Ana sayfa Sektörden Röportaj: Renk Körü Kayıt Raporu

Röportaj: Renk Körü Kayıt Raporu

0

Notaların önünde saygıyla eğilen, müziğe olan tutku ve sadakatlerini asla yitirmeyen Yüksek Sadakat, üçüncü albümleri Renk Körü’nü sizler için anlattı
 

S: Albümünüzün kayıt süreci öncesinde beste ve demo aşamasında neler yaşandı? Yeni albümün sound’u nasıl oluştu?

Uğur Onatkut: çok uzun bir süreçti aslında. Aksilikler ve program yoğunluğundan oldukça sarktı. Mart 2009″da provalara başladık. Kutlu ve Kenan önerdikleri şarkıları getirdiler. Yaklaşık 20 şarkı vardı. Bir kaçını başlangıçta eleyerek provalara başladık. Provaları her zaman ki gibi Doruk Müzik Yapım”da yaptık. Bu bizim için bir lüks, çünkü istediğimiz gibi çalışıp kayıt alabiliyoruz. Daha sonra araya konserler, tatil vs. girmesiyle 2010 yılının sonbaharına kadar albüm ile ilgilenemedik. Tekrar başlayan provalar sonucunda elimizde 12 şarkı oluştu. Sound oluşturmak için özellikle birşey yapmadık. Prova sırasında gelişen fikirler ve “en iyi nasıl tınlar” sorusunun cevabı genelde bizim sound”umuzu oluşturuyor. Eurovision”un araya girmesi albümü daha da ertelememize sebep oldu. Bu sürede ortaya çıkan yeni 3 şarkıyı da kaydettik ve elimizde 15 tane hazır şarkı olmuş oldu.
 

yüksek sadakat röportaj
 
S: Bu albümün diğerlerinden farkı sizce nedir?Hem teknik hem duygusal açıdan?

Uğur Onatkut: Uzun bir zamana yayılmış olması, Kenan”ın şarkılarının da albümde olması ve neredeyse her şarkının birbirinden farklı bir noktada durması bu albümün en önemli özelliği sanırım. Teknik açıdan en önemli özelliği ise bence Yüksek Sadakat”ın işin sonunda evine dönmüş olması. Yeni şarkılar ve mix”in tamamı Doruk Müzik Yapım”da yapıldı.

S: Kayıt sürecinden bahsedebilir miyiz? Hangi stüdyoda, hangi koşullar altında kayıt yapıldı?

Uğur Onatkut: Albümün belki”de en karışık kısmı kayıt süreci. Neredeyse her yerde kayıt yaptık.

İlk olarak Babajim Stüdyoları”nda başladı kayıtlar. Davul, akustik gitar, vokaller, piano ve yaylı kayıtları Babajim”de yapıldı. Elektro gitar kayıtları Can ?engün”ün evindeki stüdyosunda, bass kayıtları ve bir takım ek kayıtlar Aykut Gürel”de yapıldı. Son olarak yeni eklediğimiz 3 şarkı, Onlar Bizi Dinlerler, Küçük Kral ve En Büyük Aşk”ın tamamı Doruk Müzik Yapım”da benim tarafımdan kaydedildi.

Ayrıca diğer şarkılarda hoşumuza gitmeyen ya da yanlış kaydedilmiş bir takım şeyleri de bu son süreçte düzelttik. Zevkli bir edit süreci oldu benim için.

 

S: Kayıt anlayışınızın püf noktaları nelerdir?

Uğur Onatkut: Babam Doruk Onatkut”tan öğrendiğim en önemli şeyi uygulamaya çalışıyorum, sinyal yolunu kısa tut. İyi bir mikrofon, iyi bir preamfi ve iyi bir AD çevrici. Geri kalanı müzisyenin performansına kalıyor. İnsan kendini evinde hissettiğinde de bu da çok problem değil. Bu doğrultuda Avalon AD 2022 mikrofon preamplisi, SSL XLogic Alpha-Link MADI AX AD-DA, benim temel sinyal yolumu oluşturuyor diyebiliriz.
 

yüksek sadakat yeni albümü
 
S: Stüdyonun detaylarını alabilir miyiz?

Uğur Onatkut: Kayıt ve mixleri Cubase 6 ile yapıyorum. 1993″ten beri kullandığım yazılımı bırakmak çok zor. Vücudumun bir parçası gibi oldu artık ve benimle beraber gelişti program. Ayrıca ProTools”da mevcut, proje alışverişinde çıkan problemlerden sonra ProTools editini”de kendim yapmaya karar verdim sonunda.

Reason kullandığım diğer önemli program. Soft-synth ihtiyacımın büyük bir bölümünü Reason”dan karşılıyorum. Ayrıca Arturia Minimoog ve Analog Factory kullanıyorum. Sampler olarak Halion kullanıyorum, sampling ile çok uğraşmadığım için işimi görüyor. Orkestra sound’ları için Cubase ile birlikte gelen Halion Symphonic Orchestra”yı kullanıyorum. Albümde yaylıların bulunduğu şarkılarda, yoğun bir şekilde kendisini duyabilirsiniz. Klavye sound”unun %90″ını ise KORG oluşturuyor. M3 ve Triton Extreme. Diğerlerinden daha iyi diye seçmedim KORG”u. Bana ve yaratıcılığıma daha çok katkıda bulunuyor. Aslında herşey M1″in suçu. Ek olarak sahnede de kullandığım NORD STAGE Classic, ufak tefek katkılarda bulundu.

Ses kartı olarak SSL Madi Extreme 64, TC Powercore, Universal Audio UAD-2 Duo kullanıyorum. UAD-2″ye bana gerçek hardware”in nasıl çalıştığını hatırlattığı için minnettarım.

Vokal kayıtlarında Neumann U-87 kullandık. Kenan”ın sesine lambalı mikrofonlar pek iyi gitmiyor. Bazen “s” harfi dağılıveriyor. Demo kayıtlarında lambalı Summit Audio 2BA-221 Mic-Line Module ile kaydetmiştim. Yeni şarkıların kaydında bir iki kanalda kullandım ama Avalon varken pek tercih etmiyorum. Avalon o kadar sessiz ve transparan ki, fazla seçenek bırakmıyor.

 

S: tonlama ve mikrofonlama aşamasında nelere dikkat edildi, neler yapıldı?

Uğur Onatkut: Natürel sesi elde etmek ilk amaçtı. Tabii farklı durumlarda enteresan şeyler de yapmaya çalıştık (bkz. Renk Körü vokal). Mikrofonlama”da davulu SM57, AKG 414, 451 ve Rode NT-3 ile kaydettik. Alpay”ın tekniğine oldukça uyan bir bileşim oldu. Serkan”ın Mesa-Boogie”sini heyecanla bekliyordum. 2×12 Rectifier kabinle, Avalon , SM57 ve AKG 414 birlikte yumuşak ve geniş bir sonuç verdiler. Gitarlar, son hali olacak şekilde kaydedildi çoğunlukla.
 

renk körü kayıt raporu
 
S: Miks ve mastering için kimle çalıştınız?Neden?

Uğur Onatkut: Mix’i ben yaptım. Sanırım grubu daha iyi kimse tanıyamaz. Mastering Cem Büyükuzun. İlk albümde de Cem Büyükuzun ile çalışmıştık.

Mastering”i günümüzün modern ihtiyaçları için değil, müzikal ve dinamikleri kaybetmeden yapıyor. Zarif bir mastering oldu.

Belki volume biraz düşük ama sonuna kadar açtığınızda çamurlaşmadan yüksek dinleyebileceksiniz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here