Ana sayfa Sektörden Röportaj: Zift

Röportaj: Zift

0

İlk albümlerini geçtiğimiz aylarda çıkaran Zift aslında yaklaşık 20 sene önce kurulmuş bir grup. Şu andaki kadro ise 2007 senesinde kurulmuş. Sound’a konuk olmalarının başlıca nedenlerinden biri ise, hemen hemen tüm grup üyelerinin ses teknolojilerine olan derin ilgisi..
 

S: Albüme karar vermek neden bu kadar uzun zaman aldı?

ZİFT: Zift şarkılarının sözleri kolay tüketilen eğlencelik sözler değil. Müzik de öyle. Her ikisi de kayıt süreci sırasında biraz değişikliğe uğradı, teknik olarak bazı şeyleri deneme imkanımız olduktan sonra tarzımız şekillendi diyebiliriz. Bu arada sahneler devam ettiği için parçaları canlı deneme fırsatı da bulduk ve bu şekilde küçük müdahalelerle kafamızdaki müziği hayata geçirdik.

S: Kayıt sürecinden bahsedebilir miyiz?

ZİFT: Kayıtların genelinde ve editing’lerde DAW olarak Logic kullandık ancak Olay sıkı ProTools”cu olduğu üzere gitarlar ProTools”da kaydedildi. Mix için Babajim Stüdyoları’nda yine ProTools”a döndük.
 

yanlış şeyler
 
OLAY (Gitar ): Kayıtlar epey uzun bir zamana yayıldığı için kullandığımız ekipmanın haddi hesabı yok diyebilirim 🙂 Hatta bazı parçalarda farklı kayıt yöntemleri bile kullanıldı. Genel olarak kullandıklarım: Lollar P90 manyetikli bir Heritage H-150, Duncan Seth Lover manyetikli bir Heritage H-535 semi hollow, 1981 Tokai Love Rock Les Paul, Blade Texas Standard Pro, Blade Dayton gitarlar; Matchless Hotbox, Mesa Boogie V-Twin, Marshall JMP-1, Soldano SP-77 preampler, Xotic BB Plus, Voodoo Lab Sparkle Drive, ZVex Fuzz Factory, Barber Tone Press ve BarbEQ pedallar ve ayrıca Trace Elliot Velocette 15 watt Class A lambalı ampli. Kayıtlarda kilit rol oynayan Weber Mini Mass Attentuator”u unutmamak lazım. Modülasyon ve delay efektlerinin tamamı için RTAS plugin’ler kullandık. Massey TD5, PSP84 özellikle sevdiğim delay’ler. Tabi mix aşamasında bazılarını Alp değiştirdi, Waves ve Digidesign pluginler’i de bolca kullanıldı. Akustik gitar kaydı için Demir Uyar”dan ödünç aldığım şahane bir Martin D-28 Custom kullandım, tabi akustik gitar kaydını daha efendi, daha klasik metotlarla yaptık 🙂

YAZVUZ (Klavye) : Albümün tümünde bilgisayar tabanlı sanal enstrümanlar kullandım. Omnisphere, Native Instruments Akustik, Electric Piano, Pro53, B4 II, Kontakt 4, IK Multimedia Miroslav ve Sample Tank 2 yoğunlukla kullanılan enstrümanlardı. Controller olarak CME UF8 tercih ettim. Canlı performansta da aynı sanal enstrümanları Macbook Pro ve RAXX üzerinden kullanıyorum, böylece sahnede de albüm ile birebir sound”u yakalamak mümkün oluyor.

İLKER (Bas gitar): Albüm genelinde Rickenbacker 4003, G&L L2500, G&L L1500 bas gitarları kullandım. Bir de Yanlış Şeyler akustik versiyonunda kullanılan çek yapımı kontrbas var.

BARIŞ (Davul): Zil ve hihat haricindeki aksamlar TD12 drumkit ile çalındı. Hihat ve zilleri ise akustik olarak Peluso CEMC6 pair ve Great River MP2NV ile kaydettik.

 

S: Ton ve mikrofonlama aşamaları yorucu muydu?

ZİFT: Sinyal zincirimizde converter olarak Benchmark ADC1 ve DAC1 kullandık. Kritik dinleme için PMC TB2 ve Mixcubes monitörlerimizden faydalandık.

Vokal : Neumann TLM49, Chandler LTD Germanium preamp ve Rupert Neve Portico 5043 şeklinde idi. Tracking esnasında eq kullanmadık. Vokalde neredeyse hazır bir sound”umuz vardı, mix”e çok fazla iş bırakmadık. Genellikle her session gününde bir parçanın ana vokalleri ve geri vokallerini kaydederek ilerledik.

Bas Gitar : Ampli kullanmadık. Great River MP2 – NV preamp”ın DI katından, 5043 Compressor”de 2-3 db”lik yumuşak bir ön kompresyon uygulayarak full range ve oldukça organik tonlar aldık.

Kontrabas : TLM 49 ile önden, Shure KSM 32 ile köprüden mikrofonlayarak iki alternatifli bir kayıt gerçekleştirdik.

Akustik Gitar/Yanlış Şeyler :
Peluso CEMC 6 ile 12.perde civarından, KSM32 ile omuz üstünden mikrofonlayarak stereo kayıt aldık.
 

zift
 

Gitar : Gitar kayıtlarında hybrid bir teknik kullandık. Speaker ve mikrofonlama aşamasına kadar analog ekipman, speaker ve mikrofon aşamasında ise dijital emulasyon kullandık. Gitar > muhtelif pedallar > amplifikatör şeklinde giden sinyal zinciri Weber Mini Mass attentuator”den line out çıkışıyla Digi 003″e direkt olarak girildi ve Guitar Rig 3 içerisinden speaker ve mic simulator kullanıldı. Böylelikle preamp ve poweramp aşamalarında lambalı ekipman kullanmış olduk. Speaker ve mikrofonlama işini ise pratik nedenlerden dolayı simulasyon ile yapmak durumunda kaldık, muhtelif denemelerden sonra bizi en çok bu sistem tatmin etti.

Mix, Babajim Stüdyolarında Alp Turaç tarafından Rupert Neve 5088 analog masada, hem masa üzerindeki modüler analog outboard (eq, comp) hem de pluginler kullanılarak hybrid şekilde tamamlandı. Mastering ise Barış Büyük tarafından gerçekleştirildi. Barış, hi-end analog outboard ekipmanı ile albüme son dokunuşu yaptı.
 

S: Diğer gruplardan farklı kılan nedir sizi?

ZİFT: öncelikle hepsinden daha yakışıklıyız 🙂 Şaka bir yana bütün grupları çok iyi bildiğimizi söyleyemeyiz o yüzden kıyaslama yapmak yerine kendimizi anlatalım: biz “haydi albüm yapalım” niyetiyle bir araya gelmiş bir topluluk değiliz, gerçekten yıllardır birlikte müzik yapan ve ciddi birikimi olan bir gurubuz. Bunun yanı sıra hepimiz yıllardır kayıt teknolojileriyle ciddi şekilde haşır neşiriz. Yavuz”un evindeki ekipman herhalde Türkiye”deki pek çok küçük ve orta ölçekli stüdyoyu üzer. Olay daha önce bir kayıt stüdyosunda profesyonel olarak kayıt teknisyenliği yaptı. Cantek 90’lı yılların ortasında 4 kanallı Fostex bantla besteler yapıyordu. Kayıt teknolojisinin gelişmesi ve ucuzlaması ev / proje stüdyosu bütçelerinde ciddi işler çıkmasına artık olanak veriyor, biz de bu bilgi birikimimizi ve tecrübemizi kullanarak böyle bir projenin altından kendi kendimize kalkabileceğimize inandığımız için bu işe giriştik. Şimdi dönüp baktığımızda da içtenlikle “ne kadar iyi etmişiz” diyebiliyoruz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here