Ana sayfa Sektörden Röportaj: Rebel Moves- Kimileri Bir İleri

Röportaj: Rebel Moves- Kimileri Bir İleri

0

Onlar aslında reklam müziği alanında işinin ehli adamlar. Ama Rebel Moves adı üstünde “Asi Hareketler” onların ticari müzik kalıplarını kıran alter egoları. Sınırsız, kaygısız, özgür oldukları halleri… İşin ironik tarafı, reklamcıların çoğu bu müziğe bayılıyor.
 

S. Bu albümü bize nasıl özetlersiniz?

R.M.: Aslında gerçek anlamda eskisinden çok farklı bir çalışma tarzımız yok .Her zaman olduğu gibi bizim geleneksel doğaçlama çalışmalarımız sonucu ortaya çıkan parçaların biraz toparlanmış halleri albümde sunduklarımız. Tabii bu sefer elektronik sound dozu her zamankinden daha fazla. Bunda tabii ki grubun yeni üç kişilik formasyonunun da rolü var. Retro Analog synth sound’ları favorilerimiz arasında bu aralar. Bağlama ,Türk yaylıları , Bendir ve diğer Türk perküsyonları olmazsa olmazlarımızdan zaten. Bu albümdeki şarkıların çoğunluğunun Türkçe olması diğer albüme göre en önemli farklılık. Bu da hiçbir şekilde özellikle düşünülerek yapılmış değil. Bu dönem böyle çıktı ve bir dahaki sefer ne olacağını Allah bilir.
 


 
S: Albüm hikayesi nasıl başladı, nasıl şekillendi?

R.M.: Aslında 3 yıllık bir süreçten bahsediyoruz. Her şey Erol’ un Jingle House”u ziyaretiyle başladı. İlk buluşmamızda 7 günlük bir session’un ardından albümün genel çerçevesi ortaya çıktı. Parçaların bitmiş halleri değildi ama temel fikirlerin hepsini barındırdığını söyleyebiliriz. Daha sonra elektronik bazlı doğaçlama konserlerimizde bu parçaları da çalmaya başladık ve aslında parçalar biraz da bu konserlerde gelişti. 2012 Haziran”ında şarklıları bir albüm formatında toplamaya karara verdik. O dönem herkes farklı şehirlerde ve hatta ülkelerde olduğu için bir mobil stüdyo hazırlayıp Fethiye, Trakya, Hindistan, Amerika demeden ortak noktalarda buluşup çalışmaya devam ettik. Daha sonra merkeze, yani Jingle House”a dönüp bütün canlı enstrüman kayıtlarımızı ve vokal kayıtlarını tamamladık ve albümü mikse hazırladık.

 

S: Asıl uzmanlığınız reklam müzikleri… Reklam müziği yaparken nelere dikkat ediliyor?

R.M.:
Reklam müziği tamamı ile farklı bir disiplin , öncelikle hedef kitleye yönelik, marka veya kampanya ile bütünleşecek brief’lerin karşılığını üretmek gibi bir hedef var orada. Klasik müzikten hiphop”a, heavy metal’den trance’e uzanan uçsuz bucaksız müzik okyanusunda eski, yeni her şeyden müzikalite ve sound anlamında bilgi sahibi olmak gerekiyor. Tabii akılda kalıcı melodi yaratma durumu da cabası. Bu durum bizim için sürekli bir eğitim ve kendini geliştirme hali gerektirdiği gibi işin teknolojik boyutunda da en yeniyi en hızlıyı araştırmak ve takip etmeyi gerektiriyor. Kısacası sonsuz bir öğrencilik hali bizimkisi. Beynimizin sürekli üretir vaziyette .Ancak reklam müziği dünyasında yaratıcılığınız bir takım brief’lerle, kalıplarla sınırlanmış vaziyette. İşte Rebel Moves adı üstünde “Asi Hareketler” bizim bu kalıpları kırma halimiz, sınırsız kaygısız özgürlük alanımız. İşin ironik tarafı reklamcıların çoğu bu müziğe bayılıyor.
 

 
S: Gelelim işin teknik boyutuna ve stüdyonun detaylarına…

R.M.: Albüm şarkılarının oluşum ve kayıt aşamaları Jingle House stüdyolarında gerçekleşti.
DAW olarak CuBase 6 ve 6.5 ile çalıştık. Waves ve UAD plugin’ler, özellikle Spectrasonics”ten Trillian, Omnisphere, Rob Papen Preadator, Blade ve Lennar Digital Sylenth1 öne çıkan VST enstrümanlar. Yamaha DM2000 mixer, Avalon Vt737sppre amp compressor, Drawmer 1960 compressor, Neumann U87 mic, Shure SM 58mic.
Albümdeki 4 parça için Şenyaylar Stüdyosu”nda kayıt yaptık. Yaylı enstrümanlar 20 kişilik özcan Şenyaylar ve Şenyaylar Strings ekibi tarafından çalındı.

S: Mix’te neler oldu?

R.M.: Albümün miksi ise Sarp özdemiroğlu tarafından ve kendi stüdyosunda yapıldı. Her şarkıya göre değişik DAW’larda mixlendi. çoğunluk Cubase 6.5, 3 şarkı ProTools TDM, diğer 3 şarkı da Studio One V2. Mixler analog işlemçilerin yardımıyla ITB(in the box) yapıldı. Hybrid bir setup kullanıldı. Waves, Fabfilter, SoundToys, Sonnox, TRacks, projeleri domine eden pluginler. Kanallar gruplanıp analog ses işlemcilerine insert girildi.

 

Sarp özdemiroğlu Analog Mix Setup:

Davullar için Distressors. Dünyadaki en becerikli dinamik işlemcilerinden. Sinyali her türlü eğip bükebildiğiniz bir işlemci. Distortion özelliği de bonus. Genel olarak 4:1, 6:1 Ratio, Attack 6-9, Release 3-6, Detector HP:ON, Dist ON. Vokaller için Mic Pre EQ:Neve 1081s, . Compressor; LA-2A. Paralel Compressor; 1176s, (Davul, Bass, Vokal için). Expander; Dynamite Valley, dbx119 . Bazı önceden compresli vurmalı looplarını, uncompress yapmak için ideal. Akustik gitar ve bağlama için Pulteq EQP1-A EQ, LA-2A Compressor. Elektro gitar için Neve1081 EQ, 1176 compressor. Bass; TubeTech PE1C EQ, ManleySlam. Geri Vokaller; Avalon AD2044 compressor.

Keyboards, Piano, Strings; Neve 33609J Compressor, GML 8200 EQ. Effects; Lexicon L300, TC Electronic Reverb4000, Eventide Eclipse, LExicon PCM 81. Stereo Bus; Neve 33609J: Ratio 1:5:1, Auto release, max 2db compression. GML 8200 EQ: 80Hz + 2db bell veya shelf, 12Khz +2db bell veya shelf, kalan 3 Mid ise şarkıya göre ayarladı. AD/DA converters; Lynx Aurora16 x2.Dinleme için ise monitör olarak Focal Twin6, Yamaha NS-10M, Genelec 1038A/7071 sub kullanıldı.
 


 
S: Grup üyelerinin kendi ekipman ve enstrüman modellerini öğrenebilir miyiz?

R.M.: ömer Ahunbay, Ableton Live + Akai Apc 40 ile çalışıyor. Genelde Jingle House un kendi üretimi Loop’larla çalışmayı seviyor.

Erol çay, özel yapım Akdeniz Elektro bağlama, Washburn Akustik gitar, Custom Elektro gitar 59yılı custom manyetikli, Line6 pro gitar processor, Asma davul, Tri-Bongo kullanıyor.

Hakan özer, Moog Voyager, Moog Little Fatty, Nordlead Electro 3, Nordlead 3, Virus TI, MikroKorgXL+, Yamaha Motif7 kullanıyor.

 

S: Sizi kayıt sürecinde en çok zorlayan parça hangisi oldu ve neden?

R.M.:En çok “Tellmiyon” da zorlandık. çünkü parçanın orijinal hali 8,5 dakikaydı ve bir türlü neresinden kırpacağımızı bilemedik. Sonunda bu hale geldi. Bu sefer de çok kısa oldu deyip hayıflanıp duruyoruz hala.

S: Bu albümü bir insana benzetirseniz, sizce nasıl biri olurdu?

R.M.: Bu albümün Rebel Moves için bir bütünlüğü olsa bile kendi içinde çok farklı parametrelere sahip olduğu gayet açık. çok renkli, çok sesli, çok çeşitli. Etrafında var olanların zaten farkında ama var olmayanlardan da haberdar. Bunu sadece bilinmesi adına bile paylaşmaktan da çekinmeyen bir ruhu var. Herhalde tek bir insana benzetmek, benzeyen ve benzeten açısından da delilik olur:) E işte, o zaman da adama sorarlar; “kime bu deliliğin” , “kime bu asiliğin” diye. Birilerine benzetirsek de, kimilerine diyebiliriz. O kimileri kimse galiba sorunun cevabı albümün adında; “Kimileri Bir İleri”. Albümü birilerine benzetecek olursak işte onlar da o öne çıkanlar olurdu, deliliğimiz ve asiliğimiz de e herhalde hala geride kalanlara.
 


 
S: Piyasayı nasıl değerlendirirsiniz, siz bu piyasanın neresinde duruyorsunuz?

R.M.: Sinir olmak haddimize düşmez. Ayrıca ne tür olursa olsun müzik adına taş üstüne taş koyan herkese saygımız sonsuz. Müzik endüstrisinin şu çökme hali ilelebet sürecek değil ufukta bir ışık var gibi görünüyor. Standart basmakalıp projeler daima vardı ve var olmaya devam edecekler çünkü farklısı halka sunulmuyor henüz. Maddi kaygılar ve vizyonsuzluk yapımcıları elini kolunu bağlamış vaziyette. Buna karşılık müzik üreten farklı müzikal bakışlara sahip onlarca yeni müzisyen çıkıyor her gün, gün yüzüne. Evet, henüz popüler kültürün bir parçası değiller ama varlar ve bu umut verici. Biz de standartları sevmeyen ama yine de popüler müziğe en yakın ekiplerden biriyiz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here