Ana sayfa Yazılım Subtractor ile Lead Synth

Subtractor ile Lead Synth

0

Subtracktor ile lead synth ekleyelim ve subtracktor”ın bir kaç özelliğini inceleyelim..

Subtracktor, anolog modeling software synth”ler içerisinde benim en çok beğendiklerim arasında. özellikle electro ve techno tarzı müziklerin main synth sound”ları için oldukça uygun bir synth. Bu sayıda basit waveformlar kullanarak kulağımızın alışık olduğu tarzda synth tonları elde etmeye çalışacağız.

Daha önceden ritimlerde yaptığımız layering mantığına yakın bir mantıkla, bir synth line”ı yazmaya çalışalım. Bunun için 2 tane subtracktor yaratıp, bir tane de kısa bir lead synth loop”u yazalım ve bu synth melodisini aranjman penceresinde ikinci subtracktor”e de kopyalayalım. ?imdi aynı melodiden bi tane pad bir ses, bir tane de ritmik bir synth paterni yazıp bu aynı melodiyi 2 farklı synth tonuyla çaldırıp panoramik ve tını olarak zengin bir lead melodisi yapmaya çalışalım.

İlk synth”imizi ritmik bir synth yapacağız. Bunun için volume envelope ve filter envelope”lar bizim için oldukça önemli. ?imdi kısaca bu envelope”lar nedir onu anlatalım. Envelope”lar 4 parametreden oluşur ve buna kısaca adsr (attack, decay, sustain, release) denilir. Volume envelope için attack, keyboard”da bir tuşa bastığımız zaman volume”un sıfırdan en yüksek noktaya gelene kadar geçirdiği süredir. Decay, volume”ün en yüksek noktada düşüp sabit bir seviyeye düşme süresidir. Sustain ise keyboard”un tuşunu basılı tuttuğumuz süre zarfında sabit kalan ses seviyesidir. Relase ise tuşu basmayı sonlandırdığımız andan itibaren sustain level”ından sıfır volume”e düşene kadar geçen süredir. Filter envelope”lar için de bu parametreler aynen geçerlidir ancak bu sefer volume yerine synth”in filtresinin cut off frekansını tetikler. Yani filtre envelope”a göre attack time ve amount”a göre frekans yükselir, biraz düşer, asılı kalıp yine bulunduğu en düşük noktaya gelir. Bu parametreleri daha iyi anlamak için uzun sesler yazıp bunlarla biraz oynayıp el alışkanlığı edinmekte fayda var.

Şimdi gelelim bizim ritmik synth paternimize. İlk olarak Subtractor”ı ilk açtığımızda filter envelope”un bir decay time”ı oluyor. Bunu kapatalım ki sesimiz düz sabit frekans cevaplı bir ses olsun. Daha sonra osilatörlerimizden kullanmak istediğimiz waveformlar”ı seçip bunları mix parametresiyle dengeleyelim ve biraz fm (frequency modulation) verelim. Daha sonra biraz tiz frekansları kesmek için filtre katından cut off parametresini biraz düşürelim. Daha sonra bu cut off parametresini Matrix Pattern Sequencer kullanarak modüle edeceğiz. Bu modülasyonu daha keskin ve net ve biraz da sert olması için biraz da rezonans parametresini açalım. Rezonans parametresi de bizim filtremizde cut off frekansımızı boost ederek daha keskin bir ton elde etmemizi sağlayacak. Ayrıca biraz daha mat bir ton elde etmek için filter 2 katımızı da aktif hale getirip buradan da biraz cut off yapabiliriz.

Artık pad gibi duyulan sesimizi ritmik hale getirme zamanı geldi. ?imdi bir tane Matrix Patern Sequencer yaratalım ve curve out”ını, Subtractor”ın arkasındakı “modulation input” kısmındaki “filter 1 frequency in”e girelim.

Daha sonra ise matrix patern sequencer”in üstünden bir patern yazarak filtremizi ritmik bir şekilde modüle edelim. Daha sonra bir adet malstrom yaratarak modulation”a, output”unu da subtracktor”ın filter 1 rezonans input”una bağlayıp rezonans parametresini de modüle edelim. ?u anda ritmik bir patern elde ettik. Biraz renk katmak için de bir adet delay ünitesi açarak çok az bir delay verip panoramada da bunu ters tarafa panlayarak stereo bir efekt de yaratabiliriz.
‹kinci synth”imiz ise daha pad bir synth olacak. Yine ayni metotlarla osilatörlerimiz ve bunların dengesini ayarladıktan sonra bu sefer envelope”larla oynayarak bir sound yaratmaya çalışalım. ‹lk olarak volume envelope”larını kurcalayalım. Pad bir ses istediğimiz için keyboard tuş sesini fazla istemiyoruz. Bunun için de volume envelope”unda attack time”ı biraz yükselterek fade in giren bir pad hissiyatı yaratabiliriz. Bunun dışında melodide seslerin biraz daha iç içe girmesi için relase time”ı da biraz arttırabiliriz. Böylelikle biraz birbirine giren, nerede başladığı tam belli olmayan, biraz yaylılar gibi volume envelope”u olan bir pad yarattık. Bunun üzerine de biraz filter envelope”larıyla oynayarak frekans cevabı da düz olmayan bir pad yaratabiliriz. Bunun içinde filter envelope katında filter envelope”umuzun attack time”ını biraz açarak mat şekilde başlayıp beat”in ortasına doğru yavaşça parlayan sonra decay time”ına göre de tekrar eski seviyesine dönen bir pad yaratalım. Subtrackor”de en çok zorlanılan konu filter envelope”un düzgün ayarlanmasıdır. Parametrelerin çok hassas olmasından dolayı doğru yeri ayarlamak için oldukça hassas çalışmak gerekebilir.

Filter ve volume envelope”larımızı ayarladıktan sonra biraz synth”imizi process edelim. Daha önce de kullandığımız ünitelerden olan scream destruction unit ile synth”imisi biraz distort edelim ve daha sonra mclass equalizer”ımızı da peşine bağlayarak fazla gelen low-mid”leri biraz kısalım. Bu iki synth sound”unu ayarladıktan sonra bunları loop ve bass line”ımızın üstüne ekleyelim. Yavaş yavaş parçamızın elemanları oluşmaya başladı.

Tabi bundan sonra ne yapmak gerekiyor; bu iki sesi dengeli bir biçimde aranjmana yayıp zaman zaman birini öne çıkarıp diğerini arka plana çekerek bazı parametrelerine de otomasyonlar yazarak, aynı melodinin sound”unu module ederek ilginç ve akıcı bir sound yaratmak. O da tamamen sizin zevkinize kalmış. Herkese iyi çalışmalar. Bir dahaki sayıda görüşmek üzere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here