Ana sayfa Makale Sosyal Medya FotoğrafçılığI

Sosyal Medya FotoğrafçılığI

Fotoğraf dünyasında trendler değişirken zamana ayak uydurmak…

1483
0

Birçok fotoğrafçının direnmesine rağmen artık fotoğrafların yeni sergi alanı sosyal medya uygulamaları oldu… Yapılan araştırmalara göre 2017 yılında internete bu uygulamalar aracılığıyla yüklenen fotoğraf sayısı 1,2 trilyonu geçiyor.

 Benim gibi yarım asrı geride bırakmış fotoğraf tutkunları iyi bilirler. Genellikle Demirperde ülkelerinde imal edilmiş roll filmli ve 35 mm fotoğraf makineleriyle başlamıştı çoğumuzun macerası… Şanslı olanlarımız daha sonra Alman ve ağırlıklı olarak Japon fotoğraf makineleriyle sürdürdüler yolculuklarını…

O günlerde ağırlıklı siyah beyaz kullanmakla birlikte, genelde renkli negatif 36 pozluk film kullanılıyordu. Dia-pozitif yani saydam banyosu Türkiye’de yapılmıyor, filmin içinden çıkan adrese, yani yurtdışına gönderiliyordu. Fotoğraflar karta basılıyor, albümlerde, vitrinlerde, çerçevelenip duvarda sergileniyordu. Ancak son 20 yılda dijital makineler, 5 yılda da akıllı telefonların kamera özellikleri büyük gelişme gösterince fotoğrafların yeni sergilenme alanı artık internet, hatta sosyal medya uygulamaları oldu.

Rakamlar ne diyor?

Aslında bu noktada meseleyi rakamlarla ortaya koymakta yarar var. 2010 yılında dijital fotoğraf makineleri 121,5 milyon satış adedine ulaşmışken, 2016’nın ilk yarısında dramatik bir düşüşle bu rakam 13 milyona düştü… (1)

Ancak dijital fotoğraf makineleri satışları düşmesine rağmen, internet ve sosyal medya uygulamalarında paylaşılan fotoğraf sayısı artmaya devam etti. 2013’te 660 milyar fotoğraf paylaşılmışken bu rakam 2017 itibariyle 1,2 trilyonu geçti. (2)

Peki bu kadar fotoğraf nasıl çekilmişti? Araştırmalara göre bu fotoğrafların yüzde 10,3’ü dijital fotoğraf makineleri, yüzde 4,7’si tabletlerle ve yüzde 85’i akıllı telefonlarla çekildi. (3)

Hangi sosyal medya uygulamaları?

Web üzerinde başlayan fotoğraf macerası, 3G ve 4G gibi mobil geniş banttaki gelişmelerden sonra neredeyse tamamen mobile dönmüş durumda… Web üzerinde başlayan ama mobil gelişime ayak uyduramayanlar kısa sürede popülerliklerini kaybediyorlar.

Bunlara en iyi örneklerden biri de Flickr… 2004 yılında Vancouver, Kanada’da Ludicorp adlı bir şirketle başlayan macera, 2005’te dönemin popüler arama motoru Yahoo’nun 22-25 milyon dolar civarında bir rakama satın almasıyla bir masala dönüşmüştü. Ancak, Yahoo’nun gözden düşmesi ve Verizon’un satın alımlarıyla Flickr artık eski günlerinde değil… Her ne kadar öyle olmasa da kişisel olarak görüşüm fotoğraflarınızın Flickr’da çok daha iyi sunulduğu doğrultusunda… Çünkü çözünürlüğün yüksek olması, fotoğraflarınızın görsel kalitesini de etkiliyor.

Instagram: Günde 100 milyon fotoğraf

Pek bilinmez ama “instant camera” ve “telegram” kelimelerinin birleştirilmesiyle markalaşan Instagram, şu anda en popüler sosyal medya uygulamalarından biri… 2010 yılında duyurulan ve bir haftada 100 bin, iki ay gibi bir sürede de 1 milyon kullanıcıya ulaşan Instagram, 2012 yılında 1 milyar dolar gibi bir rakama Facebook tarafından satın alındı. Şu anda 800 milyondan fazla kullanıcısı olan Instagram, özellikle sosyal medya fenomenleri için en önemli mecralardan biri haline geldi. Bu yıl 1,5 milyar dolarlık bir sosyal medya ilan satışına zemin olan Instagram’ın 2018’de bu rakamı 5 milyar dolara çıkartması bekleniyor.

Bu rakamların ışığında Instagram günümüz fotoğrafçılarının mutlaka var olması gereken mecraların başında geliyor. Daha çok ziyaretçi, daha fazla beğeni ve yorum çok yakında kapınızın sosyal medya fenomen ajanslarından biri tarafından çalınması demek. Dolayısıyla fotoğraflarınızı 800 milyon insanla, ya da internete bağlanan üç kişiden biriyle paylaşmak büyük bir avantaj…. Tabii bugüne kadar yüklenen 40 milyardan fazla fotoğrafın içinde fark edilebilmek size kalmış elbette…

 

Vero: Yeni yükselen “gerçek” değer…

Instagram’dan 10 yıl sonra bugünlerde son derece popüler bir uygulama haline gelen “Vero” sözlük anlamı itibariyle “gerçek” anlamında. Aslında 2015’ten beri var olan Vero, Instagram ve Facebook’taki gibi algoritmaya dayalı bir içerik akışı sunmuyor, gelir modeli de reklam değil… Manifestosunda yer aldığı üzere Vero, ilk 1 milyon aboneye ömür boyu ücretsiz… Ancak daha sonra üyelerden küçük de olsa bir üyelik aidatı beklentisi olacak. İlk milyon içinde olmak istiyorsanız elinizi çabuk tutun derim…

Elbette “günümüz” fotoğrafçıları için seçenekler Flickr, Instagram ve Vero ile bitmiyor. Facebook da her ne kadar eski cazibesini yitirmiş gibi görünse de, oldukça etkili… Bence bir fotoğrafçının olmazsa olmazlarından biri portfolyosunu yayınlayacağı bir web sitesi hazırlamak kadar, bir de Facebook sayfası oluşturması… Özellikle, web sayfası, Instagram ve Facebook arasında bir ortak bağlantı tek bir yüklemede tüm sosyal medya uygulamalarında yer almanızı kolaylaştıracaktır.

Ben, aslında fotoğrafçılar açısından pek “uygun” olmasa da Twitter’da da olmak gerektiğine inanıyorum. Kişisel olarak Twitter’da yayınladığım fotoğraflardan aldığım geri bildirimlerden gayet memnunum. Buradaki mesajlarınızda fotoğraflarınızla birlikte diğer sosyal medya uygulamalarındaki adreslerinizi paylaşabilirsiniz. Bu fikri değerlendirmenizde yarar var.

Ve diğerleri…

Popüler uygulamaların yanı sıra az bilinen ve pek bilinmeyen ama fotoğrafçılara tanıtım ve iş açısından faydalı olacak uygulamalara da değinmek istiyorum. 2009 yılında Toronto, Kanada’dan dünyaya açılan 500px, fotoğrafçılar için hem paylaşım hem de ilham için özellikle çok uygun bir platform. Daha ziyade profesyonel olarak fotoğrafla ilgilenenlerin gözdesi olan 500px fotoğraf satışları konusunda da oldukça etkili… Ancak telif haklarından yaptığı kesinti miktarı biraz tartışmalı…

YouPic de ilginç bir sosyal medya uygulaması… Amatör ve profesyonel fotoğrafçıların bir araya geldiği, ara yüzü de şık bir platform… Kullanıcı sayılarını arttırmak için farklı bir yöntem kullanıyorlar. Genellikle Instagram’da seçtikleri kullanıcılara DM (Direct Message) göndererek YouPic’te yer almaya davet ediyorlar. Olsa da olur, olmasa da diyebilirim… Zamanınız varsa bir göz atabilirsiniz…

  • Camera and Imaging Products Association
  • InfoTrends
  • Statista

Yazan:Cem Kıvırcık  – Instagram/Facebook/Twitter: @cemkivircik


Bu yazı Photoline dergisinin 138.sayısından alınmıştır.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here