Ana sayfa Sektörden Röportaj: Müzikle Uçmak Planeur

Röportaj: Müzikle Uçmak Planeur

0

Onur Ataman ve Serkan Modalı’nın Planeur adlı grubu, Gelecek isimli ilk albümünü yayınladı… Hollanda-İstanbul arası bu yolculuğu, gruptan dinliyoruz…
 

Size tanıttığımız yeni isimlerden biri de Planeur grubu. Albümün prodüktörlüğünü Onur Ataman üstlenmiş. Söz, müzik ve aranjmanları Serkan Modalı ve Onur Ataman tarafından gerçekleştirilmiş. Bütün gitarları ve klavyeleri Onur Ataman, basları ise Rafael Morales çalmış. Vokaller Serkan Modalı’ya ait. Ayrıca vokal kayıtlarında Hollandalı genç vokalist Benjamin Samama ve Türkiye”den yakinen tanıdığımız Murat İlkan”ın da katkıları olmuş. Albümün mix”i Hollanda’da Hans Pieters liderliğinde hep beraber yapılmış. Mastering ise George Marino tarafından New York”taki Streling Sound Stüdyoları”nda gerçekleştirilmiş. Detayları ise Planeur anlatsın…

S: Albümü kaydedene kadar nasıl bir yoldan geçildi?

Onur Ataman: Demo kayıtlarını yaparken Hollanda”da stüdyo arayışına başladık. Rebel Star grubundan tanıdığım arkadaşım Martijn Nigebrugge bize stüdyo Excess”i önerdi ve stüdyo ile irtibata geçtik. Birkaç stüdyo arasından Excess”in bize uygun olabileceğini düşündük. Sonra Serkan geldi ve Hans Pieters ile bir toplantı yaptık. Hans bizim istediğimiz gibi bir ses teknisyeniydi ve stüdyonun atmosferini çok beğendik . Bu stüdyoda rock müzikten başka bir şeyin kaydedilmemesi, gitar ve davul kayıtları konusunda oldukça tecrübeli bir ekibe sahip olmaları, bu stüdyoda karar kılmamıza neden oldu.
 

planeur
 
S: Kayıtta kimlerle çalışıldı?

Onur Ataman: Excess”e karar verdikten sonra davul ve bas gitarları kim çalacak sorusuna yanıt aramaya başladık. Albümün sound”unu kafamızda oluşturduğumuz için nasıl bir davul sound”una ihtiyacımız olduğunu Hans Pieters”a aktardık. Beraber birçok albüm dinledik ve nasıl bir davulcuyla çalışmamız gerektiği konusunda hem fikir olduk. Bizim aradığımız davulcu teknik yeteneğinden daha çok, sert çalabilen ve bizim enerjimize ayak uydurabilecek bir davulcuydu. Hans bize birkaç öneride bulundu. Gorefest ve Ayeron rock gruplarından tanıdığımız Ed Warby ile kontak halinde olduğunu ancak her projede yer almadığını ve bu konuda seçici olduğunu ifade etti. Ed Warby müziğimizi dinledi, üzerinde konuştuk ve tam anlamıyla bir uyum söz konusu oldu. Müziğimizi çok beğendiğini ve bu projede yer alabileceğini iletti.

 

S: Kayıt sürecindeki teknik detayları alabilir miyiz?

O.A: Kayıtlar oldukça uzun sürdü ve her şeyi en ince ayrıntısına kadar Hans Pieters ile beraber planladık. Bütün set-up ları ve kullanılan gitar – amfi kombinasyonlarını daha kayıtlara başlamadan evvel bir kayıt haritası ile sabitleştirdik. Daha sonra mikrofonlama için oldukça uzun zaman harcadık. Bir çok da değişik kabinet kombinasyonu ve değişik büyüklükte odalarda kayıtları gerçekleştirdik. Gitarları adeta bir orkestra gibi layer’ladık ve mümkün olan en büyük ve geniş sound için pre-mix’ler ve kayıtlar gerçekleştirdik. Bunları yaparken gitar teknisyeni Tom V. Sibren bütün yaptığımız işleri dokümanladı. Bu daha sonra geri döndüğümüzde bize çok fayda sağlayan bir metot oldu. Mümkün olduğunca kayıt esnasındaki maximum sonuca ulaşıp işi mix’e bırakmadık.

Kayıtlarda gitar teknisyeni olarak Tom Sibren Van Iersel ve Sander Bonten yer aldalar. çalımlarda enerji ve virtüozite ön plandaydı. Mümkün olduğunca edit”den ve dijital efektlerden uzak durduk. Sadece mix sırasında bazı reverb ve delay eklemeleri yaptım. Benim için Tc Electronics vazgeçilmezdi. Bunun dışında Evh Phaser ve Morley wah pedal sıklıkla kullandım. Ayrıca Ebow , perdesiz gitar  ve slide gitar da kullandım. Mümkün olduğunca alışıla gelmiş klişelerden ve tekrarlardan uzak durmaya çalıştım.
 

yeni müzik grupları
 
S: Bas gitar kayıt sürecinden de bahsedebilir misiniz?

O.A: Bas gitarları benim jazz ensemble grubumda çalan İspanyol arkadaşım Rafael Morales ile beraber gerçekleştirdik. Kendisi ritim duygusu oldukça yüksek bir basçıdır. O, parmakla çalınması gereken partisyonları çaldı, bense penalı partisyonları ve daha hız gerektiren riffleri çaldım. Ayrıca rock enerjisi için bu gibi durumlarda pena kaçınılmazdı, bunları ben yüklendim. Tabii yine unutmadan belirtmeliyiz ki Hans Pieters”ın da esasen bas gitar çalması ve bu konuya çok vakıf olması bizim işimizi oldukça rahatlattı. Bu arada çok enteresan bir şekilde bas amfisi yerine gitar amfisi kullanmayı tercih ettik. Bu yöntem bizi duymak istediğimiz sonuçlara bas gitar kayıtlarında ulaştırdı. Ayrıca re-amp tekniğinden de bir kaç şarkıda çok iyi sonuçlar aldık.

 

S: Vokal kayıtları nasıl gerçekleşti? Ayrıca şarkı sözlerini yazarken nelere dikkat ettiniz?

Serkan Modalı: Vokal kayıtlarının bir kısmını Hollanda”da Excess”de , bir kısmını ise Istanbul 101 Stüdyoları’nda kayıt ettik. 101 Stüdyo”daki vokal kayıtlarında Ertuğrul Musluoğlu kayıt teknisyeni olarak yer aldı. Ayrıca Pentagram”dan tanıdığımız Murat İlkan bize eşlik etti. Kayıtların bir bölümünde oldukça geniş diyaframlı ve tüplü bir condenser mikrofon olan Neuman M149, pre amp olarak da Midprint DTC, bir bölümünde de Neumann U87 kullanıldı. Bazı vokallerin altında megafone vokallerle mixlenmiş detaylar da duyulabilir. Ayrıca Excess”de distortion vokal olarak kullandığımız, USA”de polis mikrofonu olarak tabir edilen bir mikrofon kullandık. Bunu da bazı nakarat vokallerin altında duyabilirsiniz.
 

gelecek albümü
 
S: Sözleri yazarken nelerden etkilendiniz?

Serkan Modalı: Albümün sözlerini yazarken öncelikle değinmek istediğimiz konuları belirleyerek  bunları adeta film senaryoları haline getirdik. Daha sonra bu şarkılardaki karakterlerin rollerini belirlerken kendi hayatlarımızdan ve üzerimizde etki bıraktığına inandığımız filmlerden,tiyatro oyunlarından ve kitaplardan şiirsel temalar ve konseptler oluşturduk, kısa hikayeler yarattık. Bestelediğimiz müziklerin üzerilerine bu kısa hikayeleri en akıcı ve anlaşılır biçimde şarkı sözleri haline getirdik.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here