Ana sayfa Donanım Taze ev kullanıcılarına antibiyotik bilgiler

Taze ev kullanıcılarına antibiyotik bilgiler

78
0

Yeni kullanıcıların sorgu suali bitmez. Popüler sorulardan seçmeler…


 
  Uzun süredir profesyonel kullanıcıları hedefleyen, mesleki teknik konuları ele aldığımı farkettim. çok şükür, bunu dergimizin Yazı İşleri Müdürü de farketmiş. Biz yazarların en büyük problemi, konu seçimi oluyor. Bu adeta, ev hanımlarının sıklıkla yüzleştiği “akşama ne pişirsem” sorusuna cevap arayışları gibi. Ben de bu ay bana çıkan piyangoyu, daha çok ev kullanıcısı olan taze ?Mac kullanıcıları lehine kullanmaya karar verdim. Zira, artık sayıları çok fazla. Tabii, problemleri de. : )
 
Bahsettiğimiz kitle içerisinde en fazla sıkıntıyı, Windows”tan Mac OS X”e terfi eden kullanıcıların yaşadığını söyleyebiliriz. Eski alışkanlıkların yeni işletim sisteminde fazla karşılık bulamaması ve Mac OS X kurgusuna olan yabancılık, sınırlı sistem hakimiyeti ile sonuçlanabiliyor. Benzer kıvranışları, bilgisayar tecrübesini ilk kez bir Macintosh üzerinde yaşayanlarda görmek de mümkün.
Mac OS X sağlamlık, güvenlik, pratiklik, estetik arayüz (Aqua) gibi birçok avantajı barındırıyor olsa da, teknik anlamda kolaylıkla hakimiyet kurulabilen bir işletim sistemi değildir. Aslına bakılırsa, bir işletim sistemine hakimiyet söz konusu olduğunda, ortak payda, bilgi ve tecrübede düğümlenir. Hangi işletim sistemi hakkında daha çok Türkçe kaynağa ulaşabiliriz sorusuna cevap aradığımızda, kesinlikle Mac OS X diyebiliyor muyuz? Keza, işletim sisteminin Türkçe arayüze sahip olması, teknik problemlerle yüzleşildiğinde, problem teşhisinin ötesinde kullanıcıya fazla bir avantaj sağlamıyor. Bu konuda pozitif olan tek ayrıcalık, -en azından sistem bazında- birçok işlemin deneme-yanılma yöntemiyle tecrübe edilerek, kolaylıkla öğrenilebilmesidir. Ancak bu, sistem hakimiyetinin giriş seviyesinde kotarılmasıyla sınırlı kalabiliyor.

Ev kullanıcılarının araştırma-kurcalama konusundaki sınırsız iştahlarını da göz önünde bulundurursak, sağlamlık konusunda oldukça iddialı olan Mac OS X üzerinde, açılışta sabit kalan mavi ekrana el sallamak bile olasılıklara dahil oluveriyor. Profesyonel gözle baktığımızda, sistem bazında yaşanan bu tür problemleri kullanıcı hatasına yormak oldukça doğal ve geçerlidir. Ancak, yeni kullanıcıların hedefe ulaşma konusundaki ısrarlı tutumları bilinçsiz eylemlerle buluştuğunda, kaya gibi sağlam diye nitelendiren bir sistemin çökmesiyle sonuçlanabilir. Windows üzerinde edinilen alışkanlıkların Mac OS X üzerinde sürdürülmeye çalışılması ve yaşanılan bocalamalar da şahit olduğumuz durumlardır.
 

 

 

Bu irdeleme sonrasında ev kullanıcılarına ilk tavsiyem, Türkçe bir Mac OS X sürümünü tercih etmeleridir. Böylelikle, sistem bazındaki rutin eylemlere ilişkin komutların kavranması ve kullanımı; karşılaşılan hata mesajlarının yorumlanıp teşhis konulabilmesi ve sorunların da paylaşılan kişilere doğru bir şekilde aktarılması kolaylaşır.
Bu tavsiyeden sonra, yeni kullanıcıların en çok dile getirdiği popüler sorulara, bize ayrılan sütunların el verdiği ölçüde göz atalım…

Açılışta şifre sorunu
En popüler kullanıcı problemlerinden biridir. Daha çok, 2. el Mac satın alıp sistemdeki mevcut kullanıcının şifresini sormayı unutanlar tarafından dile getirilir. Eğer elinizin altında sistem yükleme diski varsa, mevcut şifreyi sıfırlayarak sisteme giriş yapma şansınız mevcut. Sistem diskini sürücüye takıp bilgisayarı yeniden başlatın. Q klavye kullanıyorsanız “C”, F klavye kullanıyorsanız “V” tuşuna basarak, bilgisayarın sistem diskinden başlamasını sağlayın.
Diğer bir yöntem de, bilgisayarı yeniden başlattıktan sonra “Alt” tuşuna basıp açılış ekranında sistem barındıran disklerin görüntülenmesini sağlamaktır. Sistem diskini seçip sağ ok yön tuşuna basarak açılışı tamamlayın.

Açılış, sistem kurulumu modunda başlayacağı için, birkaç adım sonrasında Menubar”da görüntülenen Utilities menüsünden “Reset Password / Şifreyi Sıfırla” komutunu verin. Açılan pencereden hedef kullanıcıyı seçip New Password (Yeni Şifre) kutucuğuna bir şifre tanımlayın. Verify (Doğrula) kutucuğuna aynı şifreyi tekrar girip teyid edin. Sonrasında Reset Password butonuna basıp seçtiğiniz kullanıcı için tanımladığınız yeni şifrenin geçerli olmasını sağlayın. İşlemi tamamladıktan sonra Utilities menüsünden StartUp Disk (Başlangıç Diski) komutunu verip çıkan pencereden bilgisayarda yüklü olan sistemi gösterin. Restart (Yeniden Başlat) komutu ile bilgisayarınızı açın ve yeni şifrenizi kullanarak sisteme giriş yapın.

Şifre sorgulamasındankurtuluş yolu var mı?
Hem evet, hem hayır. Mac OS X, Admin (sahip) kullanıcı ve izinlerin (permissions) geçerli olduğu Unix tabanlı bir işletim sistemidir. İzinleri ele geçiren, sisteme de hakim olur. Bu yüzden, sisteme program yüklerken (bazen bir dosya silerken bile) sistem, eylemi yapan kişiyi sorgular ve admin şifresini girmesini ister. Bu sorgulama sayesinde, Mac OS X”te virüslerin cirit atması ihtimali son derece düşüktür. Sisteme sızma becerileri de, yazılımların açıklarından faydalanıp yazılımın kullandığı porttan giriş şeklinde olabilmektedir. Tespit edilen bu tür açıklar da güvenlik güncellemeleri ile (Security Update) kapatılır. Sanırım, şifre dayatmasının önemi kavranmıştır.

Şayet, açılış sırasıda kullanıcıya ait şifre sorgulamasından kurtulmak istiyorsanız şu adımları izleyin:

System Preferences > Accounts  > Login Options > Automatic login pop-up menüsünde Disabled seçeneğini iptal edip kullanıcı hesabınızı seçtiğinizde, sistem sorgusuz sualsiz açılacaktır.

 

 

 

Ancak, konu başlığına gönderme yapan ve canınızı sıkan eylem sanıyorum bu değil. Yazılım yüklerken veya güncellemeler sırasında sıklıkla ekrana getirilen Admin şifresi sorgulamasından şikayet ediliyorsa, bu sorgulamadan kaçış yok. Ancak girişte dile getirdiğimiz hem evet, hem hayır söylemini de açarak şöyle bir yol izlenebilir:

Accounts (Hesaplar)  penceresinden ilgili hesabınızı seçip Password (Şifre) sekmesine geçin. Change Password (Şifreyi Değiştir) butonuna basın. Açılan pencereden Old Password (Eski Şifre) kutucuğuna mevcut şifrenizi girin. New Password (Yeni Şifre) ve Verify (Doğrula) kutucuğunu olduğu gibi boş bırakıp Change Password (Şifreyi Değiştir) butonuna basın. Bu aşamada alacağınız uyarı, sisteme dileyen herkesin giriş yapabileceğine yönelik. Sebebi de malum. Bundan böyle de şifre sorgulamasından kurtulamayacaksınız ancak artık herhangi bir şifre girmeden, enter tuşuna basmanız yeterli olacak. Tavsiyem, bu yöntemi sadece sistemi yeniden kurup tüm yazılımları da yeniden yüklemek ve güncellemelerini yapmak zorunda kaldığınızda kullanın.

Mac OS X”te gerçekten de virüs / trojan yok mu?

Windows işletim sistemi ile kıyasladığımızda, rahatlıkla “hayır, yok” diyebiliriz. En azından, geniş kullanıcı kitlesini etkileyip sisteme ve dolayısıyla kullanıcıya zarar vererek ses getirmeyi başarabilmiş herhangi bir virüs veya truva atından (trojan) bahsedemeyiz. Ancak konu Windows – Mac OS X kıyaslamasından öte, sayısal olarak ifade edilecekse, birkaç trojan gündeme gelmedi değil.

Sistemdeki açıkları kollayan bu tür trojanların Mac OS X”te şans bulabilme ihtimalleri oldukça düşük. Ancak “kesinlikle mümkün değil” cümlesi de iddialı olur. Bu konuda tavsiyemiz, güvenlik güncellemelerini (Security Update) yapmayı ihmal etmemek şartıyla, virüs/trojan konusunda fazla evhamlı olmamanızdır.

QuickTime tüm video formatlarını desteklemiyor
QuickTime, Apple menşeili bir yazılımdır. Dolayısıyla Apple standardı olan dosya formatlarına native (yerel) destek verir. Baştan beri de, tüm video formatlarını desteklemek gibi bir vizyon ortaya koymadığından, kısıtlı native desteğini, yeterlilikten ziyade, Apple”ın prensipleri doğrultusunda irdelemek gerekir.

öte yandan, 3. parti codec destek kapısı sonuna kadar açıktır. Yani, evet; .divx, .3ivx, vmw, .flv, .mkv, gibi daha birçok popüler video formatı, gerekli codecler tarafınızdan yüklendiği takdirde, QuickTime üzerinden izlenebilir. Alt yazı (subtitle) desteği de buna dahildir.
.WMV (Windows Media Video File) format desteği için;
http://www.flip4mac.com/wmv_download.htm adresinden Flip4Mac dosyasını indirip kurmanız gerekiyor.

Alt yazı desteği ile birlikte diğer tüm codec setleri için Perian codec seti http://perian.org sitesinden ücretsiz olarak temin edilebilir. Kötü haber, dosya formatlarını birbirine çevirmek için gereken Export desteği, ücret karşılığı QuickTimePro terfisi ile mümkündür.
Bu arada, yazılım araştırması için ?Mac kullanıcılarının en fazla ziyaret ettiği siteleri de verelim:
www.macupdate.com
www.versiontracker.com
http://www.apple.com/downloads/

Dosyaları CD/DVD”ye yazma
Bu işlem için herhangi bir 3. parti yazılıma ihtiyacınız yok. Masaüstünde iken File  > New Burn Folder komutunu verin. Farkedeceğiniz gibi, bu klasörün simgesi farklıdır. Yazmak istediğiniz dosyaları bu klasörün üzerine sürükleyin. Bilgisayarınıza boş bir disk takıp klasöre çift tıklayın ve açılan pencereden Burn komutunu verin. Daha sonra açılan pencereden diske isim verip yazma hızınızı da belirleyebilirsiniz. Bu şekilde yazılan diskler, hibrid yani PC-Mac uyumludur.

CD/DVD klonlama
çoğaltmak istediğiniz CD veya DVD”yi sürücüye yerleştirin. Disk simgesi masaüstünde göründüğünde, Applications > Utilities klasöründe yer alan DiskUtility uygulamasını çalıştırın. File > New > Disk Image From Folder komutunu verin. Açılan menüden pencerenin sol tarafındaki sidebar alanında görüntülenen diski seçip Image butonuna basın. Anlaşılacağı gibi öncelikle disk imaj formatında bir ara dosya oluşturacağız.

Açılan ikinci pencereden en üstteki Save As bölümünde diskin ismi otomatik olarak yer alır. Image Format pop-up menüsünden Read-Only, Encryption pop-up menüsünden ise none seçeneğini seçip Save butonuna basın. Oluşturulan dosya, .orjinali ile birebir içeriğe sahip dmg uzantılı bir disk imajdır. üzerine çift tıklayarak masaüstüne mount edebilirsiniz.
İkinci aşama, disk imaj dosyasını bir diske yazmak (Burn) olacak. Bunun için, sürücüye disk imajın kapasitesi kadar boş bir disk yerleştirip DiskUtility penceresine dönelim. Disk imajın simgesi yazılım penceresinin sol tarafında görüntülenir. Bu simgeyi seçip Burn komutunu verin. Disk imaj, tüm içeriğiyle diske kaydedilecektir. Evet, diskin kopyasını aldınız.Mail.app yazılımı her defasında şifre soruyor

Burada sorgulanan, Mail.app yazılımına kurmuş olduğunuz mail hesabınıza ait şifredir. Tekrar sorduğunda ilgili şifreyi girerken, aynı pencerede yer alan “Add to Keychains” yani Anahtar Zincirine Ekle kutucuğunu işaretleyin. Anahtar Zinciri (Keychains) uygulaması, internet ortamında kullanılan yazılımlara ait şifrelerin kaydını tutar. Avantajı ise, Mail, Chat, FTP, VPN vb. uygulamalarda girdiğiniz şifreleri sizin yerinize sisteme tanıtmasıdır.
Diğer bir avantajı sanırım daha çok ilginizi çekecek. İnternet ortamında kullandığınız ve Anahtar Zincirine eklenmiş olan şifreleri yazılım üzerinden de
kontrol edebilirsiniz. Böylece, hatırlayamadığınız şifrelere tekrar kavuşmanın yolu açılmış oluyor.
Utilities (İzlenceler) > Keychain Access (Anahtar Zinciri) uygulamasını açın. Password sekmesine geçip, kaydı tutulan hesapları listeleyin. Şifresini öğrenmek istediğiniz hesaba çift tıklayıp, açılan pencereden Show Password kutucuğunu işaretleyin. Karşınıza çıkan sorgu penceresinden Keychain şifrenizi girin (default olarak Admin şifrenizdir). Allow Once butonuna bastığınızda seçili hesap için kullanılan şifre 1 defaya mahsus olmak üzere gösterilecektir. Kapattığınızda tekrar gizlenir.

 

 

Kernel Panic alıyorum
Aslında bu teşhisi koyabilen yeni kullanıcı sayısı çok azdır, bravo. Genelde, “ekranda siyah fonda çince-japonca birtakım yazılar çıkıyor ve Restart etmem isteniyor, imdat!” şeklinde feryatlar olur. Malum sütunlar tükeniyor, lafı hiç uzatmayalım. Yeni kullanıcılar bir refleks olarak öncelikle RAM terfisi yapar. Satın aldığınız yeni RAM”ler konfigürasyonla uyumsuz olabilir. Diğer bir ihtimal, mevcut veya sonradan taktırdığınız RAM”lerin yuvalarına tam olarak oturmamış olmasıdır. Bunun dışında, bilgisayara takılı çevre birimler, sorunlu HD”ler de Kernel Panic almanıza sebep olabilir.

Şayet taktırdıysanız yeni RAM”lerinizi, kontrol ettirin. Bilgisayarınıza takılı çevre birimlerden (USB cihazlar, External HD”ler vs.) şüpheleniyorsanız, bilgisayara bağlı tüm cihazların bağlantılarını söküp, durumu tekrar gözden geçirin.
Bütün bu olasılık testleri de sonuç vermezse, bilgisayarınızı daha fazla kurcalamadan yetkili bir  servisin şefkatli kollarına teslim edin.

Açılışta mavi ekran
Geçmiş olsun, sistem çökmüş. Mac OS X”in bu hale gelişini irdelediğimizde genelde üzülmekle, tebrik etmek arasında bocalayıp kalıyoruz. Pot kırmamak için fazla yorum yapmak istemiyorum. Tavsiyemiz, sistem dosyalarını bilinçsiz bir şekilde kurcalamamanız; hatta, sistem hakimiyetiniz olgunlaşana kadar, System ve/veya Library (Kütüphane) dizinine, el sürmemenizdir.
Konuyla ilgili en taze ve flaş örnek geçenlerde bir forumda karşıma çıktı. Bir kullanıcı, Library klasörünü çöpe atıp silmeye kalkmış. “Bazı dosyalar kullanımdaymış, bu yüzden onları silemedim” diye de ekliyor. Sonrasında foruma mesaj atamadı. Restart ettiğinde mavi ekranla karşılaşmasına yoruyorum. Siz siz olun, böyle şeyler yapmayın. :?)
Umarım başınıza gelmez ama, bu gibi bir durumla karşılaşırsanız, bilgisayarınızı yetkili bir servise götürüp müzik, resim, film gibi Home klasöründe tutulan dosyalarınızın kurtarılmasını ve sistemin yeniden yüklenmesini sağlayabilirsiniz.

Sistemde genel performans düşüklüğü
Şayet donanımsal bir problem (RAM, Hard Disk arızası vb.) yaşamıyorsanız, öncelikle disk izinlerinin onarımıyla (Repair Permissions) işe başlayabilirsiniz.
DiskUtility uygulamasını çalıştırıp sistemin kurulu olduğu diski (veya bölüntüyü) seçin ve repair permissions (izinleri onar) komutunu verin. İzinlerin onarımı, genel sistem performansında yaşanan birçok problemi bertaraf ettiği gibi, yazılımların açılır açılmaz kapanması problemini de (Unexpected Quit hatası) çoğu zaman tedavi eder.

Ancak bu konuda en meşhur yöntem, çok daha teferruatlı bir sistem bakımı gerçekleştiren -ücretsiz- OnyX yazılımını devreye sokmaktır. Yazılımın sisteminizle uyumlu versiyonunu (Leopard ve Tiger sürümleri ayrı ayrı mevcuttur) http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/download.html adresinden indirebilirsiniz. Yazılımı kurup açtığınızda, karşınıza çıkan S.M.A.R.T test ve başlangıç doğrulaması işlemlerini pas geçin. Admin şifrenizi girdikten sonra, Otomatikleştir sekmesine geçin. Bakım /?önbellek ve Temizle seçeneğindeki tüm kutucukları işaretleyin. Sıfırla seçeneklerini boş bırakın. Uygula komutunu verip arkanıza yaslanın ve 10-15 dak. kadar sürecek işlemin bitmesini bekleyin. Eğer bu yazılımı kullanma konusunda tereddüt yaşıyorsanız, benimle irtibata geçip daha fazla bilgi alabilirsiniz.

İşlem sonrasında sistem performansında iyileşme olmazsa, daha fazla üstelemeden teknik servise danışın.

Evet, problemler bitmez, ancak sütunlar tükendi. Umarım bir gün, yeniden bu tip konuları ele alma fırsatımız olur.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here