Ana sayfa İnternet Sosyal medya rehberi

Sosyal medya rehberi

0

Popüler sosyal ağ siteleri mercek altında!
 

Bundan yıllar önce internet daha henüz kişisel sayfalarla yeni yeni dolup taşmaya başladığında çevrimiçi sosyalleşme kavramı da yeni yeni filizleniyordu. Belirli programcı ya da ağ uzmanları gruplarının sohbet kanallarının yanında, sadece internet erişimine sahip olan insanlara hitap eden sohbet kanalları da bir bir ortaya çıkmaya başlamıştı.
 
sosyal ağ
 
Aradan 10-15 sene geçti. İnternet hızla evrimini sürdürüyor. Yeni nesil internet anlayışı ise sosyal medya denilen bir kavram üzerinden tanımlanıyor. Artık internet erişimine sahip olan hemen herkesin en az bir adet sosyal medya hesabı var. Bu mecraların arasında en popüler olan ise hiç şüphesiz Facebook. Facebook’u Twitter, YouTube, Tumblr, MySpace gibi isimler izliyor. Son dönemin yükselen yıldızı Google+ ise şimdiden rakiplerinin gözünü korkutmaya başladı! O halde biz de sizi çok oyalamayalım ve sosyal medyanın ön kapısından girip arka kapısından çıkalım…

 

Sosyal medya nedir?

Sosyal medya kavramının temelleri bundan yıllar öncesinde atılmaya başlandı. Sosyal medya burada, konvansiyonel, yani geleneksel medyanın bir alternatifi olarak ortaya çıkan bir isimlendirme. İnternetin gelişimiyle birlikte Web 2.0 adı verilen web uygulamalarının yaygınlaşmaya başlaması, konvansiyonel medyanın tek taraflı bilgi akışının iki taraflı bilgi akışı haline gelmesine de ön ayak oldu.

   sosyal medya
Web 2.0 ile birlikte gelen etkileşimli içerik üretilmesi, herkesin bir mecra sahibi olabilmesine de sebep oldu. Böylece blog kavramı popülerlik kazanmaya başladı. Şimdilerde blog’lar ve/veya blog altyapılı siteler, internetin büyük bir kısmını oluşturuyor. Bu da, bilgiye erişimin hızlanması anlamına geliyor. Bir tarafta televizyon/radyo vb. kanallar aracılığıyla izleyicilere ulaştırılan tek taraflı bir bilgi var. Diğer tarafta ise içeriğin kim tarafından yüklenildiği bilinen, yorumlar ve hatta karşı bir yazı ile cevap verme yetkisinin bulunduğu, içeriğin kullanıcılar tarafından oluşturulduğu ve mobilitenin ön plana çıktığı bir mecralar topluluğu var. Hal böyle olunca sosyal medyanın önemi bir parça daha ön plana çıkıyor.
 
share   “Share”

Sosyal medyanın belli başlı anahtar kelimeleri var. Bunların başında “Share”, yani “Paylaş” geliyor. Bilgiyi paylaşmak, sosyal medyanın olmazsa olmazlarından biri. Facebook, Twitter, YouTube, Tumblr, MySpace, deviantArt, Flickr ve daha nice sosyal medya sitesi, paylaşımı temel alıyor ve kullanıcıların paylaşımlarıyla varlığını sürdürüyor.

Böylece site hem kullanıcılar tarafından yaşatılıyor, hem de kullanıcıların kendilerini daha iyi ifade edebilmelerini sağlıyor. Sosyal medyada paylaşmak her şeyin başında geliyor. Buradaki bilgi paylaşımı, konvansiyonel medyadan farklı olarak iki yönlü gerçekleştiriliyor. Dolayısıyla bilgi akışı iki taraflı sağlanıyor ve bilginin aktarım hızı artıyor. Bu aşamada ortaya belli başlı sorunlar çıkabiliyor. Bu sorunların başında bilginin güvenilirliği geliyor. Sosyal medya sayesinde herkes söz sahibi olabilmeye başladığı için, güvenilir kaynak sıkıntısı yaşanabiliyor. Fakat bu, organize ve kapsamlı bir şekilde yapılmadığı sürece can sıkıcı bir sorun haline gelmiyor. Zira hızlı bilgi akışı sayesinde bir kişinin aktardığı bilgiyi, bir başkası da paylaşabiliyor. Kısa sürede birden fazla kaynaktan bilgi geldiği için, doğruluğu olmayan bilgiler de çoğunluğun aktardığı bilgilere kıyasla ortadan kayboluyor.

 

Facebook

Sosyal ağ siteleri arasında en popüler olan isimlerin başında belki de Facebook geliyor. 750 milyon civarındaki kullanıcı sayısıyla dünya tarihinde görülmemiş bir rekora imza atan Facebook, günümüzde sadece sosyal medyanın değil, internetin de bel kemiği konumunda bulunuyor. Artık hemen her mecra, Facebook entegrasyonlarıyla hayatına devam ediyor.

   facebook
Facebook’un kullanıcılara sağladığı avantajlar, fotoğraf albümleri, paylaşımlar, “Like” butonu, kişisel özgeçmiş ve dahası… Kullanıcılar açısından durum böyleyken Facebook, firmalar tarafında da önemli işlere imza atıyor. Reklam kampanyaları, başarılı reklam stratejileri, firmaların kurumsal Facebook sayfaları işin içine girdikçe Facebook da sosyal medyanın baş tacı olmaya devam edecektir. özellikle Mark Zuckerberg ve ekibinin son dönemlerde Facebook’un anlık mesajlaşma özelliklerini ön plana çıkarmaya başlaması (Facebook Chat) ile birlikte, sitenin ilerleyen yıllarda yepyeni bir forma bürünebileceği ile ilgili önemli ipuçları içeriyor. Networking, yani sosyal çevremizi genişletme imkanı ile birlikte Facebook, haber kanallarından teknoloji firmalarına kadar birçok resmi mecranın ilgi odağı konumunda bulunuyor.
 
twitter   Twitter

Karşımızda alışık olmadığımız türden bir sosyal ağ sitesi bulunuyor. Twitter, birçok kullanıcı tarafından en başta Facebook’un rakibi olarak algılansa da, ilerleyen dönemlerde aslında Facebook’a rakip olma amacı taşımadığı da kavrandı. Twitter, Facebook’tan çok farklı bir mecra. Her şeyden öte, site bir mikro blogging sitesi.

Yani Blogger gibi mecralarda yaptığımız blog tutma işini 140 karakter ile sınırlıyor. Bu açıdan, Facebook’un durum güncelleme (Status Update) sistemine dayalı bir site denilebilir. Twitter’da ne Facebook’ta olduğu gibi fotoğraf albümleri oluşturma imkanı var, ne de özgeçmiş hazırlama veya benzeri hobilerinizi işaretleme imkanı var. Twitter başlı başına sadelik ve bilgi akışına dayalı bir sistem. Bu haliyle Twitter, sosyal medyanın konvansiyonel medya karşısındaki en önemli silahlarının başında geliyor. Mobilitenin ön plana çıkmasıyla birlikte Twitter da hemen her türlü mobil cihazda kendisine yer edindi. Artık bir yerde haber değeri taşıyan bir olay olduğunda, haberin haber ajanslarına ulaşmasını ve muhabirlerin haberi hazırlayıp haber kanallarına ulaştırmasını beklemektense, Twitter aracılığıyla olay yerinden anında fotoğraflarla haberi dünyaya ulaştırmak daha cazip geliyor. Facebook’taki “Like” butonu burada Retweet adını alıyor. Retweet, bir başkasının yazdığı bir tweet’i (Twitter dilinde 140 karakterlik limitle yazılan mesajlar) onun adıyla kendi profilinizde paylaşmak anlamına geliyor.

 

Google+

İnternetin bir diğer önemli ismi Google, sosyal ağ siteleri konusunda bir türlü şeytanın bacağını kıramadı. Buzz, Wave gibi projelerle sosyal ağ dünyasına adım atmak isteyen Google, şimdilerde Google Plus ile (Google+) kullanıcıların karşısına çıkmış durumda.

   google+
Google+, Google hesabınızla oturum açabileceğiniz ve tüm etkinliğiyle kullanabileceğiniz bir platform. Son derece sade bir arayüzü var. Facebook’taki arkadaş listesi, Google+’ta “Circle” adını alıyor. Oluşturduğunuz circle’lar, birden fazla sosyal ağ kanalı oluşturabilmenize olanak sağlıyor. En basitinden “Aile”, “Arkadaş”, “İş dünyası” gibi circle’lar oluşturarak paylaşımlarınızı bunlardan yalnızca birine ya da birkaçına yönlendirebilirsiniz. Circle’ları kullandıkça Google+’ın sosyal ağ konusunda ne kadar etkili olabileceğini göreceksiniz. Google Plus’ta Like butonu veya Retweet yerine +1 butonu yer alıyor. Paylaşımlar bu +1 ekseni etrafında dönüyor. Google+ şimdilerde oldukça yüksek bir ilgiye maruz kalmış durumda. Fakat bu, Google Plus’ın popülerlikte Facebook’u geçeceği anlamına gelmiyor. Şu sıralar Google Plus’a yoğun ilgi olsa da, ileriki zamanlar ne gösterecek bekleyip görmek gerekiyor.
 
tumblr   Tumblr

Bir dönemin en popüler blog tutma sitesi Blogger’ken, son dönemlerde Tumblr bu ünvanı Blogger’dan kapmayı başardı. Yine Blogger altyapısını kullanan blog siteleri hayli yaygın, fakat Tumblr’ın kullanıcı dostu arayüzü ile birlikte göze daha hoş gelen makyajlı hali, Blogger’ı son dönemde ikinci plana itmiş durumda.

Tumblr ile birlikte blog’unuzu alışılagelmiş blog sitesi görünümünden kurtararak, göze daha hoş gelen çeşitli eklentilerle süsleyebilirsiniz. Bu da kullanıcıları Tumblr’a çeken etkenlerin başında geliyor halihazırda. Tumblr, bir nevi mikro blogging sitesi olarak tanındı. Bu tür sitelere başlarda, karalama defteri anlamına gelen tumblelog deniyordu. Tumblr daha sonraki zamanlarda altyapısını kuvvetlendirdi ve kendisini mikro blogging ile sınırlı tutmayarak işi birkaç adım daha ileriye taşıdı. Bu sayede diğer blog sahiplerinin de ilgisini çekti ve böylece Tumblr, bugünkü popülerliğine ulaştı.

 

Foursquare

Sosyal ağ öyle esnek bir kavram haline geldi ki, networking yapabilen sitelerin sayısı hızla arttı.

   foursquare
Foursquare de bunlardan biri. Konum bazlı bir sosyal ağ uygulaması olan Foursquare, ülkemizde de yediden yetmişe birçok kullanıcıya sahip. Mobil cihazınız üzerinden uygulamayı çalıştırdıktan sonra, bulunduğunuz konuma göre civardaki mekan veya bölgelerden birini seçiyor ve konum paylaşımı yapıyorsunuz. Bu işleme Foursquare’de check-in adı veriliyor. Check-in yaptıkça puan kazanıyor, civardaki Foursquare kampanyalarını görebiliyor, mekanların belediye başkanı olabiliyorsunuz.
 
formspring.me   Formspring.me

Soru-cevap üzerine kurulu bir sosyal ağ sitesi olan Formspring, ilk başlarda son derece sade ve basit bir arayüze sahipti.

üyelik açan kullanıcılar, profillerinin bağlantılarını paylaştıkça sitenin popülaritesi arttı. İster anonim ister kendi profilinizle soru sorup cevaplayabileceğiniz Formspring.me, firmaların da danışma hattı olarak tercih etmeye başladığı bir site.

 

DeviantART

Flickr ile birlikte fotoğraf dünyasının önde gelen isimlerinden biri olan DeviantART, sadece fotoğrafçılara değil, grafik tasarım dünyası ile ilgilenen hemen herkesin ilgisini çekiyor.

  deviantart
Profillerinizde albümler oluşturup fotoğraflarınızı paylaşabilir, çeşitli gruplara kaydolup size benzer fotoğrafçılarla tanışabilir, sadece sitede gezinerek bile fotoğrafik vizyonunuzu geliştirebilirsiniz.
 
last.fm   Last.fm

İnternet radyosu olarak ünlenen Last.fm, şu an için internet radyosundan çok daha fazlası. ücretli ve ücretsiz üyelik seçenekleri bulunuyor.

ücretli üye olursanız, sitenin radyosundan yararlanabiliyor, beğeninize uygun müzikler keşfedebiliyorsunuz. ücretsiz üyelikte ise radyo hariç diğer özelliklerden yararlanabilmek mümkün. Last.fm uygulaması sayesinde dinlediğiniz müziklerin istatistiklerini tutabilir, günlük/haftalık/aylık raporlar halinde bu istatistiklere ulaşabilirsiniz. Ayrıca bulunduğunuz şehirdeki müzikal etkinlikleri takip edebilir, yeni etkinliklerden haberdar olabilirsiniz.
 
MySpace

Sosyal ağ kavramının popülerleşmesinde önemli rol oynayan MySpace, bir dönemin internet fenomeni konumunda bulunuyordu. Şimdilerde eski popülaritesini mumla aratan site, müzik tabanlı bir site.

   myspace
Halen daha amatör müzik gruplarının kendilerini ifade etmek için tercih ettiği MySpace, yeni müzikler keşfetmenize de olanak sağlayan bir yapıya sahip. öte yandan takip ettiğiniz grupların konserlerine MySpace’ten erişebilirsiniz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here