Ana sayfa Haber Tasarımcıların öğrenmesi veya geliştirmesi gereken önemli konular neler?

Tasarımcıların öğrenmesi veya geliştirmesi gereken önemli konular neler?

211
0

“Tasarım” adı konduğunda geniş bir yelpaze ortaya çıkıyor. Neredeyse dünya kadar büyüklükte bir kavram, mübalağa gerekirse. Oyun, uygulama, bardak, sandalye, yüzük, mimari eserler, yapılar, aklıma gelmeyen birçok obje bir veya birkaç tasarımcının elinden geçiyor. Aslında bir esnaf lokantasındaki cam masaların altına gömülen yiyecek menüsü dahil. Tasarımcı olmak meşakatli, zor ve uzun bir süreç. Güzel sanatlar fakültelerinden başlar bel ağrıları ve kol ağrılarıyla birlikte 7-24 mesai geçiren bir tasarımcı oluverirsiniz. Bu sırada atlamamanız gereken, PC programları veya cetvel, kalem gibi önemli aletler kadar önemli kavramlar, konular da var. özellikle göz göre göre garip bir şekilde gelişen teknolojiye bakılırsa tasarımcıların odaklanması gereken çok fazla konu var.

– Psikoloji: Psikoloji tasarımın öncülerinden diyebilirim. Mimarlıkta, uygulama geliştiriciliğinde, oyun yapımcılığında üstelik logo tasarımında dahi psikoloji, iyi üstelik mükkemel bir tasarımın temelidir. Google’ın Material Design yaklaşımı buna en iyi örnektir. Google, tasarımlarında ve cihaz tasarımlarında artık dijital tasarımın ve bilgisayar ikonlarının yerleştirdiği tasarım anlayışlarını değiştirmeye, yok etmeye çalışıyor. Bunu da insanlığın göz aşinalığına, kavim zamanlardan gelen materyaller, objelerle olan ilişkimizden güç alıyorlar. Material Design içerisinde her şey günlük hayattan gelen, doğal hareketleri içeren bir tasarım anlayışı. En somut, en basit bir şekilde Google’ın yeni tasarımına yani; “G”ye bakıldığında görülüyor. Dijital bir font yerine tamamiyle cetvel ve pergel ile çizilen ve göz aşinalığı bulunan bir tasarımı var logonun. 

Google’ın bu başarılı yeni logosunun renkleri “ana renk” olarak kabul edilen ve illüstrasyon konusu olan renklerle birlikte dijitalize edilmeyen ve sans serif’e sahip olmayan bir yazı fontu, Material Design’ın bir parçası. Material Design ise tasarımın psikolojiye olan bir parçası.  Konu teknolojiden açılmışken tabletlerin bu kadar başarılı olmalarının veya akıllı telefonların bu kadar başarılı olmalarının nedeninin insanlık tarihinin başlangıç noktalarından bir tanesi olan taş tabletler olduklarını da söyleyebilirim. İnsan psikolojisinin aşina olduğu objelerden bir tanesi olan tabletler, zihnimize o kadar yakın geldi ki; bir daha kopamadık. Adı tablet, şekili tablet ve bunlarla birlikte araştırmalara göre insanın tablet veya akıllı telefon kullanırken sergilediği hareketler, ilkel tablet kullanım hareketlerine çok benziyor.

 Psikoloji ve tasarım birlikteyse bir taraftan mimariyi, mimari tasarımcılığı düşünelim. Bizim ülkede olmasa da dünya çapında artık tasarımcılar çok sivri ve dominant tasarımlardan öte artık daha yuvarlak hatlara sahip olan, daha minimalist binalar tasarlıyorlar. Bir araştırmaya göre, insan psikolojisini en çok etkileyen unsurlardan bir tanesi objelerdeki köşeler. Bir bardak olabilir, bir duvar olabilir, bir bilgisayar olabilir, bu objelerin köşeleri bizim psikolojimizi yuvarlaklığına göre etkileyebilir. çok kitaplı bir odada ve aynı zamanda duvar köşelerinin çok sivri olduğu bir odada insan psikolojisinin dağıldığı konuşuluyor. 

Korkarım ki, tasarımcıların aynı zamanda iyi bir psikolog olması gerekiyor.

 

öğrenilmesi gereken diğer konu ise modelleme. Maya gibi programlar gün geçtikçe modelleme tasarlamayı daha da kolaylaştırıyor ve detaylı hale getiriyor ancak artık işin içerisine Microsoft HoloLens, VR gözlükler, diğer sanal gerçeklik cihazları girdikçe iş biraz daha garip bir hale geldi. üstelik drone’lar ile VR gözlüklerinin ve HoloLens’lerin birlikte çalışacağını var sayarsak işin içerisinden çıkmak biraz zor. Modelleme konusu artık PC önünde saatler geçirilen bir iş olmaktan çıkıp, daha gerçekçi boyutlarla, daha gerçek zamanlı tasarımlara dönüşüyorlar. HoloLens’in tanıtımları bunu çok iyi bir şekilde anlattı. Bilgisayardan gelen görüntü, gerçek zamanlı bir hale geliyor ve o obje gerçek boyutlarıyla ve daha gerçeğe yakın renklerle tasarlanmaya başlıyor. Bununla birlikte 3-4 günlük bir modelleme süresi sadece birkaç saate düşüyor. Sektörün gidişatına bakılırsa logo tasarımından bina tasarımına kadar her şey sanal gerçeklik tabanlı tasarımlara dönüşecek.

Bu nedenle objeleri iyi tanımak, bir program aracılığı ile modelleme yapmak kadar elle bir heykel modellemek artık çok daha fazla önemli sizler için. Elbette bu konu güzel sanatlar öğrencileri için daha da önemli. Tasarımın PC’lerden çıkıp bir gözlük ve bir dokunuşla birkaç saatte bitebileceği bir sektör gelişiyor.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here