Ana sayfa Yazılım Softube Fet Kompresör

Softube Fet Kompresör

78
0

Bilgisayarlar, analog ortamdaki sesi dijital ortama taşımak için yıllardır çabalıyor. Softube, deyim yerindeyse analog bir plug in geliştirerek bu yarışta bir adım öne geçti diyebilirim.

Daha önceki yazılarımdan hatırlayanlar vardır, ben genelde inanç ve zevkten gelen tanım ve tariflere çok önem vermem. Müzik ve bilgisayar dünyasında en sık duyduğumuz tanımardan birisi „sıcak ses”tir. Bu terime dikkatle baktığımızda aslında içinin tamamen boş olduğunu görebiliriz. çünkü bilimsel hiç bir olgu içermez. Güzel titreşimlerin bilimsel açıklamasının yapılamadığı durumunda başvurulan tatlı, dostça ve etkileyici bir terimdir. Halk arasında bunun gibi bir çok terim var. Bunlar müzisyenlerin teknik konuda kendilerini hızlı ifade etmeleri için kendiliğinden ortaya çıkmış ortak zevkleri ve düşünceleri yansıtan terimler.

Bildiğiniz gibi kompresörlerin görevi ve çalışma prensipleri sınırlıdır yani her derde deva değil, sadece gain reduction alanında kullanılan cihazlardır. Bu nedenle aslında bir kompresör hakkında (hem de plugin olan bir kompresör hakkında) uzun uzun test yapılır mı diyebilirsinz. Ama Softube”un gerek fonksiyonel gerekse de görsel olarak farklı bir şey yaptığı kanaatındayım. Ayrıca nerdeyse tamamen duyum oryantasyonu ile çalışması ayrı bir avantaj çünkü günümüzde herşey veriler ve grafiklerle yapılmaya başlandı ve kulaklarımız olduğunu unuttuk.

Bilgisayarlar, analog ortamdaki sesi dijital ortama taşımak için yıllardır çabalıyor. Softube, deyim yerindeyse analog bir plug in geliştirerek bu yarışta bir adım öne geçti diyebilirim. Softube, Amp-Room serisi ve Tube Tech CL1B emulasyonu gibi bugüne kadar piyasada hatırı sayılır tasarımlara imza atan ‹sveçli başarılı bir firma. Yüksek kalitedeki analog cihazların emulasyon tasarımı konusunda epey bir tecrübe sahibiler. FET kompresörde aslında hangi markanın emulsayonunun yapıldığı açıklanmıyor. Ne kullanım kılavuzunda ne de basın bültenlerinde hangi kompresörün FET’in atası olduğu kesin olarak belirtilmese de grafiksel yüzeyi ve kullanım prensiplerine baktığımızda, tasarımın atasının Urei 1176 olduğunu görüyoruz. FET kompresör VST, RTAS, Au ve TDM formatlarında bulunuyor.

FET kompresörü yükleyip programınızda açtığınızda sizi ilk bekleyen gerçekten gözalıcı bir görüntü oluyor. O kadar gerçekçi ve canlı renklere sahip ki ekrana dokunasınız geliyor. Yetmişli yıllardaki lüks audio setlerini anımasıtyor. Yüzeyde ilk göze çarpan renkli VU metreler. Bunlardan birisi giriş level”ını diğeri ise gain reduction”ı gösteriyor. Ama çıkış değeri için bir de dijital metremiz var. Bu bizim daha alışık olduğumuz ortamdan kopmamamızı sağlıyor. Bu sayede aslında vintage kompressör olan bu sistem, modern bir cihaza dönüşüyor.

Kullanım Parametreleri
Kullanım paremetrelerini kısaca iki ana grupta toplayabiliriz. Birincisi gerçek  bir kompresörde olan parametreler. Bu değerleri pot’lar ile ayarlayabiliyoruz. ‹kinci grup ise orjinal cihazda olmayan ama dijital ortamda sisteme getirilen yenilikler ve avantajlar. Bu opsiyonlar için pot’ler bulunmuyor. Bu sayede iki grup oldukça belirgin bir şekilde birbirinden ayrılmış. Kompresör kullanmaya yeni başlayanşar ilk etapta yüzeydeki ayarları kullanarak başlayabilirler. Hem bu arada temel fonksiyonları da eğlenceli şekilde öğrenmiş olurlar. ‹leri düzeydeklier ise mouse ile menüye göz atmaya başlayabilirler.

FET kompresörde ilk gözümüze çarpan  her kompresörde bulunan ve temel parametre olan Treshold”un bulunmaması. Bu değeri  giriş level’i ile ayarlayabiliyoruz.  Ne kadar yüksek level”da giriş yapılırsa sinyaldeki kompresyon o kadar güçleniyor. Kullanması biraz zevk meselesi ama ilerde çok alışabilirsiniz çünkü bazı rakamları hatırlamak ve hesaplamak zorunda kalmıyorsunuz çünkü duyumunuza güvenmek zorundasınız. Kullanım esanasında  input”u korkmadan sonuna kadar çevirdiğinizde aslında FET’in nerdeyse bir efekt cihazına dönüştüğünü görebilirsiniz.

Input pot’unun tam karşısında output pot’u bulunuyor ve bu pot’un tek görevi clip yapan ya da kısık kalan bir sinyal dışarı vermemek, bu kadar basit. Yani aynen olması gerektiği gibi. Ratio pot’unda ilk göze çarpan opsiyon “ALL”. Bu sayede tüm değerleri aynı anda sinyale uyguluyorsunuz ve efekt dolu bir kompresyon elde edebiliyorsunuz. Normal bir kompresörde attack sürelerinin kısa ya da uzun olacağı kesin olarak detaylı rakamlarla girilir. FET’de ise sadece fast ve slow bulunuyor. Aslında oldukça yaratıcı ve kolay bir durum. Burada kompresörün fast ve slow’da ne kadar hızlı reaksiyon gösterdiği bir sır olarak kalıyor; yani yine kulaklarımıza güvenmek zorundayız; veriler yok. Alışılmadık durum ise attack pot’unu sola çevirdiğimizde en yavaş, sağa çevirdiğimizde en hızlı hareket ediyor olması. Bu hemen hemen her kompresörde tam tersidir. Softsonic verilerine göre en düşük attack zamanı 20 mikrosaniye. Release pot’unda yine bir değer görünmüyor. Fast ve slow ile kulaklarımızın yardımı ile release zamanını ayarlamak zorundayız. Fast 50 mikro saniyeye kadar inerken slow ise 1,1 saniyeye kadar çıkıyor.

Ratio, attack ve release
Gerçek bir kompresörde olduğu gibi ratio, attack ve release üçlüsü, kompresörün kullanımını en zevkli hale getiren elementler. Klasik ve etkili bir kompresör ayarı için bunlar yetiyor da artıyor bile ama farklı hareketler ve daha detaylı çalışmak isterseniz, parallelcompression yada detection ayarları konuyu sizin için biraz daha derin hale getirebilir. Parallelcompression oldukça yaratıcı ve farklı sonuçlar elde edebileceğimiz bir fonksiyon. Parallelcompression orijinal ve işlenmiş ve sinyalin mikslenmesini sağlıyor. Bu fonksiyon özellikle davul kompresyonlarında işe yarıyor. Fazla kompres edilmiş bir davul sinyalinde o istediğimiz kuru efekti yakalayabiliyoruz ama bu durumda artık davul olmaktan çıkıyor fakat bu sinyali orjinal sinyal ile mantıklı bir şekilde mikslediğimizde tam istediğimizi sinyali oluşturabiliyoruz.

Diğer yardımcı ve ilginç parametreler ise Detector sektöründe bulunuyor. Sidechain oldukça başarılı bir opsiyon. Mesela, kick kanalını baz alarak bir gitarı kompres edeceğiz; bu durumda gitar sedece kick geldiğinde kompres olacaktır. Burada Low cut ve high cut aslında bir EQ tanımı. Bu, kontrol sinyalini belli frekanslardan itibaren compres edebilmemeize yarıyor.  FET Kompresör ne kadar analog taklidi olsa da dijital ortamda çalışan bir sistem. Bu durumda dijitalin avantajlarını kullanmamak olmaz. Eğer bazı kullancılara 20 mikrosaniye uzun geliyorsa  Lookahead fonksiyonu sayesinde attack süresini 0 saniyeye indirebilirsiniz. Tabii bu durumda sinyali biraz gecikme ile alırsınız çünkü sistem sinyal geldikten sonra işlem yapıp çıkışa gönderiyor. Aslında günümüzde vazgeçilemeyecek bir opsiyon. FET Kompresör”e genel olarak baktığımızda işini başarılı ile yapan, stil ve kullanışı ön plana çıkaran harika bir cihaz diyebilirz. FET Compressor”a VST, AU, RTAS formatında 250 Euro’ya, TDM, RTAS formatında ise 380 Euro’ ya sahip olabilirsiniz.

 

 

ESET Banner_700x80 Bellatrix technotoday

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here