Ana sayfa Haber Tasarımın dili ve ruh hali: Android Lollipop 5.0

Tasarımın dili ve ruh hali: Android Lollipop 5.0

0

Gözümüzün sürekli dokunduğu, mobilya, televizyon, akıllı telefon, tabletler, bilgisayarlar ve bu gündelik yaşam ürünlerinin altyapıları neye göre hazırlanıyor? Tasarımlarında hangi aşamalar katediliyor? Tasarımlar ruh halimizi nasıl tetikliyor? 

Tasarımcılarında tıpkı kullanıcılar gibi çalışmaya başlamadan önce sordukları “sıkça sorulan sorular” bunlardır. Tasarımcılar, sanatlarını icra etmeden önce ilk olarak tasarladıkları ürünün insan psikolojisindeki etkisini araştırdıktan sonra, sanat akımlarına geçer. Sanat akımlarındaki derin anlamlar tasarımda kendi dilini oluşturur ve bu süreç ürünün kullanıcıdaki ömrünü belirler. Teknolojik cihazlarda, genel olarak futurizim ve dışavurumculuk uygulanır. Bunun yanında post-modernizim, Bauhaus tasarım sanatı, dadaizim gibi sanat akımları da son dönemde oldukça yaygın olmaya başladı. özellikle Google, Bauhaus sanat okulunun getirdiği tasarım anlayışını daha çok uygulayan firma. 

Adım adım yaklaştığımız Android Lollipop 5.0 sürümünde durum biraz daha farklı. Bauhaus sanat okulundan etkilenilmesiyle beraber, Google artık daha sade ve günlük hayatımızda aşina olduğumuz materyalleri tasarımına ekledi ve haliyle “Material Design” özelliğine bir tasarım dili olarak yaklaşıyoruz. Zaten Bauhaus’cu olan Google, Material Design ile birlikte çok farklı psikolojik etkiler bırakacak gibi görünüyor yeni Android Lollipop’ta. öncelikle, Material Design isimini nereden alıyor ve tasarım temeli neye dayanıyor, bir bakalım.

Material Design öncelikle günlük hayatımızda sürekli gözümüzün üzerinde olan materyallerin tasarım pirensipleri alınarak oluşuturulmuş bir tasarım dili. Kağıt,post-it, daha günlük yuvarlak hatlar, daha günlük kare desenler Material Design‘ın altyapısını oluşturan unsurlar. Bu materyaller, dokunma hissimizle buluştuğunda Android Lollipop 5.0‘da daha çok zaman harcayacağımız anlamına geliyor. 

Günümüzdeki “teknoloji” olarak bahsettiğimiz dokunmatik ekranların oldukça ilkel bir duygudan geldiğini ve aslında firmaların ilkelliği kullandığını biliyor muydunuz? Tarih sayfalarında bize anlatılan tarih öncesi topluluklara bir göz atalım.

Yazıdan ve kağıdın icadından önckeki toplumlar, tablet kullanıyordu bildiğimiz gibi. Yazı yerine kullanılan karakterler, tabletlere işlenerek tıpkı bugün tutuş biçimlerimize benzer bir şekilde kullanılırdı. Bu tablet kullanımı insanlar üzerinde oldukça derin yer etmiş olmalı ki; firma tasarımcıları piyasaya sürdükleri tabletlerde, tarih öncesi çağlarda kullanılan tabletlerin tasarım anlayışını uyguluyor. Müzelerde ve aksiklopedilerde yer alan tablet tasarımları, bugün kullandığımız tabletlere yansıyor ve bu sebeple çok popüler bir ürün haline geldiler. Bunun üzerine, Google günlük hayatımızda ezberlediğimiz materyalleri tasarım anlayışına kattığında; Material Design ile tasarlanmış cihazları elimizden bırakmak neredeyse imkansız hale gelecek. Gözümüz aşina olduğu her ürün bizleri daha mutlu hissettiriyor, stresi azaltıyor böylece kullanım süresi artıyor.

Aşağıdaki fotoğraflarda, Google‘ın tasarım aşamasında işlediği süreçleri gösteren ve Google I/O’da paylaşılan slaytlara göz atalım:

 

Google, tasarıma başlamadan önce duyguları iki farklı kavanoz olarak ayırıyor. Yaratılan pozitif etki, negatif etki.

 

Tasarımdaki negatif ve pozitif etkiler, tasarımda tezatlık olarak sunulur.

 

Google tasarım ekibinin gizli silahı: Pozitif ve negatif tezatlığı

 

Tasarımdan önceki son adım: Negatif etkilerin üzerine yoğunlaşmak…

 

Ve tasarım şekillenir…

 

2. deneme.

 

Sonunda tasarım oluşur. 

“Ona küçük sürprizler yapın!”

 

Mutlu son. Tezatlık, negatif ve pozitif etkiler tasarıma yansıtılır, tasarım şeklini almış olur.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here