Ana sayfa İnternet Tasarımda A Priori

Tasarımda A Priori

0

Bir tasarımcının dehasında görselliğin ağır bastığını varsayalım; görsel işler yapmalıdır…
 

Bilinçte “a priori bulunmak” yani deneyimlenmeden hali hazırda bilmek diye bir şey var. Bu kavramsal konu kişinin kendisindeki en derin doğasıyla ilgili ve onu öğrenmesiyle. Diğer bir deyişle doğuştan bir konu hakkında yetenekli olmakla ilgili, örneğin çok küçükken dahi güzel resim çizen, dokunuşlarının detaylarında dahi çoğu insana tuhaf gelecek kadar doğru betimlemeler içeren el hareketleri yapabilen çocuklar var. Bu yetenek, şüphesiz herkesin sahip olduğu türden bir yetenek değil. Ayrıcalıklı olmanın bir tür tanımı aslında.Bir tasarımcının dehasında görselliğin ağır bastığını varsayalım; görsel işler yapmalıdır. Kalabalıktan, yazıdan pek uzak, rengarenk ya da tasarıma dair sade ama kesinlikle “görsel” işler yapmalıdır. çünkü beyin daha çok görsel hafızayı kullanıp resim ya da fotoğrafı çok daha iyi anlayıp algılayabiliyor. Bu yorum tabii ki bilince, farkındalığa ve vizyona göre herkes için ayrı anlam ifade edebiliyor.
 

 
İşin biraz da felsefesine deyinmek istiyorum “a priori” kelime olarak önceki demektir. Ancak genel kullanım alanı olan felsefede, deneyden önce olan anlamında kalıplaşmıştır. Deneyden sonra olan anlamındaki A posteriori”nin karşıtıdır.

Yani a priori, genelde deneyle kanıtlanamayacak olgular için kullanılır. Evet bir nevi Allah”tan gelen bir çeşit hediye, yetenek de diyebiliriz. Antik Yunan felsefesinde, hiçbir deneye dayanmayan bilgiyi tanımlamak için kullanılan a priori kavramı, Skolastiklerce geliştirilmiş, Alman düşünür Immanuel Kant”ın sisteminde önem kazanmıştır. A priori ve a posteriori terimlerini ortaya atan XIV. Yüzyıl skolastiklerinden Albert le Grande de Saxe”tır. özellikle Hristiyanmetafiziği, Tanrı”nın varlığını kanıtlamak için deneyden yararlanmak imkânsız bulunduğundan, zorunlu olarak önsel olan a prioriden yararlanmıştır. Platon ve Sokrates”e göre bilgi a prioridir, İnsan unutmuştur, ruh hatırlar. Bazen yaşadığımız De Ja Vu”lar gibi.

 

Bu detayın sonuçları daha iyi anlatacaktır. Peki “a priori”siyle edindiklerini harmanlayan ve bir de görsel açıdan daha üstün olduğu açık olan grafik tasarımcı, bunu nasıl ifade edebilir? Geçmişten gelen bazı şeyleri ifade edebileceği platformlar ya bir şekilde yakınlarında yoksa? Her grafik tasarımcı, dilediği işte çalışamıyor ki ya da istediği gibi işler yapamıyor. örneğin bir yayınevinde kitap tasarlıyorsa grafik tasarımcımız ve yapmak istediği tasarım sektörü kitap değilse elbette ki mutsuz olacaktır. İfade özgürlüğü ortadan kalkıp yine istenilen şeyi yapmak zorunda olacaktır. Bu noktada bir yanlışlık var demektir. Buna dur denmeli, hem de taa en başından başlayarak. Seçici olmanın gereklilikleri de diyebiliriz.
 

 
Görsel zekası daha iyi olan kişi, görsel zeka gerektiren işlerde çalışsın! İnsan dehasının işleri renklendirmesi için doğru tercihlerin önemi bu noktada daha açık değil mi? Bir neden varsa bunu bir etki izlemelidir. Grafik tasarımcı, seçtiği işlerde kendisini de ön planda tutmalıdır. Görsel gücü yüksekse reklam ajansına mesela… Günümüz koşulları ve diğer faktörleri es geçmek istemiyoruz, peki tamam çalışmak para kazanmak gerekiyor belki. Ama tasarımcı kişimizin önünde iki seçenek olduğunu düşünelim; bu noktada seçimleri onu daha başarılı bir noktaya taşımaz mı? Görsele dayalı işi neden görsele dayalı değilken seçsin ki? Geleceğini düşünen ve başarıyı ön planda tutan grafk tasarımcılara bir uyarı bir bakıma bahsettiğimiz konu. Zaten bir insanın mayasında (ruhunda olan) ne varsa ona ilgi duyar çalıştığı işle alakası olsun ya da olmasın. Merak eder araştırır eğilim gösterir ilgi duyduğu konuda kendiliğinden birşeyler bildiğini keşfeder.

Peki ne iş olsa yaparım semptomu, bu harika kavramın sonuçlarını maalesef her an her yerde görebiliyoruz. Göz göre göre kendimizi, ruhumuzu köreltip hiçbirşey yaratamayıp sadece olaması gerekeni yapıyoruz çoğu zaman.Yanlış görsellik ve grafik tasarımcının çizginin gerisinde duruşu veya çok fazla ileriye doğru o sihirli tebeşirini kullanması. Daha iyi bir kariyer içinde grafik tasarımcının zekice davranması gerekir. Kendisine uyan grafik tasarım işlerinde yer alması. Projelerini belirlerken kendisini de dikkate alması. Her işi yapmaması. Seçici olması gerekiyor ama tabii ki ülke ve günümüz koşulları insana değer pek vermediği için yetenekler önemsenmiyor ve kişiler de imkan bulunamadığı için kendilerinden vazgeçip olağan acayip bir zincire kendini ekliyor.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here