Ana sayfa Donanım Steve Jobs: Satır Aralarını Okumak

Steve Jobs: Satır Aralarını Okumak

0

Jobs”un satış rekorları kıran biyografisinde Apple dışındaki yaşamında da ilgi çekici ayrıntılar yer alıyor
 

Modern işletme ve iktisat tarihinde çok az CEO Steve Jobs kadar geniş bir reputasyona sahip oldu. Ancak özellikle ölümünden sonra konuşulan kariyer başarıları ve Apple tarihçesi ile birlikte birçok kişisel yaşam sırrını da barındıran biyografi kitabının da çok satanlar listesine girmesi sadece bu reputasyonla açıklanabilir mi? Yoksa ortada şirket içindeki mevcudiyetinin bizatihi kendisinin bile bir pazarlama stratejisi haline gelmesinin de bir payı var mıdır? XX. Asrın belki de en büyük ticari dehalarından birini düşünürken hep bu soru aklımıza geldi; Walter Isaacson”un Jobs hakkında kaleme aldığı biyografisine göz atarken de gözümüzün önünde hep bu soru vardı.
 
steve jobs
 
Ağaç Yaş İken

Daha sonraları Silikon Vadisi olarak adlandırılacak ve tüm dünyanın ilgisini çekecek yerde büyüyen Steve Jobs”un, o yıllarda da becerisi ve parlak geleceğinden kimsenin şüphesi yoktu aslında. Esas ilgi çekici taraf sanırız bu tutkunun çok erken yaşlardan itibaren onda bulunduğunun giderek daha da açık bir biçimde ortaya çıkması. Erken yıllarında, HP sponsorluğunda bir projede çalışırken Jobs, ihtiyacı olan bazı şeyler için şirketin CEO”sunu arar. İstedikleri yerine getirilir ve bununla beraber HP bünyesinde bir yaz stajı fırsatı da elde eder. Henüz lise öğrencisidir. Bu olay onun “maceraya yeni başlayanlar”a olan bakış açısını da ciddi biçimde değiştirecektir.

 

“Duygusallık”

Bir şekilde Apple şirketinin tarihi ile ilgilenenler ve bu konuda bilgi toplayanlar Steve Jobs”un ne kadar tutkulu bir iş yaşamı olduğunu fark edecektir. Bu tutku, onun kariyerinde birçok ticari başarı elde etmesine sebebiyet verdiği gibi bazı zamanlarda (hatta yakın arkadaşlarına göre çoğu zaman) onu göz yaşlarına da boğmasına neden olmuştur. Şirketin işletme bilimi tarihine geçen “Think Different” (Farklı düşün) mottosunun çıkarılma aşamasında da, üretilen bir Mac”in satış sonrası servis kalitesindeki herhangi bir konuda da kolayca göz yaşlarını gizleyemeyen biri olduğu biliniyor. Bu tutku da, yapılan iş her ne olursa olsun ona tutkuyla bağlanma klişesinin de bir kez daha “doğrulandığı” bir örnek olarak gösteriliyor haliyle.
 

apple
 
üniformanın Orijini

Şu ana kadar çoğu lansman ve basın toplantısında Steve Jobs”un üzerinde görmeye alışık olduğumuz siyah boğazlı kazak ve mavi kot pantolonun hikayesini merak ettiniz mi? Hikaye Steve Jobs”un 1980″li yılların başlarında Sony fabrikasını ziyareti esnasında fabrikadaki işçilerin üniformalarından çok etkilenmesi ile başlıyor. 1997″de Apple”a geri döndükten sonra hemen Sony”nin tasarımcısına Apple çalışanları için de bir üniforma tasarlaması için öneride bulunuyor Jobs. Fakat tahmin edilebileceği üzere Jobs”un bu tek tip üniforma önerisi Apple çalışanları tarafından pek de benimsenmiyor. Bunun üzerine Steve Jobs tasarımcıyı en azından kendisine bir kıyafet tasarlaması için ikna ediyor. Böylece alışık olunan ve nedense bir şekilde “tek tipleşen” o meşhur siyah kazak, mavi kot pantolon ikilisi ortaya çıkmış oluyor.

Sağlık Durumu

Hastalığının tanısı konulduğundan beri dünyanın en değerli şirketlerinden biri haline gelen Apple”ın başındaki isim olarak oldukça göz önünde oldu Steve Jobs. Ancak gerçekten çok az insan hastalığının ciddiyeti üzerinde yeteri kadar durdu. Piyasada ses getiren biyografide neredeyse ailesinin bile hastalığına yeteri önlemi almadığı sonucu çıkıyor. Bir şekilde Jobs, hiçbir zaman hastalığının kariyerinin önüne geçmesini istemedi fakat bu istek belki de ilerlemesi daha da yavaşlatılabilecek bir hastalığın hayatına mal olması sebebini doğurdu. Kitap, hastalık hakkında teşhisin konuşmasından 2009 yılındaki karaciğer nakline kadar olan bölüme ayrıca dikkat çekiyor. özetle kitaptan Steve Jobs”ın hastalığının ciddiyetinden haberdar olmasına rağmen bunu hiçbir zaman gerektiği kadar önemsemediği sonucu çıkıyor.

 

Sony ile iTunes Store İlişkisi

Kitabın en ilginç pasajlarından biri , çoğu kullanıcı için bir arzu nesnesi olan birçok Apple ürünün gelişim aşamasındaki sahne arkası hikayelerin olduğu bölüm. Bunlardan belki de en ilginç olanı da Apple”ın dijital müzik satışı ile ilgilendiğinde sahneye çıkan Sony ile ilgili olanı. Steve Jobs o sıralarda dijital müzik piyasasındaki tüm aktörlerin iTunes Store üzerinden standardize olmuş bir dosya formatı kullanması konusunda ısrarcıydı. Lakin en büyük aktörlerden biri olan Sony buna karşı çıktı. Tabi iPod”un öncüllüğünü yaptığı iTunes Store başarısı karşısında Sony de ilk etaptaki muhalefetini geri çekerek, kervana katılmayı sonradan tercih etti. Bu konuda Steve Jobs kısa ama ilgi çekici bir açıklama yapmıştı: “Hayatımda belki de en çok zaman harcadığım şey, insanların hayatları için doğru olacak şeyleri yapmaları için onları ikna etmeye çabalamaktır.”
 

sony
 
Tuşlu bir iPhone mu?

iPhone”un ilk kez görücüye çıktığı 2007 yılındaki basın toplantısında Steve Jobs, tıpkı iPod Classic modelinde olduğu gibi bir çevirme butonu ile iPhone”u tanıtmıştı. Birçok insanın gördüğünde şok olduğu bu butonlu tasarım tabi ki sadece bir şakadan ibaretti ancak Steve Jobs”un sonraki zamanlarda itiraf ettiği gibi esasen iPhone, tamamıyla dokunmatik bir yüzeyden ziyade iPod-vari bir çevirme düğmesi ile tasarlanmıştı ilk olarak. Sonradan değişikliğe giden ürün, bilindiği üzere tamamıyla dokunmatik bir yüzeye kavuşmuştu. Steve Jobs, belki de araştırma geliştirme bölümünün ne kadar geniş bir spektrum içerisinde çalıştığına dair ufak bir gönderme de ihtiva ettiği için böyle bir şaka yapmıştı basın toplantısında.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here