Ana sayfa Sektörden Röportaj: Zakkum

Röportaj: Zakkum

0

Hepimiz çocuktuk, kansere çare bulundu dediler. Zakkumdu çözüm… Sonrasında fasa fiso çıktı ama başka bir Zakkum, şimdi bir çok insanın müzik açlığına çare oluyor…
 

S: Albüm kaydına Zakkum hangi cihazlarla hazırlandı? Domo için tercih edilen ekipman listesinde neler vardı?

EREN: Kanal kayıtlarımızda M-Audio PCI arayüzü bulunan bir ses kartı kullandık. Ana yazılım olarak Windows tabanlı bir PC üzerinde çalışan Steinberg Nuendo yazılımını kullanıyoruz. Gitar ve bas kayıtlarımızda POD XT Live üzerinde bulunan amfi simülatörlerinden faydalanıyoruz. Elektronik sesler ve farklı enstrümanlar için FL Studio ve farklı birçok eklenti kullandık. Bunun dışında vokal kayıtlarımızı da Shure SM-58 mikrofon kullanarak yaptık. ?arkı demolarımızda ilk aşamada davul kayıtları için de FL Studio, EZ Drummer gibi farklı bir çok alternatif denedik. Genel olarak bakıldığında, şarkıda verilmek istenen fikri tam anlamıyla anlatabilecek kayıtları bu tarz bir stüdyoda tamamlamak mümkün oluyor. Bu da gerçek kayıt aşaması için birer taslak oluşturmada, bize bir hayli faydalı oldu.
 

zakkum
 
YUSUF: Biz albüm kayıtlarından önce yaptığımız çalışmalarda şarkıların aslında beste olarak %90″ına yakınını bitiriyoruz. Aklımızdaki her şeyi, tüm vokal melodilerini ve gitar riff’lerini unutmamak adına şarkı isim dosyalarına kaydediyoruz. Kayıt anında birçok şey daha net ve tereddütsüz olmalı… Beste son halini almamışsa prodüksiyon kısmı yorucu ve plansız olabiliyor, buna her iki albümde de çok dikkat ettik. Stüdyoda detaylı bir şekilde yapılan kayıtları müteakip kereler yapmak zorunda kalmamak birçok anlamda işimizi hızlandırıyor. Bazen şarkıların metronomlarıyla ilgili geçici kararsızlıklara düşsek de, dinledikçe tüm taşlar yerine oturuyor.

 

S: Kayıtlar ve miksler Volkan Yırtıcı tarafından Detay Müzik Stüdyo’larında tamamlandı. Nasıl bir süreçti?

VOLKAN YIRTICI: Albümün hazırlanması; ön prodüksiyon, kayıt, miks, mastering dahil toplam 8 aylık bir süreç aldı diyebilirim. Zaten hepsi arkadaşım olan Zakkum grubuyla sorunsuz, eğlenceli ve aynı zamanda çok sistemli bir çalışma yaptık. Ton çıkarma ve mikrofonlama bağlamında, akustik gitar kayıtlarında M147 ile beraber aynı anda C414’ü de kayda aldım. Elektro gitar kayıtlarında mikrofon olarak Sennheiser E906 ve Sure Sm57’yi Neve 1073’le kullanmayı tercih ettik. Bas kayıtlarında pre-amp’ımız LA-610’du. Albümde kullanılan diğer renk sazları, özellikle de doğu sazları hiç renklendirmeden ve akustik tınısına en yakın haliyle kaydetmeye gayret ettim.

Albümde kullanılan ve stüdyomdaki ekipmanların bazıları; Avid HD I/O 16X16, Avid HD Native Core Card interface ve ses kartı, Neve 1073, Universal Audio LA-610, Avalon VT 737 mikrofon pre-amp, Emprical Labs Fatso Comp, Focusrite Red2 EQ, AKG C414, Neumann M147 Tube Condenser mikrofon, DAW tercihi ve yazılım olarak Cubase,Pro Tools, UAD-2 DSP kartı ve plug-in lerinden faydalandık. Kayıt sırasında clean, transparan bir ton elde etmek istediğimde Avalon’u, pre-amp ın karakterinden faydalanmak istediğimde ise Neve ve LA610 u tercih ediyorum. Red2 ve Fatso’yu daha çok miks aşamasında kullanırım. Dinleme olarak Yamaha NS10M ve Tannoy S10 önemli ekipmanlarımdandır.
 


 
EREN: Gitar kayıtlarımızda Marshall JCM 2000 TSL 100 Kafa ile 1960 kabin kullandık. Temiz tonlarda efektler için TC Electronic G-System tercih ettik. Drive kanallarımızda Fulltone full drive 2 mosfet gerçekten de çok hoşumuza giden tonlar yakalamamızı sağladı. Bunun dışında yine sert tonlarda MXR ZW44 Wylde, Mesa Boogie V-Twin pedallarından faydalandığımız şarkılarımız da oldu. Ayrıca wah pedalı olarak da Morley Bad Horsie 2 kullanıldı.

EMRE: Bas Gitar kayıtlarında akça ağaç klavyeli 4 telli Ernie Ball Music Man Sting Ray Bas Gitar ve abanoz klavyeli 5 telli Fender Squier Deluxe Jazz Bas gitar kullandım. Tel olarak da 45-65-80-100 ölçülerinde Ernie Ball Super Slinky Round Woun ve 45-65-80-100-130 ölçülerinde D’Addario EXL170TP Bas Tellerini kullandım. Basları farklı şarkılarda Universal Audio, Avalon ve Neve pre-amfileri kullanarak kayıt ettik. Daha sonra bas sinyallerini Gallien Krueger 2X10 ve Ampeg 4X10 ve 1X15 kabinlerinden geçirdik. Kayıtlarda herhangi bir efekt prosesörü kullanmadım.

 

S: Kullanılan enstrümanların marka ve modellerini de öğrenebilir miyiz?

EREN: Tüm gitar kayıtlarını Gibson Les Paul Studio ve Fender 72 Telecaster Custom ile tamamladık. Albümümüzde sizin de bildiğiniz gibi çok çeşitli hissiyatlara sahip şarkılar var ve bunlarda benzer tonları kullanmak hemen hemen imkansız bir hal alıyor. Bu iki gitarın karakter olarak birbirinden farklı olması, bizim de şarkının ihtiyacı olan tonları başarılı bir şekilde yakalayabilmemizi sağladı.

CEM: Davul kayıtlarda TAMA Swingstar, deri olarak Evans serisi ve baget olarak ahşap uçlu VIC Firth 2B kullandım. Zil takımı ise 3 crash, 1 china, 1 HH, 1 ride kombosunda “İstanbul Mehmet” idi…

EMRE: Bas Gitarlar: 4 telli Ernie Ball Music Man Sting Ray Bas Gitar, akça ağaç klavye, 5 telli Fender Squier Deluxe Jazz Bas, abanoz klavye; Bas Gitar Telleri: Ernie Ball Super Slinky Round Wound Bas Telleri, 45-65-80-100, D’Addario EXL170TP Bas Telleri, 45-65-80-100-130; Bas Amfi: Gallien Krueger MB 210 Bas amfi, Bas Efektleri: BBE Opto Stomp Compressor, Boss CEB-3 Bass Chorus, “http://bass-guitars.musiciansfriend.com/product/Boss-GEB7-Bass-Equalizer-Pedal?sku=151395″Boss GEB-7 Bass Equalizer Pedal, “http://bass-guitars.musiciansfriend.com/product/Electro-Harmonix-XO-Bass-Big-Muff-Pi-Distortion-Effects-Pedal?sku=528002″Electro-Harmonix XO Bass Big Muff PI Distortion Effects Pedal, EBS WahOne – Professional Bass Wah-Wah/Volume Pedal, “http://accessories.musiciansfriend.com/product/Korg-pitchblack-Chromatic-Pedal-Tuner?sku=210087″Korg Pitchblack Chromatic Pedal Tuner.
 


 
S: Vokal kaydı süreci nasıl yaşandı?

VOLKAN Y: Yusuf çok profesyonel bir solist, kendine has bir stili var ve ne yapmak istediğini biliyor. Böyle olunca da işimiz çok kolay oldu. Vokal kayıtları prodüksiyonun en stresli aşamalarından biridir ve beni her zaman çok korkutmuştur. Buna rağmen Zakkum’un vokal kayıtları albümün en kolay aşamalarından biriydi diyebilirim, hatta bazı kayıtlarda ilk take”leri bile albüme koyduk. Vokal kayıtlarında mikrofon olarak Neumann M147, pre-amp olarak Avalon VT 737 kullandık.

YUSUF: Biz, henüz ikinci stüdyo albümünü yayınlamış bir grubuz ve her albümde yepyeni şeyler öğrendiğimi fark ediyorum kendi adıma… öğrendiğim şeylerden biri ve aslında en önemlisi; anlık ya da o günlük psikolojik durumun, sesinizin rengine ve tonlamanıza fark edilir bir şekilde yansıması… Bunu daha önce birçok yerde okumama rağmen kendi kayıtlarımızda fazlasıyla şahit oldum diyebilirim.. ilk albümün diğer enstrüman kayıtları gibi vokal kayıtlarını da İstanbul”da yapmıştık ve o dönemler İstanbul”da yaşadığımız ve müzik dışındaki stresli ve sorunlu dönemleri albümün bazı vokallerinde hissedebiliyorum.. Fakat yeni albüm “13”, daha huzurlu ve yalın bir albüm bana göre. Misafir olmadığım, kendi yatağımdan kalktığım, kendi bardağımla kahve içtiğim, tüm gençlik anılarım tarafından sarmalandığım, hayatımın bana ait olduğu bir ortamdan kalkıp vokal kaydı yapmaya gittiğim; Zehr-i Zakkum”a göre daha depresif, fakat bir o kadar da dinlemesi keyifli bir albüm oldu 13.

 

S: Provalarda en çok neye dikkat ediyorsunuz? Grubunuz nasıl hazırlanıyor?

YUSUF: Provalara geç kalmamaya dikkat ediyoruz öncelikle. Sanırım fazla kişili gruplardaki en büyük problem bu.

EMRE: Evlerimizde şarkıların kendi partisyonlarını çalışıyoruz. Stüdyoda da bir arada şarkıları çalıyoruz. Genelde sahne performanslarımızda şarkıları albüm kaydımızla birebir aynı çalmayı tercih etmiyoruz. Bazı şarkıları sahnede farklı düzenlemelerle çalıyoruz ya da bazı şarkıları sahnede birbirine “medley” olarak bağlıyoruz. Bu gibi değişiklikler için de farklı düzenlemeleri prova stüdyolarımızda yapıyoruz.
 


 

S: Canlı performanslarda nasıl bir sistem kuruyorsunuz? Soundcheck”te neler oluyor?

EREN: Gitar kurulumunda birbirinden 3 bağımsız kanalı olan Tech 21 Trademark 300 kafa kabin amfi tercih ediyorum. Efektler için TC Electronic G-Major ve MIDI controller olarak da Behringer fcb1010 kullanıyorum. Bunun dışında BBE Sonic Stomp Sonic Maximizer, BOSS Harmonist PS-6 ve Morley Bad Horsie 2 de kullandığım pedallar arasında yer alıyor. Bütün overdrive ve distortion tonlarını ise amfi üzerinde bulunan bağımsız kanallardan alarak daha doğal tonlar yakalamaya özen gösteriyorum. Canlı performanslarımız esnasında şarkılarımızda karakteristik olan ve olmadığı takdirde eksikliği mutlaka hissedilecek değişik enstrümanlar ve elektronik sesler de kullanıyoruz. çoğu grubun aynı durumda bunu direkt olarak altyapı şeklinde vermesi, canlı performansları sırasında özgürce hareket edebilmelerini imkansız hale getiriyor. Biz bu konuda değişik bir yaklaşım sergiliyoruz. Kullanılacak olan seslerin mümkün olduğu kadar küçük parçalara bölünerek, fade-in fade-out şeklinde verilmesi ile hem şarkıların canlı hissiyatı korunuyor hem de biz sahnede istediğimiz kadar özgür hareket edebiliyoruz. Bu da insanların alışık olduğu Zakkum”u sahnede görebilmesini sağlıyor.

CEM: “Click” kullanmıyoruz, her şey manüel çalınıyor ve böylece de doğaçlamaya açık oluyor… Yani bir Zakkum konseri için, “bütünüyle canlı performanstır” diyebiliriz.

 

S: Bu albümünü diğerinden farklı kılan nedir?

CEM: İlk albüm, bizim için bir deplasman olan İstanbul”da kaydedilmişti. Bu sefer Ankara”da, kendi evimizde kaydettik, zamanı kendi belirlediğimiz şekilde kullandık ve bir işi kendi evinde yapmanın tüm fiili faydalarını görmüş olduk. Bu albüm, her açıdan çok özgür bir yaklaşımla oluştu. Enstrüman seçimlerinde hiçbir bağnazlığa yenik düşmemeye çalıştık ve şarkılara hükmetmektense, şarkıların kendi iradelerine sahip olmalarına imkan verdik. Bu da bazı şarkılarda kahon, buzuki, bendir, klarnet, ud gibi enstrümanları kullanmamızla sonuçlandı.

S: Zakkum bir insan olsa, nasıl bir insan olurdu?

EREN: Kendi ağlayamayıp, karşısındakine “Ağlat Beni” diyen, “24 Ayar” yalnızlığı ile mutlu, her Ankara sabahında biraz üşüyen ama eskiden beri üşümeyi seven, “Hipokondriyak” bir tip olurdu sanırım.

CEM: “Zakkum” ismine ek olarak bir de soyadı olurdu ve dört kişiden oluşamazdı. Grupların, tekil kişi karakteri taşıması imkansız ve grup olmayı güzel hale getiren de bu…
 


 
S: Zakkum bu piyasada en çok neye sinir oluyor?

YUSUF: Müzik dergilerinden tutun da, bazı müzik programlarına kadar -birkaç tanesi dışında- röportaj yaptığımız insanlarda gördüğüm müzikal cahilliğe ve işine saygı duymayan basın mensuplarına… Albümü dinlemeyen ama mesleği albüm dinlemek olması gereken bu insanların size yönelttiği fabrikasyon sorular.. “Hangi sene kuruldunuz?”, “?u isimle düet yapmak nereden aklınıza geldi?” veya “Albümün ismi nereden geliyor?” gibi sorular… Tamamen standart ve her röportaj muhatabına cuk oturacak fakat bir o kadar da içi boş ve cevapları zaten internetin dört bir köşesinde olan sorular bunlar…. Sonra da “Zakkum çok küfrediyor” diyorlar : )

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here