Ana sayfa Makale Sosyal medyanın markalar üzerindeki etkisi

Sosyal medyanın markalar üzerindeki etkisi

0

İnternetin geniş kitlelere yayılmaya başladığı 2000″lerin ilk yarısı, birçok farklı yeniliğin yanı sıra şunu ortaya çıkardı: Etkileşim. İnsanların internet üzerinden birbirleri ile daha yoğun şekillerde iletişim kurmaya başladığı yıllardı 2000″ler. MSN Messenger üzerinden insanlar, coğrafi sınırları ortadan kaldırıyordu. Daha önce de benzer iletişi metotları vardı ama internet nispeten yaygın değildi. Görüntülü görüşme ve diğer ilginç yanları ile şekillenen internetin “buluşturma” fonksiyonu her geçen yıl gelişiyordu.

Artan yeni fikirler arasında örneğin arkadaşlık siteleri de vardı. Bu siteler üzerinden insanlar birbirlerinin özelliklerini görebiliyor ve etkileşime geçiyorlardı. Bu sitelerin bir diğer ortak yanı ise belli başlı ortak paydalar doğurmaları oldu. örneğin macera filmlerinden ya da otomobillerden hoşlanan kimseler bu beğenilerini bir şekilde gösterebiliyordu.

İnternet sitelerinin forumları ise etkileşimin doruklarda yaşandığı platformlar arasında yer aldı. Bir konu üzerinde görüş bildiren insanlar, internetin ne kadar etkileşime açık bir alan olduğunu gözler önüne seriyordu. örneğin bir teknoloji ürününün ne kadar iyi ya da kötü olduğu kullanıcı görüşleri ile ortaya çıkabiliyor ve adeta tamamen kişisel etkileşimden doğan bir bilgi hazinesi söz konusu oluyordu. Günümüzde dahi, eski yıllara ilişkin bir kavram internet üzerinden arandığında size gösterilecek platformlar arasında forumlar da var olacaktır. üstelik uçsuz bucaksız yorumlar, sayfalar dolusu görüş, fikir, tartışma….


İnternetin yukarıdaki bir iki örnekle açıklamaya çalıştığımız önemli odak noktalarından biri de etkileşimdir. Etkileşimin doğurduğu en büyük yenilik ise 2000″lerin ikinci yarısından itibaren sosyal medya olarak karşımıza çıktı. Facebook“un kişilerin kendi niteliklerini, hayatlarını, hobilerini gözler önüne serdikleri; ekonomik gelişimlerinden tutun da eğitim ve iş hayatlarındaki süreçlere kadar hemen her konuda veriler sergileyen sosyal medyanın temel direği Facebook“un yanı sıra sosyal paylaşım odaklı yüzlerce platform daha vardı. Instagram”lar, Twitter“lar, LinkedIn“ler Pinterest“ler, YouTube“lar ve daha yüzlercesi. Sosyal medya yaygınlaşıyor, kitlelerin peşinde koştuğu internet mecraları halini alıyorlardı.

Devamı için sonraki sayfaya tıklayınız…

 

Tarih sahnesinde sosyal medya

Ve 2010″lu yıllar. Facebook”un geçtiğimiz yıllarda 1 milyarıncı kullanıcısını açıklaması; Twitter, Instagram gibi platformların yarım milyara ulaşmaya çalışma serüvenleri derken kitlelerin buluştuğu devasa kanallara dönüşüyordu sosyal medya. Elbette bu büyük havuzda sadece kişiler yoktu. A”dan Z”ye herkes de yoktu, “her şey” vardı!

Sinema filmi, kitap, broşür, futbol kulübü, beyzbol kulübü, şarkıcı, tiyatrocu, tiyatro salonu, konser merkezi, şehirler, belediyeler, valilikler, bakanlıklar, devlet kurumları, sanal karakterler… Her şey sosyal medyanın havuzundaydı. Elbette firmalar da burada yer alacaktı. örneğin X firmasının kuruluşunun yanı sıra internet sitesi, sosyal medya hesapları gibi kanallarının olması gerekliydi. İnternet çağının gerektirdiği bu temel detay, belirleyici olma gücünü aşama aşama geliştirdi.


Teknolojiye ayak uydurmaktan da çıktı sosyal medya da var olmak; temel gereklilik halini aldı. İnsanlarla etkileşime geçilebilecek sosyal medya kanalları akla hayale gelebilecek her firmanın yer aldığı bir platform halini almaya başladı. Düşünsenenize bir spor salonu da vardı orada bir devletin başbakanı da; firmalar için de aynıydı bu durum. Harf vardı, kitap da ve kütüphane de.

Son dönemlerde markaların bilinirliğini artırmada önemli olan sosyal mecralar, markaları geniş kitlelere ulaştırırken, doğru hedef kitleye ulaşmayı da sağlıyor. Markaların en önemli pazarlama stratejileri arasında yer alan sosyal medya kaliteli bir marka algısı oluşturmak için de büyük önem taşıyor.

 

Sosyal medya mecraları marka bilinirliği açısından son dönemin en popüler konuları arasında. Hedef kitlesiyle etkileşime geçip onların soru ve görüşlerine yanıt veren markalar olumlu bir algı yaratıyor.

Sosyal medya mecraları, markaların sesinin doğru hedef kitleye en hızlı şekilde duyurulmasında etkin rol oynuyor. Bu nedenle markaların sosyal medya performanslarını analiz etmeleri ve aldıkları sonuçları iyi bir şekilde değerlendirerek bu mecralardaki stratejilerini belli kriterlere göre belirlemeleri büyük önem taşıyor.


Instagram markalar için vazgeçilmez ortam

Markalar hedef kitleyle sağlıklı bir iletişim kurabilmek adına sosyal mecralara yatırım yapmayı seçiyor. Bu yolla markalar, en doğru ve güvenilir bir biçimde ürünlerinin ve kendilerinin tanıtımını rahatça yapabiliyor. Sosyal mecraları doğru bir şekilde kullanan markaların bilinirliği ise hedef kitle gözünde her geçen gün biraz daha artıyor. Peki markalar bilinirliğini artırmak ve doğru hedef kitleyle buluşmak için en çok hangi sosyal mecrayı tercih ediyor?

Şüphesiz iletişim devleri olarak Facebook ve Twitter bu konuda açık ara önde gitmekte fakat markaların bu çift yönlü ilişkiyi mümkün olduğunca aktif tutma istekleri onları sosyal medyayı oluşturan tüm platformlarda uygun stratejilerle olmaya itmekte. Facebook”ta yaş ortalamasının yükselmesi, Twitter”da da rafine söylem zorunluluğu markaları internetin en çok tüketilen içeriğini başarılı bir şekilde sunan ve genç kitlenin yoğun kullandığı Instagram”a yöneltmekte.

Instagram”ın taşıdığı önemin ardında yatan nedenlerden biri de geniş kitlelere “görsel” yani “akılda kalıcı” mesajı iletebilme gücünde. Bu faktörün Instagram kadar yüksek seviyelerde uygulanabildiği herhangi bir arena şu an için yok.

Doğru bir strateji ile Instagram markalar için vazgeçilmez bir ortam olarak yerini daha da sağlamlaştıracak. Aynı zamanda henüz ülkemizde geniş kitleler tarafından etkinliği fark edilmemiş olsa da Pinterest satışa yönelik iletişim için markaların ilgi göstermesi gereken bir mecra.

Yazar: Levent Gözener

Edit: Ferhat Verdi

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here