Ana sayfa Yazılım Rhinoceros

Rhinoceros

0

“Bu bölümde Rhinoceros ile oluşturacağımız üç boyutlu NURBS modellerimizin yapı taşı olan iki boyutlu vektörel çizimlerin oluşumunda hayati öneme temel geometrileri inceliyoruz.”

Yeni bir sayıda daha herkese merhabalar! 2 sayıdır devam ettiğimiz Rhinoceros maceramız bu sayıda da devam ediyor. Bu bölümde 3d modellerimizin yapıtaşı olan iki boyutlu eğrileri oluşturmaya başlıyoruz. Eğri derken aklınıza illa konkav veya konveks yani içbükey, dışbükey (başka bir deyişle oval) eğriler gelmesin. Bu tanıma doğrusal çizgiler, kare, dikdörtgen gibi şekiller de dahil. Yani Rhinoceros yazılarım boyunca eğriden (curve) kastım iki boyutlu çizgiler olacaktır.

İlk önce genel geometrik eğrileri tanıyacağız, sonrasında ise bu eğrilerin oluşumunda kullanacağımız snap yöntemlerini inceleyeceğiz. Snap yöntemleri, çizim yaparken oluşturduğunuz eğrilerin ilgili yöntem doğrultusunda eğrilere kusursuz yapışmasını sağlamaktadır. İki boyutlu çizimleriniz ne kadar kusursuzsa üç boyutlu oluşturacağınız modeller o kadar sancısız şekillenecektir. Snap araçları bir sonraki bölümde!

Temel Eğriler

Temel eğrileri Rhinoceros’un sol panelinde bulabilirsiniz. Bu eğriler belli gruplara ayrılmıştır. İstenilen eğri grubunu genişletmek istiyorsanız o butona sol fare tuşu ile tıklayıp basılı tutarsanız pencere yerinden ayrılacaktır. Böylelikle ayrılan pencereyi araç çubuklarınıza ekleyip daha hızlı erişim sağlayabilirsiniz. Ek olarak bu araçları komut satırına gireceğiniz komutlarla çağırmak da mümkün olmaktadır.
 

  1. Doğrular (Lines)    
Doğrular, adından da anlaşılacağı üzere doğrusal çizgiler oluşturmada kullanılmaktadır.
En temel doğru türü “line” komutu ile çizilmektedir. Line komutunu çalıştırdığınızda sizden bir başlangıç, bir de bitiş koordinatı istenecektir. Koordinat girme işlemini “,” (virgül) ayracı ile x,y şeklinde girebildiğiniz gibi, isterseniz fare ile koordinat düzlemine tıklayarak da girebilirsiniz.
 
İkinci bir doğru çizileceği zaman komutu tekrar çalıştırmak (veya koordinat düzleminde boş bir alana farenin sağ butonu ile tıklamak) gerekmektedir.
Tekrar tekrar line komutunu çalıştırmak yerine sürekli olarak birbirine bağlı doğru parçaları çizmek için “polyline” komutu kullanılmaktadır. Polyline komutu, tıklanılan her noktadan bir önceki noktaya doğrular çekerek çalışmaktadır (Resim 01).
2. Kontrol Noktalı Eğriler (Control Point Curves)    
Kontrol noktalı eğriler kavisli çizgiler çizmek için kullanılmaktadır. Bu eğrilere ait kontrol noktaları “standart” ve “eğri üzeri” olmak üzere ikiye ayrılabilmektedir.
Standart eğri tanımı yapmak için “curve” komutu kullanılmaktadır. Komut çalıştırıldığında bir başlangıç noktası ve devam eden eğri deformasyonu için ek noktalar tanımlanması gerekmektedir.
 
 
Standart kontrol noktalı eğri sisteminde, eğrinin bükümleri tıkladığınız noktalara duyarlılık göstermekle birlikte direkt tıkladığınız noktaların üzerinden geçmeyecektir. Daha katı bir kontrol istiyorsanız bu durumda eğri üzeri kontrol noktalı çizim yapmanız gerekmektedir. Eğri üzeri sisteme ait komut “interpcrv” olarak tanımlanmıştır. Bu şekilde tanımladığınız eğri, katı bir kısıtlamaya maruz kalarak tıkladığınız noktaların üzerinden devam edecektir (Resim 02).
  3. çemberler (Circle) ve Elipsler (Ellipse)     
çemberler ve elipsler sol panelde grup butonları halinde yer almaktadır. çemberler “circle” komutu ile çağırılmaktadır. Komut çalıştırıldığında önce çemberin merkezi, koordinat veya farenin tıklandığı nokta olarak alınmakta, sonrasın ise yarıçap değeri istenmektedir. Eğer yarıçap değil de çap değerleri üzerinden çalışmak istenirse “r” komutu girilebilir veya komut satırında “radius” kelimesine 1 kere tıklanabilir.
 
Bu durumda çember genişliği, girilen çap değeri ile belirlenecektir.
Değişik şekillerde çember çizimi yapmak mümkündür. Sol paneldeki çember grup butonunu genişletilerek bu yöntemlere ait butonlar ortaya çıkarılabilir. Bunlardan sık kullanılanlardan biri kenardan kenara çember çizmektir. Bunları deneyerek çiziminiz anında ideal çözümü bulabilirsiniz (Resim 03).
 
 
Elipsler “ellipse” komutu ile çağırılmaktadır. Komut girildiğinde aynen çember çiziminde olduğu gibi elipsin merkez noktası istenecek, sonrasında ise elipsin yatay ve dikey genişlikleri sırasıyla sorulacaktır. Farklı yollarla elips çizim yöntemleri elips grup butonunu genişleterek uygulanabilmektedir (resim04)

 

  4. Kavisler (Arc)  
Kavis eğrileri çemberlerin belli bir kısmı olarak nitelendirilebilmektedir. Kavis çizmek için sol panelde kavis grup butonuna tıklamak veya komut satırına “arc” komutunu girmek yeterli olacaktır. Arc komutu çalıştırıldığında program standart olarak merkez noktası isteyecektir. Yine diğer çizim araçlarında olduğu gibi koordinat girerek veya fare ile koordinat düzleminde bir noktaya tıklayarak merkez noktası seçilebilmektedir. Sonraki adım ise kavisin başlangıç noktasını seçmektir.
 
Bu nokta ile daha önce seçilen merkez noktası arasındaki mesafe aynı zamanda kavisin ait olduğu çemberin yarıçapını da belirlemektedir. Kavisin başlangıç noktası belirlendikten sonra program bitişi noktası istemektedir. Fareyi koordinat düzleminde gezdirirken kavisin tam bir çemberi tamamlamak üzere hareket ettiğini göreceksiniz. Ek olarak bitiş noktası yerine ikinci bir tanım yöntemi de klavyeden 0-360 arasında negatif veya pozitif bir açı değeri girmektir. Rhinoceros açı değerlerini pozitif giriş yaptığınızda saat yönünün tersine, negatif değer girdiğinizde ise saat yönünde algılamaktadır. Böylelikle kavis çizerken girdiğiniz açı, çember diliminin kavis şeklindeki parçasını oluşturacaktır. örneğin 90 derece girerseniz çeyrek bir çembere ait dış kavis, 360 derece girerseniz tam bir çember oluşturmuş olacaksınız (Resim 06).
5. Dikdörtgenler (Rectangle)  ve çokgenler (Polygon)     

Dikdörtgenler “rectangle” komutu ile veya sol paneldeki dikdörtgen grup butonu ile çağırılmaktadır. Komut çalıştırıldığında program varsayılan olarak dikdörtgenin ilk köşesinin bulunduğu noktayı, sonra ise yatay ve dikey kenarların uzunluklarını istemektedir. Rhinoceros farklı şekillerde dikdörtgen çizim yöntemleri sunmaktadır. Bunlar grup butonları denenerek uygulanabilir.
 

 
örneğin sık kullanılan bir alternatif çizim yöntemi, aynen çember çizimlerinde olduğu gibi dikdörtgenin merkezinin nokta olarak tanımlanıp, merkezden dışarıya köşegen boyunca olan mesafenin belirlendiği yöntemdir.

çokgenler “polygon” komutu ile çizilmektedir. Poligon komutu çalıştırıldığında yine öncelikli olarak merkez noktası istenmektedir. Merkez noktasının tanımından sonra ise program varsayılan olarak beşgen çizmeye çalışacaktır. Komut satırına baktığınızda Numsides=5 yazıyor olduğunu göreceksiniz. Fare ile bu yazının üzerine tıklayarak kenar sayısını değiştirebilirsiniz fakat bu tür parametre değişiklikleri için daha hızlı bir yöntemden bahsedeceğim. Numsides yazısındaki N harfinin altı çizgilidir. Komut satırında “n” yazıp enter’a basmanız, fare kullanıp numsides yazısına tıklamanız ile aynı etkiyi oluşturacaktır. Genellikle parametrelerin ilk harfleri bu şekilde kısayol harfi olarak altı çizilmiş olmasına rağmen, aynı harf ile başlayan parametreler bir arada sergilendiğinde kısayol harfleri kelimenin içindeki başka harfler olarak tanımlanmış olabilmektedir. Altı çizgili harfi dikkate alarak fare kullanımını en aza indirebilirsiniz (Resim 07).

Makalemi sonlandırırken şimdiden bu eğri çizim yöntemlerine aşina olmanızı tavsiye ederim. Bir sonraki sayıda snap yöntemlerini incelerken fazlasıyla kullanacağız. Ek olarak bir sonraki sayıda kırpma, kopyalama ve köşe yuvarlama araçlarını inceleyeceğiz. Böylelikle oluşturacağımız 3d modellerin yapıtaşı olan 2d eğriler ile ilgili hiç bir sıkıntımız kalmayacak. Bir dahaki görüşmemize kadar hoşça kalın.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here