Gerçekleştirilen bir araştırma, yapay zeka sözcüklerinin ürün tanıtımında kullanılmasının tüketicilerin ürünü satın almaktan kaçınmasına neden olduğunu ortaya çıkardı. Çalışma, yapay zekayı ürünlerine entegre etmeye çalışan girişimlerin önemli bir kısmının ciddi bir hata yapmış olabileceğini de gösterdi.
Journal of Hospitality Marketing & Management’ta yayınlanan çalışmada ortaya koyulduğu üzere, araştırmacılar, bin katılımcıya sorular ve ürün açıklamaları verdi. İlginç bir şekilde yapay zeka kullanıldığı belirtilen ürünlerin daha az ilgi gördüğü kaydedildi.
Araştırmanın başyazarı olan Mesut Çiçek, yaptığı açıklamada, yapay zekadan bahsedildiğinde tüketici güveninin azaldığına ve bunun da satın alma niyetini ortadan kaldırdığına işaret etti. Çiçek, araştırmada güven faktörünün tüketicilerin yapay zeka destekli ürünleri nasıl algıladığı konusunda kritik bir rol oynadığının görüldüğünü belirtti.
Yapay Zeka Destekli Ürünlere Pek İlgi Duyulmuyor
Araştırma kapsamında yapılan bir deneyde araştırmacılar bir grup katılımcının yapay zeka kelimeleri geçen bir akıllı televizyonu satın alma ihtimalinin çok daha düşük olduğunu belirledi.
Başka bir grubun ise bu sözcükler çıkarıldığında tepkisinin ne olacağını ortaya koymak üzere yapay zeka sözcükleri geçmeyen televizyon gösterildi. Bu grubun televizyonu satın alma ihtimali çok daha yüksekti.
Tüketicilerin yapay zeka destekli ürünlere yönelik bu davranış eğiliminin yapay zekanın artık rekabette kurtarıcı bir araç olarak görülmesi ile ilişkili olduğu düşünülebilir.
Birçok şirket, henüz eksikliklerin tam anlamıyla giderilmemesine rağmen ürün ve hizmetlerine yapay zekayı entegre etme çabası sarf ediyor. Tüketicilerin gözünde artık bu çalışmalar abartı bir eylem olabilir. Bu nedenle de yapay zeka ile ilişkili tüm ürünlerden kaçınmak isteyebilirler.