YouTube, dünyanın en çok kullanılan platformlarının başında geliyor. Dünya genelinde milyonlarca içerik üreticisi bulunuyor. Bu da platformda içerik oluşturmaya yeni başlayanların işini hayli zorlaştırıyor. Hızlı bir şekilde yükselmek isteyenlerse YouTube algoritması nasıl çalışır gibi sorulara cevap aramaya başlıyor.
Öncelikle YouTube algoritmasına tamamen hâkim olmak mümkün değildir. Bunun nedeni, algoritmanın sürekli olarak değişmesidir. Örneğin geçmişte izlenme süresi gibi faktörler daha az öneme sahipken artık daha çok dikkat edilen bir husus hâline geldi.
Bu yazıda 2024 yılında YouTube’un algoritmasının özellikle arama, öneri ve göz atma özellikleri için hangi faktörleri dikkate aldığını sizinle paylaşarak algoritmanın çalışma şeklini öğrenmenize yardımcı olacağız.
YouTube Algoritması Nasıl Çalışır?
Başlangıçta şimdiki gibi gelişmiş bir algoritma yoktu. Önemli olanın görüntüleme sayısı olduğu düşünülüyordu. İzleyiciler bir videoya ne kadar çok tıklarsa YouTube da videonun o kadar ilgi çekici olduğunu düşünüp onu daha çok önerirdi.
Ne kadar yanlış bir yönelim olduğunu tahmin edebiliyorsunuzdur. YouTube da kötüye kullanımı fark ederek algoritmasını güncelledi. 2011-2012 gibi yıllarda YouTube algoritması artık izlenme süresini dikkate almaya başladı ama bu tek başına çözüm sayılmazdı.
Bazı içerik oluşturucuları, videolarının görüntülenmesi için daha uzun videolar yükleme ve botları kullanma eğilimindeydi.
Birkaç yıl sonra algoritma yeniden değişti. YouTube, izleyicilerden epey veri topladıktan sonra hangi videoların onları platformda daha fazla vakit geçirmesini sağladığını göz önünde bulundurarak öneride bulunacak bir sistemi hayata geçirdi.
YouTube’un kişiselleştirilmiş öneri sistemini kullanmaya başlaması ile videonun izlenme süresi, kalitesi gibi faktörlerin yanı sıra izleyicinin ilgi alanları ve platformdaki davranışları da kritik öneme sahip oldu.
2024’te YouTube, videoları önce performansına göre puanlıyor. Daha sonra kullanıcılara izleme verilerine öneride bulunuyor. Bu, videonun en alakalı olduğu hedef kitlenin önüne çıkmasını sağlıyor.
İzleme geçmişi, abone olunan kanallar, etkileşimde (beğenme, yorum yapma gibi) bulunulan videolar, izleyiciye özel öneriler yapılırken göz önünde bulundurulan faktörler arasında yer alıyor.
YouTube Algoritmasına Göre İzlenme Süresini Arttırma
2024’ün YouTube algoritmasına göre platformda bir içerik üretecekseniz insanların ilgi alanlarını göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Onların izlemesini sağlamaya ve izleme geçmişinde yer almaya ihtiyacınız var.
Bunu yapmanın en iyi yolu, rakip kanalların yayınladığı videoları açmak ve hemen yan tarafta veya videonun altında önerilen videoları incelemektir.
Bu sadece YouTube’un bir bölümü için değil, her bölümü için geçerlidir. Örneğin YouTube’da arama yaparken videolar görüntüleme sayısı ve benzeri faktörlere bağlı olarak sıralanmaz. Bunlar her ne kadar önemli olsa da öncelik kişisel ilgi alanlarıdır. Sıralama tamamen izleyicinin ilgi alanlarına ve eğilimlerine göre yapılır.
2025’te YouTube Algoritması Değişecek mi?
YouTube algoritmasını bir insan gibi düşünebilirsiniz. İnsanlar sürekli olarak değişir ve yeni deneyimler kazanır. Yapay zekanın yükselişi göz önünde bulundurulduğunda YouTube’dan 2025’te özellikle arama bölümünde birkaç iyileştirme yapması beklenebilir.
Bununla birlikte, 2025 yılında İçerik oluşturucularının kanalları ve izlenmeleri üzerinde büyük etkisi olacak bir algoritma değişikliğinin yapılması mümkün görünmüyor.
Algoritma ne kadar değişirse değişsin, YouTube için şu an önemli olan izleyici olacaktır çünkü YouTube’un gelirinin büyük bir kısmını reklamlar oluşturuyor. Platformu kullanan kimse kalmadığında platform da reklamverenler için cazibesini yitirecektir.