Ana sayfa Donanım Pink”in Mastering Engineer”ından

Pink”in Mastering Engineer”ından

0

Dinleyicinin bakış açısına göre bir şarkıya duyusal vuruculuğu ne verir?

Tabi bunu yapabilmek için belli teknikler gerekir. Benim her proje için kullandığım tipik bir yaklaşımım yok. Dinlerim ve duyduklarıma tepki veririm. Odam, değişik kurulumlara uyum sağlayacak şekilde tasarlandığından, farklı kurulumlar deneyip hangisinin kulağa en iyi geldiğine karar veririm. Bazen iki dönüştürücü arasında veya tüplü ile transistörlü girişler arasında seçim yapmam gerekebilir.

Şu anda en sevdiğim aletlerim teknisyenimizin benim için yaptığı tüplü analog giriş bölümüm ve orijinal bir Sontec Parametrik Ekolayzır. çok güzel bir şekilde elden geçirilmiş bir Studer A820 analog master recorder”ım var odamda ve maalesef onu yeterince kullanmıyoruz. Artık analog band, çok az talep görüyor. DAW’lar, çalışmayı daha hızlı ve efektif bir hale getirdi.

Yanı sıra tüpler, mastering aşamasında harika olabilir, özellikle vokallerle birlikte. Kendilerine has bir “sound”ları vardır, ama tüm işleme tercihleri gibi bu tercih de kaynak sese bağlıdır.

Miks mühendisleri de analog ruhu yakalamak için “analog summing” yapmak zorunda değil bence. ‹yi mühendisler, DAW”da da iyi miskler çıkartabilirler. Analog işleme, tabii ki miksin kalitesini yukarı çekebilir ama şu da unutulmamalı ki hiçbir işleme, ister analog, ister dijital olsun, kötü bir kaydı ya da miksi toplayamaz.

 

Sorunlar…
Eğer bir şey yüksek kalitede bir ses sisteminde kulağa iyi geliyorsa, düşük kaliteli ses sistemlerinde de iyi duyulacaktır. Ancak tam tersi her zaman doğru değildir. Cep telefonları gibi düşük kalitede çalan aletler için özel bir EQ hazırlama fikrini yabana atmamalı.

Mastering mühendislerinin karşılaştığı en büyük sorun, fazla sıkıştırılmış kayıtlardır. Bunun neden olabileceğini anlıyorum. Miks mühendisleri yaptıkları işlerin onaylanmasını ve başka işler karşısında düşük kalmamasını isterler, bu yüzden seviyeyi yüksek tutarlar. Ama sonra bu limitlenmiş ve sıkıştırılmış kaydı mastering’e yollarlar. Limitlemeyi ve sıkıştırmayı geri almanın bir yolu yoktur, dolayısıyla mastering mühendisinin esnekliği kalmaz. Miks mühendisleri sıkıştırılmamış ve limitlenmemiş miksleri mastering’e yollamalıdır.

Belli bir sesi yakalamak için sıkıştırmak ile belli bir seviyeye ulaşmak için sıkıştırmak çok farklı şeylerdir. Birçok miks mühendisi için ana kanalı sıkıştırmak kendi sound’larının bir parçasıdır ve dolayısıyla çok önemlidir. Ancak projeyi doğru seviyeye çekmek mastering mühendisine bırakılmalıdır.

Frekans aralığının tepesinde ve diplerindeki genel problemleri halletmek ise daha kolaydır. örneğin boğuk basları filtreleme, EQ ve sıkıştırma işlemleriyle düzeltebilirsiniz. Orta frekanslarda daha karmaşık bir sorun olabilir, sönük bir vokal ve parlak bir gitar olması gibi.

Mikste bir problem olduğunda M-S manipulation başvurulan yöntemlerden biridir.  Stüdyomuzda, stereo imajını işleyebilmemiz için çok zekice kurulmuş bize özel bir devremiz var ama daha fazlasını söyleyemem. Meslek sırrı! (Editörün notu: M/S işlemesi çoğunlukla mastering süitlerinde bir çeşit gizli silah olarak kullanılır.d Düzgün bir miks söz konusu olmadığında kayıtlara yeni bir canlılık kazandırma yoludur. Mid (orta) sinyalin seviyesini ekolayzır ve kompresörlerle Side (yan) kanalından farklı olarak işleme yoluyla, orijinal miksteki stereo perspektifini değiştirmiş oluruz. Mono (mid) ya da merkeze panlanmış track”ler ve sol/sağ yanlar arasında herhangi bir yere panlanmış tüm diğer track”ler arasındaki dengeleri değiştirerek, kaydı yeniden mikslemiş gibi oluruz. Side kanalında yapılan oynamalar ile orijinal miksteki stereo efektleri arttırılabilir veya azaltılabilir.)

Projeler…

çalıştığım her projeden gurur duyuyorum. üzerinde çalışıyor olmam için projeye küçük de olsa iyi bir katkı sağladığımı hissetmem lazım. Mühendisler, sanatçı ve prodüktörler arasında gereğinden fazla iletişime gerek yoktur. Ama çoğu zaman bir şarkıyı EQ yenileme sürecinden geçirmemiz gerektiğinde, eğer müşterilerimiz isteklerini proje başlamadan net olarak belirtseler, buna da gerek kalmayacağını fark ediyoruz.

Şu sıralar, ev ya da yarı profesyonel stüdyolarda kaydedilmiş pek çok proje de geliyor. Bu çalışma yöntemi müzik piyasasının şu andaki haline uyuyor, o yüzden çok verimli bir yöntem. Bizim tecrübemize göre sanatçılar ve prodüktörler rahat bir ortamda istedikleri zamanda kayıt ve miks yapma esnekliklerinin olmasını seviyorlar ve işin sonunda da çok dikkatli bir dinleme ortamında çalışan tecrübeli bir mastering mühendisinin bakış açısından faydalanıyorlar.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here