Rengin seni ele veriyor 4: Photoshop CS4’te renk yönetimi

Madem Photoshop ve renkten bahis ediyoruz aslında dijital fotoğrafçılıktaki renk yönetimi mantığından da biraz bahsetmek fena olmaz.

Temel anlamda digital fotoğraf makinesiyle fotoğraf çektiğinizde iki türlü uygulama ile karşılaşırsınız. Ya JPEG ile fotoğraflarınızı oluşturur ya da daha profesyonel tercih olan RAW (ham) formatı kullanabilirsiniz. Fakat eğer kullandığınız fotoğraf makineniz renk profiline izin veriyor ise ve özellikle siz ürün fotoğrafı çekecekseniz renk tutarlılığı da çok önemli bir anlam taşıyorsa, fotoğraf makinenizin renk profilleri ile yazılımınızın renk profillerinin ayarlarının aynı olmasını tavsiye ederim. Basit anlamda hemen hemen bütün dijital kameralar sRGB renk modunu kullanırken bazı dijital kameralar Adobe RGB 1998 renk modu ayarlamasına izin verirler. Daha önceki yazımda da belirttiğim gibi bu daha geniş bir renk gamı (gamut) yani yelpazesi anlamına gelmektedir. Eh siz de daha doygun ve canlı renklerle çalışmak istersiniz değil mi? Fakat unutmayın eğer fotoğraf makinenizde sRGB renk profili varsa ve siz biraz “kandırmaca yapalım, Photoshop”taki renk profilini Adobe RGB 1998 düzenleyip çektiğimiz fotoğrafı bu renk profilinde açalım” derseniz hüsrana uğrayabilirsiniz. Unutmayın dijital veriler nasıl girerler ise öyle çıkmalılar. İngilizce bu terime “garbage in, garbage out” deniyor.
 

 

JPEG ile bir çekim yaptığınızda sizin kontrolünüzde olmadan kamera bazı değişiklikler ve tabii ki bir sıkıştırma algoritması uyguluyor. Derseniz ki daha profesyonel bir yaklaşım var mıdır? Buyurun RAW yani ham formata. Bu format ile temel anlamda kameranızın çipine aktarılan görüntüler herhangi bir değişikliğe uğramadan yerleştirilir. RAW arayüzü seçtiğiniz renk profili dönüşüm ayarlarına, ufak tefek parlama (exposure) müdahallerine, renk ısı ayarlarına ( color temprature), keskinlik (sharpness), kontrast ve doygunluk özelliklerine müdahaleye izin verir.  
Eski mantıkla şöyle denilebilir JPEG ile çektiğinizde hemen baskıdan işi çıkarabilir, RAW ile çektiğinizde ise karanlık oda müdahalesi yapabilirsiniz. Değinmeden geçemeyeceğim Adobe bu karanlık oda olayına kendi yazılımı olan Light Room (Açık Oda) ile cevap veriyor. Profesyonel fotoğrafçıların kullandığı yazılım işte bu Adobe Light Room programı. Diğer bir RAW işleme programı olan Apple”ın Aperture”ü de çok iyi sonuçlar vermekte.
 

 

RAW format işleme yazılımlarının kullandığı ICC profilleri farklılık gösterebiliyor. RAW yazılımlarının çoğu kamera tipi için daha önceden belirlenmiş renk başvuru tablolarını kullanıp RAW verilerini yorumlayıp, yapılandırılmış renk profillerine çeviriyorlar.RAW ile çekilen imajların renk konusunda ince ayar yapılandırmalarına olanak vermesi tabii ki iyi bir monitör kalibrasyonu ile mümkün olabilmekte. Belki her fotoğraf çeken için yüzde yüz renk doğrulaması gerekmeyebilir. Fakat eğer gereklilik baş gösterirse renk profil değerleri önem kazanmaya başlıyor.

Kamera profil ayarları diğer bir konu. Aslında scanner (tarayıcı) profil ayarlarına çok benzemekte. Yapılandırılması gereken şeyler hedef belirlerken rengi bilmek, dijital resmin kaydedilmesi ve profil yapılandıracak yazılım. Kamera profillerinden asıl anlamda yararlanan fotoğrafçılar genel olarak müze çekimleri yapan, sanat çekimleri ile uğraşan fotoğrafçılar ve tabii ki ürün fotoğrafçıları.

Eğer fotoğraf makinenizin profilini oluşturacaksanız bazı ekipmanlara ihtiyaç duyabilirsiniz. Bunlardan başta geleni test tablosu. 24 renk hücreli MacBeth Color Checker mat yüzeyi sebebiyle ışıklandırması daha kolay ve genellikle de iyi profil oluşturmanız için yardımcı. Daha yeni olan MacBeth Color Cheker SG daha fazla renk hücresi içerip daha iyi profil yapılandırması sağlıyor. Tek dezavantajı yarı parlak yüzeyi nedeniyle ışıklandırma sorunu ve parlama sorunu yaşatmakta.

 

 

EyeOneXtreme Package, eğer sadece kolay mode ile SG tablosu kullanacaksanız, birçok kamera profilleri mutlu edecek sonuçlar verecektir. İyi bir kamera profili yapılandırması için, hedefin iyi ve orantılı olarak ışıklandırılması gerekmektedir. SG tablosu burada, kenarlarındaki ve merkezindeki siyah, gri ve beyaz kareleri ile exposure değerlerini orantılı olarak kontrol edebilmekte. Beyaz kareler çekim sonrası RGB değerleri olarak 210 – 245 değerlerini hedef civarında tutarlı olmalı, siyah karelerin RGB değerleri 20″den aşağı olmalı, gri karelerin ise 7″den düşük olarak eşit biçimde RGB değerlerinden uzaklaştırılmalıdır. Bu durum eğer iyi bir stüdyo ışıklandırılması sağlanmamış, hedefe 45 derecelik açıyla odaklanmamış ve ışık dengesi oluşturulmamış ise başarı göstermeyecektir. Bu arada kameranızın ya da yazılımın beyaz denge (White Balance) değerlerini çekim yapmadan öne ayarlamanız önerilir.

Kamera profil oluşturumu gerek RAW gerekse JPEG formatları ile yapılandırılabilir. RAW format ile oluştururken işleme tabi tutacağınız yazılımı mümkün olduğunca nötr durumda yapılandırmanız daha iyi sonuç verecektir. Ayrıca hedefi RAW yazılımdan daha geniş bir RGB renk alanına (uzayına) yönlendirmek isteyebilirsiniz. ProPhotoRGB ile renk alanının limitleri profil ile sınırlandırılmayacaktır.

Kamera profile test etme işlemi SG hedefin çekimine profile karşılaştırmaktır. Eğer kameranızı iyi profillendirmiş iseniz ve tabii ki iyi bir monitör kalibrasyonu da oluşturmuş iseniz gördüğünüz ile hedef arasında bir uyum sağlanmalıdır. Eğer geniş çaplı ışık durumlarında çalışan bir profil oluşturmak isterseniz test ettiğiniz imajların seçeneklerinin fazla olmasına ve beyaz denge ayarlarına, kamera profilini oluşturmadan yapılandırmanız önerilir.

 

 

Birçok sanat çekimi yapan fotoğrafçı, her yeni çekim için bir kamera profili yapılandırır. Böylelikle sadece bazı zamanlarda ışık değişiminden kaynaklanan değişiklerden dolayı bir kaç dakikalık ek bir ayarlama gerekmektedir. Tabiidir ki yeni bir ışık kaynağı ile çekim yapılacaksa, ilk önce test tablosu çekimi önerilir.

Gelelim Adobe Creative Suit uygulamalarının renk senkronizasyonuna. Burada seçim sizin çalışma akışınıza bağlı.Yani web için mi tasarım yapıyorsunuz, basılı işler için mi yoksa video işinde misiniz? Bu çalışma akışına karar verdikten sonra Adobe Bridge işin merkezini teşkil etmekte.

Adobe Bridge yazılımı tüm Adobe Creative Suite programlarının renk senkronizasyonunu yapılandırmakta. ön yapılandırma değerleri (Preset Values) tüm Adobe Creative uygulamalarının renk yönetim senkonizasyonu yönetimini yapılan ayarlar ile oluşturmakta.

Gömülen profillerin yönetimi, varsayılan RGB ve  CMYK çalışma alanı (uzayı) nelerdir, profil uyuşmazlıkları ya da gömülen profiler kayıp ise oluşturulan ikazlar temel anlamda yapılandırılırlar.

Yapılandırmak için Adobe Bridge uygulamasını açıp, Edit > Creative Suite Color Settings”ten çalışma akışınıza en uygun renk yönetim yapılandırmasını seçebilirsiniz.

 

Exit mobile version