde brush”ı uygulamak için kullanılır. Color spray, seçeneği ise brush”ın büyüklüğüne göre ekrana rasgele brush”ı uygulamaktadır. Büyük, küçük oranları değişerek ve brush”ı döndürerek yüzeye uygulamaktadır. Genellikle boyamak içinde kullanılabilir. Boyarken renklerinde varyasyonları oluşmaktadır ve fırçanın sertliği de değişkenlik göstermektedir. Drag dot, seçtiğiniz brush”ı basılı tutarak yüzey de bir yerde bıraktığınız zaman uygular. Brush”ı bir defaya mahsus uygulamaktadır. Yönü ise brush”ı çektiğiniz yere göre değişkendir. Dragrect, seçmiş olduğunuz brush”ı mouse”a basılı tutarak çektiğinizde istediğiniz büyüklükte brush”ı ayarlayabilirsiniz. Yönünü ve sertliğini de daha kolay ayarlamanıza olanak tanımaktadır.

 

Stroke”ların altında bulunan alpha aracı ise kapalı bir şekilde size sunulmaktadır. Tıkladığınızda size hazır olarak sunduğu alpha”ları göreceksinizdir. Bunların yanında ek olarak alpha aracını açtığınızda en altında bulunan import tuşundan da kendi seçtiğiniz bir alpha”yı yükleyebilirsiniz. Size sunulanın dışında da kendi brush”larınızı yapma imkanı sunmaktadır. En üst menülerin en solunda bulunan alpha aracını açarsanız, bu aracın içinde bulunan modify sekmesine gelirseniz alpha”larınızı çok daha detaylı bir şekilde ayarlamanıza imkan tanımaktadır. Alpha”nın kenarlarını softlaştırma, yatay ve dikey tekrar ettirme, noise ekleme veya brush”ınız çok sert ise blur ekleme gibi özellikler bulunmaktadır. Alpha”lar seçili olan bir resmi yüzeye basmak için kullanılmaktadır.
 
Texture, bu araç alpha aracının altında bulunmaktadır. Boyamak için kullanıldığı gibi alpha olarak da atayabilmektesiniz. Boyama kısımlarını ilerde anlatacağımdan bu özelliklere çok fazla değinmeyeceğim. Bahsetmek istediğim başka bir konuda matcap”ler. Material”ler olarak da adlandırabilirsiniz. Matcap”ler texture aracının altına bulunmakta ve renk, doku gibi hisler vermek için kullanılmaktadır. Size hazır olarak sunulmuş birçok matcap bulunmaktadır. Daha fazla matcap eklemek için load menüsünü kullanabilirsiniz. Birçok matcap www.pixelogic.com ücretsiz olarak sunulmuştur. Ek olarak buradan takviye yapabilirsiniz. Bunları modelleme esnasında tercihinize göre değiştirebilirsiniz.  Ekranda space (boşluk) tuşuna basarsanız, çıkan pop up menüden birkaç özellik açıklayacağım. Draw size, brush”ınızın büyüklüğünü ayarlamaktadır. Z intensity, brush”ınızın sertliğini ayarlamaktadır. Poly F butonu ise polygone çizgilerinizi göstermektedir. Brush”ları ve alphaları sol menüden ayarlayabileceğiniz gibi space (boşluk) tuşundan da ayarlayabilirsiniz.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here