Ana sayfa Yazılım Sculpture

Sculpture

0

Logic 9, ses tasarım makinesini sunar: Heykeltraş (Sculpture)

“Sound Design” yani ses tasarımı, günümüzde müzik ve yaratıcılık adına aranan bir meslek haline geldi. Görsel tasarım gelişmeleri paralelinde, artık görsellere eklenecek uygun sesler de tasarımla meydana geliyor. Farklılaşma diyin, hayal gücü diyin ne derseniz diyin ama artık hiç bir ses eskisi gibi değil. En azından vahşi küreselleşmenin bir katma “değeri” diyebiliriz.

Film, oyun, iletişim, adını siz koyun ama neredeyse her yerde sanal seslere ihtiyaç var. “Sculpture”, Logic 9″da yer alan ve sentez yaparak yapay sesleri oluşturabildiğiniz ve tüm bu ihtiyaçlarınıza cevap verebilen mükemmel bir araç.

çoğu kişi Sculpture”in Logic içerisindeki öneminin farkında değil maalesef. özellikle oyun, reklam v.b. sektörlerde çalışan arkadaşlarımdan bir çoğunun Sculpture”ı bundan sonra daha sık kullanacağını tahmin ediyorum (Bknz Resim 1).
 


Resim 1

Sculpture yani ses tasarım aygıtımız, ya da ses heykeltraşımız dört ana bölümden meydana geliyor. Ses üretim bölümü (Sound generating Section), çıkış ve işlem bölümü (Output/ processing Section), filtre bölümü ve nihayetinde modülasyon bölümü (Bknz Resim 2).

Sculpture”ın ses üretiminde kullandığı gelişmiş algoritma doğadaki seslerin meydana geliş haline odaklanarak tasarlandığından tüm seslerin temelinde çok basit bir ses yatmakta. Ne mi? Aslında Sculpture bize basit bir telin vibrasyonunu / salınımını ya da tahta bir çubuğun salınımını modelliyor.

Sculpture”a baktığımızda görmemiz gereken sadece bir synthesizer olmamalı. Sculpture, yani ses heykeltraşımız aslında “bir enstrümanın tüm bileşenlerini oynayıp değiştirebilme imkanı tanıyan bir aygıt” olarak düşünülmeli. Hayal gücü gelişmiş ses tasarımcı ve adaylarının, “Vay, ben bununla neler yaparım!” dediğini duyar gibiyim:)
 

 

Gelelim “ses”e. Sculpture”ın sesi, telli enstrüman (gitar, keman v.b.) sesinin de temelini oluşturan bir telin salınımıdır. Bu tele ister vurarak, ister penayla veya çekerek, isterseniz bir yayla sürterek ses çıkarabilirsiniz.

Gelin şimdi bunu birlikte deneyimleyelim.

Sculpture”ı açın ve default durumunda MIDI klavyeniz (veya Logic 9 CapsLock kullanarak sanal klavyenizi açın) ile bir kaç tuşa dokunun. Ardından klavyeniz ile “Material Pad” (Bknz resim 3) içerisinde bulunan gri renkli bilye görünümlü ikonunu sırasıyla “Nylon”, “Wood”, “Glass” ve “Steel” yazan bölgelerde dolaştırıp yeniden deneyin.

Duyduğunuz seslerin bu hareketler ile nasıl etkilendiğini gözlemleyin lütfen. En son bilyemizi sol kenar ortasında, “nylon” ile “steel”in ortasına bırakın. Bu sefer yine aynı işlemleri yapın, ancak “Material Pad”in dışındaki dairenin içerisinde yer alan “Media Loss”, “Resolution” ve “Tesnion Mod” fader”larını oynatın.
 


Resim 2

Media Loss 0.13, Resolution 6 ve Tension Mod 0.39″a getirin ve sesi gözlemleyin. İlk sesten bu yana bu parametrelerle elde edebileceğiniz sesler hayal gücünüz ile sınırlı.

Kısaca bu parametrelerin nasıl ve ne gibi etkileri olduğunu birlikte duymuş olduk. özetlemek gerekirse;

Media Loss, telin çıkardığı sesin çevresinde ne kadar sönümlendiğini ayarlamaktadır.

Resolution, telin çıkardığı sesin armoniklerinin belirlemektedir.

Tension Mod, tele uygulanan ilk kuvvetin büyüklüğü ile orantılı olarak sesin perdesini etkilemektedir.

Tabii bu kadar ile kalmıyoruz. Ses tasarımı deyince, hayal gücü gerek. Kesinlikle! öyleyse yeni seslere yelken açalım. Bakalım Sculpture “Kara İnci” misali, bilinmedik ses okyanusunda ne kadar yol alabilecek?
 


Resim 3

 

Sculpture”da üç object (ki biz bunlara bundan sonra nesne diyeceğiz) bulunuyor (Bknz resim 4). Bu nesneler tel”in ses çıkarması için uygulanan kuvvetin ve şeklin belirlenmesinde yardımcı olan nesnelerdir. Haydi birlikte devam edelim ve Sculpture”ın Tool Bar”ından “Reset Setting” tıklayalım.

Object 1 butonuna tıkladığınızda rengin, maviden griye döndüğünü gözlemleyin lütfen. Bu durumdayken klavyenizi kullandığınızda hiç bir ses duymayacaksınız. çünkü telin ses çıkarabilmesi için hareketlenmesi (excite) gerekiyor. Bunun için yeniden Object 1 butonuna tıklayalım ve rengin maviye dönmesini sağlayalım. Strength butonunun yanından “impulse” yazan düğmeye tıkladığınızda (Bknz resim 5), “Impulse, Strike, GravStrike, Pick, Bow, Bow wide, Noise, Blow” gibi seçenekler karşımıza çıkar. Bu seçenekleri sırasıyla deneyerek çıkan sesleri gözlemleyin lütfen. Her bir seçenek, teli farklı bir biçimde hareketlendirir (excite).
 


Resim 4

Bu seçeneklerden herhangi birini seçtikten sonra Strength knob”un etrafında yer alan diğer parametrelere de bir göz atalım.

“Variation, Timbre” ve nesneler 1 ve 2 için ayrıca “VeloSens” parametreleri seçtiğimiz “Impulse, Strike, GravStrike, Pick, Bow, Bow wide, Noise, Blow” seçenekleri doğrultusunda sese etki eder.

Diyelim ki “Strike” seçtik, bu durumda “Timbre” slider”ı, tele vuracak olan çekicin kütlesini veya “Bow” seçtiysek yayın tele uyguladığı basıncı belirler. örneğin “Pick” seçildiğinde, “Strength” parametresi pena ile uygulanan hız ve kuvveti belirler. “Stiffness” ise pena”nın sertliğine belirler.

2 ve 3 numaralı nesnelerde, nesne #1″de bulunan exciter”lara ilaven “disturb” seçenekleri eklenmiştir. Bunlar doğrudan tele etkiyen ilk kuvvet olmaktan ziyade, telin ses çıkarmasından hemen sonra etkilenmesi için kullanılır.

Gerçek hayattan bir örnekle açıklayalım, böylece anlaşılmasını kolaylaştırmış oluruz. Joe Satriani”yi düşünün. Joe, gitarın teline pena ile vurduktan hemen sonra tele parmağını değdirdiğinde telin sesi değişir. Tele etki eden ilk kuvvetten hemen sonra tele etki eden fiziksel bir etkileşim söz konusudur burada.

Joe Satriani”den tek farkımız burada bu ikincil etkiyi istediğimiz gibi şekillendirebiliyoruz. (Joe bunu bilse kesin Sculpture kullanırdı).
 

 

Ses tasarımı yapıyoruz. Bu yüzden sadece bir parmağın dokunuşundan çok daha fazlasını yapabiliyor olmamız gerekiyor ki Logic 9″un Sculpture”ı bu konuda her türlü sınırı zorlayabilir diyebiliriz.

Bir keresinde Bowling salonunda bowling topunun atılıp yuvarlanması ve lobutların devrilmesi sesini yapabilir miyim diye uğraşmıştım. Belki çılgın ve gereksizdi, ama yapılabildiğini görünce, Sculpture”ın ne kadar muhterem bir Synth olduğunu ve hayal gücümle sınırlı olduğunu daha iyi anladım.

Bugün artık Sculpture ile uğraşan ve haşır neşir olan birinin neler neler yapabileceğini tahmin etmek hiç de zor değil.

Sculpture ile ilgili daha bir çok faydalı detay var aslında. Onunla daha yakınlaşmak için Preset”leri sırasıyla yükleyip parametreleri gözlemlemek ve çıkan ses”i tanımak oldukça işe yarayan bir başlangıç olabilir. Ancak benim özellikle denemenizi önereceğim preset”ler şunlardır:

Bamboo Air Strings: (Klavye tuşu basılı tutun)
Noise Sweeper: Morph Pad”deki kırmızı bilye”yi hareket ettirerek denemeler yapın)
 


Resim 5

Starry Night:
(Klavyenizin tuşunu basılı tutun ve Morph pad”i gözlemleyin)
Iron Sculpture
Rusty Bells
Ultra Harmonics
Way Out There
Eelectrical Interferences
Close Encounters
Fat Grooves
Air Machine
Breathing Cyborg
Marble On A Journey
Bad Dreams

Lütfen bu presetleri yükleyin, dinleyin, ardından morph pad başta olmak üzere Sculpture”ın tüm parametrelerini kurcalayın. Eminim bir sonraki projenizde kullanmak isteyeceğiniz bir sese mutlaka rastlayacaksınız (Half Life, Resident Evil).

Evet, bu sayımızdaki bilgiler sayesinde ses heykeltraşlığına giden uzun yolda ilk minik bebek adımını atmış olduk. Her gün beş dakikanızı Sculpture”a ayırdığınızda kısa bir süre sonra neler yapabileceğinizi bir düşünün. Bu arada, bu sayede herhangi bir ses tasarım işi anlaşması yaparsanız, bağış yapmayı unutmayın sakın:) Küçük bir tebessümle bunun sadece bir latife olduğunu hatırlatır sevgilerimi sunarım.
Huzur.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here