Ana sayfa Yazılım PRO TOOLS 10: I/O Setup-2

PRO TOOLS 10: I/O Setup-2

0

I/O Setup konusuna devam ediyoruz.

önceki bölümde ses kartı ile alınarak sayısallaştırılan ve Pro Tools-10 içerisinde işlenmesi beklenen ses sinyallerinin söz konusu işlemlere tabi tutulabilmesi için öncelikle muhtelif katmanlar içerisinden kademeli olarak geçirilerek kullanıcı erişimine sunulması gerektiğini belirtmiştik. Sinyal giriş ve çıkışları ile ilgili tüm eşleştirme veya atama işlemlerinin I/O Setup adı verilen matris yapı içerisinde yapıldığını ve matrisin 6 farklı görev icra edebilen çok fonksiyonlu bir yapıya sahip olduğunu ifade etmiştik.
 
Pro tools 10
Şekil-1″de tüm giriş ve çıkış işlemleri ile ilgili detayları düzenleyebildiğimiz I/O Setup matris yapısı görülmektedir. Matrisin 6 farklı fonksiyonu ekranın üzerindeki Input, Output, Bus, Insert, Mic Preamps ve HW Insert Delay sekmeleri ile seçilebilmektedir. Verilen örnekte yukarı yönlü kırmızı ok ile seçenekler içinden Output sayfasının seçildiği görülmektedir. örnekte, HD Omni#1 ve HD I/O#1 olarak tanımlı iki ses kartının Pro Tools-10 içinde kullanıma hazır olduğu görülmektedir. Birinci ses kartı için beş adet fiziksel stereo çıkış, Monitor 1-2, Analog 3-4, Analog 5-6, Analog 7-8 ve Cue 1-2 adlı çıkışlar olarak adlandırılmıştır. Dolayısıyla, matrisin yan yana dizili olan sütun boyutunda kırmızı yatay okla gösterildiği şekilde her iki ses kartının fiziksel çıkış seçenekleri bulunmaktadır. Alt alta yerleştirilen ve aşağı doğru dikey kırmızı okla gösterilen satır boyutunda ise Pro Tools-10 için tanımlanan yazılımsal çıkışlar yer almaktadır.
 

Şekil-1

 

önceki sayıda bahsettiğimiz fiziksel çıkış ve Pro Tools-10 çıkışlarını birbirleri ile ilişkilendirebilmek için ilgili sütun ve satırların kesişimlerini dikkate alarak eşleştirme yapmak ve “check” işareti ile aktif hale getirmek gerekmektedir. örneğin, Analog 7-8 fiziksel çıkışlarının A 7-8 DAW çıkışlarına eşlendiği, bu eşlemenin check işareti ile aktive edildiği ve stereo formatlı bir akış sağladığını görmekteyiz. Şekilde fiziksel çıkış ve DAW çıkışlarının kesişimi kırmızı daire ile gösterilmektedir. çok sayıda giriş ve çıkışı birbiri ile eşlerken sütun ve satırlara benzer isimler vermek algılama kolaylığı sağlayacağı için genellikle Analog 3-4 ? A 3-4 gibi isimlendirmeler tercih edilebilir. Output olarak görülen ekrana benzer biçimde diğer 5 sekme için de uygun matris eşleme ekranlarını seçerek ses kartı ile Pro Tools-10 entegrasyonunu tüm yönleriyle gerçekleştirebiliriz.
 
Geçen bölümde, çıkış sinyali akışının giriş sinyali akışından temel farkının, Audio Track (Mikser) seviyesinden Pro Tools-10 seviyesine çıkarken ara bir aşama olarak “bus” adını verdiğimiz sinyal toplanma noktalarını tanımlamamız gerekliliği olduğunu belirtmiştik. Pro Tools-10 içerisinde internal mix bus (dahili miks bus) ve output bus olmak üzere iki farklı bus yapısı tanımlayabiliriz. Her iki bus türü de Pro Tools-10 çıkışlarına atanabilmekle birlikte, asıl amaçları yazılımsal çıkış öncesinde birden fazla audio kanalını kendi aralarında değişik sebeplerle kombine ederek kompozit sinyaller üretebilmemize izin vermeleri ve bu şekilde fiziki çıkışlar da dahil olmak üzere çıkış sayısını verimli ve etkin bir şekilde kullanmamıza olanak tanımalarıdır. Dahili bus, tipik olarak audio kanal çıkışlarını ve efekt send”lerini üzerinde toplayarak işlenmek üzere başka audio kanallara veya kontrol sinyali olarak plug-in side chain girişlerine yönlendirme maksadıyla kullanılır. Dolayısıyla, DAW içinde oluşan karmaşık sinyal rotalarını kolaylıkla yönetmekte önemli bir işlevi olan dahili bus istendiği takdirde direkt olarak sanal DAW çıkışına da eşlenebilmektedir. Output bus ise doğrudan DAW çıkışına yönlendirilebilir olması ile, birden fazla audio kanalı üzerinde toplayarak fiziksel çıkışlara eşleyebilmektedir.

 

Geçtiğimiz bölümde yer alan I/O Setup Input matris yapısını tekrar hatırlayalım. Benzer şekilde, Output matris yapısı ve audio kanalların bus üzerinden dolaylı şekilde DAW çıkışına ve ses kartı fiziksel çıkışına irtibatlandırılması Şekil-2″de görülmektedir. Şekilde solda yer alan audio kanalının B 1-2 adlı stereo çıkışını dış dünyaya iletebilmek için öncelikle Bus sekmesini seçerek satırlarında tüm audio kanalları listeleyen matrisin B 1-2 adlı satırını oluşturmak ve aktive etmek gerekmektedir. Şekilde audio kanaldan Bus satırına doğru olan lacivert ok sanal bir ok olup audio kanal çıkışı olan B 1-2″nin satırda yer alan B 1-2 ile aynı nokta olduğunu belirtmektedir. Yatay kırmızı ok ise B 1-2 adlı output bus için otomatik olarak bir DAW output açıldığını ifade etmektedir. Dolayısıyla, bu dahili eşleme sonucunda B 1-2 DAW çıkışı olarak tanımlanacak ve Output sekmesi seçildiğinde satırlar arasında görünür hale gelecektir. Altta yer alan Output sekmesi matrisinde B 1-2 çıkışı sütunlar içinde yer alan Analog 1-2 fiziki çıkışına eşlenerek audio kanalın fiziki çıkışa ulaşmasını sağlayacaktır. özet olarak, output yönlendirmesi yaparken üç aşamalı bir tanımlama yapmak gerekmektedir.

I/O Setup matrisinin Insert page sekmesi içerisinde harici efekt cihazları kullanmak istediğimizde yapılması gereken işlemlere yönelik detaylar bulunmaktadır. Herhangi bir mikser kanalında “Hardware Insert” yaparak harici bir efekt cihazı kullanılması durumunda, öncelikle ses kartının istediğimiz bir çıkışından efekt uygulanmasını istediğimiz audio sinyalleri göndermemiz ve efekt dönüşünü yine ses kartının uygun bir giriş portu üzerinden tekrar DAW ortamına aktarmamız gerekmektedir. Mic Preamps sekmesi ile hardware insert uygulamasına benzer şekilde, kullanmak istediğimiz Mic Preamp cihazının ses kartının giriş ve çıkışları ile irtibatlandırılması işlemini yapmak mümkündür. Son sekme olan H/W Insert Delay (Compensation) sayfası ile de harici efekt ve işlemci türü cihazların sinyal işleme sırasında oluşturduğu gecikme (delay) miktarını Pro Tools-10″a bildirme işlemini gerçekleştiririz. Software plug-in kullanılması durumunda oluşan gecikmelerin Pro Tools tarafından hesaplanıp gerekli düzeltmeler için kullanıldığını önceki makalelerimizde ifade etmiştik. Harici cihazlar için oluşan gecikmelerin Pro Tools tarafından bilinmesi mümkün olmadığı için bu değerleri bizim girmemiz gerekmekte ve Pro Tools tarafından Automatic Delay Compensation (ADC) fonksiyonu tüm gecikme verileri ışığında daha sonra kullanılmaktadır.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here