Ana sayfa Yazılım Pro Tools 10 ile gelen yenilikler

Pro Tools 10 ile gelen yenilikler

0

Pro Tools 10 ile gelen önemli yeniliklere göz atacağız. ‘Clip based gain’ (clip bazlı kazanç) ve ‘real-time fade’ (gerçek zamanlı fade) olarak adlandırılan yeni özellikler, şimdi mercek altında…
 

Clip Gain

Geçtiğimiz sayıdan hatırlayacağınız üzere, Pro Tools 10 ile birlikte bazı terimlerde değişiklik yoluna gidildiğini ifade etmiştik. Bunlardan bir tanesi de ses dosyası parçalarına verilen ‘region’ adı yerine ‘clip’ teriminin kullanılıyor olması. Bir ses kanalı içinde clip’lerin seviyeleri birbirlerinden farklı olabilir ya da biz bunları farklı farklı ayarlamak isteyebiliriz. Pro Tools 10 öncesinde bunu yapmanın yolu otomasyon kullanmaktı. Pro Tools 10’da ise bunu, otomasyon kullanmadan yeni eklenen clip gain özelliği ile yapmak mümkün (Bknz. Şekil-1 ve Şekil-2). Pro Tools 10, clip’ler üzerinde -144 dB ile +36 dB arasında kazanç uygulama imkanı veriyor.
 

pro tools
Şekil 1
 
 
Şekil 2
 
üstelik her clip için uygulanan kazanç miktarı clip boyunca sabit (diğer bir deyişle statik) kalabileceği gibi, clip içinde zamana karşı dinamik olarak da değiştirilebilmektedir. Clip’ler session içinde yer değiştirdiklerinde, aynı kanal içinde farklı yerlere ya da başka kanallara taşındıklarında clip gain ayarları da clip’lerle birlikte taşınıyor.

View > Clip >Clip Gain Info adımlarını izleyerek (Bknz şekil-2) clip için gereken statik kazanç miktarını Şekil-1″de görüldüğü gibi fader ile birlikte ayarlayabiliriz.

 

Clip içinde daha detaylı seviye ayarlamaları için, track düzeyinde uygulanan otomasyon işlemine benzer şekilde, breakpoint (kırılma noktaları) kullanımı ile zaman ekseninde değişken yani dinamik kazanç seviyeleri seçebiliriz (Bknz şekil-3).

Clip’ler arasında crossfade yapıldığında ilk (sol taraftaki) clip’in clip gain çizgisi crossfade alanındaki fade out kısmında, ikinci (sağ taraftaki) clip’in çizgisi ise crossfade alanındaki fade in kısmında yer alır, dolayısıyla crossfade bölgesinde iki clip gain çizgisi bulunur (Bknz şekil-4).
 


Şekil 3
 
  ufuk önen
Şekil 4
 
Fark edeceğiniz üzere, clip seviyesinde breakpoint”ler yardımıyla dinamik olarak yapılan seviye ayarlamaları track düzeyinde yapılan ayarların daha detaylı bir hali gibi düşünülebilir. Bu sebeple, clip kazancı ve track seviye otomasyonu arasında birebir çevrim yapabilme olanağı sunularak önemli bir kolaylık sağlanmıştır. Bir başka ifadeyle, Edit > Automation > Convert Clip Gain to Volume Automation adımları ile breakpoint zamanlamalarını korumak kaydıyla clip seviyesinden track seviyesine çıkabilmekte, veya Edit > Automation > Convert Volume to Clip Gain adımları ile istediğimiz seviye değişikliklerini track düzeyinden clip düzeyine çekebilmekteyiz. Bu dönüşümler esnasında seviye iniş çıkışlarına yönelik olarak herhangi bir bilgi kaybı olmadığını belirtelim. Ancak, bu gelişmiş özelliğin sadece Pro Tools HD ya da Complete Production Toolkit seçeneğine sahip kullanıcılar için sunulduğunu belirtelim.

 

Oldukça kullanışlı bir başka özellik ise, belirlenen clip seviyelerinin clip”in bir parçası haline gelmesi ve bu sayede cut/copy/paste gibi taşınma işlemlerinde aynen korunmasıdır. Böylelikle aynı özelliklere sahip birden fazla clip kopyasını session içinde farklı pozisyonlarda kullanabilmekteyiz. Her bir clip için yapılan kazanç ayarlarının genel track seviyesinden bağımsız olduğunu bir kez daha vurgulayalım. O nedenle, clip için yapılan seviye ayarlarından sonra, gerekli olduğu takdirde, track düzeyinde global bir seviye ayarlama işlemi de yapılabilir. Clip kazancı uygulamasından sonra rendering işlemi yapıldığında, kazanç uygulanmamış (0 dB) yeni bir clip oluşturulduğunu da belirterek real-time (gerçek zamanlı) fade özelliğine geçelim.
 
teoman pasinlioğlu
 
Real-Time Fade
Real-time (gerçek zamanlı) fade özelliği, Pro Tools 10 ile sunulan ve önceki versiyonlara kıyasla iş akışını hızlandıran bir özellik olarak göze çarpıyor. Hatırlayacağınız gibi, audio track veya clip”ler ile çalışırken sesin başlangıç ve bitiş aşamalarında fade in ve fade out özelliklerinden faydalanıyoruz. Bu geçişleri doğrusal, logaritmik veya üstel fonksiyonlar şeklinde ihtiyaca göre seçebiliyoruz. önceki Pro Tools versiyonlarında yapılan her fade in ve fade out işlemi, hesaplanıp asıl ses dosyasından bağımsız olarak render edilmekte ve bağımsız bir ses dosyası olarak ‘Fade Files’ adlı bir klasör altında saklanmaktaydı.

 

Bu çalışma şekli ile, küçük ses dosyaları session her açıldığında audio track”lar içinde ait oldukları noktalara yerleşmekte ve track”ların başlangıç ve bitişlerinde devreye girerek gerçek zamanlı fade in ve fade out gibi davranmaktaydılar. Ancak, gerçek durum, fade in, audio track ve fade out dosyalarının sırasıyla ile çalınması şeklinde gerçekleşmekteydi. özellikle çok sayıda kanal ve klip bulunan projelerde oldukça fazla sayıda fade dosyasının yüklenmesi zaman kaybı anlamına gelmekteydi. üstelik, bu dosyaların yüklenmesi esnasında değişik sebeplerden kaynaklanan hatalar da ayrı birer problemdi.
 

 
Karşılaşılan tüm bu sorunların çözülmesi için geliştirilen çözüm, real-time fade olarak adlandırdığımız söz konusu yeni özelliktir. Bu çözüm ile birlikte, fade in ve fade out işlemleri clip ve ses dosyalarından türetilen render edilmiş yeni dosyalar olmaktan çıkarak, her session çağrılmasında gerçek zamanlı olarak hesaplanan ve ana ses dosyası dışında bir dosya oluşturmayan işlemler haline dönüşmektedir. Gerçek zamanlı olarak çok sayıda fade in ve fade out işleminin clip’lere uygulanması ağır bir işlemci yükü ve RAM kullanımı anlamına gelmektedir. Bu nedenle, son dönem bilgisayar donanımlarında sağlanan gelişmeler gerçek zamanlı fade özelliğinin uygulanabilir hale gelmesinde belki de en önemli etkendir.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here