Ana sayfa Sektörden Röportaj: Arşmahal ile Gezegen Seyahatleri

Röportaj: Arşmahal ile Gezegen Seyahatleri

0

Temelinde Selçuk Bal ve Selim Kesen ikilisi bulunan, kayıtları ev ortamında bitirip deneyselliği ön planda tutan Arşmahal, Gezegen Seyahatleri albümünün kayıt raporu ile sizlerle
 

S: Kayıt macerası nasıl başladı?

Arşmahal: Aslında Arşmahal temelde iki kişiden oluşan bir grup olarak hiç bir zaman alışılagelmiş tarzda bir demo süreci yaşamadı. Selçuk şarkıları hazırladıktan sonra (ki gerçekten her zaman çok fazla şarkı vardır) internetten aldığım 50 TL’lik Swamp marka bir shotgun mikrofonla akustik gitar ve vokal olarak şarkıları kaydettim. Selçuk ile beraber şarkıların tempoları, sözler ve akorlarla ilgili ufak değişiklikler yaptıktan sonra gün sonunda şarkıların albüm kaydı öncesi son halleri ortaya çıkmıştı. Elbette bizlerde geçmişte pek çok yöntem ve stüdyoda çalışmıştık ancak bunun bizim için en iyi çalışan yol olduğunu bugün elde ettiğimiz sonuca bakınca daha iyi anlıyorum.
 

arşmahal
 
S: Kayıt Hangi stüdyoda, hangi koşullar altında kayıt yapıldı?

Arşmahal: Aslında Abbey Road’da yaptığımız şahane kayıt sürecinden bahsetmeyi ben de çok isterdim ancak daha önceki kayıt tecrübelerinden edindiğimiz deneyim sonucunda istediğimiz sonucu ülkemizde en azından kısıtlı bütçemizin elverdiği stüdyolarda elde edemeyeceğimizi düşündük. Ekipmandan ve diğer her şeyden önce sizi anlayan ve müziğinize inanan bir ses mühendisine ihtiyacınız var. Ne yazık ki biz bu ses mühendisiyle ancak miks aşamasında tanışabildik. Kayıtlara daha önce hazırladığımız pilot akustik gitarların üzerine Deniz Alemdar’ın davulları çalmasıyla başladık. Bir buçuk gün süren kayıtların ardından albümün geri kalanının şekilleneceği evimdeki odamdaydık. Uzun süre enstrüman ve müzik prodüksiyon ekipmanları satan bir mağazada çalıştığım için ekipmanların potansiyelleri hakkında oldukça fikir sahibiydim. Ses kaydının zincirleme bir olay olduğu düşünüyorum. Zincirin halkalarını birbirine yakın güçte tutmalı ve tutarlı bir setup oluşturmalısınız. Buradan yola çıkarak bilgimize ve yeteneğimize güvenip elimizdeki kısıtlı bütçeyi miks için saklamayı uygun gördük. Bütün elektrik gitar, akustik gitar,bas gitar ve klavye kayıtlarını ev ortamında yaptık. Kullanılan hemen tüm efektleri de kullandığım Line 6 UX2 ses kartının yazılımından elde ettik. Evde yalıtım olmadığı için akustik kayıtlarda devreye cama kapıya döşenen yatak, yorgan, battaniye her ne bulduysak onlar girdi. Elin ayağın çekildiği geç saatleri tercih ettik ve yaklaşık bir haftada bütün kayıtları bitirdik. Yazılım sektöründeki gelişmeler o kadar iyi sonuçlar veriyor ki artık hatırı sayılır bir akustik kaydı için eskisi gibi tüplü preampler ve nitelikli odalar (üstünlükleri tartışılmaz olsa da) birinciL şart değil. ‹yi bir gitarist, sessiz ve ölü bir oda, yanında temiz bir sinyal, mikste harika bir kayda dönüşebiliyor. Vokalleri ise Noiseist’te kaydettik. Açıkçası vokal kaydını da evde yapmıştık ama çağan abartmayın dedi ve vokalleri çok daha iyi şartlarda Noiseist’de kaydettik. Sonuçta hayatımda yaşadığım en hızlı, rahat ve sorunsuz kayıt süreciydi diyebilirim.

 

S: Miks ve mastering için kiminle çalıştınız?

Arşmahal: Aslında müziği kafamızda tasarladıktan ve oldukça kısa süren kayıt sürecinden sonra uzun bir süre albümü miksleyecek doğru kişiyi aradık. çünkü müziğimize bedenini kazandıracak kişi onu miksleyecek kişiydi. Uzun süren arayışların, hayal kırıklığıyla ve tatmin olamamayla sonuçlanan randevuların ardından çağan ile sahibi olduğu Noiseist stüdyolarında buluştuk. ‹lk defa miks için görüştüğümüz bir kişi ülkedeki sound anlayışını değiştirmekten bahsediyordu. Sayısız tarz ve sanatçıyla çalışmıştı. Sorularımıza verdiği her yanıt onun doğru kişi olduğuna olan inancımızı güçlendirdi. Miks ve mastering için kayıtları bırakıp stüdyodan çıktığımızda aklımızda sonuca dair hiçbir şüphe kalmamıştı. Sound’umuzu olduğu yerden çok daha yukarıya taşıdı. Bence çağan Tunalı ülkemizde işini en iyisinden yapan nadir insanlardan birisi. Zaten miks ve mastering aşamasında yaptığımız işleri karşılıklı olarak o kadar çok sevdik ki prodüksiyonun devamında da beraber çalışmaya karar verdik. ülkemizdeki alışılmış müzik ve sound anlayışını yukarıya taşımak için Arşmahal ve Noiseist artık beraber yürüyor.

gezegen saatleri
 
S: Arşmahal sound’unu biraz anlatabilir misiniz?

Arşmahal: Eğer böyle bir şey varsa bunu oluşturanlar kesinlikle albümde çalan insanların bilgisi ve enstrüman hakimiyetleri. özellikle Selçuk’un akustik gitarı çok iyi çalması ve Deniz Alemdar’ın davula sadece çalım değil teknik olarak da hakimiyeti maliyetle ters orantılı bir sound elde etmemizi sağladı.

 

S: Nasıl bir ekipmanla kayıt yaptınız?

Arşmahal: Ekipman edinme sürecinde elde ne varsa onu değerlendirme ve ufak tefek eklemelerle işimizi yarayacak setup’ı oluşturma yoluna gittik. Temelde ekipmanımız mütevazi, RAM’i yüksek ve internete hiç bağlanmamış bir PC, Line6 UX2 ses kartı, Klotz marka kablo ve Neutric jacklar, kayıt süresince inanılmaz işimi gören Behringer mic100 lambalı preampli, Rode NT1A ve NT2A condenser mikrofonlar, akustik kayıtlarda ekstra olarak kullandığım minik swamp shotgun mikrofonum ve dinleme için Yamaha’nın HS50’lerinden oluşuyordu. Kayıt sürecinde beni en çok şaşırtan ve vazgeçilmezim olan ekipmanım Behringer preamplim ve NT1A mikrofonumdu. Resmen Neuman ve Avalon taklidi yaptılar. çok komik ama çok sevindiriciydi. Eğer iyi çalışmasalardı kayıtla ilgili bütün planlarım suya düşebilirdi. Klotz kablolarını da unutmamalıyım. Pek çok kablo denedim ama Klotz kesinlikle en iyisiydi. Hiç dip gürültüsü sorunu yaşamadım. Yazılım olarak elimdeki PC ile en iyi çalışabilecek Cubase sürümü olan SX3’ü kullandım. Gitar olarak Cort’un KX Custom’undan ve baslarda Cort A6’dan çok memnun kaldık. Altı tele ihtiyacım olmasa da gövde ve sap genişliğinin tonu daha dolgun ve güçlü hale getirmesi beni bu bası kullanmaya yöneltti.
 

arşmahal röportaj
 
KX custom ise Les Paul ile strat arası konstrüksiyonu ve Seymour Duncan humbucker manyetikleri hem istediğimiz sustaini elde etmemizi sağladı hem de clean ve drive tonlarında tatmin edici sonuç verdi. Akustik gitarları Washburn’ün 125. yılı için özel olarak ürettiği bir gitarıyla kaydettik. Dublelerinde ise istediğimiz mid karaktere sahip Yamaha APX500’ü kullandık. ‹ki gece süren akustik gitar kayıtları boyunca 12 takım akustik gitar teli değiştirdik. Ev yapımı ses izolasyonu ve sıcaklık farkından dolayı entonasyonu bozabilecek klima nedeniyle böyle bir deneme yaptık ve sonuç gayet tatmin edici oldu. Klavyeleri çalan Nihat çapoğlu ise ana klavye olarak hem dünya standardında tonları hemde yüksek dinamiği sebebiyle Yamaha Motif XS6 kullandı. Bazı ufak tefek dokunuşları da Nord Lead ile yaptı. Tonlar üzerinde kendi yaptığı registerları kullanması da klavyenin standardının üstünde performans vermesini sağladı. Deniz Alemdar ise davullarda Sonor Designer serisi kendi istekleri doğrultusunda Sonur’un Almanya’daki fabrikasında üretilmiş özel yapım bir davul ve Sonor 600 serisi aksamlarını kullandı. 24″ Birch kick ve maple tomlara sahip davul bana göre bir rock albümünde çalınabilecek en iyi davul. Zillerde ise Zildjian K ve A serisi ziller kullanıldı. Klavyeler ve davullar mikste kolaylık olması açısından flat kaydedildi. Gitarları ise tamamen içgüdüsel olarak tonladım diyebilirim. Yaptığım sadece çalacağı gitar partisonuna göre Selçuk’un tuşesiyle istediğimiz gitar tonunu ortak bir noktada buluşturmak oldu. Akustik gitar temelli bir albümde zaten çok da fantastik gitar tonlarına ihtiyaç duymuyorduk. Yine de Line6’in yazılımı bu konuda kesinlikle ufuk açıcıydı. Kayıtların ardından tüm kanalları tek tek TC Electronic Konnekt Live ile real time bounce ettim ki sanırım en yorucu iş buydu. 600 küsur kanalı tek tek real time bounce etmek çılgınlık gibi görülebilir ama mevcut kayıt kalitesinde yüzde birlik bir kayıp ihtimalini bile göze alamazdık. Bu noktada bize ekipman konusunda desteğini esirgemeyen ‹stanbul Piano’nun sahibi ve Whisky grubunun her şeyi Serdar çokuslu’ya ve klavyeleri çalmakla kalmayıp kayıt konusundaki inanılmaz bilgisini ve tecrübelerini bizimle paylaşan Nihat çapoğlu’na teşekkür ederiz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here