Ana sayfa Makale Yaz Aylarında Farklı Işık Koşullarında Fotoğraf Çekim Teknikleri

Yaz Aylarında Farklı Işık Koşullarında Fotoğraf Çekim Teknikleri

0
Eğer “fotoğraf zamanı” diye bir zaman dilimini tanımlamak gerekirse ışığın bize sağladığı ılımlı koşullar göz önüne alındığında herkesin aklına öncelikle bahar ayları gelecektir. Gün ışığının daha eğimli olarak dünya yüzeyine ulaştığı bu aylarda daha uzun sürelerde, sert ışık problemi yaşamadan fotoğraf çekebiliriz. Hele bahar aylarının başlarında adeta öğlen saatlerinde bile eğimli gelen gün ışığı bize güzel fotoğraflar çekebilme olanağı sağlar.
 

1) IŞIK SAATİ: Yaz aylarında dikkat etmemiz gereken ilk önemli faktör hangi saatlerde sokakta olmamız gerektiğidir. Bu da elbette içinde bulunduğumuz aya ve coğrafi koşullara göre değişiklik gösterir. Bulunduğumuz coğrafyadaki gün doğumu ve gün batımı saatleri bizler için kılavuz saatleri belirler. Geziyi planladığımız bölgenin, şehrin gün doğumu ve batımı saatlerini muhakkak bilmeliyiz. Bu sayede gezimizdeki günleri daha iyi organize edebilir, sabah gün doğumunda ve akşam gün batımında bizlere güneş tarafından sunulacak o yumuşak ve eğik ışığı böylece maksimum düzeyde kullanabiliriz. öğle saatlerinde ise gün ışığının fazlaca ulaşmadığı kapalıçarşı, müze, mağara, iç mekân v.b. türündeki diğer alanlarda çalışabiliriz.

Fotoğraf 1: Saint Pierre Kilisesi uzak çekim. çekim saati 18:27. Güneş henüz karşı tarafta  dağın ardına inmemiş. Akşam ışığı fotoğraflamayı düşündüğüm Saint Pierre Kilisesi”ni ve ardındaki tepenin tümünü aydınlatıyor.

 

 

Fotoğraf 2: Saint Pierre Kilisesi kapısı, Antakya. Bu fotoğraf mayıs ayında akşam ışığında saat 18:38″de çekildi. Yaklaşık 15 dakika sonra güneş karşı dağın ardına düştüğü için kapının üzeri tamamen gölgede kaldı. Yani Mayıs ayında akşam ışığı adına en geç çekilebilecek saatti bu. Yaz aylarında elbette bu süre daha ileri gider.

 

 

Fotoğraf 3: Saint Pierre Kilisesi uzak çekim. Bu kez saat akşam 18:55. Yani FOTO_01″den 17 dakika sonra bu mevsim koşullarında görüldüğü üzere tüm Kilise ve önünde bulunduğu tepe gölgede kalıyor ve akşam ışığını alamıyor.
Buradan şu sonucu çıkartabiliriz. Elbette sabah ya da akşam ışığı gün ışığında fotoğraf çekenler için çok önemli. Ancak sabah çok erken (daha güneş fotoğraflamayı düşündüğümüz bölgeyi aydınlatmadan) ya da akşam geç saatlere kaldığımızda coğrafi konum ya da şehir içinde bulunan yüksek binaların gölgeleri nedeniyle istediğimiz ışığı kullanamayabiliriz. O nedenle fotoğraflamayı düşündüğümüz coğrafyada daha fazla zaman geçirebilmek ve güneşin sabahtan akşama kadar çizdiği parabolü iyi etüt etmek ve ortamda gölge yaratabilecek yükseltileri gözlemlemek bize daha lezzetli ışıkta fotoğraflar üretebilmek adına her zaman avantaj sağlar.

 

 

2) HOMOJEN IŞIK : Elbette her zaman sabah ya da akşam ışığında fotoğraf çekemeyiz. Bazen sert ışık koşullarında da fotoğraf üretmemiz gerekebilir. O zaman ya çekmeyi planladığımız tüm lekelerin üzerinde ışık olmasına dikkat etmeliyiz ya da gölgelerden, yani sert ışığın bize sunacağı yüksek kontrasttan faydalanabiliriz. Aydınlık bölgelere göre pozlandırma yaparak gölge bölgeleri birer siluete dönüştürebiliriz.

Fotoğraf 4: Antakya Ortodoks Kilisesi çan kulesi. Saat sabah 10:02. Artık sabah ışığı geçmiş; güneş yükselmiş. Mayıs ayında olunması nedeniyle henüz çok sert değil. Işık sertleştikçe işimiz zorlaşıyor. Ancak bu fotoğrafta olduğu gibi fotoğraflamayı planladığımız lekelerin tümünün üzerinde aynı ışık olduğu için sert gölgelerle sorun yaşamıyoruz.

 

 

Fotoğraf 5: Bu kez saat akşam 17:53. Akşam ışığı fotoğrafladığım çanın bize bakmayan yanına düşüyor. Ancak bu kez siluet tekniğini kullanıyorum. Pozlandırmayı aydınlık gökyüzüne göre yapıyorum. Bu sayede lekelerin bize bakan yüzeylerindeki gölge alanlar karanlık çıkıyor. Eğer bu karanlık lekeleri dengeleyebilir ve kompozisyon kurgusu içinde doğru yerleştirebilirsem üzerinde yeterli ışık olmamasına rağmen bir çan kulesi olduğunu, atta yer alan evlerin çatılarını ve karşısındaki ağacı anlatabilirim.
Bu örnek fotolardan şu sonucu çıkartabiliriz; içinde bulunduğumuz ışık koşullarına göre farklı fotoğraflar üretebiliriz. Bazen ışık saati bize tüm lekelerin aydınlandığı bir fotoğraf sunar, bazen de lekelerin üzerindeki ışıksızlık, eğer biz bu durumu iyi kullanabilirsek, bize siluet fotoğrafları hediye eder. önemli olan, fotoğraflamayı düşündüğümüz nesnelerin (lekelerin) üzerindeki ışığı iyi gözlemlememiz ve doğru ışık saatinde doğru çekim tekniğini kullanarak fotoğraflar üretmemizdir.

 

 

3) PARçALI IŞIK: Son olarak parçalı ışık ile ilgili iki örnek üzerinde duralım. Işık bazen lezzetli dediğimiz saatlerde de bize uygun aydınlatma sağlamaz. Ortamda bulunan ağaçlar, ilerdeki bir tepe ya da yakındaki yüksek bir bina, düşen ışığın bir bölümünün fotoğraflamayı düşündüğümüz konunun üzerinde homojen olmayan bir aydınlatma yaratmasına neden olur. Kısaca parçalı ışık dediğimiz bu durum bazen anlatımımıza zarar verir.

Fotoğraf 6: Antakya Ortodoks Kilisesi avlusu. Bu fotoğrafı öğleden sonra saat 15:49″da çektim. Mayıs başlangıcı olması nedeniyle çok sert bir ışık zamanı değil. Hatta akşam ışığı sürecinin başladığını bile kabul edebiliriz. Ancak sorunumuz avlunun ortasında bulunan büyük ağacın gölgesinin kilisenin orta ve sağ kısmına düşmesi. Bu nedenle parçalı bir ışık kullanımı oluşuyor mecburen. Kilisenin ana binasının üzerindeki yaklaşık %30″luk alan gölgede kalıyor ve anlatım zedeleniyor. Elbette bizim yapabileceğimiz pek bir şey yok. Bu kompozisyonda geniş açı çekmek istiyorsak bu parçalı ışık durumunu kabullenmemiz gerekiyor.

 

 

Fotoğraf 7: Belki bu parçalı ışık durumunu aşmak için geniş açıdan vazgeçip sadece ışığın aydınlattığı, gölge olmayan ve aynı zamanda da anlatmayı düşündüğümüz binanın karakteristik bölümlerinden biri olan çan kulesi üzerinde yoğunlaşabiliriz.
Sonuç olarak, yaz döneminde seyahat yapacağımız mekânlarda mümkün olduğunca sabah ve akşam saatlerini fotoğrafa ayırmaya gayret etmeliyiz. Işık yumuşadıkça hem işimiz kolaylaşır hem de çektiğimiz fotoğraflardaki anlatım renk ve ton anlamında zenginleşir. Fotoğrafı çektiğimiz saate göre farklı anlatım tekniklerinden yararlanabiliriz. örneğin siluet tekniği bu konuda bize önemli bir kolaylık sağlar. Onun haricinde mümkün olduğunca parçalı ışıktan uzak durmaya çalışmalı ve homojen ışığı kaçırmamaya gayret göstermeliyiz. Yaz tatilinde görsel olarak bize güzel fotoğraflar sağlayabilecek mekânları seçmek de önemli avantajlar sağlar. Gideceğimiz mekânın tarihi ve kültürel eserlerini ziyaret etmek, dönüşte fotoğraf arşivimize katacağımız fotoğrafları çekmemiz için bize önemli imkânlar sunar. Sonucunda güzel fotoğraflar üretebileceğiniz keyifli bir tatil seyahati yaşamanız dileğiyle

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here