TÜİK, Hanenhalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması sonuçlarını paylaştı. Bu sonuçlara göre 2023 yılında evden internete erişim imkânına sahip hane oranı 2022 yılına göre 1,4 puan arttı ve yüzde 95,5’e ulaştı.
İnternet kullanan 16 ila 74 yaş grubundaki bireylerin oranı 2022 yılında yüzde 85’ken 2023 yılında yüzde 87,1’e çıktı. Bu oranın erkeklerde yüzde 90,9 iken kadınlarda ise yüzde 83,3 olduğu görüldü.
İnternetten Satın Alma Yüzde 49,5’e Yükseldi
Son 12 ayda internet kullanan bireylerin internet üzerinden ürün ya da hizmet alma ya da sipariş verme oranı 2022 yılında yüzde 46,2 idi. Bu yıl yüzde 49,5 oldu. İnternetten satın alım yapan veya sipariş verenler cinsiyete göre ele alındığında bu oran erkeklerde yüzde 52,4 iken kadınlarda yüzde 46,6 olarak gözlemlendi.
2023 yılının ilk 3 ayı içerisinde internet üzerinden ürün veya hizmet satın alan ya da sipariş veren bireylerin yüzde 75,5’i giyim, ayakkabı ve aksesuar satın aldı. İnternet sipariş söz konusu olduğunda ise ortaya şöyle bir tablo çıktı:
- Lokantalardan, fast food zincirlerinden yapılan teslimatlar: %47,6
- Gıda ürünleri: %37,1
- Kozmetik, sağlık ve güzellik ürünleri: %32,2
- Temizlik ürünleri ve kişisel bakım malzemeleri: %28,8
2023 yılının ilk 3 ayı içinde ürün ya da hizmet satın alan veya sipariş veren bireyler satın aldığı veya abone olduğu dijital içeriklere göre incelendiğinde ise bireylerin yüzde 30,7’sinin film veya dizi izleme hizmeti satın aldığı öğrenildi.
Bunu da yüzde 30,1 ile müzik dinleme veya indirme hizmeti, yüzde 17,7 ile yazılım indirme takip etti. Çevrim içi hizmetlere göre incelemek gerektiğindeyse bireylerin yüzde 25’inin web sitesi ya da uygulama üzerinden ulaşım hizmeti (otobüs, uçak vb. bileti) satın aldığı görüldü.