Ana sayfa Yazılım Rhinoceros ile Yüzük Tasarımı

Rhinoceros ile Yüzük Tasarımı

0

Adım adım modelleme ve giydirme aşamaları

Bu tasarımda kullanacağımız programlar. Rhinoceros 4.0, Rhinogold 2.0 ve Vray for Rhinoceros. Bu proglamlardan sadece Rhinoceros 4.0″a sahipseniz de tasarımın bir çok aşamasını yapabilirsiniz.

Pekala bu kadar girişten sonra artık modellemeye başlayabiliriz.
Modelleme aşamasındaki sayılara her aşamada sağdık kalmak zorunda değilsiniz. Hatta bağzı küçük değişikliklerle ortaya kendinize ait bir tasarım çıkarabilirsiniz. İlk yapacağımız kısım yüzük koludur. Bu kısımda iki tane iç içe daire çizerek başlayacağız. Yarıçapı 32.713mm olan bir çember çizelim. Sonra bu çemberin iç kısmına, merkezi bir önce çizdiğimiz çemberin merkezinden 2.65mm yukarıda, yarı çapı 24.497 olan bir çember daha çizelim. Bu çemberlerin yarıçaplarının böyle küsüratlı sayılar olmalarının nedeni yüzük kollarının standartlarıdır arkadaşlar. Bu yüzüğümüz Türkiye standartlarına göre 16 numaradır.

Devam etmeden önce sizinle son bir ön bilgi paylaşmak istiyorum. Modellemelerinizde hangi programı kullanıyor olursanız olun ve ne büyüklükte bir tasarım yaparsanız yapın, dünya koordinat düzleminde nerede olduğunuzu bilmeniz sizin için büyük avantajlar sağlayacaktır. Bu nedenle dairesel bir objeyle başlıyorsanız merkez noktasını ya da köşeli bir objeyle çizime başlayacaksanız köşe kısmını orijin noktasına (0,0) oturtmanızı tavsiye ederim.

üstteki boşluğu yaratmak için line komutunu alalım. İçteki çemberin merkezinden 10mm aşağıya bu çizginin ilk noktasını koyalım. İkinci noktayı koymak için polar kordinat sistemini kullanmamız gerekiyor, klavyeden @50<53 yazalım. Bu yazdığımız şu anlama gelir, bağıl polar kordinat sisteminde 53 derece açı altında 50 birim ileriye bir nokta koy. Sıradaki işlem bu çizgimizi simetrik alacak şekilde yüzüğün diğer kısmına aynalamak. Aynalama işleminden sonra çizgilerimizi ve çemberlerimizi resimdeki gibi görünecek şekilde trim komutuyla budayalım. <Resim 1>

 

 

Yarattığımız bu kapalı alana hacim vermeden önce yarattığımız çizgileri ve yayları birleştirelim bunun için hepsini seçip ctrl ve j tuşların aynı anda basın. Normalde hacim kazandırmadan önce köşeleri yuvarlamanızı tavsiye ederim fillet komutuyla fakat burada hacim verdikten sonra yapacağız bu işlemi. Solid > extrude planar curve > straight seçeneğinizi seçelim, yüksekliği 10mm verelim. Yüzük kolunu çizdik, tabi daha önce de bahsettiğim gibi köşeleri fillet komutuyla yumuşatmalıyız bitirmeden önce. Dış kısma 4mm yarıçaplı iç kısma ise 2mm yarıçaplı filletlar uygulayalım. <Resim 2>
 
Şimdi taş yuvalarını çizelim, eğer Rhinogold programına sahipseniz bu yuvaları çok daha kolayca çizebilirsiniz. Rhinogold menüsünden, jewelery alt sekmesine girip head studio seçeneğini seçerseniz karşınıza bir çok taşyuvası seçeneği çıkacaktır.
 

 

 

Rhinogold yazılımına sahip olmayan arkadaşlar için taş yuvalarının modellenmesini de kısaca anlatalım. öncelikle solid menüsünün altındaki torus şeklini alalım. Merkezini yüzük kolunun yan tarafına bir yere koyalım. Parçayı bitirdikten sonra yüzük ile birleştireceğiz. Birinci yarıçapı 3.5mm, ikinci yarıçapı ise 0.6mm verelim. Tekrar torus komutunu alalım merkez için ilk torusun merkeziyle aynı noktayı seçelim. İlk yarıçapı 2.8mm, ikinci yarıçapı ise yine 0.6mm girelim. Büyük torus şeklini 1.86mm yukarı taşıyalım. Solid menüsünün altından silindir şeklini alalım merkezi daha önce çizdiğimiz toruslardan küçük olanın merkezine oturtalım. Yarı çapına 0.8mm ve yüksekliğine de 10mm girelim. Bu çizdiğimiz silindiri simit şeklinin dışına doğru taşımalıyız. 4mm dışarı ve 0.6mm aşağı taşıyalım ki tabanı torusun alt kısmıyla aynı hizada olsun. Şimdi de 10.56 derece dışarı doğru eğelim. Bunu yapmak için de transform menüsünün altında ki rotate 3d seçeneğini kullanıyoruz. çubukların üst ve alt köşelerini fillet komutuyla yumuşatmayı unutmayalım. Bu çubukları simitlerin etrafında çoğaltmak için ise polar array kullanalım. Yuvayı oluşturduk fakat şimdilik bu parçaları birleştirmeyelim. Biraz sonra yüzüğün üst kısmını oluştururken nedenini göreceğiz. <Resim 3>
Yüzük yuvasını oluşturduk şimdi bu yuvayı 90 derece çevirerek üst kısma taşıyalım. Taşırken referans noktası olarak üstteki torusun merkezini ve hedef noktası olarakta yüzük kolunun içini çizmek için kullandığımız dairenin üst quadrant noktasını seçelim. Osnap aracından quadrant seçeneğinin aktif olduğuna dikkat edelim.
 

 

 

Bundan sonra rotate komutundaki copy opsiyonunu kullanarak resimdeki haline getirelim. Daha önceden boolean union komutunu kullanarak birleştirmememizin nedeni burada yapmamız gereken birşey. Rotate komutunu kullanırken uzun çubuklardaki üst üste binecek kısımları seçmememiz gerekiyor. Buna dikkat ederek bu işlemi de bitirdikten sonra bütün yüzük yuvalarını birleştirebiliriz. Ve birleşim yerlerini de fillet komutu ile yumuşatmalıyız. (fillet yarıçapı 0.1mm) Bu arada arkadaşlar boolean union komutuyla parçalarını birleştirmeden önce copy ile ya da save as ile bir yedek almanızı tavsiye ederim. özellikle karmaşık parçalarda buna ihtiyaç duyabilirsiniz çünkü union komutunu explode ile parçaladığınızda eski katılarınıza ulaşamazsınız, explode komutu parçanızı yüzeylere bölecektir. Parçanızın son haline karar verdikten sonra yedeklerinizi silebilirsiniz. Şimdi yan kısımlardaki taşlar için yüzük kolumuza boşluklar açalım. Resimdeki gibi yerleştirilmiş dikdörtgenleri ve daireleri loft komutu ile birleştirelim. Bundan sonra bu oluşturduğumuz yüzeyi bir katı haline getirmek için solid menüsünden cap planar holes seçeneğini seçelim. Son olarak ta yüzük kolundan bu objeleri solid menüsündeki boolean difference komutu ile çıkaralım. Yine keskin köşeleri fillet komutuyla yumuşatmayı unutmayalım. Bu aşamada çok ölçülü çalışmaktansa, estetik olarak size uygun şekilleri yakalamaya çalışın. <Resim 5>
 

 

Bu modellemeyi yapmanın amacı eğer bu ürünü bir CAM (bilgisayar destekli üretim) makinasıyla üretmekse, taşların dışarıdan alınarak sonradan parçaya bağlanacağı için üretim yapacak firmanın taşları modellemeye ihtiyacı yoktur. Fakat görselleştirme amacıyla tasarım yapanlar tabiki taşları da modellemek ve giydirmek zorundadırlar.

Pırlantalar için yine Rhinogold programına sahip arkadaşlar hazır taşları kullanabilir. Rhinogold menüsünden gems alt sekmesinden gem studio seçeneğini seçerek istediğiniz ölçüde taşlar yaratabilirsiniz. Fakat yine Rhinogold programına sahip olmayan arkadaşlar için kısaca bir taş çizimini anlatalım.

Daha önce de bahsettiğim gibi taşlar sadece görselleştirme amaçlı olduğundan ölçülerde daha özgür davranabilirsiniz. öncelikle merkezi herhangi bir yerde olan çember çizelim. çamberin yarıçapına 5mm verin. Polygon komutunu alalım ve bu komuttaki star opsiyonunu aktif hale getirelim. Kenar sayısını 10″a ayarlayalım. Polygonun merkezini çemberin merkeziyle aynı noktaya koyalım. İlk yarıçapı 40mm ikinci yarı çapı 50mm olarak girelim. Sonra bu yıldızı içeri doğru %75 oranında ölçeklendirerek kopyalayalım. çimdi çemberi 70mm aşağıya, küçük yıldızı ise 20mm yukarıya taşıyalım. Resimdeki gibi bir görüntü elde ettikten sonra bu üç kesiti loft aracı ile birleştirelim. Loft menüsündeki style kısmından straight sections opsiyonunu seçelim.

Onayladıktan sonra solid menüsünün altındanki cap planar holes seçeneğini seçelim ve boş kısımları kapatarak objeyi katı hale getirelim. Artık bu taşı scale komutunu kullanarak istediğiniz boya getirebilirsiniz. İstediğimiz boya getirerek taş yuvalarının içine gelecek şekilde yerleştirelim taşlarımızı. <Resim 6> <Resim 7>
 

 

Yan kısımlardaki taşları modellemek için kolun yan kısımlarına açtığımız boşluklardan birinin kenar kısmını, curve menüsünden curve from objects seçeneğinden duplicate edge seçeneği ile çizgilere dönüştürelim. 1mm önüne ve 3mm arkasına çizdiğimiz çemberlerle loft komutu yarıdımınya birleştirelim ve cap planar holes komutuyla açık kısımları kapayalım. Copy komutuyla taşları gerektiği kadar kopyalayalım. Bu taşları move ve rotate komutlarıyla deliklere oturtalım. <Resim 8>
 

 

Arka plan rengini oluşturması için yüzeyi büyük bir kutu çizelim. Bu kutuya değişik malzemeler vererek arka plan rengini değiştireceğiz.

Masayı da modelledikten sonra tek yapmamız gereken malzemeleri seçerek ve ışıklandırmayı yaparak tasarımı bitirmek. Bunu yapmak için Vray for Rhino araç çubuğundan materials seçeneğini seçmek. Karşımıza çıkan menüden tasarımımız için malzeme seçimlerini yapıyoruz. Sol alt kısımda bulunan material workspace panelinde bulunana scene materials seçeneğine sağ tuş ile basarak add new material  seçeneğini seçelim. Olşan yeni malzeme katmanına yine sağ tuş ile basarak rename seçeneği ile isim verin. Bu yöntemle masa, yüzük kolu, yüzük yuvası ve pırlanta isimlerinde malzemeler yaratın. Bu malzeme katmanlarına daha önceden hazırlanmış olan malzemeler atayarak bir kaç render alacaksınız ve hangi malzemeleri kullanmak istediğinize karar vereceksiniz. öncelikle malzeme katmanlarını modelimize atamanız gerekiyor. Bunun için istediğiniz parçaları seçin ve malzeme katmanınızın üstüne sağ tuş ile tıklayarak apply material to objects seçeneğini seçin.

Yine istediğiniz katmana sağ tuş ile basarak import seçeneğini seçin. Karşınıza çıkan menüden hazır Vray for Rhino malzemeleri seçerek, malzemeleri oluşturacağız. Bu panelin açtığı dosya stilinin vismat uzantılı olduğuna dikkat edin. Bu Vray for Rhino programı için hazırlanmış bir malzeme dosya tipidir. Bir çok forum sitesinden ve ya programın geliştiricisi olan Asgvis firmasının internet sitesinden (www.asgvis.com) farklı hazır malzemeler bulabilirsiniz. Fakat biz burada programın ilk kurulumda gelen malzemeleri kullanacağız. İmport seçeneğini seçtiğimizde karşımıza malzemelerin içide bulunduğu birkaç klasör çıkmış olmalı. Buradan istediğiniz malzemeyi istediğiniz katmana atıyabilirsiniz. Bu tasarımda yüzük kolu ve yüzük yuvaları gold_yellow_shiny, taşlar diamond ve masa ang_car_paint_blue malzemesidir.

Malzemeleri de atadıktan sonra geriye bir kaç ışık yerleştirip değişik açılardan render almak kalıyor.

Bir sonraki modelimizi sizlerden gelen istekler doğrultusunda seçmeyi planlıyorum. Rhinoceros programının yine çok fazla kullanıldığı sektörlerden yat tasarımı, mobilya tasarımı veya yine farklı bir takı tasarımı yapabiliriz.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here