Viral reklam nedir sorusu, özellikle dijital pazarlama ile ilgilenmeye yeni başlamış olan kişilerin en çok yanıt aradığı sorulardan biridir. Bunun birincil nedeni, bütçe dostu bir pazarlama yöntemi olması nedeniyle çok fazla başvurulan bir yöntem olmasıdır.
Pazarlamacılar arasında popülerdir ki bu zaten viral pazarlamanın neden çok araştırılan bir pazarlama yöntemi olduğunun cevabıdır.
Yeni bir işletmeniz varsa ve bunu insanlara gelir ve gider orantısında açık olmayacak şekilde tanıtmak istiyorsanız doğru pazarlama yöntemini seçmelisiniz. Viral pazarlama yöntemi, insanlara ulaşmanın en ucuz yollarından bir tanesidir.
Düşük maliyetli olması, size bunun o kadar da etkili bir yöntem olmadığını düşündürebilir ama en iyi pazarlama örneklerine bakarsanız doğru bir şekilde kullanıldığında nispeten pahalı olan yöntemlerden çok daha etkili olduğunu fark edersiniz.
Viral Reklam Nedir?
Viral pazarlama, ürün ya da hizmeti potansiyel müşterilere ağızdan ağıza ya da internet yolu ile yayarak marka hakkında farkındalık yaratma ve satışları arttırma tekniğidir.
Bu yöntem diğer pek çok pazarlama kampanyası ile desteklenerek başvurulan bir yöntemdir. Bazı pazarlama kampanyaları belirli içeriklerin viral olmasını sağlar. Bir içerik viral hâle geldiğinde markanın popülerlik kazanması kaçınılmazdır.
Popülerliğin bir markaya en büyük getirileri mevcut müşteri sayısının artması ve artan müşterinin de satışlara büyük bir katkı sağlaması olarak sıralanabilir.
İçeriğin yaygınlaşma süreci doğal bir süreçtir. Bununla birlikte viral pazarlama çoğu zaman bilinçli olarak uygulanan bir yöntemdir. Dolayısıyla başlangıçta bir yönlendirme olduğu söylenebilir ama içeriği paylaşanlar genellikle yönlendirmenin farkında olmaz.
Viral Reklam Nasıl Yayılır?
Viral reklamların nasıl yayıldığı tam olarak bilinmiyor. Aslına bakılacak olursa bunlar zaten çoğu zaman markanın reklamını yapmak için paylaşılan içerikler bile değildir. Bu nedenle gelen kitle de doğal bir şekilde gelir.
İlgi çekici bir içeriğe sahip olursanız milyonların ilgisini üzerinde toplayabilirsiniz. Bu içeriğin türü de tamamen size bağlıdır. İster video ister fotoğraf ister metin yolu ile insanlara ulaşabilirsiniz ama en etkili içerik türünün video olduğunu da bilmelisiniz.
Viral pazarlamanın bir de doğal olmayan yolu vardır. Bu senaryoda pazarlama çalışması kapsamında onlarca insan içerikleri marka için çalıştığı yansıtmadan paylaşır. Bunu yaparken sosyal medya platformlarının her türlü özelliğinden yararlanır.
Örneğin eğlence sektöründe olan bir markanın reklamının yapılmasının istendiğini varsayalım. Twitter’da popüler tweetlere yanıt verilerek, Facebook’ta gruplara katılarak, Instagram’da kullanıcılardan gelen görüntüleri paylaşan sayfalara mesaj yoluyla ulaşarak başarılı bir viral reklam yapılması sağlanabilir.
Viral Pazarlama Özellikleri Neler?
- Ucuz bir pazarlama yöntemidir.
- Kullanıcıların duygularını ön planda tutar.
- Sosyal medya platformları etkili bir şekilde kullanılır.
- Videolar, oyunlar, fotoğraflar, mesajlar ve benzerleri üzerinden bir konu ile ilgili farkındalık yaratılmasını sağlar.
- Takipçi sayısı yüksek olan sosyal medya fenomenlerinin yardımı alınarak daha geniş bir kitleye ulaşılabilir.
- Diğer pazarlama yöntemlerine göre daha hızlı sonuç verir.
- İçeriğin popülaritesi ana akım medyanın da ilgisini çekebilir. Medyada buna da yer verilmesi üzerine ulaşılan insan sayısında önemli bir artış meydana gelir.
Viral Pazarlama Avantajları Neler?
- İşletmeler büyük bir kitleye ulaşarak ürünlerini daha iyi pazarlar.
- Geleneksel ya da dijital pazarlama yöntemlerine kıyasla çok uygun maliyetlidir.
- Ağızdan ağıza pazarlamadan olumlu sonuç alınırsa markanın reklamı için ücret ödemek zorunda bile kalınmayabilir.
- İçeriği tanıtmak için kullanılan kanalları kullanmak ücretsizdir.
- Daha kısa sürede daha hızlı büyümeyi vadeder.
Viral Pazarlama Dezavantajları Neler?
- İçerikte eğer olumsuzluk varsa ters etki yaratabilir. Bu varsayımda ağızdan ağıza pazarlama, marka hakkında olumsuz ifadeler kullanılarak yapılır.
- Pazarlama yöntemi başarısız olursa şirketin itibarı zedelenebilir.
- Başka bir markaya üstü kapalı bir şekilde gönderme yapılır ve karşı marka, kendisini hedef alan markaya ağır bir şekilde karşılık verirse marka aslında kendinin değil hedef aldığı markanın reklamını yapmış olur.
Viral Reklam Nerelerde Yapılır?
Viral reklamlar için sosyal medya platformları tercih edilir. TikTok, Instagram ve Twitter, viral pazarlamadan en çok olumlu sonuç alınan platformlardan üçüdür.
Facebook nispeten kapalı bir ağ sunar. İnsanlara ücretsiz bir şekilde ulaşmak grup ve sayfaların haricinde pek mümkün değildir. Telegram’da bile kanallar sayesinde viral içerik oluşturabilirsiniz ama Meta’nın ilk sosyal medya platformunda bunu yapmanız çok zordur.
Snapchat’te çok ünlü insanlarla çalışmadığınız sürece büyük bir kitlenin ilgisini çekme olasılığınız düşüktür.
Özetle TikTok, Twitter ve Instagram, herhangi bir marka için milyonlarca potansiyel müşterinin bulunduğu büyük bir alandır. Öncelikli olarak bunlara ağırlık vermelisiniz.
Bu yazıda viral reklam nedir, nasıl yayılır, özellikleri ve avantajları neler gibi soruları cevapladık. Bu pazarlama yöntemi ile ilgili hâlâ bir soru işaretiniz varsa aşağıda yer alan yorumlar kısmından paylaşmayı unutmayın.