Ana sayfa Yazılım Studio One 2 Track Inspector

Studio One 2 Track Inspector

0

İstediğimiz değişiklikleri kolaylıkla yapmamızı sağlayan Studio One 2″deki Inspector panellerinden Track Inspector”a ait detaylara bakıyoruz.

Geçtiğimiz bölümde de kısaca bahsettiğimiz üzere inspector butonuna (Şekil 1A) ilgili kanal seçiliyken tıklayarak aktif hale getirdiğimizde track inspector panellerini aktif hale getirmiş oluyoruz. Kanala ait event seçiliyken yine Şekil 1A”daki inspector butonuna bastığımızda ise event inspector”e ait panelleri açabiliyoruz. Event inspector”un detaylarına önümüzdeki sayıda bakacağımızdan, bu sayıda track inspector”e odaklanmış olacağız. Inspector panellerini alternatif olarak F4 tuşu ile de açabileceğimizi hatırlatarak hemen detaylara geçelim.
 
Studio One 2  Track Inspector
Inspector, seçili olan kanala ait parametreleri görmemizi sağladığından öncelikle audio ardından da enstrüman kanalını seçerek bunlara ait parametreleri ayrı ayrı inceleyelim. Audio kanala ait inspector”da üstteki ilk parametre olan Tempo kutucuğunda Timestretch”i görüyoruz (Şekil 1B). Bu özellik seçili iken çalışmamızın belli zamanlarında tempo değişiklikleri yaptığımızda, audio kanalımızın mevcut temposu (ör: 100 bpm) güncellenen yeni tempoya (ör: 120 bpm veya 70 bpm) göre program tarafından hızlandırılıp ya da yavaşlatılarak adapte edilmiş oluyor. Böylece tempo değişikliklerinde audio kanalımızın ilk temposuna göre farklılık olması nedeniyle kaygı duymamıza da gerek kalmıyor. Yeri gelmişken önemli bir detaydan bahsetmemizde yarar var.

 

Tempo değişikliğinin audio kanala yansıtılabilmesi için kanalın orijinal tempo bilgisinin Studio One tarafından bilinmesi gerekiyor. Bu bilgi mevcut değilse ilgili event seçilerek Tempo kısmında uygun bpm değerin girilmesi gerekiyor, detayları önümüzdeki sayıda ele alacağımız konunun kapsamında yer alacak. Timestretch yerine Don”t Follow özelliğini seçmiş olursak, tempo değişikliklerini audio kanala yansıtmamış oluyoruz. Follow özelliği seçili olduğunda ise event”in başlangıç konumunu tempo değişikliğine göre sabitlemiş oluyoruz. Sözgelimi 5. ölçüde başlayan bir event tempo değişikliği ne olursa olsun 5. ölçüden başlamaya devam ediyor, tempoya göre event”in bitiş konumu değişse de aslında tempoya göre Timestretch işlemi uygulanmamış oluyor.
 

Şekil 1
Tempo parametresinin altında yer alan Timestretch seçenekleri ile (bu parametre aktif iken) ilgili kanala uygulanacak olan algoritmayı belirliyoruz. Drums algoritması bu karakterdeki ritmik audio event”lerinde uygulanırken, ritmik ve solo karakterde olmayan audio”lar için Sound algoritmasını seçebiliriz. Benzer şekilde Solo algoritması solo vokal ya da monofonik (tek sesli) audio”larda en iyi sonuçları verirken, yeni Audio Bend algoritması ile detaylarından bilahare bahsedeceğimiz bend marker (Şekil 2) ve quantize/slice işlemleri üzerinden daha detaylı zamanlama işlemlerini de yapabilmemiz mümkün.

 

Timestretch”in altında yer alan (Şekil 1B) group parametresi ise kanalımızı daha önceden grupladığımız kanallara dahil edebilmemizi sağlıyor. Gruplama işleminin detaylarını da ilerleyen sayılarda vermiş olacağımız belirterek hemen altta bulunan Layers parametresine bakalım. Studio One herhangi bir kanala ait birden fazla layer (katman) tanımlamamıza olanak sağlayarak çalışma esnekliğimizi artırmamıza yardımcı oluyor. Sözgelimi aynı kanal içinde birden fazla vokal performansına ait kayıtların her birini layer olarak tanımlayarak, bunlardan herhangi birini tercihimize göre aktif hale getirebilir ve bunlara farklı efektler uygulayarak aralarında kıyaslama yapabilir, miksaj aşamasında isteğimize göre en uygun olanını playback için aktif hale getirebiliriz. Kanal altına yeni layer”lar ekleyebilir, mevcut olanları kopyalayarak üzerlerinde farklı işlemler yapabilir, istediklerimize yeni isimler verebilir veya gereksinim olmayanları silebiliriz.
 


Şekil 2

Layer”ın altındaki (Şekil 1B) Delay parametresi ise kanalın zamanlamasında belirlediğimiz süre kadar milisaniye (ms) biriminde geciktirme yapabilmemizi sağlıyor. Faz sorunlarını gidermeye yardımcı olma ya da efekt amaçlı olarak bu parametreyi kullanmamızın mümkün olduğunu belirtelim.

Delay parametresinin altında ise otomasyon seçeneklerini ayarlayabildiğimiz panel bulunuyor (Şekil 3A). örneğin audio kanalımıza ait volume otomasyonunu eğrisel olarak tanımlayarak (Şekil 3B) volume”ün zamana göre alacağı farklı değerleri belirleyebiliyoruz. Benzer mantık pan ya da mute gibi benzer otomasyon seçenekleri için de geçerli. Otomasyon konusunun detaylarına da bilahare bakacağımızı hatırlatalım.

 

Track inspector”da aşağıya doğru ilerlemeye devam ettiğimizde, kanala ait mikser konsolda da yer alan miksaj parametrelerini bir arada görüyoruz (Şekil 4A). Bu panelin bize sağladığı en önemli avantaj ise sürekli olarak konsol paneline gidip gelmemize gerek kalmadan ilgili parametreleri doğrudan buradan ayarlayabilmemize olanak sağlaması. Panel üzerinde kanala ait giriş (Studio One”da tanımlı olan ses kartımıza ait ilgili girişler) ve çıkış (main, bus, efekt, side-chain vb.) seçeneklerini ayarlayabilir; mute, solo, record enable, input monitoring, stereo/mono modlarını belirleyebilir; kanalın stereo alandaki konumuna ait pan parametresini ve volüm değerini pod üzerinden netleştirebilir (Ctrl + sol mouse ile pan”i merkeze, pod konumunu da sıfır desibel değere konumlandırabilmemiz mümkün) ya da ilgili alanlara klavye ile değerleri girebiliriz.
 

Şekil 3
Kanala ait insert ya da send olarak gireceğimiz efektleri ise bunlara ait pencerelerdeki + butonuna basarak seçebiliyoruz (Şekil 4B). Aynı işlemi Browser butonu ile açabildiğimiz efekt listesinden seçerek insert ya da send bölgesine sürükle-bırak yöntemiyle yapabileceğimizi de belirtelim. Seçili efektin ismine çift tıklayarak bunu ekrana getirmemiz, ismin solundaki menü seçeneğinden efekte yeni isim vermemiz veya efekti kanaldan çıkarmamız mümkün.

 

Audio kanalımıza ait track inspector bileşenlerini tamamladığımıza göre biraz da enstrüman kanalımıza ait inspector parametrelerine göz atalım. Parametrelerden bazılarının farklı olduğu görülebiliyor. Sol üstte yer alan (Şekil 5) Timebase parametresi ile enstrümanın kullanım durumuna göre ölçü ya da saniye cinsinden zamanlama modunu seçmiş oluyoruz. Müzik uygulamalarında daha çok ölçüyü kullanırken, video ile entegre olan türdeki uygulamalarda saniye biriminin seçilmesi daha avantajlı olabilir. Hemen alttaki Group, Layers ve Delay parametrelerinin, audio kanala ait parametrelerle aynı işleve sahip olduğunu söyleyebiliriz. Aşağıda doğru devam ettiğimizde Transpose parametresini görüyoruz. Bununla enstrüman kanalındaki notalarımızı yukarı/aşağı yönde istenen yarı ton değerinde transpoze edebilmemiz mümkün. Sözgelimi değeri 12 seçerek notalarımızı bir oktav ince tondan çaldırabilir, ya da -3 girerek örneğin do notası ile başlayan partisyonumuzu la notasından başlayacak şekilde kolayca tranzpoze edebiliriz.
 

Şekil 4

Transpose”un altındaki Velocity parametresi ile notalara ait mevcut basma şiddeti değerlerini % olarak ölçeklemiş oluyoruz. Hemen alttaki Input Filter parametresi ile enstrüman kanalına giriş yapacak nota aralığını (ör: C2 ile G6 aralığında) ve notalara ait velocity değerlerinin alt ve üst sınır yüzde ölçeklerini belirleyebiliyoruz.

Aşağıya doğru devam ettiğimizde enstrüman kanalında açmak istediğimiz enstrümanı ve buna ait MIDI kanalını seçmemizi sağlayan Out parametresini görüyoruz. Seçili enstrümanın mikser konsolunda kanal olarak göründüğünü belirtelim. Out”un altındaki In parametresi ile enstrümana MIDI girişi yapacak olan ilgili MIDI cihazını belirliyoruz. Bu cihaz üzerinden enstrümana ait MIDI kayıt ya da playback işlemini yapmış oluyoruz.

Audio kanalında gördüğümüz mute, solo, record enable, monitoring, pan, volume, insert ve send parametreleri enstrüman kanalında da yine aynı işlevle sahip.

Track inspector panellerinin detaylarını incelediğimiz yazımızı burada noktalıyoruz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here